Recomandările practice pentru universitățile din Marea Britanie, pentru prevenirea și combaterea abuzurilor sexuale: Puncte unice de contact pentru sesizări, instruire specifică pentru anchetatori, folosirea intensă a datelor, proceduri diferențiate pentru studenți, absolvenți, pentru reclamații în cazuri curente sau cazuri vechi

227 de vizualizări
Photo © Designer491 | Dreamstime.com
Consultări cu studenții și cu victime ale unor abuzuri, proceduri clare pentru managementul de caz și diverse tipuri de investigații, instruirea celor implicați despre tot ce presupune o asemenea anchetă, stabilirea unor puncte unice de contact pentru raportări, inclusiv anonime „acolo unde acestea sunt adecvate”: toate acestea fac parte dintre măsurile practice recomandate, în cazul actelor de hărțuire și al altor comportamente nepotrivite manifestate de profesori la adresa studenților, măsuri cuprinse într-un ghid adresat universităților din Marea Britanie.

Edupedu.ro a prezentat, recent, o serie de recomandări adresate, într-un ghid strategic, universităților britanice pe tema răspunsului la acte de hărțuire și alte abuzuri. Acel ghid strategic, realizat de principala organizație ce reprezintă interesele mediului universitar britanic, Universities UK, este însoțit de un alt ghid ce cuprinde măsuri practice pentru prevenirea și combaterea abuzurilor comise de personalul universitar la adresa studenților.

Prezentăm, acum, o serie de măsuri incluse în acest ghid practic – care poate fi consultat integral pe site-ul Universities UK, pe care instituțiile de învățământ superior din Marea Britanie îl pot folosi pentru a-și pune la punct, fiecare în parte, regulile de acțiune în cazul actelor de hărțuire sau al altor comportamente nepotrivite. Ghidul a fost publicat în 2022, în cadrul unui pachet de recomandări actualizat permanent de organizația reprezentativă a universităților britanice.

Recomandările Ghidului practic al Universities UK sunt împărțite în patru zone de acțiune, conform ghidului strategic:

  1. Întărirea unei culturi de răspuns și combatere a comportamentelor nepotrivite și a abuzurilor sexuale
  2. Realizarea de politici și proceduri
  3. Acțiuni practice
  4. Colectarea de date care să fie folosite pentru întărirea tuturor acțiunilor de la categoriile anterioare

Recomandările pleacă de la premisa că astfel de probleme nu au o soluție unică, potrivită în orice situație, pentru a preveni comportamentele abuzive și că mediul universitar – asemenea societății în general – trebuie să învețe să acționeze potrivit, dar diferențiat de la caz la caz. Iar, pentru aceasta, este nevoie de studii de caz, de colectarea de experiențe și de date, de ascultarea victimelor – ce au ele de spus, ce nevoi au, ce efecte au avut experiențele lor.

Recomandări pentru acțiuni practice

La acest capitol, ghidul practic citat recomandă, între altele:

Strategiile de prevenție ale universității să cuprindă: 

  • Informații clare despre rolul și răspunderea conducerii universității sau ale diverselor foruri responsabile; 
  • Evaluarea riscurilor pentru alți studenți și profesori, atunci când se înregistrează o plângere; 
  • Programe de pregătire pentru profesori și studenți, pe tema comportamentelor nepotrivite de natură sexuală
  • Informații și definiții clare privind comportamentul potrivit în mediul academic, inclusiv reguli aplicabile în cazul situațiilor – nedorite – unor relații personale profesor-student

Strategiile de răspuns trebuie să cuprindă:

  • Canale și mecanisme accesibile pentru sesizări și reclamații
  • Înlăturarea oricăror bariere în calea reclamațiilor și permiterea reclamațiilor anonime, „acolo unde acestea sunt adecvate”
  • Susținerea avertizorilor publici
  • Stabilirea unor puncte unice de contact, ușor accesibile

Procedurile de răspuns la sesizări ar trebui să includă:

  • Consultări cu studenții și victimele, atunci când sunt stabilite diverse proceduri disciplinare și de verificare a plângerilor
  • Moduri clare de acțiune între procedurile de înregistrare a plângerilor și procedurile disciplinare
  • Proceduri specifice pentru managementul de caz, anchete, proceduri disciplinare, soluționarea cazurilor și pentru apel, 
  • Modalități de abordare a cazurilor specifice în care nu există martori independenți
  • Evitarea contractelor de confidențialitate sau de orice altă natură care să prevină raportarea abuzurilor
  • Proceduri de răspuns la raportările legate de incidente petrecute în trecut
  • Proceduri de acțiune atunci când părțile implicate într-un caz se mută în altă universitate
  • Proceduri în cazul reclamațiilor rău-voitoare
Recomandări privind schimbarea culturii de combatere și prevenție a actelor abuzive

La acest capitol, ghidul practic citat recomandă, între altele:

  • Structurile de conducere ale universităților să ia măsuri pentru a anunța și demonstra că își asumă responsabilitatea în chestiunile de combatere a comportamentelor abuzive
  • La nivelul universității să fie elaborate reguli clare și accesibile privitoare la comportamentul potrivit și la ce înseamnă comportamente nepotrivite
  • Universitățile să comunice regulat că astfel de comportamente nu sunt tolerate

Ghidul notează că schimbarea la nivelul culturii presupune identificarea comportamentelor împământenite, ce perpetuează stereotipuri de gen ce pot duce la comportamente abuzive și încurajarea unor atitudini respectuoase în relația profesor-student.

