Psihologul Suzana Pavlov: Copiii de clasa a VIII-a stau 5-6 ore la școală și fac cel puțin 2 ore de meditație și alte 2 ore de teme. Părinții vor note note mari, copiii nu tot timpul pot să dea un randament extraordinar. Din nou, nu învățăm de plăcere, nu găsim o stimulare a curiozității în școală și ne ducem tot pe zona de emoție negativă

Rezultatele de la Evaluarea Națională

Foto: Freepik.com

„Părinții vor note note mari, copiii nu tot timpul pot să dea un randament extraordinar și pot să mai aibă și scăpări”, a declarat psihologul Suzana Pavlov pentru TVR Craiova. Referitor la programul elevilor de clasa a VIII-a, aceasta a spus că ei „stau 5-6 ore la școală și fac cel puțin 2 ore de meditație și alte 2 ore de teme”. „Unii copii reușesc să ia niște note foarte bune, își ating obiectivele și intră cu multă muncă la liceele pe care ei și le-au dorit și-și urmează parcursul lor, dar pierd cumva alte elemente, pierd interacțiuni sociale”, a menționat psihologul.

„Această pubertate și toate schimbările hormonale dau presiune. Părintele vine cu o presiune suplimentară, profesorul la școală vine cu o presiune suplimentară și totul se duce în zona aceea de „trebuie să învăț de frica de a nu ajunge undeva”, adică din nou nu învățăm de plăcere, din nou nu găsim o stimulare a curiozității în școală și ne ducem tot pe zona de emoție negativă, de frică”, a spus Suzana Pavlov.

Moderatoare: Perioada de gimnaziu este și ea foarte importantă pentru dezvoltarea copilului. Pe de o parte, apar transformările fizice și emoționale generate de pubertate, iar pe cealaltă parte vorbim despre aglomerarea sarcinilor școlare, culminând cu primul examen important din viața unui elev, Evaluarea Națională la clasa a VIII-a. Cum ar trebui să fie înțeleși și susținuți copiii în această etapă a vieții lor?

Suzana Pavlov: În primul rând, este necesară o bună comunicare între părinte și copil. De la gimnaziu, din clasa a V-a, copiii sunt în zona asta de pubertate, își schimbă fizionomia, schimbă procese interne hormonale ș.a.m.d. Și ar fi bine ca părinții să-i pregătească pentru aceste schimbări prin care trec. O comunicare bună pe această zonă cu propriii copii le oferă copiilor o zonă de siguranță în familie. Și părinții, în esență, asta își doresc: copiii să se simtă siguri în propriile familii și să vină cu toate problematicile acolo.

Ce se întâmplă însă un pic necorespunzător? Se întâmplă că părinții pun foarte multă presiune pe copii în această perioadă, tocmai pentru că această Evaluare Națională are o miză foarte mare. Și atunci trecerea la gimnaziu coincide cu intrarea într-o etapă în care ne pregătim intens pentru acest lucru.

Copiii resimt stresul, resimt nevoia de validare din partea părinților și uneori nu o obțin. Părinții vor note note mari, copiii nu tot timpul pot să dea un randament extraordinar și pot să mai aibă și scăpări, au și alte preocupări, încep să aibă și alte preocupări pe lângă presiunile, așa cum spuneam, de dezvoltare. (…) Această pubertate și toate schimbările hormonale dau presiune. Părintele vine cu o presiune suplimentară, profesorul la școală vine cu o presiune suplimentară și totul se duce în zona aceea de „trebuie să învăț de frica de a nu ajunge undeva”, adică din nou nu învățăm de plăcere, din nou nu găsim o stimulare a curiozității în școală și ne ducem tot pe zona de emoție negativă, de frică.

Da, unii copii reușesc să ia niște note foarte bune, își ating obiectivele și intră cu multă muncă la liceele pe care ei și le-au dorit și-și urmează parcursul lor, dar pierd cumva alte elemente, pierd interacțiuni sociale, spre deosebire de alții care și ei ajung la liceu fără să resimtă neapărat presiunile. Pierd, nu știu, activități suplimentare: simulare de creativitate, timp liber, timp cu părinții, timp pentru activități în familie. Pierd mult în zona în zona aceasta. Da, performanța, într-adevăr, are costuri fără discuție, însă echilibrul emoțional nu înseamnă doar performanță, pentru că performanța sau presiunea de a face performanță trebuie să se externalizeze undeva, trebuie să se exteriorizeze undeva și, de cele mai multe ori, sunt copii performanți care au ori comportamente distructive, ori tulburări anxioase sau depresive. Adică undeva există un cost semnificativ.

Moderatoare: Deci cum ar trebui să fie programul unui elev de clasa a VIII-a?

Suzana Pavlov: Ar trebui să aibă program de studiu și program de timp liber. Și program de întâlniri cu copiii, și de mers la film, și de făcut și altceva, și de făcut un sport eventual. Nu doar de învățat. Copiii de clasa a VIII-a stau 5-6 ore la școală și fac cel puțin 2 ore de meditație și alte 2 ore de teme. Adică sunt 8-9 ore pe zi în care ei trebuie să facă ceva – cu stimulare intelectuală intensă mă refer. (…) Am mâine o zi mai grea, am nevoie de relaxare înainte. Am o zi mai grea, am nevoie de relaxare după. Nu e doar despre școală.

Moderatoare: Trebuie să îmbine utilul cu plăcutul.

Suzana Pavlov: Absolut. Copiii, categoric, nu vor să-și dezamăgească părinții și mi se pare că aici este o zonă pe care părinții o speculează deseori. Da, efectele nefiind întotdeauna unele bune din partea copiilor. E foarte bine că nu vor să-și dezamăgească părinții, însă nu trebuie să facă doar ce vor părinții. E bine să fie în contact cu propriile lor nevoi și să facă și ce își doresc ei: să doarmă mai mult, să stea să se uite pe tavan. Nu contează ce fac, să se relaxeze în forma în care ei doresc să se relaxeze.

Calendarul evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, în anul școlar 2024-2025
Citește și:
OFICIAL Evaluarea Națională 2025 începe pe data de 23 iunie, cu o zi liberă după fiecare probă. Calendarul examenului pentru elevii de clasa a VIII-a
Suzana Pavlov, psiholog: Mersul la școală nu este primul moment când părinții sesizează comportamente dificile ale copiilor. Este foarte greu de acceptat pentru părinți că au un copil cu nevoi speciale
Psihologul Suzana Pavlov: Mi-aș dori ca părinții să folosească mai puțin termenul de pedeapsă și să folosească mai degrabă termenul de consecințe. Regulile și limitele mi se par de folos. Pedepsele nu mi se par justificate
Exit mobile version