O elevă care spune că este în clasa a VIII-a și care a dat săptămâna trecută simularea examenului de Evaluare Națională 2019 ne-a trimis un mesaj în care explică susținerea sa pentru protestul #foaiagoală. Deși nu a dat foaia goală la simulare pentru că, spune ea, nu a știut de protest, dar totodată susține că nici nu ar fi dat #foaiagoală chiar dacă ar fi știut, eleva respectivă ne-a spus că susține protestul pentru problemele pe care le identifică în învățământ.
Publicăm mesajul său așa cum este, așa cum a fost publicat pe data de 15 martie, într-un comentariu la articolul „Protest la Simulare Evaluarea Națională 2019. Consiliul Elevilor îi îndeamnă pe elevii de clasele a VII-a și a VIII-a să dea foaia goală”, publicat de Edupedu.ro pe 11 martie.
”Pentru toți elevii, părinții, profesorii și oamenii din țara asta.
Mă numesc Maria, am 14 ani și sunt clasa a VIII-a. Săptămâna aceasta am participat la simularea Evaluării Naționale, dar abia miercuri am aflat de acest protest, #FoaiaGoală. Aș fi dat foaia goală dacă aș fi știut de protest? Nu. Părinții mei nu ar fi niciodată de acord cu așa ceva, profesorii nici atât, dar nici dacă ar fi fost de acord eu nu aș fi dat foaia goală. De ce? Pentru că sunt clasa a VIII-a, în trei luni am examen și vreau să îmi știu nivelul. Sunt total de acord cu simulările, atât pentru clasa a VII-a, cât și pentru clasa a VIII-a, și sunt de acord cu faptul că trebuie să învățăm și să fim pregătiți în fiecare moment.
Cu toate acestea, cred că foarte mulți oamenii au înțeles greșit acest protest. Am vorbit cu prietenii, profesorii și părinții mei, iar părerile sunt împărțite. Prietenii mei au spus că nu este normal să fim anunțați cu două săptămâni înainte că vom participa la simulări. Părinții mei au spus să lăsăm prostiile și să ne punem pe învățat, că nu trebuie să facem din acest protest o scuză în cazul în care luăm notă mică la simulare. O fostă profesoară de a mea, cu care am păstrat legătura, a spus că este de acord cu protestul și că trebuie să schimbăm sistemul de învățământ.
OK, am văzut ce crede lumea despre #FoaiaGoală, părerile sunt împărțite. Dar sunt foarte mulți oameni care nu au înțeles motivul pentru care elevii protestează. Unii cred că protestăm pentru că subiectele sunt grele. Eu am văzut subiectele de la clasele a VII-a și a VIII-a și cred că nu sunt nici prea grele, nici prea simple, dacă ai fost atent la orele de română și mate și te-ai pregătit puțin, nu ar trebui să ai dificultăți. Alții cred că protestăm pentru că am fost anunțați prea târziu de simulări. Asta poate fi adevărat, dar nu cred că acesta este motivul principal.
Cred că toată lumea este de acord cu faptul că sistemul de învățământ din România este la pământ, rata de analfabetism fiind de 40%! Care sunt problemele sistemului de învățământ din România? E o listă foarte, foarte, foarte lungă!
În primul rând, suntem obligați să învățăm lucruri care nu ne vor folosi niciodată. Cum ar fi limba latină, o limbă moartă. Am întrebat-o pe doamna profesoară de latină de ce facem această materie, iar doamna ne-a spus că este cultură generală. Sunt de acord cu faptul că nu ne strică să știm niște proverbe, dar de ce trebuie să știm gramatica? Cu ce ne va ajuta asta în viață? Cu nimic! Limba latină a apărut în orarul nostru în clasa a VIII-a și acum pe lângă zecile de teste la mate, română, fizică, chimie, mai trebuie să învățăm și la latină, poate aveam prea mult timp liber.
O altă problemă sunt profesorii, eu am avut noroc din punctul ăsta de vedere, dar am dat și de niște profesori mai… nașpa. La istorie suntem ținuți în dictare o oră întreagă, nici nu avem timp să respirăm. Apoi trebuie să învățăm lecția cuvânt cu cuvânt și să i-o spunem domnului profesor fără să respirăm pentru că spune că nu ne-am pregătit suficient de bine dacă faceam vreo pauză. Seara nu mai știm nimic din lecție.
