Proiectul de strategie pentru digitalizarea educației, redus de la aproape 100 de pagini la un subcapitol de 4 pagini și jumătate în proiectul “România Educată”. Ce rămâne?

Foto: 71522913 © Monkey Business Images - Dreamstime.com

Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor și profesorilor, includerea educației digitale în formarea inițială și continuă a cadrelor didactice, consolidarea infrastructurii și elemente precum securitatea cibernetică sunt principalele prevederi pe tema Digitalizării în proiectul “România educată”, publicat miercuri. Tema este atinsă în mai multe capitole ale documentului – de exemplu, în cazul subcapitolului despre STEM sau în cel dedicat alfabetizării funcționale a elevilor – dar este tratată aparte într-un subcapitol de patru pagini și jumătate. În ultimele luni, consilierul prezidențial Ligia Deca spusese repetat că România Educată va prelua strategia pentru digitalizarea educației, elaborată anul trecut și abandonată între timp, document care, atunci când a fost pus în dezbatere publică, trata planurile de digitalizare în aproape 100 de pagini.

Context:

În ce măsură a fost preluată strategia Smart-Edu în proiectul România Educată?

Proiectul de strategie era structurat în două axe prioritare de acțiune și un capitol dedicat capacității administrative. Erau tratate, în structura sa: 

Aceeași strategie prevedea un plan de acțiune care ar fi trebuit să înceapă încă din anul școlar 2021-2022, cu elemente de competențe digitale în școala primară și cu revizuirea programelor de profil pentru gimnaziu și liceu. Planul de organizare și instruire a elevilor și profesorilor era prevăzut în detaliu, de la alfabetizarea digitală timpurie (preșcolară) la implementarea programe și resurse pentru părinți sau realizarea unei hărți a competențelor pe niveluri de calificare. Ținta: alfabetizarea digitală a 90% din populația României.

În cele 4 pagini și jumătate dedicate digitalizării, România Educată prevede cinci obiective generice, fiecare cu o serie de măsuri care, generic, sunt necesare pentru atingerea acelor obiective, măsuri ce rezumă, parțial, prevederi detaliate ce fuseseră incluse în strategia de digitalizare a Educației. Documentul nu face nicio referire la planul de strategie pus deja în dezbatere publică, dar menționează exemple străine. Mai precis, vorbește pe larg despre exemplele unor țări precum Estonia (vizitată recent de președintele Iohannis) și Norvegia, dar și despre planurile și prioritățile în domeniu la nivelul Uniunii Europene, precum Planul de Acțiune pentru Educația Digitală 2021-2027.

Spre deosebire de proiectul de strategie, proiectul România Educată nu prevede ținte clare privind alfabetizarea digitală a populației. El preia, însă, prevederi-cadru privind dezvoltarea competențelor sau securitatea și siguranța IT.

Obiectivele și măsurile propuse în privința digitalizării în proiectul România Educată:

1. Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor și ale studenților 

Măsuri: 

2. Formarea inițială și continuă a cadrelor didactice pentru educație digitală 

Măsuri: 

3. Dezvoltarea competențelor digitale în rândul personalului didactic auxiliar și nedidactic, din sistemul de educație. 

Măsuri: 

4. Dezvoltarea unui ecosistem digital de educație și de formare în vederea reducerii decalajelor 

Măsuri: 

Prioritară este atingerea următoarelor trei condiții de bază, în toate unitățile de învățământ: 

Alte măsuri:

5. Asigurarea de programe pentru securitate cibernetică, protecția datelor, siguranța on-line și etică IT 

Măsuri: 

Foto: 71522913 © Monkey Business ImagesDreamstime.com

Citește și:
Disciplinele STE(A)M – subcapitol separat în România Educată: La TIC să se predea și despre tehnologii mobile și Internet of Things / Educația bazată pe investigație să fie inclusă în formarea inițială a profesorilor
Competențele digitale – predate în învățământul primar de anul viitor. Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a să conțină probă de abilități digitale din 2024. Pentru profesori competențele digitale vor fi introduse încă din formarea inițială – măsuri incluse în Strategia privind digitalizarea educației în România / Țintă: 90% din populație să fie alfabetizată digital
Demisie la Ministerul Educației. Subsecretarul de stat Jean Badea, responsabil cu digitalizarea educației și autorul de facto al Strategiei SmartEdu: Faptul că în PNRR se propune o reformă în ceea ce privește digitalizarea educației, iar timp de două luni eu nu am fost întrebat, am perceput lucrul acesta ca pe un mesaj. Demisia este rezultatul acestui mesaj
Ligia Deca: Proiectul SmartEdu va fi preluat în România Educată / În câteva luni vom avea rezultatul final, un raport care să fie lansat de președintele României în dezbatere. Apoi va fi transmis către Minister pentru implementare
VIDEO Ligia Deca: Ceea ce putem face de anul viitor este ca în cadrul materiilor deja existente să folosim resurse digitale și să investim în formarea profesorilor

Photo 71522913 © Monkey Business ImagesDreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Exit mobile version