Mai mulți părinți ai elevilor de la Școala „I.A. Bassarabescu” din Ploiești protestează azi în fața Inspectoratului Școlar Județean Prahova, nemulțumiți că nu știu unde vor învăța copiii la toamnă. Din cauza școlii solicitate de prea mulți părinți cu vize de flotant dar și a faptului că în zonă s-au construit locuințe fără ca vechea administrație locală să oblige și construirea unei școli, părinți ai copiilor înscriși la clasa pregătitoare spun că nu vor ca elevii să învețe în 3 schimburi sau chiar după amiaza. Într-o întâlnire pe care a avut cu părinții nemulțumiți, în data de 4 aprilie, actualul primar al orașului Ploiești, Mihai Polițeanu, spune că singura soluție reală pentru ca elevii să aibă unde învăța din toamnă este construcția unei școli modulare. Pentru a grăbi procesul birocratic, el a făcut un apel către părinți și companii private să facă sponsorizări Asociației de Părinți a Școlii Gimnaziale „I.A Bassarabescu”.
- Amintim, din toamnă legea Educației interzice școlilor să mai învețe în 3 schimburi.
Părinții elevilor de la Școala I.A. Bassarabescu din Ploiești sunt nemulțumiți de faptul că școala este supraaglomerată și elevii învață în trei schimburi, iar de anul viitorul legea Educației interzice acest program. În plus, unii elevi de clase primare, a III-a și a IV-a învață după amiază. Motivele sunt multe și cunoscute de ani de zile: fenomenul vizelor de flotant, lipsa spațiilor școlare corelată cu o altă problemă des întâlnită și în alte județe din țară: Fosta administrație locală din Ploiești a aprobat construirea unui complex rezidențial în zonă fără să existe și o școală în planul de urbanism, ceea ce a generat evident o aglomerare a școlii fiind singura în zonă pe o rază de câțiva kilometri.
Actualul primar al orașului Ploiești, Mihai Polițeanu, a preluat mandatul de câteva luni și recunoaște greșelile pe care le-a făcut administrația înaintea sa și caută variante pentru a rezolva acum situația. „Ce vreți să spun? Că sunt niște incompetenți și corupți? Da, este o combinație dintre cele două”, le-a spus edilul părinților de la Școala Bassarabescu, pe 2 aprilie, la o întâlnire organizată cu aceștia în sala de sport a școlii, în încercarea de a găsi soluții.
„Suntem într-o situație într-adevăr grea. Cauzele sunt în trecut. Cum s-a ajuns aici? S-a construit cum s-a construit, s-a semnat recepția de către primărie, de către urbanism, când tu nu ai școală pentru că nu ai plan urbanistic general din 1999. Tu semnezi când vezi că nu există nici măcar un copac pe toată zona pe 2 km de blocuri noi, nu există niciun copac, nu există spațiu de depozitare a deșeurilor și evident că se duc la la vechile blocuri. Nu există spațiu pentru școală, pentru creșă sau pentru grădiniță. Da, asta se numește corupție în sensul cel mai larg, dar aici suntem. Hai să vedem ce facem acum“, spune primarul Mihai Polițeanu.
Părinții copiilor înscriși la clasa pregătitoare spun că nu știu unde vor învăța din toamnă copiii lor. ”Nu am niciun răspuns, fiindcă nu a mai fost construită nicio școală de 35 de ani”, a spus primarul.
De ce școala Bassarabescu este supraaglomerată
Unul dintre motivele pentru care Școala I.A. Bassarabescu din Ploiești are foarte mulți elevi este faptul că în ultimii ani primăria a permis construirea unui ansamblu rezidențial în zonă, fără să se construiască și o școală.
Contactat de Edupedu.ro, primarul Mihai Polițeanu a spus că dezvoltatorii vor fi obligați să construiască și o școală atunci când fac un complex de locuințe.
„Noi am dat drumul acum la un plan urbanistic general, estimăm că va dura un an și jumătate, poate chiar mai puțin. Constructorii trebuie de acum înainte să construiască o școală unde fac locuințe, că e școală privată sau de stat și o cumpără primăria, om vedea. Dar vor fi obligați să facă asta. Chiar au venit niște proiecte unor dezvoltator imobiliari și am văzut că au deja incluse școli”, a spus primarul orașului Ploiești.
Părinții spun că și fenomenul vizelor de flotant a dus la o supraaglomerare a școlii, școala fiind una foarte căutată.
Legea obligă școlile să dea prioritate la înscrieri celor care au reședință în străzile de circumscripție, inclusiv celor cu viză de flotant, motiv pentru care școala are un număr foarte mare de elevi.