Recomandări pentru elaborarea de politici și proceduri

La acest capitol, ghidul practic citat recomandă, între altele:

  • Universitățile să dezvolte astfel de politici și proceduri prin consultări cu studenții și cu profesorii, dar și cu organizații specializate în domeniu, din afara instituției
  • Astfel de politici și proceduri să fie aplicate la nivelul întregii instituții de învățământ superior, iar pentru aceasta să fie stabilită o persoană sau un grup coordonator.
  • Universitățile să stabilească detaliat care sunt comportamentele adecvate și nepotrivite în relația student-orofesor, cu definiții și exemple. Acestea trebuie să cuprindă informații detaliate, de la abateri majore de la standardele profesionale la chestiuni legate de relații personale, de la folosirea social media la comunicarea personală
  • Noile reguli și proceduri să țină seama că există un dezechilibru de putere în relația profesor-student
  • Universitățile să stabilească în mod clar timpul de reacție și de răspuns în cadrul diverselor proceduri, atunci când există sesizări și reclamații
  • Echipele responsabile trebuie să înțeleagă faptul că studenții care acuză abuzuri sau derapaje se află într-o situație dificilă
  • Să fie stabilite modalități de răspuns nu doar pentru sesizările din partea studenților actuali, ci și pentru cele venite de la absolvenți.  
Recomandări pentru folosirea datelor

La acest capitol, ghidul practic citat recomandă, între altele:

  • Universitățile să stabilească o modalitate unitară de colectare și raportare a datelor privind cazurile de comportament inadecvat sau de abuz
  • Să fie recunoscută nevoia de a folosi sesizările anonime, dar și limitările acestora.
  • Dezvoltarea unor soluții de folosire a datelor pentru a creiona tendințe și pentru analize periodice. 
  • Dezvoltarea unor planuri de răspuns pentru tendințele semnalate astfel.
  • Folosirea unor politici clare pentru folosirea datelor anonimizate
Citește și:
Abuzurile sexuale la adresa studenților – ce pot face universitățile? Exemplul britanic: fără bariere în calea reclamațiilor, fie ele și anonime, descurajarea cu tărie a relațiilor personale apropiate profesor-student, politici clare de intervenție în cazul unor comportamente sexuale inadecvate – printre recomandările Universities UK
EXCLUSIV Premierul Ciolacu anunță că modifică radical legislația privind sesizările anonime pentru hărțuire sexuală: Petițiile anonime depuse pentru fapte din Codul Penal vor fi trimise către parchete și poliție și vor fi acceptate exact ca în cazul avertizorului de integritate. Hărțuirea sexuală e în Codul Penal
Consiliul Național al Rectorilor va elabora un ghid, cu proceduri și practici internaționale “în domeniul comportamentului inadecvat în mediul universitar”, împreună cu experți și reprezentați ai studenților, până la 1 octombrie, anunță președintele CNR Sorin Cîmpeanu
Reclamațiile anonime ale studenților hărțuiți sexual sunt blocate în toate universitățile din România printr-o Hotărâre a Guvernului Ciolacu, elaborată de ministerul Ligiei Deca. Codul-cadru de etică interzice legal un instrument-cheie pentru combaterea abuzurilor / Ce fac mari universități ale lumii

Photo 134612795 © Designer491 | Dreamstime.com Dreamstime.comsprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

„Taxă pentru liber la furat prin doctorate plagiate sau încă o șansă pentru premierul Ciucă” – așa califică senatorul USR Ștefan Pălărie propunerea PNL ca cei care renunță la titlul de doctor să dea banii de școlarizare înapoi statului

„Dacă ești prins că ai plagiat, poți să renunți la titlu, mergi la casierie, dai niște bani (contravaloarea cursurilor) și ai scăpat”, scrie senatorul USR Ștefan Pălărie într-un mesaj pe…
Vezi articolul
Inspecția specială

Este potrivită evaluarea profesorilor de către elevi? Poate să submineze autoritatea profesorului feedback-ul elevilor asupra activității la clasă? – Dragoș Iliescu, psiholog expert în testare educațională

Elevii vor da feedback cu privire la activitatea profesorilor la ore, începând de anul școlar viitor, potrivit unui ordin semnat de ministrul educației și care așteaptă publicarea în Monitorul Oficial.…
Vezi articolul

BREAKING Gândirea creativă a elevilor din România – la pământ, arată rezultatele PISA 2022, evaluare care a testat această competență esențială pentru noile generații. Diferențele socio-economice produc o prăpastie între elevii români, fără egal în rândul țărilor participante la evaluarea internațională – Val nou de date publicate de OCDE

Performanța elevilor din România din punct de vedere al gândirii creative este printre cele mai slabe din Europa, potrivit celui mai nou volum al rezultatelor PISA 2022, publicat marți. Raportul…
Vezi articolul

Studiu: Cum se raportează la România studenții care învață în afara țării / Cei mai mulți spun că vor să revină / Calitățile principale menționate, sub influența anilor de criză: reziliență și adaptabilitate

Marea majoritate a studenților care au participat la un sondaj internațional, adică mai bine de două treimi, și-au exprimat interesul de a se întoarce în țară și de a contribui…
Vezi articolul