Un program al guvernului de sprijin pentru studenți, ce vizează “garantarea unui credit în valoare de maxim 50.000 lei, în proporție de 80% de către stat”, pentru acoperirea taxelor de studii, este criticat de Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR), care califică demersul drept “praf în ochi și un măr otrăvit”. Organizația lansează o poziție cu privire la împrumuturile de studii pentru studenți și afirmă că această schemă de împrumuturi, prezentată “succint, fără vreo detaliere” de către executiv, “nu rezolvă problemele actuale ale studenților” și “nici nu este eficientă”. ANOSR cere guvernului să renunțe la “măsurile care sună bine doar de formă”.
ANOSR face referire la programul național Student Invest, anunțat de guvern, în această primăvară, ca parte a pachetului de măsuri sociale “Sprijin pentru România”. După cum relata în aprilie News.ro, programul urmărește:
- “Garantarea unui credit în valoare de maxim 50.000 lei, în proporţie de 80% de către stat, exceptând dobânzile, comisioanele şi spezele bancare, precum şi în suportarea dobânzilor şi a cheltuielilor adiacente creditului.
- Valoarea maximă a finanţării este de 50.000 lei, cheltuieli eligibile în cadrul programului fiind credite pentru taxe de studii, inclusiv licenta, master, doctorat, pentru publicarea unor cărţi sau a studiilor de specialitate, plata locurilor de cazare în căminele studentesti, etc.
- Beneficiari eligibili: Persoane fizice cu vârsta cuprinsă între 18 ani împliniţi şi până la 31 de ani neîmpliniţi care sunt cuprinşi în sistemul de învăţământ superior autorizat de către Ministerul Educaţiei Naţionale. Număr maxim este 10.000 beneficiari.”
ANOSR apreciază că “propunerea este o eternă reîntoarcere la tentative eșuate, puse pe agenda publică fără vreo analiză sau o minimă consultare cu studenții, cei pe care se presupune că i-ar sprijini măsura”. Alianța invocă “riscul de a intra într-o spirală speculativă”, care “s-a dezvoltat corelativ cu introducerea împrumuturilor în alte țări, notoriu fiind cazul SUA, în care criza datoriilor studenților este acută, generațională și cu impact devastator”. ANOSR afirmă că “pașii acestui mecanism sunt limitați la număr: universitățile pot crește artificial/fără acoperire reală taxele de studii, pentru că știu că debitul este acoperit de studenți prin împrumuturi, acordate lejer de bănci având în vedere garanția statului, care la rândul său se bazează pe solvabilitatea de viitor a studenților. În tot acest peisaj, studentul ar fi cel perdant.”
Poziția ANOSR pe tema împrumuturilor de studii pentru studenți:
Potrivit ANOSR:
- “De altfel, o tendință clară ce s-a putut observa în alte state odată cu introducerea sistemului de împrumuturi a fost scăderea cheltuielilor publice cu educația, în contextul în care și în momentul de față cheltuielile publice/student în România sunt la coada clasamentului european. Coroborat cu alte indicii privind alocările bugetare, pare că Guvernul acceptă să adâncească și mai tare aceste discrepanțe.
- Inițiativa Guvernului României e asincronă atât cu status-quo-ul european (unde puținele sistemele active de împrumuturi, cu 2 excepții majore, sunt corelate cu învățământul superior universal gratuit), cât și cu inițiativele din alte țări (Franța, Slovenia, Luxemburg sunt doar câteva dintre țările care au crescut subvențiile publice pentru studenți în ultima perioadă), care au înțeles contextul dificil prin care trec studenții în această perioadă.
- Studenții care se împrumută ar fi „încurajați” să se angajeze, inclusiv cu mai mult decât o fracțiune de normă, ceea ce este de natură să afecteze capacitatea de pregătire academică. Pe de altă parte, alții nu și-ar asuma riscul posibilității de a nu putea rambursa, îngroșând renunțarea la facultate și scăzând un număr de absolvenți de învățământ superior și așa redus.
- Alte consecințe nedorite, dovedite de studiile de specialitate citate în poziția ANOSR, se referă la scăderea capacității de a-și găsi o locuință și amânarea deciziilor de a-și constitui o familie și de a avea copii, o prioritate a Guvernului, cu atât mai mult având în vedere lipsa de educație financiară, constatată și de Guvern într-o strategie pusă în dezbatere publică recent.
- Lipsa consilierii și orientării adecvate în prezent ar influența alegerea programului de studii și, implicit, opțiunile de carieră ar fi alese în baza șansei ulterioare de rambursare a împrumutului, conform percepției publice sau a familiei. Cu toate acestea, având în vedere decalajul de competențe, absolvenții s-ar putea trezi în locuri de muncă ce presupun calificări inferioare, nefiind posibilă acoperirea creditului din veniturile obținute.”
ANOSR mai scrie că, “dacă Guvernul României vrea într-adevăr să sprijine studenții, e suficient să urmeze promisiunile din propriul program de guvernare, asumat la învestitură, care prevede, printre altele, două măsuri punctuale pentru studenți: un cuantum al burselor sociale care să respecte prevederile Legii educației naționale, adică să acopere cheltuielile de cazare și masă, respectiv creșterea cu 100% a subvenției de cazare. În loc să le acorde studenților ce le-a promis, Guvernul îi „sprijină” oferindu-le „șansa” să împrumute ceea ce trebuiau să obțină. Această „șansă” se suprapune peste faptul că:
- Avem, procentual, cei mai puțini absolvenți de studii superioare din UE;
- Aproape unul din doi studenți abandonează studiile;
- Avem penultima alocare din PIB pentru educație din UE”
Ce mai scrie ANOSR despre consecințele împrumuturilor pentru studenți, “preluate din literatura de specialitate”:
- “Împrumuturile de studii sunt negativ corelate cu bunăstarea financiară a tânărului pe parcursul întregii sale vieți;
- Împrumuturile de studii au efect negativ asupra pregătirii pentru pensionare, atât din perspectiva amânării vârstei, cât și din perspectiva economiilor;
- Grupurile defavorizate au incertitudini cu privire la capacitatea de a rambursa împrumuturile după absolvire sau aversiune față de datorie (care nu se confundă cu simpla dorință evidentă de a nu avea datorii), pentru aceștia abandonul fiind o opțiune, în timp ce actualmente rata de abandon universitar în România este alarmantă, de 43.8% pentru programele de 3 ani;
- Studenții erau de două ori mai predispuși la venituri sub pragul sărăciei decât gospodării similare la nivelul populației generale în Regatul Unit, după introducerea împrumuturilor.”
Horia-Șerban Onița, președintele ANOSR, declară că alianța cere guvernului să renunțe la proiect și să se concentreze pe aplicarea lucrurilor asumate în Programul de guvernare, cu privire la burse și subvenții: „ANOSR cere Guvernului să renunțe la măsurile care sună bine doar de formă, dar în fapt au consecințe negative. Decidenții trebuie să împlementeze ce și-au asumat în Programul de guvernare, adică creșterea cuantumului burselor și a subvenției cămine-cantine, dacă doresc într-adevăr să sprijine studenții, în niciun caz să ne păcălească cu împrumuturi cu multiple riscuri dovedite în alte țări. Din grava neglijență, acele riscuri se pot transforma în crize naționale și în România.”
Foto: © Joshua Rainey | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.