Raport care să arate impactul burselor în rezultatele școlare și participarea elevilor la ore, cerut școlilor de Ministerul Educației. Inspectoratele trimit documentele până pe 14 iulie – document

5.610 vizualizări
Foto: © Ammentorp | Dreamstime.com
Ministerul Educației a cerut inspectoratelor școlare un raport narativ cu privire la impactul burselor în rezultatelor școlare și participarea elevilor la ore, conform unui document obținut de Edupedu.ro. Datele trebuie trimise la Ministerul Educației până la data de 14 iulie, potrivit sursei menționate. Documentul este semnat de Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației.

În adresă se arată că raportul inspectoratelor trebuie să conțină următoarele informații:

„1. Numărul de beneficiari pe parcursul anului școlar, conform machetei nr. 1;

2. Acțiuni derulate în vederea implementării acordării burselor școlare (conform prevederilor actelor normative, inclusiv referitor la respectarea datei limită de 15 a lunii pentru plata burselor);

3. Impactul implementării acordării burselor școlare asupra participării școlare și a rezultatelor școlare obținute de elevii beneficiari;

4. Modalitățile si instrumentele de monitorizare a absenteismului, abandonului, situației de neșcolarizare, precum și a rezultatelor școlare obținute de elevii beneficiari;

5. Analiza SWOT cu privire la implementarea acordării burselor școlare, cu evidențierea punctelor tari, punctelor slabe, amenințărilor și oportunităților;

6. Propuneri pentru ameliorarea cadrului normativ si pentru eficientizarea implementării acordării burselor școlare.” 

De asemenea, raportul inspectoratelor școlare vor transmite și datele referitoare la contribuția UAT-urilor la finanțarea burselor în anul școlar 2022-2023, respectiv informații cu privire la UAT-uri care au aprobat un cuantum al burselor mai mare decât cel stabilit prin HG nr. 1138/2022, se arată în adresa consultată de Edupedu.ro.

Despre bursele școlare în anul 2022-2023

Ministerul Educației a fost sancționat cu 10.000 de lei de către Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) în privința ordinului ce vizează criteriile de acordare a burselor, potrivit unui comunicat de presă.

Ordinul de ministru care reglementează criteriile de acordare a burselor în anul școlar 2022-2023 este cel cu nr. 5.379 din 7 septembrie 2023. Printre cele mai criticate criterii din noul ordin se numără: eliminarea burselor de merit pentru elevii de clasa a V-a, dar și cele rurale pentru liceeni care învață în altă localitate decât cea de domiciliu. Niciuna dintre modificări nu a fost anunțată public de ministru.

Bursa de merit nu se mai acordă elevilor de clasa a V-a. Aceasta se acorda pe baza mediei din semestrul al II-lea, însă anul acesta anul școlar este împărțit altfel, pe module, nu pe semestre. Din această cauză, bursa de merit este acordată doar elevilor din clasele VI-XII, din școlile de stat, prevede ordinul ministrului educației.

De asemenea, a fost eliminată și bursa socială pentru elevii din mediul rural care învață în altă localitate decât cea de domiciliu. Potrivit surselor Edupedu.ro, reprezentanții Ministerului Educației ar fi invocat lipsa banilor în tăierea liceenilor din mediul rural de pe lista beneficiarilor de burse de ajutor social.

Consiliul Național al Elevilor a acuzat Ministerul Educației că nu a transmis public modificările criteriilor de acordare a burselor și a semnalat că se produce o inechitate pentru elevii care nu mai beneficiază de bursă socială dacă învață într-o altă localitate față de cea de domiciliu.

Pe 10 septembrie, fostul ministrul al Educației i-a acuzat de politicianism pe cei care critică eliminarea burselor sociale de 200 de lei pentru liceenii din sate care învață în altă localitate. Acesta i-a acuzat jurnaliștii acreditați la Guvernul României că emit „fake news” și a susținut că eliminarea burselor de merit elevilor de clasa a V-a este “un exemplu de fake news”.

