Consiliul Național al Elevilor susține recomandarea trimisă marți de Ministerul Educației conform căreia „descurajează practicile unităților de învățământ care trec la orarul de iarnă și reduc durata orelor și a pauzelor”. Președintele Consiliului, Robert Avram, explică pentru Edupedu.ro că decizia de a trece la “orarul de iarnă” se ia în ședința Consiliului de administrație al școlii, la propunerea directorului, care este susținută de obicei prin vot majoritar de profesori. “Elevii și părinții nu ar avea cum să se opună, fiind în minoritate”, mai spune Robert Avram.
- Președintele Consiliului Național al Elevilor mai afirmă că decizia de a reduce durata orelor și a pauzelor este strâns legată și de faptul că primarii cer directorilor de școli să reducă consumul din cauza facturilor la energie: “Primăriile au făcut deja presiuni pentru reducerea consumului și cum ai putea reduce altfel consumul într-o școală?”, spune Robert Avram.
Decizia de a reduce numărul de ore și pauze se ia în Consiliul de administrație al școlii, potrivit art. 11, alin 8, din ROFUIP: “În situaţii speciale, cum ar fi epidemii, intemperii, calamităţi, alte situaţii excepţionale, pe o perioadă determinată, durata orelor de curs şi a pauzelor poate fi modificată, la propunerea motivată a directorului, în baza hotărârii consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ, cu informarea inspectoratului şcolar”.
Potrivit Inspectoratului Școlar al Municipiului București (IȘMB), decizia trebuie să fie motivată.
Președintele Consiliului Național al Elevilor, Robert Avram a explicat într-un scurt interviu pentru Edupedu.ro: “De cele mai multe ori, în consiliile de administrație ale școlilor, deciziile sunt luate printr-un vot formal. Și dacă nu ar fi de acord, reprezentanții elevilor sau părinților au câte un membru în Consiliul de Administrație, majoritatea voturilor este la cadrele didactice. Propunerea vine de la director și de cele mai multe ori votul cadrelor didactice este aliniat cu propunerea directorului. Sunt foarte puține cazuri în care se poate face opoziție reală în consiliile de administrație. Și dacă am aduce pe aceeași lungime de undă – elevii, părinții și reprezentanții mediului economic (dacă vorbim de licee profesionale) și autoritățile locale -, tot nu am ajunge la o influență reală asupra votului pentru că majoritatea este la cadrele didactice”, spune președintele Consiliului Național al Elevilor (CNE).
Mulți directori de școli sunt presați de primari să reducă consumul energiei în școli și așa se ajunge la reducerea duratei orelor
Președintele CNE spune că școlile decid să reducă orele și pauzele nu doar din cauza orei de iarnă și a faptului că se întunecă mai devreme, ci pentru că primarii îi presează să reducă în școli consumul.
“Reacția directorilor de școli a venit din cauza problemei legate de plata facturilor la iarnă. Sunt puțini care au redus orele de școală “dintr-o rutină”. Tăierea duratei orelor și a pauzelor nu se justifică, pentru că nu există nici un motiv fezabil. Nu văd nevoia pentru care ai fi nevoit să treci la ora de iarnă în contextul în care programul de școală este cel care este. Și la ora 19:00 este întuneric și la 18:00, dar asta nu schimbă cu nimic situația de fond indiferent de oră. Există doar cazuri excepționale prin care se poate face o modificare în durata orelor și pauzelor. Nu credem că ora de iarnă reprezintă o justificare.
Am avut și foarte multe situații în care directorii au fost cumva forțați, mă refer aici la reacțiile pe care le au autoritățile locale. Chiar primarul Iașiului a spus în Consiliul Local că va solicita școlilor să facă o reducere de consum și va efectua inclusiv controale. Ori știm cu toții care este relația dintre un primar și un director de școală: primăria sigură resurse bugetare pentru finanțarea complementară, infrastructură și așa mai departe. Directorul este forțat să asculte indicațiile primarului, dar indiferent de situație nu se justifică sub absolut nicio formă, schimbarea orarului prin reducerea orelor și a pauzelor. Este timp pierdut pentru elevi. La o primă vedere poate nu pare așa de mult dar într-un calcul o să vedem înseamnă sute de ore pe care elevii ajung să le piardă. Și asta în contextul în care vorbim și așa de o pandemie care a adus pierderi majore în învățare care de foarte multe ori nu au putut fi recuperate până în ziua de astăzi. Noi, în urmă cu două săptămâni, aveam mulți directori care ne-au spus că au un plan să reducă durata orelor și pauzelor din acest motiv al facturilor. Primăriile au făcut deja presiuni pentru reducerea consumului și cum ai putea reduce altfel consumul într-o școală?“, mai spune Robert Avram.
Reprezentantul Consiliului Elevilor a mai spus că a cerut ministerului Educației în urmă cu câteva săptămâni o analiză cu privire la resursele bugetare pe care le au școlile pentru plata facturilor.
“Noi ne-am întâlnit acum câteva săptămâni cu ministrul Educației, doamna Ligia Deca, și am cerut atunci să facă o analiză asupra resurselor bugetare care sunt puse la dispoziția școlilor în așa fel încât să putem determina dacă ceea ce este acum este suficient pentru plata facturilor. Urmează să vedem și care va fi reacția pentru toate cazurile pentru că de cele mai multe ori directorii acuză faptul că resursele pe care le au acum la dispoziție nu sunt suficiente”, mai spune Robert Avram.
În cazul elevilor navetiști, transportatorii ar trebui să coreleze orarul traseelor cu orarul
Robert Avram spune că nu există niciun motiv pentru care ar trebui să accepte ca durata orelor să fie scăzută, nici măcar în situațiile în care elevii sunt mulți elevi navetiști. Este important ca autoritățile să lucreze cu transportatorii astfel încât să asimileze și să facă o legătură între orarul cursurilor și orarul traseelor astfel încât să nu existe discrepanțe majore. Nu e vina elevilor că traseele sunt cum sunt și nu ar trebui să fie victime prin scurtarea duratei orelor dintr-un motiv nejustificat, spune președintele CNE.
Informații de context
Ministerul Educației a emis o circulară după ce a transmis și un mesaj public marți dimineață conform căruia „descurajează practicile unităților de învățământ care trec la „orarul de iarnă” și reduc durata orelor și a pauzelor”. Reacția oficială are loc după apariția în presă a deciziilor luate de mai multe școli de trecere la „programul de iarnă” și după ce o petiție care cerea respectarea orarului normal de predare în școli a fost lansată pe internet.
Iată ce prevede la art. 11 Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar în privința duratei orelor de curs:
„(5) În învățământul primar, ora de curs este de 45 de minute, cu o pauză de 15 minute după fiecare oră și o pauză de 20 de minute după cea de-a doua oră de curs. La clasa pregătitoare și la clasa I, activitățile de predare-învățare-evaluare acoperă 30—35 de minute, restul de timp fiind destinat activităților liber alese, recreative.
(6) În situațiile în care clasele din învățământul primar funcționează împreună cu alte clase din nivelurile superioare de învățământ, ora de curs este de 50 de minute, iar în ultimele cinci minute se organizează activități de tip recreativ.
(7) Pentru clasele din învățământul gimnazial, liceal, profesional și din învățământul postliceal, ora de curs este de 50 de minute, cu o pauză de 10 minute după fiecare oră; după a treia oră de curs se poate stabili o pauză de 15—20 de minute.”
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.