Raportul Draghi, document-cheie menit să ghideze politicile Comisiei Europene: Educația trebuie să fie unul dintre motoarele dezvoltării europene, pentru a stăvili declinul economic și a întări competitivitatea pe continent

Foto: © Kav777 | Dreamstime.com

Întărirea sistemelor de educație și de învățare pe tot parcursul vieții sunt privite ca elemente esențiale în eforturile pe care trebuie să le depună Europa, așa încât să pună capăt declinului economic și pentru a întări competitivitatea în fața unor rivali economici precum SUA sau China, spune un raport-cheie realizat la solicitarea Comisiei Europene și publicat la începutul săptămânii, așa numitul Raport Draghi.

Analiza – realizată de fostul președinte al Băncii Centrale Europene, Mario Draghi, la solicitarea Comisiei Europene – trece în revistă provocările cu care se confruntă societatea, companiile și piața unică europeană în ceea ce privește competivitatea și a fost conceput ca reper pentru politicile viitoarei Comisii de la Bruxelles, aflată în curs de formare. 

Documentul identifică trei zone de acțiune pentru UE și pentru țările membre, acțiuni care să „reaprindă creșterea durabilă pe continent. Acestea sunt reducerea decalajului apărut între Europa și SUA/China, mai ales în ceea ce privește tehnologiile avansate, „decarbonizarea” industriilor și susținerea competitivității printr-un plan comun european, respectiv creșterea securității și reducerea dependențelor.

În acest context, raportul atinge și tema educației, considerată, alături de sistemele sociale și de sănătate, drept un punct forte al Europei, în acest moment. 

Iar documentul apreciază că acele forme de educație capabile să producă setul de competențe necesar europenilor, în contextul competiției globale, au nevoie de o abordare diferită: „(…) În același timp, Europa va avea nevoie de o abordare fundamental nouă în ceea ce privește competențele. UE trebuie să se asigure că toate persoanele care lucrează au un drept la educație și reorientare, să le permită acestora să capete noi roluri, pe măsură ce companiile lor adoptă tehnologia, sau alte locuri bune de muncă în noi sectoare”.

În ceea ce privește raporturile cu SUA în domeniul inovării, documentul spune că Europa „ar trebui să depășească (potențialul american – n.red.) oferind oportunități de educație și învățare pe tot parcursul vieții, asigurându-se că beneficiile inteligenței artificiale sunt distribuite larg, iar orice impact negativ asupra incluziunii sociale este minim”.

Citește și:
Daniel David: Au pătruns tot mai multe universități românești în clasamente, dar nu performăm la vârf. Avem nevoie de programe care să susțină excelența, să schimbe paradigme – câteva gânduri despre raportul Draghi
România – ultima din Europa la performanța în inovare, care a scăzut în 2023, împotriva tendințelor de creștere de pe continent – raport internațional / Asociația cercetătorilor Ad Astra: România se află în zona specifică țărilor din Africa, iar responsabilitatea „aparține, în ultimă instanță, partidelor politice” 

Foto: © Kav777 | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version