În clasa a VIII-a se învață istoria României, care este foarte importantă, dar în loc să învățăm ce s-a întâmplat din perioada comunismului până acum, trebuie să învățăm despre Decebal, Ștefan cel Mare și Cuza. OK, sunt de acord cu faptul că și aceste aspecte sunt importante, dar ar trebui să se insiste mai mult asupra lucrurilor care s-au întâmplat în ultimii 100 de ani. Lumea se plânge că tinerii nu merg la vot, dar ei de unde să știe cu cine să voteze dacă ei au învățat la istorie despre Decebal, nu despre ce s-a întâmplat în ultimii ani? Acum că am terminat cu istoria, trcem la română.
Suntem obligați să învățăm niște scheme pe de rost și să le aplicăm pe un text. Doamna de română ne povestea că s-a săturat să citească demonstrații pentru că toate arată exact la fel, de parcă sunt trase la xerox. De aceea doamna ne predă doar trăsăturile fiecărei specii și ne lasă pe noi să formulăm ideile, să ne punem un pic mintea la contribuție. Iar la subiectul II de la Evaluarea Națională ni se cere să facem o compunere narativă, ni se testează creativitatea.
Poate că un copil are o idee mai bună în ziua aia, sau este mai creativ decât alt copil. De ce nu ni se testează gândirea? De ce nu trebuie să facem un eseu de opinie? Am și o propunere pentru această cerință: ”Ce părere aveți despre sistemul de învățământ?”.
O altă problemă sunt profesorii, care doar dictează niște lecții și pun note. Un profesor trebuie să fie prietenul elevilor, să îi ajute când nu înțeleg ceva și să încerce să predea totul într-un mod cât mai simplu și să îi încurajeze pe copii. Eu am probleme de vedere foarte grave, iar în clasele I-IV doamna învățătoare nici nu mă băga în seamă. Când părinții mei o întrebau cum mă mai descurc, doamna învățătoare spunea că eram cuminte. Părinții mei se obișnuiseră cu ideea că eu nu voi fi niciodată un copil cu note mari. Dar anul trecut, în clasa a VII-a, le-am demonstrat tuturor că pot. Doamna mea profesoară de română a avut foarte multă încredere în mine. M-a încurajat și m-a ajutat să iau locul 4 la Olimpiada de Lectură. Când am văzut cât de fericită era doamna de română datorită rezultatului obținut, am hotărât că voi munci ca să îmi fac mândri profesorii și părinții. Țara asta are nevoie de astfel de oameni.
Nu mai continui cu problemele sistemului de învățământ pentru că mai sunt foarte multe. Acestea sunt problemele de care m-am lovit eu în 8 ani de școală și mi-aș dori ca cei care sunt acum mici să nu se lovească de ele.
În concluzie, #FoaiaGoală nu este un protest prin care noi, eleviii, ne plângem de simulări, ci este un protest prin care ne plângem de toate problemele menționate mai sus. De ce protestăm în felul ăsta? Pentru că doar așa putem fi băgați în seamă.
Dacă ești de acord cu ce am spus eu, dă te rog un share pe Facebook pentru a răspândi acest mesaj. Știu că am scris cam mult și le mulțumesc tuturor celor care au citit tot!
#FoaiaGoală.”
Reamintim că Simularea Evaluării Naționale 2019 a început cu un protest. Consiliul Național al Elevilor a anunțat pe 11 martie, cu puțin timp înainte de începutul probei la limba și literatura română că protestează față de modul „în care sunt organizate simulările examenelor naționale”. Tinerii spun că sunt „o generație de cobai” a Ministerului Educației. „Modificările nefundamentate din acest an ne fac să refuzăm a fi părtași la acest experiment, unde examenele par a deveni un scop, nu un mijloc. Anul acesta, dăm #foaiagoală la simulările naționale!”, anunță Consiliul Național al Elevilor.
Elevii anunță proteste #foaiagoală și la simularea examenelor de Bacalaureat 2019, pe care liceenii de clasele a XI-a și a XII-a le vor începe luni. “Cu siguranță voi da și eu foaia goală sau voi scrie ce mă deranjează la sistemul de învățământ”, a declarat pentru Edupedu.ro președintele Consiliului Național al Elevilor, Petru Apostoaia. Acesta a precizat că au primit semnale de susținere din partea multor directori, profesori și chiar inspectori.
Image by Rudy and Peter Skitterians from Pixabay