Quacquarelli Symonds acordă cinci stele Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, care devine prima universitate din România cotată la acest nivel. Rectorul Daniel David: Este ca și cum am intra la fotbal în Liga Campionilor

896 de vizualizări
Foto: captură UBB
Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) este prima universitate de cinci stele confirmată în România prin auditul internațional QS STAR al companiei britanice Quacquarelli Symonds (QS), compania care realizează și clasamentul QS al universităților lumii, unul dintre cele mai utilizate clasamente ale universităților, potrivit unui comunicat al instituției.

“Acest nivel, și anume QS*****, corespunde unei universități globale, de talie mondială – o  universitate de cinci stele este de talie mondială în multiple arii academice, bucurându-se de o reputație înaltă și având facilități academice avansate și personal educațional și de cercetare recunoscut internațional”, precizează reprezentanții universității, citând definiția dată de compania britanică acestei evaluări.

Rectorul UBB susține că “este ca și cum am intra la fotbal în Liga Campionilor”. Daniel David explică în comunicat că a “ținut să facă acest audit internațional pentru a avea un diagnostic obiectiv, prin raportare la standarde de calitate definite internațional, astfel încât să putem apoi gândi politici academice bazate pe dovezi”.

Acest rezultat – care nu este un ranking, ci o evaluare comprehensivă – confirmă, independent de noi, ceea ce spunem de o vreme, și anume că UBB face parte din categoria universităților de tip ”world-class” ale lumii, adică universități globale, de talie mondială. O astfel de universitate este un actor global, ceea ce înseamnă că aceasta contribuie la știința și competitivitatea internațională, dar și că utilizează acest lucru pentru a asigura avantaje competitive țării și regiunii din care face parte. Este ca și cum am intra la fotbal în Liga Campionilor! Nu suntem însă naivi și știm că între „campioni” nu avem încă performanțele apropiate celor mai buni sau dorite de noi aspirațional. Așadar, acum trebuie să ne consolidăm aici situația și să obținem o poziție cât mai bună și cât mai stabilă în următorii ani. Apoi, pe termen mediu și lung, ținta va trebui să fie “QS*****Plus”, care arată un nivel de elită aspirațional! , declară rectorul UBB, prof. univ. dr. Daniel David.

Rectorul UBB continuă afirmând că „acest rezultat nu este neașteptat, platforma ”world-class” fiind explorată încă din 2016 și asumată explicit ca obiectiv în programul ProUBB+ din 2019/2020. În plus, de ani de zile UBB ocupă primele poziții în țară în rankingurile internaționale globale și pe domenii, aflându-se constant între primele 5% universități ale lumii, astfel că tinerii din țară pot primi o educație de calitate la costuri larg accesibile, pe o infrastructură academică avansată (ex. unități CDI integrate în rețele europene, laboratoare didactice modernizate și integrate cu realitatea virtuală/augmentată/mixtă prin Centrul UBB-EON-XR etc.), fără să fie nevoiți să plece la studii în străinătate. În fine, UBB are grupuri academice cu lideri care se află între primii 1% (WoS) sau primii 2% (Scopus) cei mai citați oameni de știință în domeniile lor sau în toate domeniile științei reunite, aceste domenii atrăgând studenți și personal academic din străinătate și oferind competitivitate țării la nivel internațional”.

 „Am ținut să facem acest audit internațional pentru a avea un diagnostic obiectiv, prin raportare la standarde de calitate definite internațional, astfel încât să putem apoi gândi politici academice bazate pe dovezi. Acest lucru este important în țări în care sistemele de evaluare nu sunt încă foarte avansate și/sau ancorate puternic în cele mai complexe practici internaționale și/sau pentru universități aflate în faza de aderare și ancorare fermă în cele mai avansate practici și standarde academice internaționale. În acest sens, UBB a inspirat și alte universități din țară, care au urmat apoi demersul început în 2018 de UBB și sperăm să le încurajăm și pe altele”, a mai spus David.

Auditul internațional QS STAR analizează comprehensiv o universitate pe 8 dimensiuni:

  1. Predare,
  2. Angajabilitate,
  3. Internaționalizare,
  4. Cercetare/Dezvoltare academică,
  5. Facilități academice/Învățare non-tradițională (online),
  6. Specializări academice,
  7. Artă și cultură,
  8. Inovare.

Mai multe despre metodologia QS STAR se pot afla accesând linkul http://www.iu.qs.com/wp-content/uploads/2013/01/QS-Stars-Brochure_2013.pdf. Universitățile evaluate pot alege dacă rezultatul auditului este public sau nu, adesea universitățile cu rezultate încă nesatisfăcătoare pentru angajamentele lor alegând să nu-l prezinte public, ci să-l utilizeze cu rol diagnostic, pentru politici interne de dezvoltare (ex. peste jumătate din universitățile evaluate au avut în prima analiză din 2012 scoruri de 0, 1 sau 2 stele), potrivit celor de la UBB.

Foto: captura UBB


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
ANOSR

Studenții Universității Maritime din Constanța discută astăzi cu rectorul Universității Politehnica din București. Aceștia se opun unei posibile desființări a Universității Maritime

Studenții Universității Maritime din Constanța se întâlnesc astăzi, 16 noiembrie 2022, cu Mihnea Costoiu, rectorul Universității Politehnica din București (UPB), după ce presa din Constanța a anunțat negocieri de fuziune…
Vezi articolul

Înscrierea pentru Admiterea online la Universitatea de Vest din Timișoara a început. Rectorul Marilen Pirtea: Oferim 75 de programe la licență și peste 80 de programe de masterat, din 34 de domenii de studii universitare, cumulând peste 10.600 de locuri disponibile (P)

Universitatea de Vest din Timișoara (UVT) a deschis în 2 iulie procesul de înscriere pentru sesiunea de admitere aferentă anului 2021. Toți candidații interesați să studieze la UVT începând cu…
Vezi articolul

Attila Simo, prodecan, Universitatea Politehnica din Timișoara: Universitățile trebuie să-i echipeze pe studenți și cu cunoștințe umaniste, nu doar cunoștințe tehnice solide, pentru a deveni un nucleu de dezvoltare internațională

Universitățile tehnice trebuie să își conștientizeze responsabilitatea socială și să îi echipeze pe studenți cu cunoștințe solide nu doar tehnice, ci și umaniste. Îndemnul vine de la profesorul Attila Simo,…
Vezi articolul