Subiectele pe care absolvenții de clasa a VIII-a le-au avut de rezolvat astăzi, 19 iunie 2023, la examenul de Limba și literatura română „încearcă să se asigure că elevii pot citi corect niște texte, pot extrage informații relevante de acolo, pot face conexiuni între frânturi de informație”, a declarat pentru Edupedu.ro profesorul și scriitorul Radu Vancu. Acesta a punctat că „singura critică pe care o aduc este că subiectul de elaborare propriu-zisă a unei compuneri, în care se punctează claritatea în argumentare, capacitatea asociativității și creativitatea, este notat cu 20 de puncte din 90”.
- Amintim că absolvenții de clasa a VIII-a au început astăzi, 19 iunie 2023, examenele de la Evaluarea Națională 2023. Prima probă a fost cea la Limba și literatura română, examen de 2 ore. Vezi aici subiectele integrale
Contactat de Edupedu.ro, profesorul și scriitorul Radu Vancu a declarat că, „la prima vedere, subiectele sunt construite în maniera de examinare a faimoaselor teste PISA: încearcă să se asigure că elevii pot citi corect niște texte, pot extrage informații relevante de acolo, pot face conexiuni între frânturi de informație. Asta mă bucura, este mare nevoie de așa ceva”.
„Singura critică pe care o aduc este că subiectul de elaborare propriu-zisă a unei compuneri, în care se punctează claritatea în argumentare, capacitatea asociativității și creativitatea, este notat cu 20 de puncte din 90. Deci cine nu ar face acest subiect ar putea să ia teoretic nota 8 și asta mi se pare totuși trist. Se câștigă în alfabetizarea funcțională, dar nu mai este punctată creativitatea așa cum trebuie. Și nu știu dacă vrem să avem o societate în care toți să înțeleagă un text, dar foarte puțini să fie capabili să argumenteze, să construiască, să fie creativă. Cred că ar fi meritat o pondere mai mare în nota finală genul acesta de exerciții”, a afirmat Vancu.
„Poți obține nota 8 fără să tratezi subiectul de elaborare a unui text, care arată claritatea gândirii, a elaborării ideilor și a argumentării. Important este tipul de societate pe care îl proiectează aceste examinări: vrem și o societate în care oamenii să fie creativi și să elaboreze ei înșiși texte, să poată argumenta o idee? Mai ales că intrăm în zona unei dezvoltări accelerate a Inteligenței Artificiale, în care capacitatea de a elabora texte reprezentative pentru specia umană este mai importantă. Cred că trebuie să ne antrenăm foarte eficient și latura creativității, nu doar pe cea a înțelegerii textelor”, a atras acesta atenția.
În ceea ce privește gradul de dificultate al itemilor, profesorul a afirmat pentru Edupedu.ro: „Mi se par corect calibrate, realist făcute, nu sunt dificile. Cred că probabil departajarea se va face în funcție de acest subiect de 20 de puncte, de elaborare de text. Restul subiectelor, care țin de alfabetizarea funcțională și a unei stăpâniri funcționale a gramaticii, cred că sunt abordabile de majoritatea elevilor”.
„Asta este singura critică: o punctare mai mare a subiectului de creativitate cred că ar fi fost mai bună. În rest, este o treabă bună”, a continuat scriitorul.
Referitor la autorii fragmentelor literare ce reprezintă subiecte la Evaluarea Națională, Radu Vancu a declarat următoarele: „cred că la clasa a VIII-a nu contează atât de mult. Nu cred că se discută la clasă extensiv despre viață scriitorilor și opera, ca să facă discuții despre etica literaturii șamd. Nu contează așa mult. Textul lui Octavian Paler nu este nici măcar cel folosit pentru elaborarea de text, ci pentru a verifica alfabetizarea funcțională, nu se duce într-o discuție în profunzime. Nu e exploatată latura lui eseistică, ci exclusiv informația din text este cea căutată. La clasa a XII-a este, însă, decisiv ce fel de autori alegi. Aici cred în continuare că este o rușine enormă pentru sistemul de educație din România că toți autorii canonici de la Bacalaureat sunt bărbați. Nu există, în opinia sistemului de educație, nicio scriitoare relevantă în toată istoria literaturii române, ceea ce este rușinos și aberant și sper să se rezolve o dată și o dată”.
Poet, prozator, eseist și traducător, Radu Vancu este conferențiar la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, președinte al PEN România – o organizație non-guvernamentală a scriitorilor, editorilor și traducătorilor, reprezentând filiala românească a PEN International, cea mai veche și mai mare asociație din lume a scriitorilor. Vancu a publicat douăzeci de cărți, în toate genurile literare, pentru care a obținut câteva dintre cele mai importante premii naționale. A tradus din Ezra Pound, William Butler Yeats și John Berryman.