Răspunsul umilitor primit de la Ministerul Educației de 1.000 de directori de școli care au trimis un memoriu cu probleme pe care le au în activitate: Ocuparea funcțiilor de conducere este opțiunea voastră, nu o obligație

23.209 vizualizări
Foto: © Shannon Fagan | Dreamstime.com
Peste 1.000 de directori de școli și grădinițe semnalează Ministerului Educației, printr-un memoriu, problemele cu care se confruntă în activitatea lor, precum salariile care nu le-au fost majorate și necesitatea creșterii numărului de zile de concediu, așa cum au celelalte categorii de profesori, deoarece „în prezent, directorul de școală este cel mai prost plătit dintre toate celelalte categorii de personal didactic”. Edupedu.ro a obținut documentul, pe surse, de la directorii de școli care sunt nemulțumiți de situația în care se află. Răspunsul dat de Ministerul Educației a fost că persoanele care ocupă funcții de conducere în unitățile de învățământ „au semnat contractele de management educațional și fișa de post cunoscând în totalitate prevederile legale în vigoare”.

Ministerul Educației a transmis că înscrierea la concursul de directori este o opțiune de „ordin personal”, fără să existe o obligație legală.

„Legislația în vigoare nu prevede obligația personalului didactic de a ocupa o funcție de conducere prin detașarea în interesul învățământului, respectiv de a se înscrie la concursul pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct din unitățile de învățământ, acestea fiind opțiuni de ordin personal”, se arată în răspunsul dat de Ministerul Educației.

Ministerul are „convingerea” că directorii de școli au semnat contractele de management cunoscând legislația în vigoare: „Avem convingerea că persoanele care ocupă funcțiile de conducere din unitățile de învățământ au semnat contractele de management educațional și fișa de post cunoscând în totalitate prevederile legale în vigoare și cele conținute de documentele semnate”.

  • Deși memoriul era adresat Ligiei Deca, răspunsul instituției nu este semnat de ministrul Educației, ci de secretarul de stat Sorin Ion.

În loc să rezolve aspectele semnate, Ministerul Educației transmite semnatarilor că un director „bun manager” poate să soluționeze problemele cu care se confruntă:

„De asemenea, apreciem că un bun manager, director sau director adjunct, având cunoștințe și competențe manageriale și de leadership, precum și abilități de rezolvare a situațiilor-problemă, fiind preocupat permanent de perfecționare în domeniu, va aplica un management strategic coerent, echilibrat, bazat pe colaborare și comunicare eficientă. Un astfel de director poate să soluționeze cu responsabilitate situațiile și problemele cu care se confruntă în exercitarea funcției pe care o deține”, conform sursei citate mai sus.

Referitor la propunerea privind acordarea unui salariu motivant pentru directorii și directorii adjuncți din unitățile de învățământ, Ministerul Educației a înaintat Ministerului Muncii propunerea de mărire a coeficienților aferenți funcțiilor de director și director adjunct din școli și grădinițe, a transmis instituția.

FOTO DOCUMENT Răspunsul Ministerului Educației:

Care sunt solicitările celor peste 1.000 de directori

Una dintre solicitări se referă la acordarea unui salariu motivant pentru managerii instituțiilor de învățământ preuniversitar, pe măsura responsabilităților și a îngrădirii libertăților care derivă din exercitarea aceste funcții de conducere. „În prezent, directorul de școală este cel mai prost plătit dintre toate celelalte categorii de personal didactic comparativ cu stresul, alergătura, documentele, sacrificiul și răspunderea pe care le are.”

„Cadrul didactic cu gradul didactic 1, tranșă de vechime în învățământ mai mare de 25 de ani, care este în funcția de director, are salariul mai mic decât un profesor cu același grad didactic și aceeași vechime. Această inechitate se poate observa și în EduSal la persoana care este director, unde figurează salariul de la funcția de conducere și salariul aferent funcției de execuție. Dacă salariile funcțiilor de conducere din învățământul preuniversitar ar fi stabilite conform legii la gradația de vechime 0, la fel ca în cazul funcțiilor de execuție, atunci ar rezulta un salariu mai mare pentru funcțiile de conducere, așa cum ar fi normal, având în vedere răspunderea și complexitatea muncii depuse pentru exercitarea acestor funcții”, potrivit memoriului.