„Deja în primele trei zile au fost înscriși 67 de copii, peste 20 cu viză de flotant. Limita ca să putem funcționa e de 88, în patru clase. O să ajungem, mai mult ca sigur la opt clase și anul acesta. Unde îi vom băga? Nu știm”, a spus directoarea școlii, Andreea Matei, prezentă și ea la discuția dintre părinți și primarul orașului.
Înscrierile la clasa pregătitoare se încheie pe 6 mai.
Potrivit datelor Inspectoratului școlar județean Prahova, solicitate de Edupedu.ro, în anul școlar actual 2024-2025, colectivul de elevi din Școala Gimnazială „I.A Bassarabescu” este de 1258, dintre care 802 elevi de clase primare și 456 de elevi de gimnaziu.
Toți elevii sunt grupați în 51 de clase, dintre care 32 clase primare și 19 gimnaziu.
Ca spațiu de învățare, sunt 24 de săli de clasă în care învăță elevii. Potrivit unui calcul, dacă în cele 24 de săli învață câte două serii, asta înseamnă 48 de clase din totalul de 51. Rezultă că diferența de 3 clase, acum învață în al treilea schimb.
Cifrele arată că într-o clasă de învățământ primar sunt în medie 25 de elevi, iar într-o clasă de gimnaziu, 24 de elevi.
- De precizat, din răspunsul ISJ Prahova: „Inspectoratul Școlar Judeţean Prahova nu poate răspunde la întrebarea dumneavoastră «Care ar fi capacitatea maximă ca număr de elevi de funcționare în 2 schimburi a școlii?», răspunsul depinzând de factori diverși, dintre care foarte importantă este încadrarea la clase, care ar permite flexibilizarea orarului în funcţie de spațiile educaționale disponibile. Acestea sunt informații pe care care unitatea de învățământ ar putea să le furnizeze, după cunoaşterea exactă a numărului de clase vor funcționa în anul şcolar 2025-2026″.
Soluția propusă de Inspectoratul Școlar Județean Prahova nu e pe placul părinților
Părinții cer relocarea elevilor la Palatul Copiilor, însă Inspectoratul Școlar Județean Prahova spune că acest lucru nu este posibil pentru că acolo sunt cursuri zilnic, de dimineața până seara și nu sunt săli libere.
O posibilă soluție ar fi ca inspectoratul școlar județean să decidă reconfigurarea circumscripțiilor școlare, potrivit ordinului de ministru nr. 4.019 din 2024.
Art. 3: „Inspectoratele școlare, în baza analizei procesului de înscriere din anii anteriori, pot decide reconfigurarea circumscripțiilor școlare până la data începerii înscrierilor, astfel încât să asigure optimizarea procesului de cuprindere a copiilor în clasa pregătitoare, în situația în care capacitatea unei unități de învățământ nu permite cuprinderea în clasa pregătitoare a tuturor copiilor din circumscripția școlară stabilită în anul școlar anterior, precum și în alte situații justificate, cum ar fi eliminarea segregării școlare, rezultată din segregarea pe criteriul mediului de rezidență”.
Lorelli Urleteanu, inspectorul școlar general adjunct Prahova, spune pentru Edupedu.ro că anul trecut s-a luat măsura de reducere a circumscripției școlare, însă acest lucru nu elimină fenomenul vizelor de flotant. În schimb, instituția le-a propus părinților de la Școala I.A Bassarabescu ca elevii să învețe la alte școli din zonă, dar aceștia nu ar fi de acord, susține inspectorul școlar general adjunct.
„În această privință, Inspectoratul Școlar Județean Prahova a reconfigurat încă de anul trecut, scoțând una dintre străzile pe care se aflau foarte multe apartamente. E vorba de strada Mărășești, însă trebuie să știți că Școala „Bassarabescu” este așezată într-un loc în care nu există o școală mai apropiată decât acea școală, de anumite străzi. Deci da, am reconfigurat, dar atât cât se putea reconfigura. Tot cartierul nou construit în zona Gării de Vest a orașului Ploiești, care este o zonă rezidențială extrem de bine dezvoltată, nu mai are în apropiere niciun fel de școală pentru că nu s-a construit.
Ca soluție, noi le-am propus părinților o relocare a anumitor clase la Școala Gimnazială „George Palade” sau la Școala „Toma Caragiu”, unde sunt spații. Problema este că și în momentul în care reconfigurezi circumscripția școlară, toți cei care își doresc să vină la „I. A Bassarabescu” își fac imediat vize de flotant. Așa s-a întâmplat cu cei de pe Mărășești. Deci noi cunoaștem mult mai bine toate aceste probleme”, a subliniat adjuncta șefă ISJ Prahova.