Ordinul nr. 5.379/7.09.2022 pentru aprobarea criteriilor generale de acordare a burselor elevilor din învățământul preuniversitar spune că: “bursele se acordă în fiecare an școlar, pe perioada cursurilor școlare, inclusiv pe timpul pregătirii și susținerii evaluării naționale de către absolvenții clasei a VIII-a, a examenului de bacalaureat, a examenului de certificare a calificării profesionale și pe perioada pregătirii practice. Bursele nu se acordă pe perioada vacanțelor școlare, cu excepția cazurilor menționate la art. 20″ (n. red. bursa de ajutor social).

Articolul 20 – (1) Bursele de ajutor social se acordă și pe perioada vacanțelor școlare pentru elevii prevăzuți la art. 15.

(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), nu primesc bursa de ajutor social pe perioada vacanței de vară:

a) elevii care nu au promovat anul școlar;

b) elevii care la sfârșitul anului școlar sunt corigenți la mai mult de o disciplină și au acumulat mai mult 20 de absențe nemotivate/an;

c) absolvenții învățământului gimnazial care nu au fost admiși în liceu/învățământ profesional, cursuri cu frecvență, într-o unitate de învățământ preuniversitar de stat;

d) elevii care repetă anul școlar din alte motive decât medicale”, conform criteriilor generale din 7 septembrie 2022.

Cuantumul burselor școlare

Hotărârea nr. 1.138 din 14 septembrie 2022 stabilește cuantumul minim al burselor lunare de performanță, de merit, de studiu și de ajutor social pentru elevii din învățământul preuniversitar cu frecvență, care se acordă în anul școlar 2022-2023.

Art. 1 – „(1) În anul școlar 2022-2023, cuantumul minim al burselor lunare de performanță, de merit, de studiu și de ajutor social, de care pot beneficia elevii din învățământul preuniversitar cu frecvență, este de:

a) 500 de lei, pentru bursa de performanță;

b) 200 de lei, pentru bursa de merit;

c) 150 de lei, pentru bursa de studiu;

d) 200 de lei, pentru bursa de ajutor social.

(2) Bursele se asigură din bugetele locale ale unităților/ subdiviziunilor administrativ-teritoriale de care aparțin unitățile de învățământ preuniversitar și din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată, aprobate anual prin legea bugetului de stat cu această destinație.

(3) Autoritățile deliberative ale administrației publice locale pot stabili un cuantum mai mare al burselor, în funcție de posibilitățile financiare ale unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale.”

Foto: © Ammentorp | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


10 comments
  1. Pentru persoanele care au acceptat aceasta solutie de crestere a procentului de analfabeti functionali: cat de usor acceptati sa va taie statul din drepturi!!! Ar trebui sa primim, nu sa cedam! Avem oricum prea putine, nu? Ne zbatem de la o luna la alta, in timp ce statul mareste/incurajeaza taxele/preturile la alimente(prin politicile luate) etc. Dar de ce trebuie sa taie de la copiii care invata, iar pentru imbuibatii cu pensii speciale/afaceri dubioase cu statul/relatii/pile etc sa se gaseasca mereu solutii? Sa-mi fie cu iertare, cu gandirea aceasta ne meritam soata:(!

  2. Ar trebui sa se dea bursa de merit începând cu media 9.Si cel cu media 9 învață,cumpara cărți care sunt foarte scumpe…..De ce la 9:50 și nu la 10,de ce la 9:50 și nu la 9.Oare cei de 9:50 au primit media pe merit?

    1. Am 4 copii liceeni care fac naveta din mediu rural 10 km și abonamentele mă costă 940 de lei pe lună din care se compensează doar 280 de lei pentru toți patru și din doua salarii minime să le asigure transport și masa zilnica plus cheltuielile de gospodărie este ceva crunt de explicat,nu credeți?