Directorii cer ca numărul zilelor de concediu să fie același cu cel pe care îl au celelalte cadre didactice. Potrivit documentului, un cadru didactic are 62 de zile de CO/an, pe când un director are numai 25 de zile. „Prin urmare, ar fi corect ca tot personalul didactic să aibă același număr de zile de CO, respectiv 62 de zile/an. Noi de ce să avem mai puține zile de concediu de odihnă? Doar pentru că suntem directori și pentru că directorul este răspunzător într-o școală pentru toate?”.

Din punct de vedere matematic, situația actuală este în felul următor, după cum se arată în document:

„Avem 260 zile lucrătoare/an

a)Cadrele didactice:

260 – 62 CO = 198 zile

198 x 4 ore/zi = 792 ore

Salariu: (media) 4400 x 12 luni = 52800 lei.

52800: 792 = 66 lei/oră

b) Director:

260 – 25 CO = 235 zile

235 x 8 ore/zi = 1880 ore.

Salariu: 5600 x 12 luni = 67200 lei.

72000 : 1880 = 38,29 lei/oră”

Semnatarii atrag atenția că sunt posturi încă neocupate de directori și că au fost persoane care au renunțat la funcție, cu toate că au trecut examenul: „Nici până în prezent nu s-au ocupat toate funcțiile de conducere din școli, deși până la ora actuală au fost organizate mai multe concursuri naționale pentru ocuparea acestor posturi”.

„A ține directorii cu salariul la nivelul anilor 2017, cu orice preț, nu este doar o dovadă de lipsă de empatie, dar poate fi și o dovadă de nepăsare”, apare în textul semnatarilor.

Un director de unitate de învățământ spune următoarele: „Când am intrat în învățământ, ca debutant, eu aveam 1825 lei, iar directorul, cu 40 de ani vechime și gradul didactic 1, avea 4800 lei! Care mai este acum diferența dintre mine și un debutant? Dar între mine și o educatoare cu 12 ani vechime? Vă răspund eu: 500 de lei!”.

Părerea unui director este că „ar trebui să se revină la indemnizația de director și să se dea salariu diferențiat, în funcție de studii, vechime și numărul de structuri.”

„Sunt școli din mediul rural, unde numărul de elevi/clase este mai mic, secretar/ contabil cu jumătate de normă, profesori care au ore în 3-4 școli. Cerințele birocratice și activitatea unui director dintr-o școala mai mică sunt la fel de multe, ba chiar muncește mai mult pentru că nu are oameni disponibili, nu are cui împărți sarcini. Muncește el, directorul, pe mai multe fronturi!”, se arată într-un alt mesaj.

DOCUMENT Memoriul poate fi consultat mai jos:

Foto: © Shannon Fagan | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


18 comments
  1. directori !!! cine dă cu mătura mai bine pe la ușile partidelor de la putere …. sunt puși politic, nu trebuie multă minte , doar să aibă poziția ghiocelului față de cei care i-au numit și promovat
    …. domnilor Directori !!! …problema este că nu veți obține nimic , până nu veți avea un sindicat adevărat care să reprezinte profesorii , să ceară drepturile cuvenite de drept , să vă reprezinte în adevăratul sens pe d.voastră și nu pe ei…situația o să fie la fel….cei care conduc Sindicatul din învâțământ nu fac nimic pentru drepturile profesorilor…fac doar pentru buzunarul lor …mare bătaie de joc…

  2. Ar fi frumos să se verifice cui sunt alocate orele suplimentare, să se facă chestionare anonime pentru profesori, în care directorii să fie validați/nevalidati și nu în ultimul rând, să li se taie dreptul la gradații de merit (directorilor) Doar atunci vom vedea acel director de școală care chiar face lucruri minunate din dorința de a face. Exact, nu îi obligă nimeni, dar majoritatea suferă de șefie și de dominare.

