Răspunsul ministrului Educației pentru intelectualii și cadrele didactice care au cerut prelungirea perioadei de dezbateri a proiectele legilor Educației: “99,7% din profesori nu au solicitat acest lucru. O să merg pe punctul de vedere al celor care sunt mai mulți”

5.575 de vizualizări
Foto: gov.ro
În cadrul ultimei dezbateri publice pe cele două proiecte ale legii Educației, ministrul Sorin Cîmpeanu a răspuns unei întrebări Edupedu.ro privind solicitările de extindere a perioadei de dezbateri: un apel semnat de 70 de profesori universitari și o scrisoare deschisă semnată de 100 de intelectuali. În ambele situații i se cere ministrului prelungirea termenului de dezbatere publică a celor două proiecte de legi. Sorin Cîmpeanu a calculat procentul semnatarilor din total profesorilor angajați în sistemul de învățământ superior și subliniază că sunt prea puțini aceia care au cerut prelungirea termenului de dezbateri: “Ce să facem oare? Să-i ascultăm pe cei 3 sau pe cei 997? Colegii noștri care au solicitat timp suplimentar de dezbatere sunt convins că se vor adresa Parlamentului și că vor obține această extindere a timpului în dezbaterile de la Parlament”, a mai spus ministrul.

Întrebat de Edupedu.ro cum răspunde apelurilor cadrelor didactice și intelectualilor care cer mai mult timp pentru dezbateri pe proiectele legilor Educației, ministrul a răspuns: “99,7% din profesori nu au solicitat acest lucru. Și atunci o să merg pe punctul de vedere al celor care sunt mai mulți”.

  • Amintim, proiectele de legi au fost elaborate pe baza raportului prezidențial România Educată, după 5 ani de dezbateri (februarie 2016 – 14 iulie 2021, când a fost publicat raportul). După lansarea în dezbatere publică a proiectelor legii Educației, președintele Klaus Iohannis a subliniat că legile și normele de aplicare pentru implementarea proiectului România Educată “trebuie să reflecte nu doar litera, ci și spiritul său incluziv, în care valorile fundamentale în construcția și practicile sistemului de educație sunt respectate” – detalii aici. Președintele Iohannis sublinia și că „toată această perioadă de dezbatere publică este esențială pentru ca, la finalul ei, să nu avem doar un pachet legislativ închegat, ci și un proiect care se bucură de o susținere publică largă”.
  • Marți și miercuri, în ultimele două zile ale consultării publice, au fost singurele două dezbateri organizate de minister, în baza prevederilor Legii nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică. Marți pentru legea învățământului preuniversitar, miercuri pentru învățământul superior. Înscrierile pentru a participa la dezbaterile publice s-au făcut de pe o zi pe alta, pentru că ministerul a făcut anunțul în data de 22 august, cu o zi înaintea primei dezbateri.

Edupedu.ro: Au existat în ultimele câteva zile o serie de apeluri făcute către ministru de la cadre didactice, profesori universitari, intelectuali, pentru prelungirea perioadei de dezbateri și o consultare publică mult mai aplicată pe cele 2 proiecte de legi. Veți prelungi această perioadă de consultări?

Sorin Cîmpeanu: Sper să apreciați faptul că am prelungit această dezbatere, memorabilă și pentru că este cu numărul 75 și ultima. Am observat și eu scrisoarea asumată de către 700 de colegi cadre didactice?

Edupedu.ro: Probabil. Câteva sute, câteva mii, nu se știe exact, ideea e că sunt mai multe apeluri. Este o scrisoare deschisă, publicată astăzi, a 100 de intelectuali, printre care Gabriel Liiceanu, Mircea Miclea, Lazăr Vlăsceanu, Andrei Cornea, Nicolae Manolescu, Radu Vancu care solicită prelungirea timpului de dezbatere.