    2. Sunt de acord cu parerea Dvs. Un copil cu media 9 a invatat sa obtina acea medie. Cresterea mediei de la 8.50 la 9.50 este total incorecta fata de copii cu medii peste 9, dar mai mici de 9.50 care se vad dati la o parte pentru cateva sutimi in minus…Asa cum s-au impartit bursele pentru olimpici in 2 categorii, asa ar fi corect sa se acorde si bursele de merit…O anumita bursa de merit pentru copii cu mediile intre 9.50-10 si o alta bursa de merit(de o valoare mai mica) pentru cei cu mediile intre 9.00-9.50.

  3. Vă agitați inutil.

    Scopul raportului este să justifice din septembrie un Ordin de Ministru care să schimbe regulile si să mai taie din bursele de merit! (ceea ce e oarecum simplu – le acorda de la 9,70 în sus)

    Vine an electoral!

    Trebuie reintroduse bursele ,,de studiu” și mărit nr de burse sociale, să crească numărul de voturi!

  4. Well, well, well!
    Prin urmare profesorii care vor sa se dea cool in fata elevilor si nu pun absente in catalog, in fapt savarsesc un fals in acte publice, fals care greveaza si banul public, din moment ce bursele se dau doar daca ai mai putin de 20 de absente nemotivate.

    Eu as spune ca limita de 20 de absente e chiar generoasa. 20 de absente nemotivate inseamna o saptamana de scoala. Dar fie!

    Daca profesorii ar pune absente pe bune … poate ca ar exista la buget mai multi bani pentru Educatie!

  5. Cu siguranță au sesizat si cei din minister efectele perverse ale criteriilor de acordare a burselor de merit care au produs o inflație a notelor mari.Pana la urmă, fondurile fiind limitate,se vor cauta soluții de competitivitate reală intre elevi.De pildă,așa cum la profesori gradatia de merit se acordă în marja unui procent de 16% din efectivil corpului profesoral,un criteriu similar se poate introduce si la bursele de merit,atunci bătaia pestelui ar fi sa te situezi în rândurile din față, nu sa obții note mari pe referate si pe copiat.

    1. Dacă profesorii ar pune notele pe merit elevilor ar fi bine, un exemplu de profesori sunt cei de la școala unde învață copilul meu, elev cu note mici la materii decât copilul meu a terminat cu premiul 1, decât un elev care a învățat pe tot parcursul anului școlar.

  6. Poate se introduce bursa de studiu care a fost eliminata pentru anul școlar 2023 – 2024 și sa fie modificata media pentru bursa de merit.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Șefă de promoție a Facultății de Drept a Universității Sorbona, Anca Maria Nechita din Medgidia: Studenții din Franța nu se concentrează pe memoratul articolelor din codurile civil și penal, pe care le pot accesa la un click distanță, ci pe aprofundarea cazurilor, a informației și pe reflectare și gândire proprie asupra spețelor

Anca Maria Nechita este absolventă a Liceului Teoretic ”Nicolae Bălcescu” din Medgidia, a absolvit Bacalaureatul în 2020 cu nota 10 și a ajuns șefă de promoție la Facultatea de Drept…
Vezi articolul

Școlile trebuie să transmită azi câți elevi încap “distanțați” în clase și de câți învățători și educatori au nevoie sau câte norme în plus sunt la liceu și gimnaziu. Dacă nu încap în clase, o parte din elevii de la V-VII și IX-XI vor face ore online, simultan cu cei de la școală

Ultimatum dat de inspectoratele școlare județene școlilor pentru transmiterea la centru a datelor despre câți elevi încap fizic la școală și de câte cadre didactice sau norme didactice ar fi…
Vezi articolul
Trecerea în online, elev plictisit la ore.

Plângere împotriva Ministerului Educației și Guvernului la Consiliul pentru Combaterea Discriminării, pentru discriminarea elevilor din școlile publice, prin vacanța forțată

Trei organizații neguvernamentale au depus plângere la Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării, împotriva mai multor autorități, pentru “discriminare inacceptabilă” între elevii din sistemul public “privați de dreptul la educație” prin…
Vezi articolul