VIDEO Rezultatele TIMSS ne indică urgența alfabetizării științifice a elevilor, care să aibă capacitatea de a înțelege și explica fenomenele naturii – Ligia Deca, consilier prezidențial / Raportul de țară la TIMSS 2019, cu rezultatele detaliate ale studiului în care România s-a clasat ultima din Europa la alfabetizarea științifică și numerică a elevilor de clasa a VIII-a, prezentat de Universitatea din București

2.272 de vizualizări
Universitatea din Bucuresti / Foto: Facebook.com/Universitatea din Bucuresti
Rezultatele României la studiul TIMSS 2019 au fost prezentate detaliat astăzi de către specialiștii în științele educației și testare educațională de la Universitatea din București și din Ministerul Educației. Conferința a fost găzduită de rectorul Marian Preda, alături de echipa care a coordonat acest studiu, reprezentată de profesorii Dragoș Iliescu, Lucian Ciolan și Romiță Iucu. La conferință au participat Consilierul Prezidențial pentru Educație și Cercetare, Ligia Deca, și Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu.
  • Edupedu.ro a transmis LIVE VIDEO conferința de prezentare a rezultatelor României la TIMSS 2019:
Ligia Deca, consilier prezidențial pentru Educație:
  • Analiza rezultatelor la TIMSS 2019 scoate în evidență capacitatea relativ redusă a sistemului românesc de a avea un standard acceptabil de educație pentru toți copiii
  • Între principiile pe care România Educată le promovează necesitatea organizarea rețelei școlare astfel încât să includem cu succes elevii cu cerințe educaționale speciale
  • Rezultatele TIMSS ne indică urgența alfabetizării științifice a elevilor, care să aibă capacitatea de a înțelege și explică fenomenele naturii. România Educată își asumă prioritar alfabetizarea științifică a tuturor elevilor
  • Proiectul România educată va intra într-un proces de mediere, urmând ca din toamnă rezultatele și recomandările puse în valoare de proiect să poată intra în niște cicluri firești de politică publică: sa avem inițierea unor programe bine finanțate care să ne ducă în punctul pe care ni-l dorim
  • Susțin în continuare ca Romania să participe la toate evaluările internaționale pentru a avea decizii bazate pe evidențe
Sorin Cîmpeanu, ministrul Educației:
  • Ieri am aprobat în Guvern participarea României la programul TALIS 2022
  • Tot zilele trecute am încheiat pretestările PISA și am reușit să atingem standardul, peste 90% participare, iar alături de acestea programul TIMSS este considerat de o importanță majoră
  • Documentul pe care ni l-ați pus la dispoziție este de maximă importanță într-o etapă în care în curând vom finaliza dezbaterile pentru proiectul România Educată, după care vom avea de lucru pentru operaționalizarea acestor concluzii
  • În acest proces de operaționalizare, de atribuire a unei valori de lege către toate concluziile, acest studiu este de maximă importanță și avem nevoie în continuare de colaborarea tuturor celor care au contribuit la realizarea acestui studiu
  • Au fost alocate 4 milioane de lei pentru astfel de studii. Poate fi puțin. Ne dorim să extindem baza
  • Vă mulțumesc încă o dată și vă asigur de maxima disponibilitate a Ministerului Educației pentru orice proiect în interesul educației cu echipa de specialiști din acest proiect și cu întreaga echipă de specialiști în științele educației de la nivelul universității
Marian Preda, rectorul Universității din București:
  • Pentru mine este o foarte mare bucurie să particip la un eveniment în care lansăm un proiect extrem de bine făcut și util pentru reforma în învățământul românesc
  • Universitatea din București este foarte bucuroasă să colaboreze cu Ministerul Educației, cu Guvernul, cu administrația prezidențială care are programul România Educată cu o linie de finanțare importantă prin intermediul ME și să colaboreze pentru creionarea soluțiilor și în implementarea acestor soluții la problemele sistemului educațional românesc
  • M-am uitat peste acest raport și este bine că vedem care sunt problemele

Derulată în România în cursul anului 2019 ca parte a unui program internațional care a inclus elevi, profesori și directori de școli din peste 60 de țări, testarea TIMSS (Tendințe în domeniul Studiilor Matematice și Științifice Internaționale – Trends in International Mathematics and Science Study) este coordonată de Asociația Internațională pentru Evaluarea Performanței Educaționale (IEA).

Conferința va fi găzduită de prof. univ. dr. Marian Preda, rectorul Universității din București, alături de echipa care a coordonat acest studiu, reprezentată de prof. univ. dr. Dragoș Iliescu, cadru didactic la Facultatea de Psihologie și Științele Educației (FPSE) a Universității din București și coordonatorul național al proiectului, prof. univ. dr. Lucian Ciolan, Prorector UB, reprezentantul României în Consiliul General IEA și președinte al Asociației Române de Cercetare în Educație (ARCE) și prof. univ. dr. Romiță Iucu, cadru didactic la FPSE și președinte al Consiliului de Orientare și Analiză Strategică al UB.

