Patru din cinci elevi de clasa a VIII-a din mediul rural, din județul Iași, au luat note sub 5 la simularea Evaluării Naționale organizată luna trecută, în timp ce 54% au luat note sub 5 la proba de limba și literatura română, potrivit Raportului privind simularea examenului EN, publicat luni de Inspectoratul Școlar Județean Iași. Situația se menține la fel de gravă la matematică și mai gravă la limba română, comparativ cu proba din februarie 2024, ce determina actori din sistemul de învățământ ieșean să constate „colapsul educațional”, iar conducerea ISJ să promită măsuri „ca să aflăm răspunsul la întrebarea de ce stăm așa”.
Potrivit raportului privind simularea ce a avut loc, în Iași, în perioada 11-12 decembrie 2024, la nivelul întregului județ 57,99% dintre elevii participanți au luat note sub 5 la proba de Matematică. Diferențele sunt însă enorme între mediul rural și cel urban. Dacă, la oraș, doar o minoritate, 37,15%, înregistrează note sub 5, la sat 80,31% din totalul elevilor participanți au luat note sub 5.
În același timp, la Limba și literatură română, circa o treime din totalul elevilor de clasa a VIII-a (35,13%) au luat note sub 5. Dar în mediul urban procentul este de două ori mai mic (17,45%), în timp ce la sate mai bine de jumătate dintre elevi (54,02%) au înregistrat note sub 5.
În cazul probei de matematică, situația este comparabilă cu cea de la proba de acum un an, pentru care rezultatele au fost prezentate în februarie 2024. La limba română, însă, crește considerabil numărul elevilor din mediul rural care au obținut note sub 5.
- Atunci, la Matematică, 81,15% dintre elevii din rural luau note sub 5 (față de 80,31% acum), pe când la Limba și literatura română doar 41,04% din rural (față de 54% acum) luau astfel de note.
Acum un an, situația declanșa aprecieri dure cu privire la situația educației din Iași, profesoara Mihaela Popa apreciind atunci că „vorbim de un colaps educațional în sistemul educațional”, în contextul în care „dacă scoatem și zona metropolitană din mediul rural, ajungem la aproape 90% de elevi cu note sub 5” la Matematică.
Tot atunci, șefa ISJ Iași, Luciana Antoci, declara pentru Edupedu.ro că „aproximativ aceeași situație am identificat-o la Iași după testarea inițială pe care am aplicat-o imediat după ce s-a terminat criza pandemică. Tot ea spunea că „începem să facem cercetări în școli ca să aflăm răspunsul la întrebarea de ce stăm așa și, evident, să putem acționa în timpul pe care îl mai avem până la examen ca să venim în sprijinul copiilor și să schimbăm aceste date în vară, la Evaluarea Națională, în favoarea lor.”
Soluțiile erau căutate, prin urmare, pentru elevii de clasa a VIII-a. Acum, pentru elevii care atunci erau cu un an mai mici, situația se repetă.
În raportul publicat marți, ISJ Iași notează, între altele:
- „Analiza rezultatelor relevă decalaje semnificative între mediul urban și cel rural, atât în privința performanțelor generale, cât și a prezenței la simulare. Această diferență, constantă în evaluările naționale, subliniază nevoia unor măsuri suplimentare de sprijin și adaptare a strategiilor educaționale pentru a reduce decalajele. Totodată, simularea a evidențiat importanța unei pregătiri susținute și a implicării tuturor factorilor educaționali în sprijinirea elevilor pentru atingerea unui nivel optim de pregătire înaintea examenului final.”
- La Limba și literatura română, „Rezultatele simulării reflectă realități sistemice, constituind un semnal de alarmă pentru continuarea și intensificarea eforturilor de sprijinire a elevilor, în special din mediul rural. Aceste date pot fi folosite ca punct de plecare pentru elaborarea unor programe remediale și a unor măsuri de sprijin educațional adaptate nevoilor fiecărui mediu.”
- La Matematică, „aceste rezultate (la nivel de județ – n.red.) indică dificultăți semnificative în ceea ce privește înțelegerea și aplicarea conceptelor de matematică, sugerând că mai mult de jumătate dintre elevi nu au atins nivelul minim de competență necesar. Elevii din mediul urban au înregistrat rezultate semnificativ mai bune comparativ cu media județului. 62.85% dintre aceștia au obținut note ≥5, în timp ce 37.15% au avut note sub pragul minim. Pe de altă parte, doar 19.69% dintre elevii din mediul rural au obținut note ≥5, în timp ce o proporție covârșitoare, de 80.31%, a rămas sub pragul minim. Acest contrast subliniază un decalaj semnificativ între rural și urban în ceea ce privește performanțele școlare la matematică. ”
Iar raportul anunță măsuri remediale în perioada următoare: „Rezultatele obținute reprezintă un reper pentru măsurile remediale din perioada următoare, concretizate în programe diferențiate pentru disciplinele unde se înregistrează performanțe slabe, în special matematica, precum și în monitorizarea progresului elevilor și implementarea unor strategii de predare inovative, adaptate nevoilor lor specifice.”
1 comment
Si de ce exista aceasta uluire?
Multi copii pe care nu- i sustine nimeni, nici scoala, nici parintii pentru ca nu au cu ce si nu stiu nici ei, saracia lor si dezinteresul, mediul si modelul oferit de societatea noastra in care cei merituosi sunt la colt, sau in afara tarii, iar cei care pot fenta sau au proptele ajung ,,mari”si bine.
,,Performantele” cu care se lauda scolile de fite sau mai putin de fite din urban se datoreaza eforturilor facute de noi,parintii. In pregatirea pentru examenul de evaluare , scoala nu ofera decat acel 5 amarat, uneori nici pe acela.
Ceea ce este greu de inteles este incapatanarea cu care mergem inainte in prostie, fara sa schimbam nimic,facand de 30 de ani reforme in care ne- am ratacit cu totul.
Daca eu ca minister/ inspectorat/ scoala vad si am statistici ca ceva nu merge, nu- mi pun un mare semn de intrebare de ce?
Pai incepeti prin a scoate din prea multele informatii, alocati mai multe ore de consolidare si recapitulare, realizati niste manuale adevarate, instruiti profesorii la cursuri pe bune cu oameni competenti si valorosi (cat si cati mai sunt),apoi veti avea si rezultate. Aratati – ne ca va pasa cu adevarat, nu va mai lamentati doar ,veniti si cu solutii!