Reacție ARACIS la proiectul de lege PSD care propune ca ligile studențești LSRS și USR să fie în conducerea agenției, după ce liderii acestora au fost eliminați pentru copiat: Nu apartenența la o structură reprezintă condiția pentru a fi selectat ca expert evaluator, ci activitatea academică și competențele în asigurarea calității

857 de vizualizări
Foto: Pixabay.com
Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS) a reacționat luni cu privire la proiectul de lege depus joi de PSD la Parlament prin care ligile studențești LSRS și USR să fie alese în Consiliul ARACIS, agenția care auditează universitățile, după ce liderii celor două organizații studențești au fost eliminați pentru copiat din examenul de intrare în ARACIS, precum a relatat în exclusivitate Edupedu. „Solicităm consultarea ARACIS în procesul legislativ care vizează sistemul de evaluare și asigurare a calității în învățământul superior, precizând că funcționarea agenției în condiții de independență, în ceea ce privește conducerea, modul de funcționare și rezultatele evaluărilor este parte a ESG și deci condiționează recunoașterea la nivel european”, se arată într-un comunicat ARACIS.
  • Amintim că proiectul de lege inițiat de deputatul PSD Natalia Intotero, șefa Comisiei de Învățământ de la Deputați, vrea să modifice Ordonanța de Urgență nr. 75 din 12 iulie 2005 privind asigurarea calității educației, astfel încât să adauge încă trei reprezentanți ai studenților și menționează explicit în expunerea de motive că este vorba de LSRS, USR și FASMR, pe lângă ANOSR și UNSR care sunt în prezent în ARACIS. De asemenea, de la 17 profesori câți sunt acum în ARACIS, proiectul lui Intotero vrea să mai adauge încă un profesor.
  • În expunerea de motive, inițiatoarea scrie că ponderea reprezentanților studenților nu mai este proporțională cu numărul de organizații studențești care au apărut de la OUG 75/2011 și menționează Liga Studenților Români în Străinătate (LSRS), Uniunea Studenților Români (USR) și Federația Asociațiilor Studenților din Medicină din România (FASMR) pe lângă Alianța Națională a Organizațiilor Studențești (ANOSR) și Uniunea Națională a Studenților din România (UNSR). Reprezentanții studenților membri în ARACIS în momentul de față sunt din partea ANOSR și UNSR.

În ceea ce privește criteriile de selecție, ARACIS amintește că „nu apartenența la o anumită structură federativă reprezintă condiția suficientă pentru o studentă sau un student de a fi selectată sau selectat ca expert evaluator și, ulterior, pentru a putea face parte din structurile de conducere și deliberative ale agenției, ci activitatea academică, profesională și cea în slujba studenților, precum și cunoștințele și competențele în domeniul asigurării calității.”

În legătură cu prezența în ARACIS a reprezentanților studenților din străinătate, în comunicat se precizează că legea prevede că aceștia trebuie înmatriculați la universități din România dacă vor să ia parte la procesul de evaluare al universităților românești: „sunt părți interesate studenții care sunt înmatriculați în universități din România, precum și federațiile care îi reprezintă, fapt statuat și prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei.”

În legătură cu argumentul din expunerea de motive care face referire la numărul mai mare de organizații studențești care au apărut în ultima vreme, ARACIS precizează: „Structurile asociative ale studenților se află într-o dinamică permanentă, nefiind posibilă și nici justificată modificarea structurii Consiliului ARACIS de fiecare dată când apare o nouă astfel de structură. (…) Nu înțelegem relevanța menționării în expunerea de motive a proiectului de lege a cinci organizații studențești, din care numai trei sunt federații naționale studențești care își asumă reprezentarea studenților din domenii de studii variate la nivel național, pentru a fundamenta creșterea numărului de studenți din Consiliul ARACIS de la doi la cinci. Precizăm totodată că în România funcționează și alte structuri asociative ale studenților, care nu sunt incluse în enumerare și în plus, patru dintre cele menționate sunt deja implicate în ,,procesul de asigurare a calității în învățământul superior.”

