Andra Berceanu, director executiv al Federației Părinților și Aparținătorilor Legali din România (FePAL), a reacționat după ce Ligia Deca a derulat consultări paralele, pe ascuns, cu organizațiile „partenere”, cărora le-a dat proiectele de legi. „Se poate afirma că această lege de importanță națională este rezultatul deciziilor discreționare și a negocierilor în culise”, potrivit Andrei Berceanu.
Edupedu.ro a scris că ministrul Educației, Ligia Deca, a spus că, în ultima vreme, a „avut o consultare continuă cu toți actorii din educație”, adică cei care „sunt în comisia de dialog social”.
Aceștia sunt organizațiile sindicale – Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, cele de părinți – Federația Asociațiilor de Părinți – Edupart și cele de elevi – Consiliul Național al Elevilor, care „au și primit variantele de legi ale educație care au mers în discuție cu partenerii din coaliție”, susține Deca în declarație.
Directorul executiv al FePAL aduce în atenție că cei care au participat la consultări nu au spus că au acces la proiectul legii învățământului preuniversitar: „Organizațiile care au participat la aceste consultări nu au prezentat public proiectul, nu au spus că au acces la el, astfel încât nici cei pe care pretind că îi reprezintă nu știu nimic. Complicii ministerului sunt:
– din partea părinților: Federația Asociațiilor de Părinți – Edupart sau FNAP(se prezintă cu două nume diferite);
– din partea elevilor: Consiliul Național al Elevilor(CNE);
– din partea profesorilor: Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”. Din punct de vedere al expertizei legată de procesul educațional, sindicatele nu au astfel de competențe sau atribuții. Rolul exclusiv al sindicatelor este de a apăra drepturile membrilor şi de a le promova interesele profesionale, economice şi sociale(conf. art. 9 din Constituția României, art. 214 și 215 din Codul Muncii).”
Andra Berceanu precizează că lipsesc specialiștii din procesul de elaborare a noilor legi ale Educației: „După cum putem observa, din procesul de elaborare a noilor legi ale educației lipsesc cu desăvârșire specialiștii cu legitimitate recunoscută, mediul academic, intelectualii de prestigiu care au semnalat în nenumărate rânduri lipsa de fundament a legilor, precum și profesorii care au dat dovadă de bune practici și rezultate în sistem”.
„Practic, cu excepția unui grup restrâns de persoane, o întreagă țară a citit noua variantă “pe surse” și nu a existat nicio contribuție a profesioniștilor din domeniul educației”, conform sursei citate.
Pe 13 ianuarie, aceasta a făcut o solicitare la Ministerul Educației și a cerut noul proiect al legilor educației. Răspunsul primit a fost că Ministerul Educației va supune proiectele de acte normative analizei comisiilor de dialog social. În momentul în care Ministerul Educației va finaliza procesul de integrare a amendamentelor, proiectele de lege vor fi înaintate Secretariatului General al Guvernului și vor fi făcute publice, se arată în răspuns.
Răspunsul primit de Andra Berceanu de la Ministerul Educației:
Redăm textul integral al Andrei Berceanu:
„Aflăm din presă că Ministerul Educației anunță cu nonșalanță că a încălcat și va încălca legea!
Mai precis, nu numai că a secretizat proiectul legilor educației, dar derulează consultări pe ascuns cu organizațiile membre în așa-zisa Comisie de dialog social, o comisie constituită de formă cu scopul de a legitima ilegalitățile acestui minister. Ba mai mult, după ce procesul de consultare din coaliție se va finaliza, proiectul va fi discutat în continuare tot în cadrul acestei comisii, fără a fi pus în transparență conform legii 52.
Ca să fie clar pentru toată lumea:
1. Comisia de dialog social(CDS) reprezintă o încălcare a legii transparenței și a legii educației în vigoare. Această comisie nu există dpdv al consultărilor conform LEN 1, nu poate substitui legea transparenței, iar într-un stat democratic Ministerul Educației nu are dreptul de a alege cu cine se consultă. Nu există părinți sau elevi “mai cetățeni” ca alții sau cu mai multe drepturi ca alții.
2. Organizațiile care au participat la aceste consultări nu au prezentat public proiectul, nu au spus că au acces la el, astfel încât nici cei pe care pretind că îi reprezintă nu știu nimic.
Complicii ministerului sunt:
– din partea părinților: Federația Asociațiilor de Părinți – Edupart sau FNAP(se prezintă cu două nume diferite);
– din partea elevilor: Consiliul Național al Elevilor(CNE);
– din partea profesorilor: Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”. Din punct de vedere al expertizei legată de procesul educațional, sindicatele nu au astfel de competențe sau atribuții. Rolul exclusiv al sindicatelor este de a apăra drepturile membrilor şi de a le promova interesele profesionale, economice şi sociale(conf. art. 9 din Constituția României, art. 214 și 215 din Codul Muncii).
După cum putem observa, din procesul de elaborare a noilor legi ale educației lipsesc cu desăvârșire specialiștii cu legitimitate recunoscută, mediul academic, intelectualii de prestigiu care au semnalat în nenumărate rânduri lipsa de fundament a legilor, precum și profesorii care au dat dovadă de bune practici și rezultate în sistem. Practic, cu excepția unui grup restrâns de persoane, o întreagă țară a citit noua variantă “pe surse” și nu a existat nicio contribuție a profesioniștilor din domeniul educației.
Fundamentarea științifică, analizele, cercetările, studiile de impact și expertiza nu fac parte nici din procesul de elaborare a legilor educației în varianta ministrei Deca.
Cu toate că în data de 13 ianuarie 2023 am solicitat conform Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public noul proiect al Legilor Educației, Ministerul Educației nu a transmis acest text și a oferit un răspuns prin care distorsionează adevărul. Se poartă ca și cum la ora actuală discutăm în continuare proiectul ministrului Cîmpeanu în condițiile în care acum există un proiect nou, substanțial modificat față de cel din vară.
În concluzie, se poate afirma că această lege de importanță națională este rezultatul deciziilor discreționare și a negocierilor în culise, iar Ministerul Educației, sub conducerea doamnei ministru Ligia Deca, încalcă în mod flagrant principiile democratice. În aceste condiții, este evident că noua lege nu va fi niciodată acceptată. Fără acceptarea și însușirea acesteia de către societate și actorii principali în ansamblul lor, nu doar cei aleși de minister, această nouă lege a educației este moartă înainte să se nască și va/vor deconta politic curând, în 2024, partidul/partidele care vor accepta acest proces ilegal și nedemocratic de elaborare a noilor legi.
Foto: © Sarinya Pinngam | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
1 comment
Aceasta madaem cu fata de croitoreasa este Sorin Campeanu cu voce de femeie!