Președintele care a acceptat-o pe Ecaterina Andronescu ministru al Educației pentru a patra oară va lansa un proiect național de educație. Proiectul “România educată” va fi lansat pe 5 decembrie, a declarat consilierul de stat în cadrul Departamentului educaţie şi cercetare al Administraţiei Prezidenţiale, Ligia Deca, într-un interviu acordat AGERPRES, precizând că una dintre propuneri vizează standardizarea evaluărilor, astfel încât acestea să nu mai poată fi folosite ca “o pedeapsă”.
Potrivit consilierului de stat, proiectul “România educată” vizează eliminarea volatilităţii din sistemul de educaţie.
”Proiectul “România educată” va propune asta într-un raport bine fundamentat, să regândim evaluările în aşa fel încât ele nu doar să măsoare sumativ anumite lucruri, ci să ajute copiii să adâncească acele zone unde au carenţe şi în acelaşi timp să crească performanţa pe care ei în mod natural o au la anumite componente. Practic, evaluările nu mai trebuie folosite ca o pedeapsă şi nu mai trebuie să fie spaima tuturor copiilor, ci, din contră, ele trebuie privite ca o prelungire firească a actului educaţional”, a declarat Deca.
Alte declarații ale consilierului prezidențial:
– Conform rolului preşedintelui României de mediator în societate, vom avea discuţii cu partidele politice, cu mediul executiv şi legislativ, pentru că ei vor fi responsabili să creeze noi legi, să aloce fonduri şi în acelaşi timp ne dorim şi expertiza internaţională şi, de aceea, avem în derulare un proiect cu cei de la OECD cu finanţare din partea Comisiei Europene, pentru a avea patru documente de politică publică, ele aducându-ne experienţa internaţională pe temele alese.
– Avem patru teme: carieră didactică, educaţie timpurie, management educaţional şi echitate. Patru teme care vor beneficia de o analiză în profunzime din partea experţilor de la OECD în ideea în care, pe lângă identificarea problemelor pe care le cunoaştem cu toţii, să avem nişte soluţii testate deja în mediul internaţional.
– O temă care a fost îndelung discutată în cadrul mass-media – învăţământul dual. De multe ori se vorbeşte despre faptul că avem nevoie de mai mulţi meseriaşi, avem nevoie să creştem prestigiul acestei rute, iar în această privinţă grupul de lucru a concluzionat că, pentru a avea mai mulţi candidaţi pentru şcoli profesionale, trebuie ca această rută profesională să fie una completă. Nu ajunge să avem pe finalul şcolii profesionale un certificat, o diplomă de nivel trei de calificare. Este foarte scăzută dacă ne gândim la o societate a cunoaşterii şi atunci, normal ar fi să avem o rută care să includă şi nivelul patru şi nivelul cinci şi, de ce nu, poate un învăţământ superior care să fie axat pe această componentă profesională. Odată ce dai copiilor şi familiilor această perspectivă de creştere pe viitor, ne aşteptăm ca, pe final, acest sector să devină mai atractiv. Între principiile pe care în “România educată” le are, avem şi această flexibilizare a rutelor. Orice copil care începe, la un moment dat, un parcurs educaţional trebuie să aibă foarte uşoară tranziţia dintr-o parte în alta. Dacă la un moment dat constată că i se potriveşte un parcurs mai aplicat, poate merge în ruta profesională ca, apoi, să poată reveni, dacă îşi doreşte acest lucru mai târziu, înspre o zonă mai academică, tranziţia făcându-se mult mai uşor decât se face ea acum.
– Mai sunt exemple şi vizavi de cariera didactică şi creşterea prestigiului acestui tip de carieră. Am vorbit de o selecţie mai riguroasă, despre regândirea profilurilor în profesia didactică. De exemplu, dacă avem un profesor deja cu experienţă, ne putem gândi că profilul de carieră la un moment dat se poate bifurca, unii pot merge înspre o rută managerială, să devină directori de şcoli sau responsabili de managementul curricular, alţii pot intra într-o zonă de mentorat, să pregătească tinerii profesori, care au nevoie şi ei de sprijin şi de îndrumare. Mai sunt multe alte astfel de exemple.
– În ceea ce priveşte evaluarea, una dintre propuneri este o standardizare, dar nu la nivelul de teste grilă. Când aude lumea de o standardizare, de obicei la asta se gândeşte. În general, standardizarea în evaluare pentru experţi în domeniu înseamnă ca evaluările să fie bazate pe nişte itemi bine gândiţi, în funcţie de ce rezultate ale învăţării ne dorim să avem şi în funcţie de ce profil al absolventului, în aşa fel încât o evaluare făcută în mediul urban sau în mediul rural să fie comparabile, să nu mai avem această discrepanţă şi această subiectivitate în notare pe care le vedem şi la evaluările naţionale, din păcate, să putem avea o comparaţie de încredere atunci când ne uităm la evoluţia performanţei la Bacalaureat, de exemplu. Acum este foarte greu să comparăm rezultatele la Bacalaureat de anul acesta cu anul trecut sau cu cele de acum trei ani, pentru că tipul de subiecte a diferit foarte tare din punct de vedere al dificultăţii.
Citește tot articolul pe Agerpres