Mai jos, comunicatul integral al ARACIS:

„Consiliul ARACIS a analizat Propunerea legislativă pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei nr. BP109/2021, disponibilă pe site-ul Camerei Deputaților și, în raport cu această propunere, aduce următoarele precizări:

ARACIS funcționează în conformitate cu Standardele și liniile directoare pentru Asigurarea Calității în Spațiul European al Învățământului Superior (ESG), documentul fundamental în domeniul asigurării calității valabil la nivel european, fapt atestat prin înscrierea sa în Registrul European pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior (EQAR). Expunerea de motive a proiectului de lege menționează „standarde de accesibilitate și incluziune” care ar impune ca o „necesitate reală” schimbarea propusă, dar nu menționează care ar fi aceste standarde sau ce document le cuprinde.

Multe dintre standardele ESG fac referiri la implicarea părților interesate, atât în structurile de conducere ale agențiilor, cât și în procesele de evaluare și asigurare a calității. În consecință, aceasta este o direcție de dezvoltare pe care agenția o are permanent în vedere, după cum se poate observa și în planul de acțiune aferent anului 2021.

În calitate de beneficiari ai sistemului de învățământ superior, ARACIS consideră cu prioritate studenții și acordă o atenție deosebită stabilirii unui parteneriat real cu aceștia, care să conducă la îmbunătățirea calității în învățământul terțiar și la creșterea încrederii în oportunitățile de învățare pe care universitățile din România le pun la dispoziția lor. Din această perspectivă, sunt părți interesate studenții care sunt înmatriculați în universități din România, precum și federațiile care îi reprezintă, fapt statuat și prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei.

Precizăm că încă de la înființare, în anul 2005, implicarea studenților în activitățile de evaluare externă a calității s-a realizat la nivelul structurilor de conducere – Consiliul și Biroul Executiv ale ARACIS (doi studenți). Începând cu anul 2017, studenții au fost cooptați și la nivelul altor structuri deliberative – Comisiile de Experți Permanenți de Specialitate (13 studenți), respectiv Comisia de Etică (un student). În Registrul Național de Experți Evaluatori Studenți (RNE-S) sunt cuprinși în prezent 169 de studenți, care sunt delegați în toate activitățile de evaluare desfășurate de ARACIS la nivel instituțional, precum și în evaluarea programelor de studii universitare de licență, masterat sau doctorat.

Astfel, chiar în condițiile înjumătățirii la nivel național, în ultimul deceniu, a numărului de studenți, ARACIS a continuat să acorde o atenție constantă sporirii implicării studenților în activitățile Agenției. Apreciem, în consecință, că din acest punct de vedere nu ne putem afla într-o „situație dăunătoare pentru învățământul superior românesc”. Pe de altă parte, structurile asociative ale studenților se află într-o dinamică permanentă, nefiind posibilă și nici justificată modificarea structurii Consiliului ARACIS de fiecare dată când apare o nouă astfel de structură.

Credem că mai trebuie să precizăm faptul că studenții nu sunt singura parte interesată în domeniul asigurării calităţii învățământului superior, în prezent, din Consiliul ARACIS făcând parte și reprezentanți ai sindicatelor reprezentative din învățământul superior – o persoană, respectiv ai angajatorilor – o persoană.

Mai mult, pentru informarea opiniei publice, dar mai ales a comunității academice, precizăm că nu apartenența la o anumită structură federativă reprezintă condiția suficientă pentru o studentă sau un student de a fi selectată sau selectat ca expert evaluator și, ulterior, pentru a putea face parte din structurile de conducere și deliberative ale agenției, ci activitatea academică, profesională și cea în slujba studenților, precum și cunoștințele și competențele în domeniul asigurării calității.

Din această perspectivă, nu înțelegem relevanța menționării în expunerea de motive a proiectului de lege a cinci organizații studențești, din care numai trei sunt federații naționale studențești care își asumă reprezentarea studenților din domenii de studii variate la nivel național, pentru a fundamenta creșterea numărului de studenți din Consiliul ARACIS de la doi la cinci. Precizăm totodată că în România funcționează și alte structuri asociative ale studenților, care nu sunt incluse în enumerare și în plus, patru dintre cele menționate sunt deja implicate în ,,procesul de asigurare a calității în învățământul superior’’.

În final, solicităm consultarea ARACIS în procesul legislativ care vizează sistemul de evaluare și asigurare a calității în învățământul superior, precizând că funcționarea agenției în condiții de independență, în ceea ce privește conducerea, modul de funcționare și rezultatele evaluărilor este parte a ESG și deci condiționează recunoașterea la nivel european.