Studiul cu rezultatele detaliate ale României la TIMSS 2019 s-a derulat cu finanțare de la UMPFE – Ministerul Educației prin proiectul ROSE și RAF – Romanian American Foundation, precizează Universitatea din București.

Odată cu prezentarea datelor relevante referitoare la România, evenimentul va concentra dezbaterile în jurul a doua arii tematice principale, relevante în contextul studiului TIMSS 2019:

  • Climatul școlar și experiențele de învățare
  • Formarea profesorilor, serviciile de sprijin educațional și infrastructura
Primele rezultate TIMSS 2019: România s-a clasat ultima din Europa, la același nivel cu Bahrain și Emiratele Arabe, la alfabetizarea științifică și numerică a elevilor de clasa a VIII-a

Studiul prezentat astăzi este raportul de țară, deci o detaliere și o analiză complexă a rezultatelor anunțate de Universitatea București în decembrie 2020. Atunci am aflat că România s-a clasat ultima din Europa, la același nivel cu Bahrain și Emiratele Arabe, la alfabetizarea științifică și numerică a elevilor de clasa a VIII-a, la TIMSS 2019.

Concret, România a obținut cel mai slab punctaj dintre statele UE – un punctaj mediu de 475 – la studiul „Tendințe în domeniul Studiilor Matematice și Științifice Internaționale” – TIMSS 2019. 5.000 de elevi de clasa a VIII-a au participat la această testare internațională, potrivit anunțului făcut de reprezentanții Universității București, coordonatoarea testării.

Țara noastră a obținut un scor mai bun ca la precedenta participare, din 2011, dar în continuare este cel mai slab rezultat dintre statele europene participante. TIMSS analizează comparativ competențele de matematică și științe (biologie, fizică, chimie) în rândul elevilor, are loc o dată la 4 ani, este similar testelor PISA, dar este coordonat de Asociația Internațională pentru Evaluarea Performanței Educaționale (IEA), nu de OECD, ca în cazul PISA. IEA este cea mai mare organizație din domeniul evaluării în Educație, la nivel mondial.

TIMSS 2019 a fost susținut de peste 580.000 de elevi din 60 de țări din întreaga lume.

Ce este TIMSS

TIMSS face parte dintre studiile desfășurate de Asociația Internațională pentru Evaluarea Performanțelor în Educație (International Association for the Evaluation of Educational Achievement, IEA), o asociație internațională independentă a instituțiilor naționale de cercetare și a agențiilor guvernamentale care efectuează studii comparative internaționale privind performanța în educație încă din 1959.

Recunoscut la nivel internațional ca un studiu valid și fidel cu privire la performanțele elevilor la matematică și științe, TIMSS pentru clasa a VIII-a a raportat tendințele internaționale cu privire la performanță, din patru în patru ani, începând cu 1995. Este conceput pentru a măsura și interpreta diferențele dintre sistemele educaționale naționale cu scopul de a contribui la îmbunătățirea modalităților de predare și învățare în domeniile matematică și științe la nivel mondial. Peste 60 de țări participă la TIMSS 2019.

TIMSS 2019 a fost implementat și coordonat în România de Facultatea de Psihologie și Științele Educației din cadrul Universității din București, care reprezintă România ca membru în IEA din 2017. Reprezentantul României în Consiliul IEA este prof. univ. dr. Lucian Ciolan.

Coordonatorul național al proiectului (National Research Coordinator) este prof. univ. dr. Dragoș Iliescu, specialist cu reputație internațională în testare educațională și evaluare psihologică. Coordonatorul adjunct al proiectului și responsabilul cu implementarea studiului TIMSS este lect. univ. dr. Vlad Burtăverde.

Universitatea din București a consolidat, în ultimii ani, o structură specializată, de tip expert: Centrul de Învățare UB – Laboratorul de Testare Educațională. Acest laborator reunește o echipă complexă de specialiști în științele educației, evaluare și testare educațională, politici educaționale, psihometrie și are în derulare încă două studii IEA (competențe civice și competențe digitale).

TIMSS 2019 s-a desfășurat la nivel internațional atât pentru clasa a IV-a, cât și pentru clasa a VIII-a. România nu a participat decât la modulul pentru clasa a VIII-a, pentru matematică și științe.

România a participat la acest proiect important printr-un eșantion randomizat de 199 de școli, din care au răspuns la testele și chestionarele TIMSS un total de 4485 elevi, 196 directori, 214 profesori de matematică și 609 profesori de științe.

