Alternativa pentru admiterea separată la liceu ar putea fi ca elevii de clasa a VIII-a să susțină 5 probe la examenul de Evaluare Națională, potrivit amendamentelor trimise Ministerului Educației de către sindicatele din învățământ, document obținut de Edupedu.ro. Propunerea vine de la Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, cele două federații sindicale din învățământul preuniversitar. Proiectul legii învățământului preuniversitar prevede că admiterea separată la liceu poate fi organizată pentru cel mult 60% din locuri.
Sindicatele din educație propun ca evaluarea națională să aibă următoarele probe, pentru elevii care intră în clasa a V-a în anul școlar 2024-2025:
- a) matematică+informatică (algoritmică)
- b) română
- c) ştiințe (fizică, chimie, biologie)
- d) umanistice (istorie, geografie) inclusiv limbi străine;
- e) maternă;
Potrivit sindicatelor, fiecare liceu ar trebui să stabilească, cu un an înainte, coeficienții pentru fiecare probă de examen: „Cu un an înainte, fiecare liceu stabileşte, pentru fiecare filieră, coeficienți pentru fiecare din cele 4/5 examene de mai sus şi le anunță public. Suma celor 4/5 coeficienți trebuie să fie 10, niciun coeficient nu poate fi 0”.
Conform sursei citate, elevii ar urma să facă cel mult 10 opțiuni, iar „calculatorul face, ținând cont de coeficienți, media ponderată pentru fiecare liceu/filieră ales/aleasă de elev”. Elevii vor fi repartizați de calculator în funcție de opțiuni şi medie.
Pentru liceele vocaționale, trebuie făcute reglementări suplimentare, în funcție de aptitudini, se arată în textul propunerii.
În justificare se arată că soluția este „mai ușor de pus în practică decât concursul, care evită arbitrariul, verifică tot ceea ce știe elevul, nu doar matematică și română, și lasă și liceul să-și spună cuvântul”. În felul acesta, ar fi rezolvate următoarele probleme:
- „1) elevii vor fi încurajați să învețe la toate materiile.
- 2) nu vor mai exista materii importante, de rang 1 (mate, română) şi restul;
- 3) Liceele pot să fie parte a procesului de selecție, prin stabilirea coeficienților;
- 4) Se ia în considerare tot ceea ce se predă”
Ligia Deca a anunțat că prima generație care ar urma să dea acest examen de admitere este cea care intră în clasa a V-a în anul școlar următor, adică 2023-2024, dacă legea este adoptată până când începe anul școlar.
Foto: © Samorn Tarapan | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
17 comments
Am impresia că s-a dat startul la propuneri, care de care mai ciudată.
Așa cum spunea cineva ar trebui examinați din toate disciplinele predate la gimnaziu și dacă e afon (Muzică), acormatic (Desen) sau amotric (Educație fizică) nu „are ce căuta” la liceu !
Ok, deci… cred ca ar trebui sa incep cu inceputul, dar in asa sistem de invatamant cred ca pot sa incep de la mijloc, sa ma indrept spre inceput, iar de final sa nu ma intereseze.
In primul rand in umila mea parere, examenul vechi era decent. Chiar verifica elevul pe anumite cunostinte importante in viata cotidiana a unui om modern, pe de alta parte, 5 examene cum ar spune un vechi prieten “e doar prostii”.
Inca tin minte chinul prin care am trecut in a 8-a pentru a lua o nota buna, chiar de nu imi trebuia, intrucat am ales un liceu tehnologic, un tip de liceu ce nu a fost sustinut in Romania, de si in afara majoritatea banilor sunt investiti in ele, pentru ca poti iesi cu o diploma cu care DA te poti angaja.
In al doilea rand, daca vreti sa schimbati ideea de “Romana, Matematica si restu”
nu trebuie sa schimbati un examen ci programa de predare, care, sa fim seriosi, e un dezastru in cel mai bun caz. Daca ar fi sa o tocam marunt am descoperii ca in prezent materia este invechita si aglomerata. Inca tin minte cum toti profesorii se plangeau ca “avem mult de predat si putin timp” motiv pentru care acestia devin prea ocupatii cu predare in mod mecanic al materialului in loc sa stabileasca o relatie profesor-elev sanatoasa. Toate materiile la care am excelat au fost predate de profesorii pe care nu ii interesau materialul didactic pus in vedere, ci gaseau alte metode mai interactive sa predea, unii lund-o in fata cu materia poate chiar cu o saptamana sau doua, dar atingeau toate puncetele necesare pentru a starni interesul elevului pentru o documentare separata de scoala.
