Profilul profesorului din învățământul tehnologic și tehnologic dual, pe legea educației Deca. Acesta poate organiza stagii de pregătire practică – proiect

1.253 de vizualizări
Foto: © Wavebreakmedia Ltd | Dreamstime.com
Cadrele didactice din învățământul tehnologic și tehnologic dual pot preda în mod autentic prin organizarea de stagii de practică sau diverse proiecte, conform informațiilor din proiectul referitor la profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar, pus marți, 30 iulie, în consultare publică de Ministerul Educației.

Profilul cadrului didactic din învățământul tehnologic și tehnologic dual este construit după aceeași structură folosită pentru elaborarea profilurilor profesorilor din educația timpurie, primară și gimnazială și liceală. Cele 7 domenii stabilite au aceleași competențe, cu doar câteva diferențe de conținut, care pot fi consultate în documentul de mai jos. Schimbări se înregistrează la nivelul calificărilor didactice (licențierea, care va înlocui, începând cu anul 2028, examenul de definitivat, gradul didactic II și gradul didactic I).

Cerința de a preda în mod autentic poate fi îndeplinită de profesorii din acest nivel de învățământ prin organizarea unor stagii de practică, respectiv unor proiecte, în colaborare cu operatorii economici din instituțiile de învățământ, potrivit informațiilor prezentate la domeniul D2 – Curriculum și proces didactic. Sarcina profesorului este aceea de a construi „contexte de învățare autentică, prin abordări integrate, inclusiv prin stagii de pregătire practică și proiecte în colaborare cu operatorii economici, în care elevii își valorifică experiențele de viață, interesele de cunoaștere și cele profesionale”.

Profesorii trebuie să le transmită elevilor, printre altele, și competențe din domeniul antreprenoriatului. Aceștia trebuie să susțină dezvoltarea „competențelor antreprenoriale și în domeniul științei și tehnologiei, specifice calificării profesionale”, se specifică în document, în cadrul aceluiași domeniu.

În plus, aceștia trebuie să contribuie direct la dezvoltarea sustenabilă a instituției în care predau, prin derularea unor activități în beneficiul mediului și al naturii. „Dezvoltarea sustenabilă a școlii, prin inițierea și derularea acțiunilor care promovează grija pentru natură și un mediu curat” se numără printre atribuțiile menționate la secțiunea alocată domeniului Dezvoltare educațională (D6).

Mai mult de atât, cadrele didactice trebuie să utilizeze „tehnologia digitală pentru dezvoltarea instituției din care face parte (gestionarea parteneriatelor, relația cu părinții, automatizarea proceselor pentru eficientizare și economie de timp ș.a.)”, se menționează în cadrul domeniului D7 – Tehnologie digitală în educație.

DOCUMENT – Profilul și standardele didactice ale profesorului din învățământul tehnologic și tehnologic dual:

Grupul de lucru care a conceput profilul și standardele profesionale pentru profesionale a fost format din conf. dr. Simona Velea (Școala Națională de Studii Politice și Administrative, Facultatea de Științe Politice – director al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic), cu sprijinul prof. univ. dr. Anca Nedelcu (prodecan la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București și expert al Băncii Mondiale). Acestea au fost elaborate în cadrul proiectului ROSE, finanțat de Banca Mondială.

Propunerile și sugestiile cu privire la proiectul supus consultării publice pot fi trimise în următoarele 10 zile calendaristice pe următoarele adrese de email: liliana.preoteasa@pmu.rooana.mosoiu@pmu.ro & dgmrurs@edu.gov.ro

“Elaborarea profilului de competențe al cadrului didactic este prevăzută în Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, art. 166 (1) și în Legea învățământului superior, nr. 199/2023, art. 102 (2), ca fundament pentru dezvoltarea programelor de formare inițială a cadrelor didactice și ca reper pentru evoluția în carieră”, scrie în proiect.

Ordinul de ministru privind profilul și standardele profesionale, cu actele normative subsecvente legii Educației, ar fi trebuit să fie aprobat până la data de 31 mai, potrivit calendarului oficial al Ministerului Educației.

DOCUMENT – Proiect Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar:

Foto: © Wavebreakmedia Ltd | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
  1. Ce ușor e să construiești in astfel de profil pe hârtie…Acum să vedem cine mai vine in învățământ la schimbările care se cer,că vad că ne digitalizam,ne facem fel și fel de proiecte,dar practică efectivă,o lăsăm deoparte…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
ANOSR

Avertisment dur transmis spre Cotroceni de alianța studenților ANOSR, îngrijorată de numărul mare al suspiciunilor de plagiat la vârful țării: În viziunea noastră, România Educată nu înseamnă protejarea plagiatorilor

„Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) își exprimă îngrijorarea profundă cu privire la numărul ridicat de suspiciuni de plagiat care planează asupra persoanelor aflate la conducerea țării”, potrivit…
Vezi articolul

Campaniile clasice de prevenție a drogurilor, cele cu sloganuri și expus pedepse sau efecte, nu funcționează pentru toți elevii, spune psihoterapeutul Ramona Costescu: Soluția este să formezi abilități diriginților, profesorilor care rămân acolo nu doar o generație, abilități de a repera cazuri de consum, de mediere cu familia sau cu alte entități care pot fi sprijin

Tonul cu care se vorbește în spațiul public despre droguri este unul ostil și nu încurajează dialogul necesar în activitățile de prevenție, în timp ce autoritățile, de asemenea, înțeleg să…
Vezi articolul

Lista inițială a celor 29 de proiecte eligibile pentru dezvoltarea consorțiilor regionale de învățământ dual, publicată de Ministerul Educației. Au fost acceptate 18 primării și 11 universități / Calendarul apelului a fost modificat

Lista intermediară a celor 29 de proiecte eligibile pentru dezvoltarea consorțiilor regionale de învățământ dual a fost publicată de Ministerul Educației. De menționat este că au fost acceptate 18 primăriile…
Vezi articolul