Sorin Cîmpeanu: Eu am înțeles ideea dumneavoastră. Am luat act de această solicitare semnată de 70 de cadre didactice. Aș vrea să vă spun că în România în sistemul învățământ universitar de stat sunt 21.000 de cadre didactice. Dacă faci un raport simplu vom vedea că cele 70 de cadre didactice sunt exact 3 la mie. Trei la mie din numărul cadrelor didactice din România, fără doar și poate sunt ca altele decât cele pe care le apreciem și le stimăm, însă sunt doar trei dintr-o mie și, oare ce să facem cu opinia celorlalți? Trei dintr-o mie solicită prelungirea, ceilalți 997 se pare că sunt de acord cu perioada de 43 de zile și cu numărul de 75 de întâlniri. Ce să facem oare? Să-i ascultăm pe cei 3, sau pe cei 997? Dumneavoastră ce ați face în locul meu, dacă îmi permiteți să vă răspund cu o întrebare?

Edupedu.ro: Nu sunt în locul dumneavoastră și nici nu voi fi niciodată, dar dumneavoastră sunteți în această poziție. Pun aici și apelul președintelui la o largă dezbatere publică și o largă acceptare a proiectului făcut chiar după lansarea în dezbatere publică a acestor proiecte.

Sorin Cîmpeanu: Mă bucur foarte mult că ați menționat apelul președintelui la o largă consultare: Largă nu înseamnă 100%, largă înseamnă amplă. Tocmai ce v-am spus, 97 la sută din cadrele didactice nu au solicitat prelungirea perioadei de dezbatere. Iertați-mă, 997 la mie, 99,7% din profesori nu au solicitat. Și atunci o să merg pe punctul de vedere al celor care sunt mai mulți, care n-au solicitat și cei care consideră că e suficientă perioada de dezbatere. Răspuns final: nu vom prelungi perioada de dezbatere pentru simplul motiv că avem nevoie de timp pentru analiza propunerilor formulate, pentru integrarea lor, pentru introducerea proiectului legislativ pe circuitul de avizare, în așa fel încât să ajungă la Consiliul legislativ, la Consiliul Economic și Social, să ajungă în Guvern, să ajungă în Parlament și acolo sunt convins că cei care își doresc o dezbatere încă și mai mare decât această dezbate care de care este de departe cea mai amplă, pentru că nu știu să mai fi fost la un proiect de lege care să fie beneficia de 75 de dezbateri organizate pe marginea lui / lor, și atunci colegii noștri care au solicitat timp suplimentar de dezbatere sunt convins că se vor adresa Parlamentului și că vor obține această extindere a timpului în dezbaterile de la Parlament. La Ministerul Educației considerăm că 43 de zile sunt suficiente și astăzi este ultima zi de dezbatere, răspuns clar”.

Informații de context

Proiectele de legi ale Educației au fost lansate pe 13 iulie în dezbatere publică pentru 44 de zile. Dacă la început, când a lansat în dezbatere publică legile Educației, ministrul vorbea de 10 dezbateri în 10 zile, adică o dezbatere pe zi, frecvența lor, pe baza cifrelor declarate, a crescut, de la maximum 50, la 70, și încheindu-se cu 75 de dezbateri.

O scrisoare deschisă semnată de 100 de intelectuali, printre care Gabriel Liiceanu, Mircea Miclea, Lazăr Vlăsceanu, Andrei Cornea, Nicolae Manolescu, Radu Vancu, a fost adresată public ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, pentru modificarea radicală a proiectelor de Legi ale educației și prelungirea perioadei de dezbatere publică. Amintim că Sorin Cîmpeanu a lansat în dezbatere publică legile Educației, de importanță capitală pentru dezvoltarea societății, în plină perioadă de concedii: pe 13 iulie 2022, cu dată finală astăzi, 24 august 2022. “Testarea standardizată în format digital reprezintă factor de vulnerabilitate. Are potențialul de a orienta elevii spre memorizare, va descuraja descoperirea și exersarea funcțiilor gândirii”, atrag atenția semnatarii apelului.

Ieri, alți 70 de profesori universitari au cerut ca termenul de dezbatere publică asupra proiectelor de legi ale educației să se prelungească până cel puțin pe 31 octombrie: Ei au precizat că intervalul 12 iulie – 24 august, în vacanță, e “inadmisibil” și că abordarea problemelor etice e “dezechilibrată” și include prevederi “inadmisibile”.