In concluzie, tot ce ii intereseaza pe domnii si doamnele, boii si vacile urcate in pozitii cheie prin nepotisme si spagi, nu pentru ca ar intelege interesul elevului, traiesc in propia lor bula si nu dau dovada de competenta, empatie sau inteligenta.
Vreau sa vad documentul asumat de sindicat, că profesorii oricum nu au cerut o asemenea aberație. Vad că este o practica a miniștrilor educației PNL de a arunca zvonuri, de a minți, de a pune în cârca altora. Uitati-va pe subiectele de mate și română de la evaluarea naţională! Sunt foarte grele! Un copil nu se poate baza doar pe ce învăță la clasă pt. a le rezolva. Credeți că 5, 7, 9 etc. probe ajută cu ceva? Decât sa căutați schimbarea din foi, faceți ceva concret pt. copii! Decât sa obligați profesorii sa facă pregătire gratis, adaptați programele școlare, faceți manuale, investiți în educație!
Dintr o aberatie in alta!
Nimic pentru A TINE copilul in scoala….ci totul pt a l indeparta!
N ati fost in stare sa construiti o scosla noua, sau un liceu nou, astfel incat sa decongestionat salile de clasa, sa fie un nr rezonabil de copii in clase. NIMIC!
Veniti doar cu ineptii sa distrugeti tot!
De ce atata bataie de joc vis a vis de copii.Nepotul meu este in clasa a ix. A intrat cu media 9. 35 la liceul repartizat de calculator. Si a dorit la liceul Creanga sau Sincai. Acum este in tratament psihiatric ,refuza sa mai invete si ce am rezolvat – nimic. De ce ? Cand o sa va ganditi la copii. De ce nu de pot inscrie la liceul unde isi doresc si daca nu vor intra , vor intelege. Si inca o problema grava la care nu ganditi cei care stati in minister si inspectorate , nu la catedra. Anul acesta dupa evaluarea nationala sau facut contestatii la romana si matematica. Ati avut curiozitatea sa,studiati notele? La matematica au fost corecte notele dupa contestatie, dar la Romana a fost dezastru. Dupa contestatie note mari cu diferente foarte mari . Cine a gresit la corectat ? Cum este posibil diferente de 1 punct sau mai mult. Rusine , sunteti distrugători de suflete. Probabil copiii vostri sunt aranjati. VENITI LA CATEDRA , PREDATI, ASCULTATI SI APOI FACETI LEGI. AR TREBUI CA SI DOCTORII ATUNCI CAND DEVENITI DASCALI SA AVETI JURAMANTUL VOSTRU..CHIAR DACA SUNT UNICA, PENSIONARA , stiu ca nu dati doi bani pe parerile parintilor, dar dacalii de odinioara si au iubit meseria, in clasa se acopau de toti elevii, ridicau nivelul copiilor, nu erau meditatiile . Si cei mai nazdravani elevi respectau dascalii. Lasati politica , lasati manualele alternative, din scoala din afara granitei luati ce trebuie., aveti grija de scolile de la sate si intrati intr- o linie dreaptă cu evaluarea nationala. Numai bateti campii.
corect ar fi
Liderii sindicali.
Profesorii nu au fost consultați de nimeni.
Nici de liderii de sindicat, nici de minister.
Oligarhii colegiilor centenare si-au spus cuvântul.
Restul profesorilor nu au nicio valoare in ochii ISJ sau MEN.
Vreti indobitoceala totală, este de neadmis așa ceva…5 materii, …cred că e o glumă
Au luat-o razna, sunt facultati care te primesc fara examen iar cand vrei sa intrii la liceu dai cel mai greu examen din viata ta.
Este exagerat de mult sa de-a examene in clasa a VIII- a din 5 materii, cine a mai văzut așa ceva? Exagerat , la cate meditații plătim romana și matematica ajunge, și să se facă media generală împreună cu romana și matematica!!!