  3. Lasati ne cu profesorii care muncesc după orele de curs,la 60% elevi analfabeți funcționale nu se vede munca.

  4. Țara asta a ajuns o mare mizerie, iar noi sărim unul la gâtul celuilalt, ca niște jivine.
    Când o să înțelegem că depindem unii de alții, o să fie cam târziu!
    Trebuie salariul unui director de școală să fie motivant? Da! Pentru că plătești responsabilitatea imensă și pregătirea omului respectiv! Și pentru că vrem să-si dorească să fie directori oameni pregătiți, nu doar cei care vânează funcții de dragul funcțiilor!
    Acum, un profesor foarte bun preferă sa-si facă programul de 18 ore norma, pe săptămână și sa aibă pregătiri după program, deoarece câștiga mult mai mult, iar noaptea doarme liniștit!
    Trebuie sa aibă personalul didactic auxiliar și nedidactic salarii mai mari?
    Da, pentru că oamenii aceștia se zbat în sărăcie, deși împart, în școli, responsabilitatea față de copii, alături de personalul didactic.
    Sunt multe lucruri câte nu merg în școli? Absolut! Dar să ne întrebăm de ce ministerul nu are niciun interes de a face legi clare, reguli ușor de înțeles și aplicat, criterii corecte de evaluare a personalului, normative realiste de personal și tot așa? Pentru că totul se invarte în jurul bugetului jignitor de mic de la Educație! Cel mai bun semnal că statului nu-i pasă de educație, școli, de copii este mărimea bugetului ministerului educației.
    Nu ai cum să tratezi corect toate problemele din sistem, dacă lucrezi cu un buget de supraviețuire. Și din cauza asta, “specialiștii” din minister apelează la tot feluri de tertipuri ilegale, ca să mai ciupească din drepturile oamenilor din sistem! Pentru economie!
    Întrebați orice contabil de școală și o să vă spună de încălcările de lege, cu bună-știință, făcute de ministerul educației, prin tartorul departamentului financiar, Mihai Păunică, prin intermediul aplicației de salarizare Edusal!
    Niciun contabil, dacă i se solicită acum, nu ar putea explica vreunui angajat al școlii cum i se calculează salariul, din ce e compus, la ce salarii de referință se calculează diferitele sporuri și așa mai departe! Asta, pe lângă așa-zisele erori de calcul, toate în defavoarea angajaților! Dar ministerului nu îi pasă, pentru că România a devenit o țară în care legile contează doar pentru prostime (a se citi oameni simpli…).
    Nu-i obligă nimeni pe profesori să fie directori? Acesta este răspunsul unor oameni care pretind directorilor si contabililor ascultare 24/24 și 7/7, cu situații de trimis la miezul nopții?
    Va veni vremea în care veți căuta si contabili, și profesori, și directori!

  5. Doamna Ministru Deca!
    1.directorii au dat examen !
    2.asta inseamna ca trebuie sa gaseasca solutii!
    3.directorii domniei voastre ,le cer subalternilor sa gaseasca solutii!
    4.cu alte cuvinte ‘gaseste solutii ,nu ma bate la cap ‘
    5.invatatorul/profesorul sustine ca nu poate sa fie invatator /profesor /paznic/parinte /jurist /it -ist /baby -sitter!
    6 V ati bronzat in Dubai ?
    7.Poate maine pe whtsapp le spuneti ‘prietenaselor ‘cum v ati bronzat !cate parfumuri v ati cumparat si daca eleganta costumului dumneavoastra este direct proportional cu costumul elegant si rafinat cu al doamnei Coco Chanel!

  6. Directorii de scoli nu au dreptul moral sa vorbească. Asa este, nu i-a obligat nimeni sa fie directori. Dacă nu le convine, pot pleca, nu-i tine nimeni cu forța în funcție…au alte avantaje : ore suplimentare, degrevarea normei didactice. Ei predau, cel mult, 6 ore/ săptămână . Eu am fost director de scoli generale, licee, mai bine de 20 de ani, dar nu m-am plâns niciodată, pentru că a fost o funcție voluntara și asumata. Vor fi înlocuiți imediat dacă nu le convine. Ideea asta ca sunt ” prin concurs ” , vezi Doamne , ii face competenți …

  7. Au facut presiuni sa fie directori, au dat afara pe cei care aveau concurs, au venit pe pile și prin tot felul de artificii, în școli stau foarte putin si abuzeza de functia pe care o au, unii se poarta de parcă școala e proprietate personala si acum sunt nemulțumiți din cauza salariilor si a concediilor! Nu le-ar fi rușine! Dar ei au voie sa obțina plata cu ora fara sa mearga in sedinta publica si fara sa astepte sa vada ce ore raman, noi , profesorii de rand nu avem niciun drept. Din punct de vedere profesional au demonstrat vreodata ceva? Să își vada de treaba si sa stea cât mai pot, cu salariile si concediile care sunt!

