Platforma prezentată drept nouă de Ministerul Educației săptămâna trecută, înainte de primele probe de la Evaluarea Națională de clasa a II-a (EN II) 2024, care va colecta rezultatele elevilor de clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, este una care o îmbunătățește pe cea implementată în 2014 și care va permite generarea de rapoarte pentru profesori, școală și inspectorat școlar, potrivit secretarului de stat Bogdan Cristescu. Școlile vor putea genera rapoarte, dar nu va fi făcută o ierarhie a acestora de către Ministerul Educației (ME).
„Dorința noastră nu este să provocăm sau să promovăm o competiție prost înțeleasă, ci să promovăm o îmbunătățire a interacțiunii cu elevilor și a rezultatelor lor”, declară Bogdan Cristescu.
- Amintim că duminica trecută, 12 mai, cu o zi înainte de Evaluarea Națională de clasa a II-a, Ministerul Educației a anunțat că rezultatele elevilor vor fi colectate cu o nouă aplicație digitală, care le va da profesorilor și învățătorilor acces rapid la date și la rapoartele pe clasă.
Secretarul de stat Bogdan Cristescu a explicat că platforma este o variantă actualizată a platformei inițiale de la prima ediție, după feedback-ul primit de la școli. Profesorii vor putea genera rapoarte pe clasă, spre deosebire de varianta trecută a aplicației din care nu mai puteau culegea datele per clasă după ce le introduceau în platformă pentru centralizarea pe țară.
„Acum are niște funcționalități extinse cerute de școli. (…) Platforma va genera rapoarte per profesor, per școală, per inspectorat, ca ele să poată fi folosite la nivel de impact direct așa cum este cazul”, a spus demnitarul într-o declarație separată pentru Edupedu.ro la conferința „Superputerea profesorilor viitorului” organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) sâmbătă, 18 mai.
Cristescu a ținut să precizeze că „nu este o platformă de evaluare. Acum sunt foarte multe platforme pe care noi le folosim și există posibilitatea de a fi confuzii”.
„Este pe de o parte platforma din PNRR, care este o platformă care va ajuta la administrarea computerizată a examenelor începând cu 2027-2028. Deci e o platformă de administrare computerizată, cum se administrează acum PISA, de exemplu.
Doi. Este platforma de evaluare a lucrărilor în format digital, care se folosește la a VIII-a și la Bacalaureat, pentru că acolo ai acces la lucrarea scanată și colectezi datele de corectare și apoi este Evaluarea la a II-a, a IV-a, a VI-a la care este o nouă aplicație de colectare a datelor, care o îmbunătățește, bine, care o schimbă pe cea care a fost implementată în 2014”, a subliniat secretarul de stat.
„[Evaluările] II-IV-VI sunt niște evaluări care mereu au dat date pe itemi, dar era o platformă realizată atunci, în 2014, pentru care în toate rapoartele de feedback am primit și noi niște propuneri de îmbunătățire – de exemplu, unul dintre ele era faptul că profesori încărcau datele elevilor lor pentru platforma națională, dar apoi dacă le vreau pentru ei să le prelucreze trebuiau să le introducă din nou că nu le puteau descărca din platforma «mare»”, a declarat Bogdan Cristescu.
„Deci atunci această nouă aplicație nu este o aplicație de corectare, ci este o aplicație de colectare așa cum era și cealaltă, dar care acum are niște funcționalități extinse cerute de școli. (…) Platforma va genera rapoarte per profesor, per școală, per inspectorat, ca ele să poată fi folosite la nivel de impact direct așa cum este cazul”, a adăugat Cristescu.
„Edupedu.ro: Așa cum sunt acum, sunt niște date pe itemi și părinții nu înțeleg foarte bine…
Bogdan Cristescu: Aici este interacțiunea dintre colegul profesor și părinte. Pentru că aceste coduri asociate itemilor au și niște descriptori. Sigur că acești descriptori ar trebui prezentați ca atare.
Edupedu.ro: Și asta implică și pentru profesori să folosească platforma, e ceva nou?
Bogdan Cristescu: Nu, pentru a folosi platforma nici pe departe.
Edupedu.ro: Atunci formare pentru a prezenta datele?
Pentru a prezenta datele, da, ar fi fost necesară o formare și era prevăzută încă din perioada introducerii Evaluărilor II-IV-VI, dar atunci, tot la fel, au fost niște tăieri de fonduri și din păcate acest lucru nu s-a făcut mai departe. Toată această parte de prezentare a datelor a fost prinsă în formări din cadrul proiectelor ministerului, dar nu a fost o formare dedicată în mod cert. Poate ar fi fost util”.
Cristescu a mai spus că Ministerul Educației nu va face un top al școlilor în funcție de datele din urma colectării rezultatelor elevilor prin aplicația digitalizată:
- „Evaluările sunt evaluări formative, deci trebuie să ajute fiecare cadru didactic să aloce o atenție individualizată elevilor. Va trebui să ajute fiecare manager de școală sau de județ să ia măsurile cele mai potrivite pentru particularitățile de acolo. Tocmai din acest motiv aceste evaluări sunt pe coduri numite scoruri. Pentru că dorința noastră nu este să provocăm sau să promovăm o competiție prost înțeleasă, ci să promovăm o îmbunătățire a interacțiunii cu elevii și a rezultatelor lor”.
Marți începe Evaluarea Națională de la clasa a IV-a 2024 – calendar
Proba de vineri, 17 mai, de Limbă și comunicare – scris-citit – Limba română pentru minoritățile naționale, susținută de elevii aparținând minorităților naționale, a fost ultima probă din cadrul EN II.
Urmează de marți, 21 mai, evaluarea competențelor fundamentale dobândite în ciclul primar, la finalul clasei a IV-a/EN IV, care are următorul calendar:
- limba română (21 mai)
- matematică (22 mai)
- limba maternă (23 mai).
Foto: © Dmitry Goygel-sokol | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.