Toate cele trei școli menționate de adjuncta ISJ Prahova se află în zona de vest a orașului Ploiești, spre Centura orașului. La Școala I.A Bassarabescu sunt arondate circumscripției, 25 de străzi, la Școala Gimnazială „Toma Caragiu”, doar 7 străzi iar la Școala Gimnazială „George Emil Palade” se pot înscrie cei care locuiesc pe 13 străzi arondate.
Am încercat să aflăm dacă școlile propuse de Inspectorat părinților ca soluție pentru a muta elevii sunt departe de școala „I. A Bassarabescu”. Până la Școala Gimnazială „Toma Caragiu” sunt 2 km și jumătate, potrivit hărților online.

„Următoarele școli, nu vă închipuiți că sunt la 2 km, sunt la 1 km de Bassarabescu, dar este un cartier numai cu blocuri, un cartier în care au fost foarte mulți copii, dar cei mai mulți copii provin din noua zonă rezidențială. Și atunci pentru noi, ISJ, există soluții, pentru că școlile din apropiere au clase unde pot să învețe copiii după-amiază, nu copii de pregătitoare, pentru că copii de pregătitoare rămân la școala Basarabescu, nu este o problemă.
E adevărat că legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 spune că de regulă, până la clasa a II-a elevii trebuie să înceapă de la ora 8:00 și să învețe neapărat în program de dimineață. Problema părinților este că părinții de a III-a și a IV-a nu vor să învețe copiii după-amiază”, mai spune inspectoarea școlară adjunctă din Prahova.
Din toamnă însă, legea educației interzice școlilor să mai învețe în 3 schimburi.
„Nici nu le-am propus să învețe în trei schimburi. Este alegerea pe care au făcut-o tot părinții anul trecut. Noi și anul trecut le-am propus să relocăm clase la școala cea mai apropiată școală, la „George Emil Palade”, dar nu au vrut.
Nu este, așa cum susține domnul primar, o lipsă de implicare din partea inspectoratului școlar. Noi am sesizat aceste probleme. Domnul primar, pe de altă parte, avea la dispoziție să facă un consorțiu și atunci putea să redistribuie clasele astfel încât să se respecte și legea învățământului preuniversitar, dar dumnealui a pornit de la început de la premisa că noi nu vrem să rezolvăm această problemă, așa cum și-o doresc părinții de la Basarabescu.
Consorțiile sunt propunerea autorităților locale tocmai pentru că ele pot să aprecieze foarte bine care este situația spațiilor educaționale pe care o au. Informarea din partea noastră o au din 2021 că spațiile sunt insuficiente și este singura școală cu aceste probleme”, explică ISJ Prahova.
Primăria propune o școală din containere modulare în curtea Palatului Copiilor și a făcut apel la donații
Primăria are în plan extinderea spațiilor școlare pentru Școala „I. A Bassarabescu” dar este un proces de durată.
Pentru a putea rezolva problema elevilor care învață acum în această școală și care vor intra în clasa pregătitoare din toamnă, primarul a propus construirea unei școli modulare din containere în curtea Palatului Copiilor, teren care aparține primăriei.
„Singurul lucru pe care putem să-l facem la acest moment, care stă în atribuțiile primăriei, este să construim această școală modulară, pentru că este singurul mod în care putem rezolva mai repede, altfel nu există altă variantă”, spune Mihai Polițeanu.
„În prezent, primăria a pornit achiziția pentru studiul de fezabilitate, care este un pas necesar ce nu poate fi evitat”, spune primarul. Potrivit anunțului de pe SEAP, primăria a alocat 40.000 de lei pentru acest studiu.
„Nu se poate face fără fără studiul de fezabilitate absolut nimic, pentru că îți dă baza pe care vrei să construiești, informații despre despre sumă, despre cât va costa toată toată investiția. Apoi urmează proiectul tehnic, care și el durează probabil nu foarte mult, pentru că nu e o construcție complicată, dar va fi și proiectul tehnic, apoi va fi achiziția modelelor respective care pot să coste de exemplu, 160.000 euro. Dar modulele nu înseamnă doar șase săli pentru clasele copiilor, înseamnă cabinet medical, cancelarii, grupuri sanitare pentru elevi, grupuri sanitare pentru personalul didactic, dotări sanitare, birou pentru director, hol de circulație”, spune Mihai Polițeanu.
