RAPORT „Colapsul educațional” constatat la simularea Evaluării Naționale din Iași se adâncește anul acesta: în satele ieșene, 80,3% dintre elevi de clasa a VIII-a au luat note sub 5 la Matematică și 54% – note sub 5 la Limba și literatura română, la simularea din decembrie / Problemele se acutizează, în rural, și la proba de Limbă română, comparativ cu anul trecut

Foto: Inquam Photos / George Călin

Patru din cinci elevi de clasa a VIII-a din mediul rural, din județul Iași, au luat note sub 5 la simularea Evaluării Naționale organizată luna trecută, în timp ce 54% au luat note sub 5 la proba de limba și literatura română, potrivit Raportului privind simularea examenului EN, publicat luni de Inspectoratul Școlar Județean Iași. Situația se menține la fel de gravă la matematică și mai gravă la limba română, comparativ cu proba din februarie 2024, ce determina actori din sistemul de învățământ ieșean să constate „colapsul educațional”, iar conducerea ISJ să promită măsuri „ca să aflăm răspunsul la întrebarea de ce stăm așa”.

Potrivit raportului privind simularea ce a avut loc, în Iași, în perioada 11-12 decembrie 2024, la nivelul întregului județ 57,99% dintre elevii participanți au luat note sub 5 la proba de Matematică. Diferențele sunt însă enorme între mediul rural și cel urban. Dacă, la oraș, doar o minoritate, 37,15%, înregistrează note sub 5, la sat 80,31% din totalul elevilor participanți au luat note sub 5.

Sursa: ISJIasi.ro

În același timp, la Limba și literatură română, circa o treime din totalul elevilor de clasa a VIII-a (35,13%) au luat note sub 5. Dar în mediul urban procentul este de două ori mai mic (17,45%), în timp ce la sate mai bine de jumătate dintre elevi (54,02%) au înregistrat note sub 5.

Sursa: ISJIasi.ro

În cazul probei de matematică, situația este comparabilă cu cea de la proba de acum un an, pentru care rezultatele au fost prezentate în februarie 2024. La limba română, însă, crește considerabil numărul elevilor din mediul rural care au obținut note sub 5. 

Acum un an, situația declanșa aprecieri dure cu privire la situația educației din Iași, profesoara Mihaela Popa apreciind atunci că „vorbim de un colaps educațional în sistemul educațional”, în contextul în care „dacă scoatem și zona metropolitană din mediul rural, ajungem la aproape 90% de elevi cu note sub 5” la Matematică.

Tot atunci, șefa ISJ Iași, Luciana Antoci, declara pentru Edupedu.ro că „aproximativ aceeași situație am identificat-o la Iași după testarea inițială pe care am aplicat-o imediat după ce s-a terminat criza pandemică. Tot ea spunea că „începem să facem cercetări în școli ca să aflăm răspunsul la întrebarea de ce stăm așa și, evident, să putem acționa în timpul pe care îl mai avem până la examen ca să venim în sprijinul copiilor și să schimbăm aceste date în vară, la Evaluarea Națională, în favoarea lor.”

Soluțiile erau căutate, prin urmare, pentru elevii de clasa a VIII-a. Acum, pentru elevii care atunci erau cu un an mai mici, situația se repetă.

În raportul publicat marți, ISJ Iași notează, între altele:

Iar raportul anunță măsuri remediale în perioada următoare: „Rezultatele obținute reprezintă un reper pentru măsurile remediale din perioada următoare, concretizate în programe diferențiate pentru disciplinele unde se înregistrează performanțe slabe, în special matematica, precum și în monitorizarea progresului elevilor și implementarea unor strategii de predare inovative, adaptate nevoilor lor specifice.”

Raportul ISJ Iași privind simularea Evaluării Naționale – decembrie 2024, integral:
Exit mobile version