Proiectul de hotărâre privind reforma agenției care acreditează școlile, ARACIP, încalcă mai multe prevederi ale legii și ridică probleme atât în privința finanțării instituției, cât și în privința guvernanței acesteia, care devine intens politizată, arată o alianță de organizații neguvernamentale active în domeniul educației, într-o luare de poziție comună împotriva proiectului. Ele propun retragerea actului normativ și fac o serie de propuneri ce vizează numărul membrilor în Consiliul ARACIP, reprezentarea în Consiliu, atribuțiile agenției și evaluarea performanței acesteia.
Organizațiile respective – Coaliția pentru Educație, Asociația Ține de Noi (cu care este asociat și Șerban Iosifescu, fostul președinte ARACIP, demis în vară), Federația Organizațiilor Nonguvernamentale pentru Servicii Sociale (FONSS), Fundația World Vision România și Societatea Academică din România (SAR) – își exprimă astfel îngrijorarea cu privire la păstrarea independenței ARACIP.
- Acestea iau poziție după dezbaterea organizată luni dimineață de Ministerul Educației, pe tema proiectului de Hotărâre privind Regulamentul de organizare și funcționare a agenției, dezbatere marcată de critici privind lipsa unor consultări reale pe tema reformei ARACIP și de acuzații că se încearcă eliminarea independenței acestei instituții.
Organizațiile care au luat miercuri poziție comună acuză atât nerespectarea legii, cât și probleme de substanță. Mai precis, ele acuză că:
- Sunt încălcate “în cascadă” mai multe prevederi ale legislației privind transparența decizională și tehnica legislativă, inclusiv prin faptul că nu au fost supuse consultării, conform legii, părți ale actului normativ, precum anexa privind organigrama ARACIP, sau faptul că nu a fost respectată obligația ca proiectul să fie trimis spre avizare după revizuirea sa în urma dezbaterii publice.
- Sunt încălcate norme de tehnică legislativă
- Proiectul include elemente problematice cu privire la finanțarea Agenției (“Conform fostei conduceri ARACIP bugetul de venituri nu poate susține mai mult de 25 de poziții. Nu este documentat un impact financiar și nici soluția de finanțare care să garanteze independenta instituției fata de MEN”)
- “Guvernanța Agenției este intens politizată” la nivel de Consiliu și Președinte (proiectul prevede numirea președintelui, nu desemnarea lui prin concurs; e prevăzută prezența a câte unui membru din partea MApN și MAI în Consiliu etc.)
Propunerile făcute de Grupul de ONG-uri
Asociațiile semnatare înaintează o serie de propuneri ce vizează componența, atribuțiile și evaluarea ARACIP. Printre acestea:
- “E important ca numirile să fie făcute de Ministru dar ocuparea funcțiilor să fie prin concurs pentru mandate de 5 ani”
- “Numarul de membri în Consiliu este prea mare cu drept de vot și îl face nefuncțional din punct de vedere management; numărul membrilor ar trebui să fie oricum impar și recomandăm 7-9 membri cu drept de vot”
- “Reprezentanții elevilor, părinților, beneficiarii pentru care exista sistemul educational public nu au drept de vot – solicitam drept de vot pentru aceștia”
- “Nu exista reprezentant al societății civile în Consiliu (…) solicităm drept de vot pentru aceasta”
- “Perioada de mandat pentru membri și membri observatori (aceștia ultimii fiind de doar 1 an) să fie de 5 ani având în vedere că orice planificare strategică de calitate este făcută pe cicluri de 5 ani (…)”
- “Nu vedem relevanța prezenței în Consiliu a 2 reprezentanți ai Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Apărării având în vedere că sunt și alte ministere de resort care au unități școlare în sistemul de învățământ”.
- Includerea între atribuții ARACIP a analizei “încărcăturii birocratice a sistemului de educație, de la unitate școlară și până la nivelul Ministerului și propuneri concrete de eliminare a acestora, punându-se accent pe calitatea procesului de învățare”; a aplicării “de instrumente de evaluare care măsoară calitatea actului învățării”; a “evaluării unităților de învățământ și din perspectiva incluziunii sociale a elevilor din categorii vulnerabile”.
- “Evaluarea performanței ARACIP nu este menționată în niciun articol al HG și propunem în acest sens articol separat care reglementează”, “evaluarea ARACIP este nevoie să fie făcută externalizat de echipa de experți externi atât naționali cat și internaționali”.
Din aceste considerente, organizațiile semnatare propun “retragerea actului normativ prezentat, parcurgerea numeroaselor observații primite, formularea unor puncte de vedere ale Ministerului Educației privind acceptarea lor sau respingerea lor, urmată de re-inițierea procesului de elaborare a actului normativ cu respectarea dispozițiilor Legii 52/2003 precum și a normelor de tehnică legislativă, precum și organizarea unei noi dezbateri publice unde toți cei implicați să fie anunțați din timp”.
Apelul comun, integral:
Foto: © Nirat Srisongmuang | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.