Raport: Studenţii şi angajaţii din Generaţia Z nu sunt „nativi AI”, ci trebuie alfabetizați în domeniul inteligenței artificiale

154 de vizualizări
Foto: © Wrightstudio | Dreamstime.com
Studenţii şi angajaţii din Generaţia Z nu sunt „nativi ai inteligenței artificiale (AI)”, ci trebuie alfabetizați în acest domeniu, este concluzia noului raport EY publicat miercuri, numit „Cum putem asigura perfecţionarea abilităţilor Generaţiei Z la fel de rapid precum antrenăm inteligenţa artificială?”. Încrederea excesivă a acestei generaţii în utilizarea inteligenţei artificiale necesită o abordare prudentă, subliniază raportul, potrivit unui comunicat al EY, publicat de Agerpres.
  • Sondajul a avut ca scop obţinerea de informaţii aprofundate cu privire la aptitudinile în materie de inteligenţă artificială ale peste 5.000 de respondenţi din Generaţia Z, provenind din 16 ţări.
  • Generaţia Z este definită în general ca grupa de vârstă din intervalul 17 – 27 ani.

Raportul a relevat că, deşi membrii Generaţiei Z înţeleg care produse şi activităţi beneficiază de sprijinul inteligenţei artificiale, capacitatea lor de a evalua critic tehnologia este deficitară.

În cazul adoptării inteligenţei artificiale, cercetarea a constatat că majoritatea membrilor Generaţiei Z utilizează această tehnologie: 61% sunt „utilizatori medii”, 15% sunt „superutilizatori”, iar 24% sunt „utilizatori deficitari”.

În ceea ce priveşte aptitudinile, respondenţii din Generaţia Z au înregistrat cele mai mari punctaje la întrebările referitoare la înţelegerea modului de funcţionare al inteligenţei artificiale ca, de exemplu, în selectarea acelor activităţi şi produse care utilizează AI în mod obişnuit (69%). Totuşi, aceştia au manifestat mai puţină siguranţă în legătură cu întrebările care se referă la formularea comenzilor optime pentru operarea cu Inteligenţa Artificială (56%) şi au înregistrat cele mai mici punctaje la evaluarea critică şi identificarea lacunelor, cum ar fi posibilitatea ca sistemele AI să inventeze fapte (44%).

Potrivit punctajelor, respondenţii conştientizează importanţa abilităţilor tehnice şi emoţionale necesare în domeniul inteligenţei artificiale, evaluând creativitatea şi curiozitatea drept cele mai importante aptitudini necesare pentru o bună utilizare a inteligenţei artificiale (52%), urmate de gândirea critică (47%) şi de abilităţile de scriere de cod/programare (46%).

„Aceasta reprezintă fundamentul percepţiei Generaţiei Z cu privire la beneficiile şi riscurile inteligenţei artificiale. Respondenţii consideră că cele mai mari avantaje ale inteligenţei artificiale sunt economia de timp în activităţile repetitive, analizarea cantităţilor mari de date şi reducerea erorilor umane, iar cele mai mari riscuri sunt, în opinia lor, creşterea şomajului, diminuarea creativităţii şi învăţării umane şi producerea de informaţii false”, relevă studiul.

Cu toate că mulţi membri ai Generaţiei Z folosesc inteligenţa artificială ca instrument care să îi ajute să înveţe, există o discrepanţă de percepţie a acesteia în mediul profesional şi cel educaţional.

  • 42% dintre respondenţi consideră că profesorii lor ar descuraja utilizarea inteligenţei artificiale pentru efectuarea anumitor activităţi;
  • 15% au spus acelaşi lucru cu privire la angajatorul lor.

Raportul arată că organizaţiile trebuie să doteze Generaţia Z cu abilităţile potrivite ca să înțeleagă, să utilizeze şi să evalueze inteligenţa artificială, cu scopul de a inova şi a se dezvolta în mod responsabil.

