Radu Szekely, consilier al ministrului Educației, despre programul-pilot DOVE pentru cultivarea stimei de sine a copiilor: Ar putea fi generalizat, astfel încât să ajungă în toate școlile

Radu Szekely / Foto: captură Dezbatere EduPedu.ro și DOVE

Programul pentru cultivarea stimei de sine a copiilor ar putea fi generalizat și adus în toate școlile din România, cu sprijinul DOVE, a spus Radu Szekely, consilier al ministrului Educației, în cadrul dezbaterii online „Adolescența fără filtre: importanța încrederii în sine în era social media”, organizată de Edupedu.ro, în parteneriat cu DOVE.

„Ce urmează să facem noi în școli? Pe lângă acest program pe care poate cu sprijinul DOVE îl vom generaliza astfel încât să ajungă în toate școlile, aș vrea să punctez programul „Din grijă pentru copii”, concentrat pe siguranța fizică, dar mai ales a celei emoționale și a stării de bine a copiilor. Vom aloca, în următorii ani, psihologi școlari, pe lângă cei existenți deja, vom realiza activități care să sprijine copiii în a se accepta pe ei înșiși și a-i accepta pe ceilalți așa cum sunt”, a declarat Radu Szekely, fost secretar de stat în Ministerul Educației.

„Din perspectiva programului derulat de DOVE… cu aproximativ 4 miliarde de utilizatori de social media, cât avem în întreaga lume, este evident că social media reprezintă o mare parte a culturii de astăzi și tinerii copii își iau o foarte mare parte a informației și copiază modul de viață pe care îl văd acolo. (…) Modul în care rețelele sociale afectează negativ imaginea de sine se referă nu doar la imaginea corporală negativă care face obiectul campaniei Dove, dar și provoacă așteptări nerealiste cu privire la comportamentele pe care ar trebui să le avem în societate, comportamente de foarte multe ori nesănătoase. (…)

Efectele negative, din studiile pe care le-am văzut eu, sunt în principal în rândul fetelor, dar și în rândul băieților sunt efecte similare. Am văzut de curând un studiu care a analizat 1000 de postări pe Instagram, majoritatea băieți – sunt fie foarte supli, foarte musculoși, promovează acest corp idealizat care primește cele mai multe aprecieri și comentarii. Asemenea imagini sunt potențial dăunătoare pentru băieți, pentru sănătatea lor psihică.

Mi-aș dori ca prin programe de acest fel să promovăm o imagine pozitivă asupra corpului, să arătăm că suntem foarte diferiți și variați. Ce urmează să facem noi în școli? Pe lângă acest program pe care poate cu sprijinul DOVE îl vom generaliza astfel încât să ajungă în toate școlile, aș vrea să punctez programul „Din grijă pentru copii”, concentrat pe siguranța fizică, dar mai ales a celei emoționale și a stării de bine a copiilor. Vom aloca, în următorii ani, psihologi școlari, pe lângă cei existenți deja, vom realiza activități care să sprijine copiii în a se accepta pe ei înșiși și a-i accepta pe ceilalți așa cum sunt.

Acel proiect prin care vom reuși să ducem în școli 1000 de psihologi la începutul anului calendaristic următor este aproape finalizat.

E important ca aceste măsuri e să fie completate de o prezență mai mare a acestor campanii în social media, pentru că tinerii își petrec mult timp acolo”, a spus Radu Szekely.

”Sunt foarte multe elemente intrinseci care subminează încrederea în sine a elevului, de la modalitățile în care sunt evaluați pentru competențe, dar primesc notele pentru altceva, nota e folosită ca instrument de control mai degrabă decât ca instrument de evaluare…

Din perspectiva programului derulat de Dove, e evident că social media reprezintă o bună parte a culturii de astăzi, copiii folosesc mult acest instrument. Parcurgerea imaginilor din social media, elemente care pot produce imagini negative despre propriul corp pot să afecteze comportamentul, să producă așteptări nerealiste, comportamente nesănătoase.

Eu nu am folosit până foarte de curând filtre care modifică propria imagine așa încât să arăți mai suplu, mai musculos. Prin ele tinerii pot crea o imagine care nu este reală.

Efectele negative, din studiile pe care le-am văzut eu, sunt în principal în rândul fetelor, dar și în rândul băieților sunt efecte similare. Am văzut de curând un studiu care a analizat 1000 de postări pe Instagram, majoritatea băieți – sunt fie foarte supli, foarte musculoși, promovează acest corp idealizat care primește cele mai multe aprecieri și comentarii. Asemenea imagini sunt potențial dăunătoare pentru băieți, pentru sănătatea lor psihică.

Pe lângă acest program pe care – poate cu sprijinul Dove îl vom generaliza așa încât să ajungă în toate școlile – aș vrea să punctez programul “Din grijă pentru copii“, concentrat pe siguranța fizică, dar mai ales a celei emoționale și a stării de bine a copiilor. În următorii ani: psihologi școlari, activități care să sprijine copiii în a se accepta pe ei înșiși.

Acel proiect prin care vom reuși să ducem în școli 1000 de psihologi la începutul anului calendaristic următor e aproape finalizat.

E important ca aceste măsuri e să fie completate de o prezență mai mare a acestor campanii în social media, pentru că copiii își petrec mult timp acolo.

Despre separarea unor elevi din clase, pentru a se respecta dimensiunilor claselor: Acești copii trebuie sprijiniți. Nu vreau să sune cinic, dar despărțiri de genul acesta avem pe tot parcursul vieții. Din câte am văzut din datele din școli, într-un singur caz a fost un elev scos, în rest au fost câțiva elevi. Legea e pentru toți, inclusiv pentru mine și probabil că uneori sunt în dezavantaj că se aplică legea, dar legea trebuie aplicată. Copiii trebuie să fie sprijiniți să treacă peste acest impact; trecerea de la un ciclu la altul, de la a IV-a la clasa a V-a, oricum e dificilă.

Înțelegerea mea e că copiii își creează mult mai ușor prieteniile și relațiile decât adulții, copiii care vin de la alte clase se adaptează foarte repede. Cred că s-a exagerat puțin cu această problemă, dar ea există.

Consilierii au și rolul să sprijine profesorii. Există și programe în care cadrele didactice au participat voluntar, [programe] organizate de ONG-uri, care transferă aceste tipuri de competențe și transferă instrumente. S-a lansat de curând un program de neuroștiință la clasă, cum ne ajutăm de neuroștiință pentru a-i ajuta pe copii, să le deschidem mintea către învățare.

Ministerul Educației are rol de coordonare, nu se substituie organizațiilor care fac acest tip de formare”.

_______

Dezbaterea vine la finalul primului program-pilot derulat de compania Dove în școlile din România în primele luni ale anului, în cadrul căruia 1.500 de elevi ai mai multor școli și licee au beneficiat de ateliere despre consolidarea încrederii în sine. În acest an școlar, cel puțin 20.000 de copii vor fi implicați în workshopuri care au ca scop cultivarea stimei de sine, consolidarea încrederii și tratarea de subiecte precum bullying-ul sau neîncrederea în propriul corp, într-un program sprijinit de Ministerul Educației. Atelierele sunt implementate în școli de ONG-urile World Vision Romania și Well Being, susținute de companie. În program, Dove a lansat gratuit un ghid pentru părinți și un ghid pentru profesori.

Exit mobile version