Rata de absolvire la licee teoretice este în scădere – studiu al Institutului de Științe ale Educației. Mulți elevi se gândesc să renunțe la școală după primul an de liceu pentru că nu învață lucruri care să le fie de folos în viață. Alte motive: elevii simt că au rămas în urmă la învățătură și că pierd mult timp pe drum spre liceu

Foto: © Phuttharak Chindarot | Dreamstime.com

Mulți elevi care ajung în clasa a X-a se gândesc să renunțe la școală pentru că nu învață lucruri noi, care să îi ajute în viață, arată un studiu recent publicat de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), intitulat „Liceeni din România – Acces și participare”. Un alt motiv pentru care elevii se gândesc să abandoneze școala este drumul obositor până la liceu. De asemenea, rata de absolvire la filiera teoretică a fost în scădere în 2021-2022, față de anii anteriori. Studiul face parte dintr-o serie de studii publicate de CNPEE, în ultima zi a anului trecut, fără a fi promovate în vreun fel.

Rata de absolvire a liceelor teoretice a fost în scădere față de anii anteriori. Potrivit studiului „Liceeni din România – Acces și participare”, în 2018-2019, rata de absolvire era de 37,4%, iar trei ani mai târziu, în 2021-2022, a fost de 36,5%.

Și la filiera tehnologică, rata de absolvire e în scădere cu un punct procentual de la 28,3% în 2018-2019, la 27,5% în 2021-2022.

Cât privește filiera vocațională, situația este stabilă, chiar în ușoară creștere, de la 6% în 2028-2019, la 6,3% în 2021-2022.

Rata de absolvire a învățământului liceal

Rata de absolvire reprezintă ponderea absolvenților de învățământ liceal din totalul
populației de 18 ani (vârsta teoretică de absolvire a acestui nivel de educație). În ultimii trei
ani, rata de absolvire a manifestat tendințe descendente.

Există unele variații în funcție de diferite criterii, astfel:

Tendința descendentă a ratei de absolvire se regăsește la nivelul filierelor teoretică și
tehnologică, în timp ce la filiera vocațională valoarea indicatorului manifestă stabilitate. Pe
fiecare filieră se constată o serie de aspecte specifice.


La filiera teoretică:

La filiera tehnologică:
La filiera vocațională
Abandonul școlar – motive și intenții

Din cercetarea realizată de Institutul de Științe ale Educației, reiese că 8,1% dintre elevii intervievați au declarat că s-au confruntat cu situații problematice care „i-au condus către ideea de a abandona școala”. Peste jumătate s-au gândit să renunțe la studii după ce au terminat clasa a IX-a, pentru că „nu învață lucruri care să le fie de folos în viață”.

Sursa: Institutul de Științe ale Educației

Ponderea celor care s-au gândit să renunțe la studiile liceale este mai amplă în
următoarele situații: elevii de clasa a X-a, după finalizarea primului an de liceu (9,4%), elevii care urmează un alt profil/altă specializare decât cea dorită (12,3%)
.

Motivele care i-au determinat pe unii dintre elevi să se gândească la renunțarea
studiilor liceale sunt diverse: majoritatea, (50,7%) spun că în liceu nu învață lucruri noi care să fie de folos în viață, că profesorii sunt prea severi (27,4%), pentru că simt că au rămas în urmă la învățătură (24,5%) sau că pierd mult timp cu drumul către liceu (24,5%).

Sursa: Raport ISE

Un alt motiv este lipsa obținerii unei calificări/specializări la finalul liceului (13,9%). Se remarcă existența unor diferențe statistice semnificative pe medii de rezidență: aceste motive au fost formulate în pondere mai mare de elevii care provin din urban, comparativ cu cei din rural. Trebuie menționat că ponderea elevilor care provin din urban este cea mai amplă în liceele teoretice și vocaționale și cea mai redusă în liceele tehnologice.

O altă concluzie a studiului „Liceeni din România – Acces și participare” este că elevii de liceu de la filiera tehnologică au cea mai are rată a abandonului, în special băieții. Ponderi mari ale abandonului se înregistrează la profilurile tehnic și resurse naturale și protecția mediului. 

În cadrul filierei teoretice se constată că mai mulți elevi de la profilul real abandonează, în comparație cu cei de la umanist. 

La filiera vocațională, ponderile cele mai crescute de abandon s-au înregistrat la profilurile militar și sportiv.

Ponderea elevilor din licee situate în mediul rural care abandonează școala este mai mare decât ponderea elevilor școlarizați în licee din mediul urban care abandonează școala”.

În perioada pandemiei, valoarea abandonului școlar a scăzut de la 2,5% în 2018-2019 la 1,6% în 2020-2021. „Scăderea valorii indicatorului poate fi asociată cu efecte ale perioadei pandemice, când elevii s-au confruntat mai puțin cu dificultățile legate de transport și de cazare datorită desfășurării online a orelor (cazul celor care sunt școlarizați în altă localitate”, potrivit raportului.

Valoarea abandonului școlar variază în funcție de diferite aspecte:

DESCARCĂ Studiul „Liceeni din România – Acces și participare”:

Foto: © Phuttharak Chindarot | Dreamstime.com /
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version