13 comments
  1. Acest 99.7% este o eroare de logica a cimpeanului.
    O ofensa la adresa tuturor angajaților din sistemul de învățământ.

  2. Problema concediului profesorilor este falsă. Majoritatea profesorilor au citit macar articolele din presa scrisa sau online referitoare la proiectul noii legi. Eu l-,am citit în diagonală în întregime și am citit în amănunt circa 30% din proiectul de lege, în special articolele care m-au interesat în mod direct.
    In timpul anului școlar nu as avea timp. Am participat la doua dezbateri și apreciez deschiderea spre dialog. In general, eu sunt un critic activ al domnului ministru al educației, dar nu se poate nega interesul spre dialog și cooperare a acestuia în privința implementării proiectului de lege. A avut și unele ieșiri ironice sau a tăcut la unele intrebări, dar 99% din timp a fost deschis spre dialog.

  3. Dupa SIMULACRUL (de 17 ani) al “asigurarii calitatii educatiei” (generat de colectia de erori conceptuale, confuzii, prejudecati si lacune denumita OUG 75-2005) Ministerul Educatiei a organizat SIMULACRUL noutatii proiectelor legilor (vechile OUG 75-2005 SI L 87-2006 fiind declarate abrogate in capitolele finale ale proiectelor, dar ideile, conceptele si dispozitiile acesteia se regasesc in mare parte intacte in multe articole, alaturi de paragrafe copy-paste din Romania Educata) si a pastorit SIMULACRUL consultarii publice (din care au rezultat in 43 de zile 75 de dezbateri si peste 2000 de propuneri-observatii ale caror lecturare, intelegere, analizare, prelucrare, etc. poate ocupa zeci de persoane timp de mai multe saptamani, cel putin). Sa ne amintim ca Legea Educatiei nationale nr.1/2011 nu a putut fi adoptata prin consens in Parlament astfel incat a fost necesara adoptarea ei prin asumarea raspunderii Guvernului… Ca o culme a ironiei, in urmatorul deceniu au fost necesare peste o suta de … modificari ale acestei legi fundamentale, in interesul exclusiv al anumitor grupuri de interese… Rezultatele intelepciunii colective a alesilor neamului este vizibil astazi sub aspectele…. Conform chiar ministrului Sorin Campeanu CALITATEA educatiei a scazut continuu ajungand astfel la un minimum minimorum! Desi avem de 17 ani doua agentii nationale care, chipurile, se ocupa cu asigurarea calitatii (adica “fac CA CALITATEA sa fie sigura” – conform unor “intelepti” precursori ai modelului romanesc de asigurare a calitatii educatiei denumit “modelul de guvernare bazata pe Leviathan” , din Stiintele politicie ale sec.XIXI!)….

  4. Acest ministru este din acelasi aluat ca cel de la palatul Treicoceni si care din obedienta trebuie sa dovedeasca ca in cele doua mandate de presedinte a facut ceva. O lege buna se face in circa 6 luni un an si trebuie sa fie aplicata cel putin 10 ani.

    1. Aveți dreptate, dar el face exact ce dorește. Nu-l interesează intervențiile profesorilor, fie ei și universitari.

  5. Un dictorn latin „Non multa sed multum”, pe care se pare că domnul ministru FIIND inginer de profesie și NU „DASCĂL”, este obișnuit cu „RANDAMENTUL” SDV-urilor și nici decum cu eficiența și eficacitatea unei activirtăți de învățare-formare-evaluare în vederea creării competențelor.
    Austria în perioada 2001-2003, și-a prezentat practicile în domeniul realizării reglementărilor în doemniul educației, în care a creat 4 (patru) acte normative, respectiv, o lege generală, cadru pentru s defini sistemul de învățământ, o lege detaliată pentru sistemul de învățământ universitar, una pentru sistemul de învățământ preuniversitar teoretic și una pentru sistemul de învățământ profesional dual.
    Aceste acte normative au fost concepute, elaborate, dezbătute și aprobate într-un interval de 25 de ani, astfel încât micile inconveniente să poată fi corectate pe parcursul implementării acestora.
    La noi totul este pe repede înainte doar de dragul de „face ceva”, fără să am o țintă, dacă mai rămâne sintag „muncitor necalificat”.
    Este un mare semn de întrebare.
    Astăzi premierul României făcea apel la studenții care doresc să studieze în afară să se întoarcă în țară să participe la „GUVERNAREA” țării pe salarii românești, pentru că „țara” condusă de politicienii aleși în Parlament NU sunt în stare să realizeze trecerea la EURO, pentru că totul se calculează în euro la orice bun alimentar sau nealimentar și atunci salariile ar putea fi în euro astfel încât absolvenții de studii unversitare să fie interesați-cointeresați să lucreze în România.

