“Un profesor bun este nu neapărat cel care poate furniza o cantitate mare de informații, ci mai degrabă cel care poate să își expună domeniul într-un mod interesant, să trezească curiozitatea”. Mărturia vine de la tânărul matematician Octav Drăgoi, olimpic internațional medaliat cu aur, absolvent de Harvard, angajat apoi într-o firmă de trading electronic în New York, în prezent masterand în Munchen. Astăzi el însuși mentor al elevilor care se pregătesc pentru Olimpiada Balcanică de Matematică pentru Juniori 2020, în programul lansat de Fundația Upper Education, Octav Drăgoi a vorbit despre propriul său mentor, care l-a contagiat nu doar cu pasiunea pentru matematică, dar și cu “plăcerea de a o împărtăși cu alții”.
“Dânsul mereu venea cu câte ceva nou, între ‘interestingly quirky’ și ‘mind- blowing’, făcând învățatul un deliciu”, a povestit tânărul matematician.
- Octav Drăgoi a participat în 2011 și 2012 la Olimpiada Internațională de Matematică, unde a obținut medalie de aur și medalie de argint.
- A studiat matematica și informatica la Universitatea Harvard și, în prezent, urmează un master în Data Engineering and Analytics la Universitatea Tehnică din Munchen.
- Octav s-a alăturat anul acesta programului nostru de pregătire pentru JBMO (Olimpiada Balcanică de Matematică pentru Juniori) ca profesor și mentor, pentru a-i ajuta pe olimpici să descopere ce înseamnă să faci performanță în matematică. I-am luat un scurt interviu, pentru a afla cum a reușit să ajungă atât de departe și de ce a ales să se alăture programului nostru.
Upper Education: Multă lume își imaginează că performanța în științele exacte este rezultatul unei îndelungate trude singuratice. În mintea tuturor este probabil imaginea elevului care străbate de unul singur, zi după zi, culegerile de probleme de matematică, ghidat doar de profesorul cu care face meditație de două ori pe săptămână. Cum a fost pentru tine parcursul până la performanță?
Octav Drăgoi: În perioada liceului am avut privilegiul de a avea nu doar profesori atenți și dedicați, ci și un grup de colegi cu interese comune. De aceea, pentru mine, timpul de pregătire pentru olimpiade a avut și un aspect social foarte bine dezvoltat; ceva ce și eu, ca mulți alții, am realizat doar mult mai târziu cât de important a fost!
Stăteam cu orele în clase goale, cu creta în mână, în grupuri mai mari sau mai mici, discutând probleme din clasă sau auzite de undeva de vreunul dintre noi. Câteodată dădeam peste cineva pe holurile liceului și, din una în alta, dacă simțeam că aveam nevoie de un spațiu de scris sau desenat, intram în prima clasă goală și luam creta în mână.
Cu certitudine existau și perioade în care stăteam singur la masă și lucram la ale mele, însă este important (și mult mai distractiv!) să descoperi matematica și într-un mediu social.
Upper Education: Cât de mult cântărește înclinația naturală și cât ajută o bună îndrumare?
Octav Drăgoi: Filozofia mea este că, în general, la baza succesului în orice domeniu sau activitate stă o pasiune cultivată. Orice pasiune vine într-o anumită proporție „au natur” și este descoperită mai departe cu ajutorul unui îndrumător, mentor, profesor sau antrenor. Bineînțeles, proporția exactă diferă de la caz la caz, însă ambele ingrediente sunt esențiale!
Upper Education: Ce rol au jucat mentorii și profesorii care te-au îndrumat?
Octav Drăgoi: Un profesor bun este nu neapărat cel care poate să furnizeze o cantitate mare de informații, ci mai degrabă cel care poate să își expună domeniul într-un mod interesant, să trezească curiozitatea și să crească pasiunea studentului prin ceea ce face. Este mult mai greu să captivezi pe cineva prezentând probleme bine alese, decât scriind o rezolvare la întâmplare pe tablă, dar merită! Unul din mentorii mei, cel care m-a învătat aceste valori și m-a susținut foarte mult în tot ceea ce am făcut este domnul profesor Dan Schwarz.
Upper Education: Poți să ne dai mai multe detalii despre influența sa?
Octav Drăgoi: Un mentor nu este doar un profesor bun care te ajută să prinzi gustul adevărat al domeniului, ci și un partener care îți rămâne alături mult timp după aceea. De pe la sfârșitul clasei a XI-a, ca mulți alții dintre prietenii mei care au făcut matematică de performanță, am devenit destul de autodidact. Practic, am învățat cum să învăț, putându-mi structura timpul și materialele suficient de bine și singur, așa încât pregătirile de la școală au rămas mai mult obiceiuri comode, decât sesiunile unde descopeream ceva cu adevărat nou.
Nu și orele cu dnul Schwarz – dânsul mereu venea cu câte ceva nou, între „interestingly quirky” și „stunningly mind-blowing”, făcând învățatul un deliciu. Ne întâlneam adesea și în afara școlii, la o cafenea sau la unul dintre noi acasă, lansându-ne în discuții despre concepte sau probleme găsite de unul dintre noi.
De la dânsul am deprins arta neprețuită de a admira frumusețea matematicii, cât și plăcerea de a o împărtăși cu alții.
Upper Education: Cât de mult contează implicarea unui mentor sau profesor în contextul sistemului educațional românesc? Se poate face performanță numai cu ce obții la școală?