Implementarea TIMSS 2019 în România este finanțată de către Ministerul Educației și Cercetării, prin Unitatea de Management al Proiectelor cu Finanțare Externă (UMPFE). Fondurile provin din bugetul proiectului privind învățământul secundar din România (ROSE), care își propune să contribuie la reducerea abandonului în învățământul secundar și terțiar și la creșterea ratei de promovare a examenului de bacalaureat. La finanțarea proiectului au mai participat Banca Mondială și Fundația Româno-Americană (RAF).

Țările și regiunile care au participat la TIMSS 2019:
  • Albania, Anglia, Armenia, Australia, Austria, Azerbaidjan, Bahrain, Belgia, Bosnia și Herțegovina, Bulgaria, Canada, Chile, Taipei, Croația, Cipru, Cehia, Danemarca, Egipt, Finlanda, Franța, Georgia, Hong Kong, Ungaria, Iran, Irlanda, Israel, Italia, Japonia, Iordania, Kazahstan, Coreea de Sud, Kosovo, Kuweit, Letonia, Lituania, Liban, Malaezia, Malta, Muntenegru, Maroc, Olanda, Noua Zeelandă, Macedonia de Nord, Irlanda de Nord, Norvegia, Oman, Pakistan, Filipine, Polonia, Portugalia, Qatar, România, Rusia, Arabia Saudită, Serbia, Singapore, Slovacia, Africa de Sud, Spania, Suedia, Turcia, Emiratele Arabe Unite, Statele Unite ale Americii.
Primele rezultate anunțate cu privire la performanța României la TIMSS 2019:
Rezultate TIMSS 2019: România s-a clasat ultima din Europa, la același nivel cu Bahrain și Emiratele Arabe, la alfabetizarea științifică și numerică a elevilor de clasa a VIII-a. 22% dintre tineri sunt analfabeți funcțional la matematică și chimie, fizică, biologie
VIDEO Dragoș Iliescu: România înregistrează cel mai mare procent de analfabetism științific funcțional din UE / Rezultatele României la testarea internațională TIMSS 2019, care analizează competențele de matematică și științe ale elevilor, sunt anunțate de Universitatea din București
Cum arată problemele de Matematică și Științe pe care peste 30% din copiii români de clasa a VIII-a nu le-au rezolvat la TIMSS 2019, testare unde avem dublu record: cel mai mic punctaj și cel mai mare nivel de analfabetism numeric și științific din UE
Capitolul din matematică la care elevii români au obținut cele mai slabe rezultate la testele TIMSS. Cum îi poți ajuta pe copii să înțeleagă mai mult. O lecție din Germania


1 comment
  1. Atata vreme cat se permite intrarea la liceu cu note (de examen) de sub 5, ce vreti sa cerem la absolvirea liceului ? 8 ani nu au invatat suficient, ce pot recupera in 4 ani ?
    Ba mai mult, daca tot se poate intra la liceu fara sa inveti nimic, de ce sa mai invete ceva (inclusiv albfabetul si adunarea?)
    Scoala profesionala , cel putin le da o meserie, desi si acolo se presupune ca ar trebui sa stie ceva din clasele 1-8.
    Asta ar trebui sa rezolve o reforma, sa-l invete pe elev notiunile de baza, eventual prin repetarea claselor mici, ca acolo se invata alfabetul de fapt. Ce sa ceri bietului elev care nu stie sa citeasca sa analizeze te miri ce, sau sa citeasca acasa o lectie din carte (sau caiet) sau sa fie in stare sa rezolve subiectele de la testare x?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

“Se pregătește un tip de schimbare inacceptabilă” ce va duce la lipsă de seriozitate privind finanțarea educației, segregarea elevilor, protecție totală pentru plagiatori – analiza universitarului clujean Claudiu Turcuș pe tema proiectelor de lege

“Noile proiecte de legi ale Educației din 2022 ne arată, din păcate, că singurul consens pare a fi acela că se pregătește un tip de schimbare inacceptabilă”, scrie, într-o analiză…
Vezi articolul

Pilotarea testării standardizate trebuia să evalueze competențele elevilor la finalul anului școlar 2021-2022. Ministerul și partenerul Brio prezintă acum obiective complet diferite de cele din ordinul de ministru și din protocolul de parteneriat

Partenerii din programul de testare standardizată prin care trebuia să fie evaluat nivelul de competențe al elevilor din România declară, la 3 luni de la desfășurarea programului, cu totul alte…
Vezi articolul

Mircea Miclea: Partidele politice nu investesc în Educație pentru că nu produce efecte până la următorul ciclu electoral. Sindicaliştii s-au opus sistematic la marea majoritate a schimbărilor care ar fi reformat sistemul

“Politicile educaționale au fost mereu subminate de miopia electorală a partidelor politice”, declară într-un interviu pentru Revista 22 profesorul universitar, psihologul şi fostul ministru al Educaţiei Mircea Miclea. Acesta analizează…
Vezi articolul