Proiectul de lege PSD propune schimbarea alineatului 1 al articolului 19^1 la literele a și b, astfel:
  • ARACIS este condusă de un consiliu alcătuit din 25 de membri din care:
  • a) 18 sunt cadre didactice cu funcții de predare în învățământul superior care reprezintă, de regulă, domeniile de studii universitare;
  • b) 5 studenți, reprezentanți ai federațiilor studențești din România, reconfirmați la începutul fiecărui an universitar.
DOCUMENT Proiectul de lege inițiat de deputatul PSD Natalia Intotero:
Foto: Cdep.ro
Legea în vigoare în prezent spune astfel, la art. 19^1:
  • Art. 19^1 (1) ARACIS este condusă de un consiliu alcătuit din 21 de membri, din care:
  • a) 17 sunt cadre didactice cu funcţii de predare în învăţământul superior care reprezintă, de regulă, domeniile de studii universitare;
  • b) 2 studenţi, reprezentanţi ai federaţiilor studenţeşti din România, reconfirmaţi la începutul fiecărui an universitar;
DOCUMENT Forma actuală a OUG 75/2005 pe care Intotero vrea să o modifice:
Expunerea de motive a proiectului de lege:

Semnatari: Achimaş-Cadariu Patriciu-Andrei, Alda Adrian, Bălăşoiu Aurel, Bejinariu Eugen, Bucura-Oprescu Simona, Buicu Corneliu-Florin, Bulai Oana-Gianina, Chirilă Virgil Alin, Cîtea Vasile, Cristea Andi-Lucian, Dinu Cristina-Elena, Dumitrescu Raluca Giorgiana, Fifor Mihai-Viorel, Furtună Mirela, Ghiţă Daniel-Florin, Holban Georgeta-Carmen, Hurduzeu Florin-Silviu, Ilişanu Claudiu-Augustin, Intotero Natalia-Elena, Ivan Bogdan-Gruia, Lungu Romeo-Daniel, Macovei Silviu Nicu, Mang Ioan, Mihalcea Remus-Gabriel, Mina Marian, Munteanu Remus, Muşoiu Ştefan, Nassar Rodica, Neaga Florian-Claudiu, Neaţă Eugen, Niţă Nicu, Ostaficiuc Marius-Eugen, Oteşanu Daniela, Paraschiv Rodica, Pavelescu Nicolae, Piper-Savu Florin, Popa Radu Mihai, Popa Ştefan-Ovidiu, Popescu Vlad, Rafila Alexandru, Rasaliu Marian-Iulian, Sandu Viorica, Stativă Irinel Ioan, Stoica Elena, Suciu Vasile-Daniel, Şerban Ciprian-Constantin, Şoldan Gheorghe, Toader Bogdan-Andrei, Toma Ilie, Toma Vasilică, Tuhuţ Radu-Marcel, Ţachianu Marian, Ţepeluş Laurenţiu-Cristinel

Doi președinți de asociații studențești, eliminați din examenul pentru intrarea în corpul evaluatorilor calității universităților (ARACIS), pe motiv de fraudă

Amintim că Edupedu a publicat în exclusivitate faptul că doi președinți de asociații studențești au fost eliminați pe motiv de fraudă din examenul de intrare în corpul evaluatorilor calității educației din instituțiile de învățământ superior. Este vorba de Președintele Uniunii Studenților din România (USR), Alex Vasile, și Președintele Ligii Studenților Români din Străinătate (LSRS), Robert Stredie.

Selecția studenților evaluatori care urmau să facă parte din Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS) a avut loc pe 27 februarie. Cei doi au susținut un examen online cu 20 de întrebări la care au fost descoperite mai multe similitudini în răspunsuri, inclusiv greșeli gramaticale identice, potrivit surselor noastre. Mai exact, din cele 20 de întrebări, la 8 dintre ele, răspunsurile lui Alex Vasile și Robert Stredie ar fi fost identice, inclusiv cu greșeli gramaticale, potrivit surselor Edupedu.ro.

Informația a fost confirmată și de președintele ARACIS, Iordan Petrescu. El a spus pentru Edupedu.ro că știa de eliminarea celor doi din concursul pentru evaluatorii-studenți. Contactați de Edupedu.ro, ambii au negat că ar fi fraudat testul pentru selecția evaluatorilor și spun că este doar o coincidență.

Studenții membri ARACIS au ca responsabilitate și auditarea implementării eticii academice de către universitățile din România. Ei evaluează calitatea programelor de studii, a școlilor doctorale și a instituțiilor de învățământ superior.