Pentru ca achiziția să se poată face mai rapid, până în septembrie, primarul a cerut ajutorul companiilor să facă donații pentru a putea cumpăra școala modulară din sponsorizări.
„Împreună cu departamentul juridic al primăriei am realizat cererea de sponsorizare pe care o puteți distribui, rudelor, colegilor, la firma unde lucrați și cereți companiilor să facă aceste sponsorizări. S-a semnat deja prima prima sponsorizare. Mai sunt câteva firme care și-au anunțat intenția să ajute. Nu cred că sunt sume foarte, foarte mari până acum, dar văd că există un astfel de interes. Ajutați-ne, vorbiți cu cunoscuți, scrieți în social media despre despre această problemă și este cel mai mare ajutor pe care puteți să-l dați. Știu că nu este treaba dumneavoastră, dar suntem în situația asta. Hai să vedem cum putem să rezolvăm. Cu cât mai mulți bani adunați în contul asociației de părinți, cu atât reducem timpul de rezolvare a problemei. Adică sărim peste proceduri birocratice pe care noi suntem la primărie suntem obligați din punct de vedere legal să le respectăm și care durează foarte mult“, a spus primarul.
Unii părinți sunt însă nemulțumiți de această idee a școlii modulare, pentru că nu este prevăzută și o sală de sport.
Cum va arăta construcția modulară pentru Școala Gimnazială „I. A. Bassarabescu”
Potrivit anunțului postat de Primăria Ploiești pe SEAP pentru studiul de fezabilitate:
„Prestatorul va include în documentație și costurile pentru adaptarea, instalarea construcției,
precum și pentru dotările necesare (mobilier, echipamente etc.), respectiv:
- Construcția modulară constă în: 6 săli pentru clasele copiilor, cabinet medical,
cancelarie, grupuri sanitare pentru elevi și personalul didactic şi dotările sanitare, birou
pentru director și hol de circulație; - Platformă betonată pentru şcoala modulară, refacerea împrejmuirii (gard) și delimitarea
de proprietatea vecină; - Racordarea la utilități: alimentare cu energie, distribuție energică, instalație electrică
pentru iluminat de siguranță, instalație electrică iluminat și prize, instalație detecție
incendiu, instalația de alimentare cu apă și canalizare; - Achiziția de mobilier, echipament educațional şi echipament de încălzire şi climatizare
(e.g. bănci, catedre, table, scaune, aparate de aer conditionat etc);

Inspectorarea adjunctă Lorelli Urleteanu spune că a transmis situația și Ministerului Educației:
„Ni s-a spus să rezolvăm situația astfel încât să asigurăm dreptul la educație al copiilor. Deci în asemenea situații în care din lipsa de interes a autorităților locale nu există spații, când nu ai nici o colaborare veritabilă pentru a găsi cele mai bune soluții, legislativ vorbind, în primul rând, Inspectoratul Școlar nu poate să facă decât ceea ce este legal, cu spațiile educaționale disponibile”, spune Lorelli Urleteanu.
La rândul său, primarul orașului Ploiești spune că există și alte soluții și arată spre mai multe instituții: Inspectoratul școlar, Minister sau Guvern.
„Datul din umeri… «nu știu, na, n-avem ce să facem»… Nu e așa. Iertați-mă, dacă e nevoie de schimbări legislative, ele trebuie făcute. Dacă e nevoie ca Inspectoratul Școlar să facă mai mult, poate să facă acest lucru. Dacă Ministerul într-adevăr ia act de problemă nu poate să zică «nu e spațiu, descurcați-vă», poate să găsească soluții prin ordin de ministru, schimbări legislative din Parlamentul României, prin ordonanțe de guvern. Deci există astfel de soluții, ele sunt complicate. Pe lângă faptul că există o tradiție a «nu e treaba mea, nu sunt eu responsabil pentru situație și hai să ne acoperim de hârtii», eventual, există o lipsă de tradiție a presiunii pe aceste instituții, care sunt așa într-un delay perpetuum” (n. red întârziere continuă), spune primarul Mihai Polițeanu.
1 comment
Acest articol, bine argumentat, a trecut prea repede peste partea “Palatul Copiilor” . asa numitul Palatul Copiilor este fosta scoala 20 care nu trebuia sa se inchida! De ce s-a intamplata cest lucru, nu ne-a explicat nimeni, acum, dna Zahariuc, director la palat, spune ca are toate clasele ocupate… Nu va suna a jos politic? Din toata aceasta triada nefericita, singura care este afectata este educatia copiiilor nostri! Parinte de copil din scoala IAB