  6. Daca 99,7 % nu au solicitat (procentul este scos din manelismul politic, nu?), nu inceamna ca ar fi de acord! Oamenii au fost in concediu si nu au fost consultati, in mod serios, de nimeni!

    1. Așa este. N-a urmărit nimeni „legile”. Și apoi, de ce atâta schimbare. Noi am avut legi bune, încă de la Cuza. Nu putem renunța cum vor ei, ageamiii în ale învățământului, la tradiția învățământului românesc. Aliniere la ceea ce apare nou, da, însă nu modificare esențială.

  7. Pe scurt… îl doare la bască.
    Petițiile cu zeci de mii de semnatari, miile de mesaje, sutele de reacții zilnice pe rețelele de socializare nu contează.

    El mizează pe ,, dezbaterile de la partid” și pe liderii de sindicate (membrii oricum nu au fost consultați)

    Dacă opoziția nu găsește in Parlament metode inventive de a bloca acest personaj sinistru și ,,legile lui” putem să uităm de Educația românească.

    Ea nu va mai exista.
    Va fi doar un decor trist, o butaforie.
    O vacă de muls în campaniile electorale și cam atât.

    Triste vremuri, politicieni înecați în mediocritate, inepți, incapabili de a produce schimbări care să ajute societatea românească să performeze măcar pe plan regional.

  8. 100% ați încălcat Codul Muncii dacă ați cerut profesorilor sa realizeze activități profesionale in timpul concediului. Simulacrul consultărilor, cu întâlniri la partid și aplaudaci numiți politic a fost pentru a bifa o cerință legală a dezbaterilor publice. Dacă se doreau consultări acestea trebuiau să fie în timpul anului școlar, nu al vacantei profesorilor.
    Îngrijorările oamenilor de cultură ai acestei țări le răspunde în bătaie de joc, in zeflemea, un apărător al plagiatorilor și un adevărat migrator politic. Halal se ii fie!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Salariul mediu net în Învățământ a crescut cu 35% în ianuarie 2024, față de aceeași lună din anul trecut, potrivit Institutului Național de Statistică / Politicienii au prezentat „creșteri de 50%” până în iunie 2024, iar sindicaliștii au anunțat că „suntem în grafic cu salarizarea”

Media creșterilor câștigurilor salariale nete în Învățământ, în perioada ianuarie 2023-ianuarie 2024 a fost de 35,3%, potrivit datelor publicate joi de Institutul Național de Statistică. Concret, în ianuarie 2024 câștigul…
Vezi articolul

În școlile din rural, unde elevii sunt mai puțini, se poate vorbi despre predarea la școală. Autoritățile trebuie să înceapă acum dezbateri, așa încât școlile să devină mai autonome – George Roman, Salvați Copiii

“Școala online nu a fost școală, depindea foarte mult de părinți. Dintre cele trei scenarii, ținând cont și de evoluția pandemiei (1000 de cazuri ieri), singurul scenariu care se prefigurează…
Vezi articolul
vârsta de pensionare, cancelarie profesori

Profesorii vor face triajul epidemiologic „observațional” al elevilor și nu mai au reguli impuse de distanțare în cancelarie, potrivit proiectului de ordin de ministru pentru redeschiderea școlilor

„Cadrele didactice vor efectua triajul observațional al preșcolarilor/elevilor pe tot parcursul activităților școlare”, potrivit noului ordin de ministru cu regulile pentru redeschiderea școlilor, obținut de Edupedu.ro în stadiu de proiect.…
Vezi articolul