Octav Drăgoi: Bazele sunt baze, și este un avantaj să poată fi parcurse într-un mod riguros, însă din păcate materia curriculară la nivelurile superioare este extrem de „uscată”, negândită să atragă studenții. Prin urmare, implicarea sistemului școlar este crucială, atunci când elevii sunt la început și acumulează cunoștințe esențiale de aritmetică, logică, algebră și geometrie, însă treptat asta se pierde. Mai încolo, presiunea pusă de școală de a învăța analiza superioară și algebra abstractă ar trebui lăsată pe un plan secundar, existând arii mult mai interesante de descoperit, și mai relevante pentru matematica de performanță.
Upper Education: Povestește-ne despre universitățile la care ai aplicat și ce crezi că a contat cel mai mult în a fi admis la Harvard?
Octav Drăgoi: Așa cum văd eu, fiecare universitate americană pune preț pe ceva diferit, însă Harvard în particular pune accent pe o pasiune anume, complementată de o curiozitate generală pentru lumea înconjurătoare. În timpul liceului, pe lângă munca depusă pentru pregătirea de olimpiadă, am participat și la tabere de vară, conferințe cu dezbateri, și alte evenimente, care au fost transpuse în eseuri și povestiri în cadrul aplicației pentru facultate. Bineînțeles, sunt foarte mulți factori care intră în ecuația fină a admiterilor la facultate (calitatea eseurilor fiind foarte importantă!), ceea ce înseamnă că este greu să identifici o “cheie de boltă”, fiind un proces bine definit care necesită grijă, atenție și timp pentru a fi parcurs cu succes.
Upper Education: Cum e să studiezi la Harvard? Ce ai studiat acolo?
Octav Drăgoi: Probabil deloc suprinzător, am studiat matematica și computer science (informatică)! Pot spune că atmosfera de lucru este mult mai riguroasă decât cea cu care eram obișnuit din liceu, având teme lungi și complicate cu termene săptămânale; per total, am depus mai mult efort lucrând pentru cursurile de facultate decât pentru matematică în liceu.
De asemenea, curriculum-ul este variat, doar jumătate din totalul cursurilor unui student la Harvard având legătură directă cu specializarea aleasă. Astfel, am ajuns să urmez cursuri despre istoria artei în Europa de Vest, literatură rusă, mitologie greacă, istoria Coreei de Nord și Sud, psihologie, inginerie electrică, și multe multe alte domenii pe care probabil nu le-aș fi studiat altcândva.
Un alt element definitoriu al experienței este societatea din care ajungi să faci parte. Am avut șansa să cunosc oameni din toată lumea, cu interese mult mai variate decât ce știam eu până atunci, oameni care împărtășesc pasiunea pentru „lucrul fiecăruia” și curiozitatea pentru „lucrul celuilalt”, o combinație care conferă facultății un farmec aparte.
Un pic despre colegii studenți: oameni cu ambiții pe cat de diverse, pe atat de aprinse, viitori astronauți care învățau limba rusă, politicieni care între timp au ajuns în parlamentul Braziliei sau visează să ajungă premierul Indiei, antreprenori cu ambiții de startup-uri în Silicon Valley, academicieni aspiranți în neurologie, fizică cuantică și multe altele, ecologiști cu stagii la ONU prin Africa, economiști care vor sa devină bancheri pe Wall Street, etc etc. Fascinant!
Upper Education: Povestește-ne puțin despre ce ai făcut după Harvard și ce te-a determinat să te întorci să studiezi în Europa.
Octav Drăgoi: Pentru doi ani și jumătate, am lucrat la o firmă de trading electronic în New York. Mediul de muncă nu a fost deloc simplu, a durat o bună perioadă de timp până am ajuns să îmi stăpânesc cerințele și să îmi găsesc locul. Am învățat extrem de multe de-a lungul timpului meu acolo, însă după o perioadă am realizat că vreau să fac ceva cu o deschidere mai largă, să mă arunc din nou într-un mediu străin și să descopăr noi provocări.
Upper Education: În încheiere, spune-ne ce te atrage la programul dezvoltat de upper.school și de ce ai acceptat să participi la el?
Octav Drăgoi: Sunt entuziasmat de oportunitatea de a lucra cu studenți curioși despre universul matematicii, și care vor să facă cunoștință cu el prin intermediul competițiilor matematice. Sper ca, prin acest proiect, să pot să valorific parte din experiența și cunoștințele mele, transmițându-le mai departe celor care le vor folosi.
Upper Education: Cum crezi că poate influența acest program dezvoltarea unui elev pasionat de matematică?
Octav Drăgoi: Din punctul meu de vedere, sper ca acest program să ajute elevii așa cum eu am avut privilegiul și norocul de a îmi fi deschis apetitul către matematică, de a mi se arăta frumusețea ei și de a mi se cultiva pasiunea pe mai departe. Cu o mentalitate pozitivă și muncă susținută, rezultatele competitive vor veni de la sine!
Despre Programul JBMO
Olimpicii care aspiră să ajungă la JBMO (Olimpiada Balcanică de Matematică pentru Juniori) ediția 2020, pot beneficia, în mod gratuit, de un program online de pregătire lansat de Fundația Upper Education.
Programul se desfășoară online, prin intermediul platformei upper.school, și aduce un concept unic în România. Mai exact, programul facilitează accesul elevilor eminenți la pregătire cu profesori de top, cu rezultate excelente în pregătirea olimpicilor. De asemenea, participanții vor fi mentorați de foști olimpici români care au studiat la facultăți de prestigiu.
Programul este deschis olimpicilor din clasele a VII-a și a VIII-a care au obținut rezultate remarcabile la olimpiada națională.