Raport al Consiliului Elevilor: 49% dintre elevi consideră că sunt evaluați subiectiv. Doar 13% dintre copiii navetiști primesc decontare integral

3.683 de vizualizări
Ziua Internațională a Profesorului
Foto: Pixabay.com
Aproape jumătate dintre elevi spun că văd cum profesorii îi evaluează subiectiv la clasă. Doar 35,39% consideră „modern” sau „adecvat” stilul de predare al profesorilor și numai 13% dintre elevii navetiști chestionați beneficiază de decontarea integrală a navetei școlare. Rezultatele fac parte dintr-un raport lansat de Consiliul Național al Elevilor, pe baza răspunsurilor a 8.699 de elevi la chestionare privind respectarea drepturilor din Statutul Elevului.

Consiliul Național al Elevilor (CNE), structura ce reprezintă elevii din România, a lansat a doua ediție a Raportului privind Implementarea Statutului Elevului la nivel Național (RISEN), cu ocazia Zilei Internaționale a Elevilor și Studenților. “Acest raport este menit să confere o radiografie clară a modului în care actorii cu activitate relevantă în educație înțeleg și respectă Statutul Elevului, codul care cuprinde drepturile și obligațiile aferente calității de elev”, spune Consiliul, într-un comunicat remis Edupedu.ro.

Principalele rezultate ale raportului Consiliului Elevilor

  • 13% dintre elevii navetiști care au răspuns formularului beneficiază de decontul integral al navetei
  • Dintre respondenții navetiști, 41%, primesc înapoi mai puțin de 30% din costul total al navetei
  • Rata elevilor care nu au sesizat niciodată o evaluare subiectivă este de doar 5%
  • Aproape jumătate dintre respondenți (49%) observă frecvent fenomenul subiectivității în evaluare
  • Dintre aceștia, conform răspunsurilor date, doar 41% și-au exercitat cel puțin o dată dreptul de a contesta rezultatele evaluărilor scrise, prevăzut de art. 7, lit. l din Statutul Elevului. Dintre cei care și-au exercitat dreptul de a contesta rezultatele evaluării lucrărilor scrise, doar 56% consideră că au fost îndreptățiți în urma contestației
  • Rata elevilor care au observat ostilitate din partea profesorului într-o anumită măsură după exercitarea acestui drept este de 78%
  • 35,39% dintre respondenți consideră că stilul de predare al profesorilor de la clasă corespunde necesităților acestora, putând fi caracterizat drept „modern” sau „adecvat”
  • Conform art. 7, lit. c), elevii au dreptul de a fi consultați cu privire la opțiunea pentru disciplinele din curriculumul la decizia școlii, aflate în oferta educațională a unității de învățământ, în concordanță cu nevoile și interesele de învățare ale elevilor, cu specificul școlii și cu nevoile comunității locale/partenerilor economici.
  • Din răspunsurile primite, deși procentul elevilor care au fost consultați și și-au exprimat opțiunea pentru disciplinele din curriculumul la decizia școlii este de aproximativ 74%, reiese că doar 28% au putut beneficia de acest drept întotdeauna.
  • Prin intermediul întrebării: „Câți elevi se simt constrânși să aleagă opțiunile impuse de profesori?”, aflăm că nu mai puțin de 79,54% dintre aceștia au simțit o constrângere la un anumit nivel în sensul exprimării opțiunii cu privire la disciplinele aparținând CDȘ.
  • O altă prevedere din Statutul Elevului care nu este respectată de cadrele didactice este transmiterea rezultatelor evaluărilor scrise în termen de 15 zile lucrătoare. Procentul elevilor care primesc întotdeauna sau în mod regulat rezultatele evaluărilor scrise în mai puțin de 15 zile lucrătoare este de doar 35,94%
  • 41% dintre respondenți și-au simțit pusă în pericol integritatea fizică și/sau morală în școli, fapt ce demonstrează că sistemul educațional românesc nu este adaptat pentru nevoile reale ale elevilor, aceștia întâmpinând probleme precum bullying-ul la tot pasul
  • un procent de 26,3% consideră că școala lor nu este un mediu sigur pentru a-și exprima opiniile
  • 47% dintre elevii respondenți au declarat că au fost discriminați în școli cel puțin o dată
  • Deși conform art. 7, lit. h) elevii au „dreptul de a beneficia gratuit de servicii de informare şi consiliere şcolară, profesională şi psihologică, conexe activităţii de învăţământ, puse la dispoziţie de unitatea de învăţământ preuniversitar, fiindu-le asigurată cel puţin o oră de consiliere psihopedagogică pe an”, din păcate, un procent de 63% dintre respondenți nu beneficiază niciodată de această oră minimă de consiliere psihopedagogică.
  • 50,55% dintre elevii care au beneficiat de consiliere psihopedagogică sunt de părere că aceasta nu i-a ajutat deloc

Petru Apostoaia, președintele Consiliului Național al Elevilor, spune că “astăzi, de Ziua Internațională a Elevilor și Studenților, ne-am decis să scoatem în evidență neregulile majore care scad puternic calitatea educațional, lăsând festivismul deoparte. Este inadmisibil ca, la aproape 12 ani de la intrarea României în Uniunea Europeană și la peste 2 ani de la aprobarea Statutului Elevului, o bună parte dintre principiile de bază ale unui sistem de învățământ calitativ să fie ignorate sau chiar luate în derâdere de către personalul didactic sau de către cel de conducere”.

Deseori, întâlnim cazuri de școli în care directorul se consideră un fel de șef pe plantație, unde drepturile elevilor sunt încălcate cu bună știință, în complicitate cu ceilalți doi actori: părinții care nu au curajul să ia atitudine și profesorii care pun în aplicare dispozițiile conducerii. La mulți ani (sau nu)!”, a declarat președintele Consiliului Național al Elevilor.

Elemente de Metodologie

Conținutul raportului se fundamentează pe răspunsurile a 8.699 de elevi din România la chestionarele privind respectarea drepturilor din Statutul Elevului. Chestionarele se referă, ca perioadă de referință, la nivelul de implementare a actului normativ în anul școlar 2017-2018.

Chestionarele au fost lansate online către elevii din toate formele de învățământ. 41% din totalul de răspunsuri au fost oferite de către elevii din învățământul vocațional, profesional și tehnic, special, gimnazial și a celor din mediul rural.

 


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Consiliul Cercetării Științifice are atribuții noi, dar mai puține de spus în privința standardelor de calitate în domeniu, prin noul Regulament de funcționare / Mai mulți membri, reguli mai precise privind conflictul de interese

Consiliul Național al Cercetării Științifice, for ce are ca scop să sprijine autoritățile în domeniul cercetării, are o serie de atribuții noi sau modificate, ca urmare a schimbărilor legislative din…
Vezi articolul
Iulian Todor și George Pahonie / Foto: Arhivă personală

Material susținut de Orange România

Programare învățată de copiii de 10-14 ani, în Academia SuperCoders: Scopul nostru este să îi învățăm să gândească logic, să spargă o problemă în bucăți și să o rezolve pas cu pas – trainerul Iulian Todor / Plus: Povestea lui George Alessio Pahonie, elev în clasa a VII-a și top 3 în Academie

Cei mai buni 50 de copii cu vârste între 10-14 ani, care au participat la concursul național SuperCoders organizat de Orange România, au intrat în programul avansat de învățare a…
Vezi articolul