  8. Numai cine este director știe cu ce se confruntă zilnic acești oameni care ocupă funcții de conducere în școli! Restul sunt doar vorbe inutile și bârfe.

    1. Te-a obligat cineva sa deții funcția de director ?! Dacă zici ca e asa de greu, poți pleca oricând din funcție. E o funcție asumata. Nu e asa deloc cum ziceți voi. E mai greu pentru directorul care nu manageriaza cum trebuie colectivul, în rest, e simplu. Am fost director, zeci de ani, asa ca, știu ce spun. Aveam degrevare masiv , plus ore suplimentare, plus altele.

  9. Iara plangem personalul didactic de predare însă se uita voit ca sa nu spun cu rea credinta ca personalul didactic auxiliar (economiști ,secretari ,etc ) care și ei au tot studii superioare ,mastere ,etc,trepte profesionale ,răspundere și responsabilități cu carul ,de salariilor lor care sunt de mizerie ați uitat ??????!?!?!
    La la personalul didactic s au mai pus 5-10 lei la aceștia nu s a mai pus nimic din 2019 …!

  10. Memoriul asta parca e scris de copii de gradinita furiosi. lol

    Doamnna doctor Deca probabil ca a lesinat instant dupa primele randuri si i-a dat scrisoarea prietenului ei cel mai bun, pesedistul contabil Ion, sa se spele cu ei pe cap.

    1. Doamna Deca e in incapacitate temporara de munca si nu poate semna niciun act. E in concediu medical, are Covid brusc dupq Emirate. Era obosita pesemne si ii trebuiau cateva zile de odihna si readaptare la fusul orar.

  11. Directorii din preuniversitar: Suntem suprasolicitati si prost platiti!
    Ministerul Educatiei: Pai ce ma, v-a obligat cineva sa va faceti directori? Ia mai taceti din gura si rezolvati-va singuri problemele, ca doar sunteti directori!

    PS: Avem nevoie de directori, cine e interesat, contactati-ne!

  12. Sunt curioasa cum au ajuns directorii la concluzia că un cadru didactic are 4 ore/zi. Acelea sunt ore LA CLASĂ. Unde ați socotit pregătirea orelor, corectarea temelor scrise și atâtea altele, stimați directori?! Un profesor nu e supraveghetor care stă cu elevii 4 ore pe zi. Sau asta se întâmplă in școlile pe care le conduceți??!!
    Pe de altă parte, o funcție de conducere prost plătită duce, în mod inevitabil, la scăderea calității managementului. Nu se vor mai înscrie la concurs decât cei dornici, dintr-un motiv sau altul, de a avea puterea de decizie.

    1. Sigur ăștia sunt directori că nu se pricep
      a)Cadrele didactice:
      260 – 62 CO = 198 zile
      198 x 4 ore/zi = 792 ore
      Salariu: (media) 4400 x 12 luni = 52800 lei.
      dacă ar fost directori ar fi știut că noi profesorii avem norma de 8 ore pe zi! Deci 198 x 8 ore/zi
      apoi directorii au Salariu: 5600 , păi nu e diferența între Salariu profesorii: (media) 4400???
      Dar la oamenii pe care îi deleagă, îi ajută cum ar fi auxiliari, nedidacticul cu salarii de mizerie nu se gândesc?
      Tot la burțile lor

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Fond bugetar de 100 de milioane de lei pentru finanțarea cercetării în universități și în 2022 / 45% din bani – alocați pe baza metarankingului universităților, care trebuie finalizat până pe 31 martie

Fondul bugetar pentru finanțarea cercetării științifice în universități, în 2022, este de 100.000.000 de lei, potrivit Metodologiei privind finanțarea cercetării în instituțiile de învățământ superior de stat, publicată miercuri. 45%…
Vezi articolul
prima didactică

DOCUMENT Ordinea etapelor de mobilitate în învățământ 2024. Noutăți: Profesorii care se titularizează în 2024 vor preda obligatoriu un an în școala în care sunt repartizați, inspectoratele școlare decid viabilitatea posturilor

Metodologia pentru mobilitatea personalului didactic de predare pentru anul școlar 2024-2025, care reglementează condițiile de ocupare a posturilor didactice/ catedrelor vacante/ rezervate în învățământul preuniversitar, a fost publicată în Monitorul…
Vezi articolul