În acest sens, raportul prezintă o serie de recomandări pentru angajatori şi instituţiile de învăţământ:

  • încărcarea unor informaţii de încredere despre inteligenţa artificială pe platformele de socializare. Companiile şi instituţiile de învăţământ pot profita de atenţia acordată platformelor de socializare de către Generaţia Z prin crearea şi diseminarea de conţinut verificat şi veridic cu privire la inteligenţa artificială pe platformele care deja contează pentru această generaţie şi pe care ei îşi petrec timpul.
  • O altă recomandare vizează consolidarea educaţiei în domeniul inteligenţei artificiale, pentru a obţine o mai bună alfabetizare, prin colaborarea dintre sectorul public şi cel privat. Raportul a constatat că membrii Generaţiei Z se declară doar parţial mulţumiţi de îndrumările şi instruirea oferită de angajator sau instituţia de învăţământ în domeniul inteligenţei artificiale, prima lor opţiune de tipuri de sprijin dorite fiind cursurile sau instruirea din partea unor furnizori de inteligenţă artificială (37%), urmată de resurse care susţin învăţarea autonomă despre ce este şi cum funcţionează inteligenţa artificială (35%) şi cum să o utilizeze (34%).

“Privind acest context printr-o lentilă locală, datele din studiul derulat local anul acesta de către noi – EY Upskilling Survey România – relevă că 81% dintre respondenţi cred că organismele de stat şi guvernul ar trebui să sprijine activ şi să finanţeze iniţiative la nivel naţional de creştere a abilităţilor, iar 72% dintre respondenţi consideră că această responsabilitate aparţine în primul rând companiilor. Mai mult, 85% sugerează că guvernul ar trebui să ofere subvenţii sau stimulente fiscale companiilor care investesc în programe de reskilling, încurajând astfel mai multe companii să îmbunătăţească dezvoltarea profesională şi adaptabilitatea angajaţilor lor. Având în vedere contextul particular al ţării noastre din ultima lună, devine evident că astfel de iniţiative s-ar califica automat ca proiecte de ţară de cel mai mare impact”, a afirmat Horaţiu Cocheci, director, People Advisory Services, EY România.


Foto: © Wrightstudio | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
  1. sistemele ai sunt niste rețele matematice pe model neuronal care învață pe seturi de date din tot ce există pe internet cu tot cu erori etc.
    degeaba te sucești tu cum sa pui întrebarea că a afli un răspuns daca nu ai capacitatea de a analiza a răspunsului.
    aceasta capacitate se dezvolta prin învățare proprie , nu prin întrebat începând cu clasa 1 , chatgpt ul.
    de asta nu se dorește interzicerea telefonului, pt că chatgptul e gratis deocamdată și asigură prințișorilor și prințeselor , răspuns la orice întrebare . și implicit 10 și coronița la sfârșit de an
    cum vrei să știe la 20 de ani , un printisor din asta , daca ai ul a dat un răspuns bun ?! , cu ce sa compare daca capul lui e gol ?
    ai ul in academic este criminal. nu accesul la un răspuns trebuie sa ne preocupe , la fel cum nu accesul la date este esențial , ci analiza proprie asupra datelor sau răspunsului.
    aceasta capacitate de analiza , proprie minții umane , se dorește a fi stopată , astfel se va putea implementa conceptul de ” asistent virtual” care inițial va fi gratis apoi și l vor permite numai unii , pe bani grei , restul vor fi legume .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Daniel David: “Proiectul România Educată este în chinurile facerii. Să vedem ce va ieși. Trebuie să fie mai bun decât cel din 2011, altfel nu are rost să ne gândim la el”

Rectorul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Daniel David, a spus că are multe critici la adresa proiectelor de legi ale Educației: “Proiectul România Educată al președintelui Iohannis este în chinurile facerii.…
Vezi articolul

Vom solicita Ministerului Mediului introducerea obligativității măsurării radonului în școli, în ghidul de finanțare pus în dezbatere, anunță Comisia Națională pentru Controlul Activităților Nucleare. Radonul este cancerigen, fiind a doua cauză de cancer pulmonar după fumat

“Vom transmite Ministerului Mediului observații privind introducerea obligativității măsurării radonului” în școli, în ghidul de finanțare pus în dezbatere, susține Comisia Națională pentru Controlul Activităților Nucleare, CNCAN, într-un răspuns la…
Vezi articolul