Robert Stredie este consilier la Guvern, potrivit gov.ro, și în prezent nu mai este student în străinătate, fiind înscris la un program de masterat de la Universitatea din București, la care predă și consilierul de stat în cadrul Cancelariei Prim-Ministrului pentru domeniile educație și cercetare, profesorul Sorin Costreie. Stredie a absolvit Management la Manchester University și a devenit președinte LSRS în 2019, când studia în Marea Britanie.

Consilierul guvernamental Sorin Costreie a declarat pentru Edupedu.ro pe 11 martie că îl va ruga pe consilierul său să se retragă din funcția pe care o deține.

„Robert Stredie se află într-o situație pe care trebuie să o clarifice cât mai repede, cu precădere în contextul actual. E un tânăr de viitor și cred că trebuie să ofere lămuriri suplimentare asupra problemei. Până atunci, i-am cerut lui Robert să se retragă din funcția publică pe care o deține la cabinetul meu. E o situație pe care o regret, cu atât mai mult cu cât Robert s-a dovedit un colaborator implicat și dedicat problemelor educației”, a declarat Sorin Costreie pentru Edupedu.ro.

Vezi aici traseul legislativ al Propunerii legislative de modificare a OUG nr. 78/2005 privind asigurarea calității educației:

Sursă foto: Pixabay.com

Citește și:
PSD propune ca ligile studențești LSRS și USR să fie obligatoriu în conducerea agenției care auditează universitățile, după ce liderii acestora au fost eliminați pentru copiat din examenul de intrare în ARACIS
EXCLUSIV Culmea copiatului: Doi președinți de asociații studențești, eliminați din examenul pentru intrarea în corpul evaluatorilor calității universităților (ARACIS), pe motiv de fraudă. Cei doi studenți spun că e vorba despre o coincidență
Scandalul șefilor asociațiilor de studenți eliminați din examen pentru copiat. Costreie, consilier al premierului: I-am cerut lui Robert, liderul LSRS, să se retragă din funcția publică pe care o deține la cabinetul meu

1 comment
  1. Argumentele ARACIS sunt de data asta relevante si credibile in context, deci proiectul de modificare a OUG 75-2005 din motivul si in scopul invocat de PSD ar trebui RESPINS !! …. Mult mai util din punct de vedere al intereselor nationale ale Romaniei ar fi modificarea substantiala sau chiar abrogarea OUG 75-2005 avand in vedere ca este plina de regretabile erori, confuzii, lacune si “revelatii pseudo-stiintifice” care au generat timp de 15 ani – prin ARACIS si ARACIP – doar o costisitoare si ineficienta birocratie, prin uzurparea conceptului ASIGURAREA CALITATII devenit doar POLITICIANIST si fara acoperire credibila in mediul educational romanesc (desi functioneza de 40 de ani in mediul de afaceri din Romania – in care pana la urma ajung majoritatea absolventilor scolilor si universitatilor noastre) …. Dar in mesajul ARACIS se mentioneaza ceva foarte important si grav, dar ignorat de publicul larg – numarul studentilor din Romania s-ar fi injumatatit in ultimul deceniu !!! Daca acest fenomen este adevarat, se impune o dezbatere publica asupra cauzelor si solutiilor acestei noi GRAVE PROBLEME … Evident sunt in joc si CREDIBILITATEA SI EFICIENTA DISPOZITIILOR OUG 75-2005 dar si a celor chemati sa le aplice – ARACIS si ARACIP…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

În guvern se vorbește despre stimulente pentru elevi în vederea vaccinării, spune ministrul Cîmpeanu / Alexandru Rafila: Testarea elevilor măcar de două ori pe săptămână cred că s-ar putea face

Pentru vaccinarea elevilor în învățământul preuniversitar, “se discută despre stimulente în interiorul guvernului”, a spus luni, într-o intervenție la B1 TV, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, în cadrul unei discuții despre…
Vezi articolul

Elaborarea a noi seturi de teste de antrenament conform noului model de subiecte, revizuirea baremelor de notare și pregătirea profesorilor evaluatori în vederea corectării computerizate, sunt solicitate ministrului Educației de către Federația Națională a Părinților

Elaborarea a noi seturi de teste de antrenament conform noului model de subiecte emis de Ministerul Educației, în timp util, astfel încât elevii să beneficieze de o pregătire adecvată, în…
Vezi articolul