La Matematică, doar 5% din elevii români, care au participat la testarea PISA 2022, au răspuns corect la un item ce face parte din categoria celor în context social, arată Raportul PISA 2022 pentru România. Vezi mai jos, în articol, care a fost cerința pe care elevii au avut-o de rezolvat. De menționat este că acest item este cotat ca foarte dificil – elevii obțin cu greutate credit total (Nivelul 6).
- PISA – Programme for International Student Assessment – este un studiu comparativ internațional organizat de către OCDE. El măsoară competențele de bază ale elevilor în vârstă de 15 ani în trei domenii principale – citire, matematică și științe. OCDE amintește, în anunțul privind data lansării rezultatelor, că ultima ediție, cea din 2022, a pus accentul pe matematică, existând un test suplimentar de gândire creativă.
Conform raportului, la secțiunea itemilor în context social, elevilor li se prezintă un titlu de ziar despre o echipă locală de baschet, care menționează că echipa a câștigat fiecare meci din sezonul curent și că a avut o medie de 19 puncte diferență de scor, cumulate în victorii. Potrivit sursei citate, definiția termenului ”puncte diferență” este, de asemenea, oferită în stimul, în cazul în care elevii nu sunt familiarizați cu acest termen.
Întrebarea care se pune este dacă este posibil ca echipa să nu fi câștigat niciodată un meci cu 19 puncte, având în vedere că, media diferenței de scor pentru sezon este de 19 puncte.
„Acesta este un item de raționament abstract care cere elevilor să evalueze o supoziție pe baza înțelegerii conceptuale a unei medii (adică o medie aritmetică). Ei trebuie să selecteze fie “Da”, fie “Nu” și să ofere o explicație pentru a-și motiva alegerea”, se arată în raport.
Varianta de răspuns corectă este “Da”, este posibil ca echipa să nu fi câștigat niciodată un joc cu 19 puncte, chiar dacă 19 este media diferenței de scor.
Ce pot răspunde elevii, potrivit raportului
„Elevii pot răspunde argumentând că media nu trebuie să facă parte din setul de date sau pot oferi un exemplu de set de date care are o medie de 19, dar care nu conține elementul 19. De notat că, pentru această ultimă abordare, elevii pot oferi, de asemenea, un contraexemplu bazat pe o altă valoare decât 19, acesta reprezentând totuși un raționament pertinent în acest context.
De exemplu, media aritmetică a setului de date 6, 9 și 15 este 10, chiar dacă 10 nu este un element al setului de date. Răspunsurile care primesc un credit parțial fac referire la faptul că unele valori din setul de date trebuie să fie mai mari, iar unele valori din setul de date trebuie să fie mai mici decât media, dar nu menționează în mod explicit că nu este nevoie ca media să fie un element al setului de date.”
Conform sursei citate, „la acest item, elevii au înregistrat reale dificultăți. Astfel doar 5% elevi români au obținut credit total și 2% credit parțial. În țările OCDE, în medie, 11% au rezolvat complet și corect, iar 7% au răspuns parțial corect la acest item.”
Ce înseamnă credit total, credit parțial și fără credit
- Amintim că, la PISA 2022, România a înregistrat o stagnare față de ediția precedentă, din 2018, iar la Matematică a scăzut ușor, cu două puncte. În cadrul acestei evaluări, nivelul 2 (pe o scară de la 1 la 6) în evaluarea finală, pe baza rezultatelor cumulate, este considerat a fi nivelul competențelor de bază, rezultatele inferioare echivalând cu analfabetism funcțional. În cazul Matematicii, acest nivel (sub nivelul 2) s-a ridicat, în rândul elevilor români, la 49%, în timp ce rezultatele de excelență au fost, pentru Matematică, de doar 4% – Detalii aici