In 1999 am dat examenul de capacitate din 5 materii, dupa care am dat admitere la liceu tot din 5 materii intr-o singura zi
Nu mai rețin in clasa a 8a însă în clasa a 12 am susținut examen la romana, engleza, filosofie și secundar (nivel mai scăzut de dificultate) la matematică și sport, finalizând un profil filologic. Însă sunt câteva diferențe esentiale între anii 1990 și 2020, respectiv materie bine predată de profesori instruiți, materie echilibrata cantitativ, copii in majoritate covârșitoare studioși, atenți și respectuoși, lipsa distragerii atenției și consumului timpului prin accesul la mediul virtual pentru distracție, părinți prezenți în viața copiilor și stricți, cele enumerate fiind exact opusul a ceea ce regăsim acum. Ca urmare mă îndoiesc ca cei din generația actuală vor face față cerințelor fara costuri majore psihice și materiale( ale părinților). Fara profesori pregătiți și materii aerisite care să permită predarea alaturi de ore de aprofundare și clarificare realizate la școala și nu în privat pe bani multi, propunerea este un eșec total
In 1999 am dat Examenul de Capacitate din 5 materii, dupa care am mai avut si examen de admitere in liceu tot din 5 materii intr-o singura zi, deci a mai fost asa ceva in istorie.
Nu înțeleg de ce atâta bătaie de joc pt copiii noștri…..ce rost au aceste examene???Termini o facultate și nimeni nu îți oferă un loc de munca….vreți sa ii terminați psihic ???numai la noi în țară e atâta bătaie de joc cu o grămadă de manuale și editurii….
Ce bâlbâială incredibilă, tipic românească!
De la doamna EA încoace, toate lucrurile merg …..„f bine” în sistemul educațional. Doamna a fost mai ceva decât o bombă atomică…
Eliminați repartiția computerizată (inventată de doamna EA)! Lăsați copiii să meargă unde apreciază că pot să facă față (după propriile puteri!) .
Dați drumul la competiție, altfel vom avea doar uniformizări mediocre și deloc performanțe!
Examenele de trecere de la un ciclu la altul pot fi orientate (simplu) doar pe cele trei domenii fundamentale agreate la nivel mondial (VEZI PISA): Matematică, Redare/înțelegere (text), Științe . Plus competențe digitale (obligatoriu în era EdTech).
Și, foarte important! Cu sistemul de invațământ din mediul rural, ce faceți? Și acei copii sunt tot în România (doar 30 km de București…! )
Nu, ca stia sunt tampiti. Sa dai examen in cls a VIII-a la aproape toate materiile inseamna sa ingropi copiii aia in casa cel putin un an de zile, ii termini psihic.
Adica acum nu se invata la toate materiile? Din cate stiu eu se evalueaza prin note toate materiile, inseamna ca buba e in notarea elevilor de catre profesori, iar ei recunosc asta; si nu se face nimic in directia asta, se prefera o evaluare suplimentara. De ce s-au scos tezele daca se baga alte examene, alea nu erau evaluari?
Exista evaluari la cls II, IV, VI, de ce nu se pot folosi alea daca tot se fac?
La ce foloseste atata evaluare, daca asimilarea cunostintelor e problema? cu multa materie si inutila pe alocuri
Mai bine sa dea examen la toate 17 materii. Eventual sa faca si meditatii la toate, ca sa nu moara niciun profesor de foame. Se da examen la 2 materii pentru ca e foarte mult continut si foarte greu, nu e doar cultura generala.
Daca tot nu va pricepeti , de ce nu va uitati la sisteme de invatamant recunoscute ca fiind cele mai bune.
Se pare ca vreti sa incurajati doar abandonul scolar..
Sindicatele nu ar fi mai bine sa vada de drepturile profesorilor decat sa faca reforma? Nici drepturile nu le apara ca lumea cu toate ca strang cotizatii lunar. In afara sa se plimbe unii pe la Bruxelles si sa bea o cafea in Grand Place mai au si alte realizari?
Cu coeficientii aia o sa iasa un haos mai mare decat il face doamna doctor Deca & Co. lol