Proiectul câștigător în apelul pentru dezvoltarea platformei de evaluare a elevilor și realizarea de conținut digital, de 78 milioane de euro, anunțat de ministerul Educației / Pilotarea platformei se va face în 42 de școli din toată țara și vor fi instruiți 4.700 de profesori – surse

2.528 de vizualizări
Foto: © Dreamstime.com
Proiectul câștigător în apelul pentru dezvoltarea platformei de evaluare a elevilor și realizarea de conținut digital, de 78 milioane de euro, a fost anunțat de ministerul Educației. Este vorba de „e-Evaluare, e-Examinare în Educație (4E-Education)”, propus de Ministerul Educației în parteneriat cu Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), conform paginii apelului. Conform unui draft al proiectului, obținut pe surse de Edupedu.ro, „pilotarea platformei se va face în 42 de școli din toată țara și vor fi instruiți 4.700 de profesori”. Implementarea va fi finalizată până la 31 martie 2025.

Ministerul Educației „va asigura managementul întregului proiect și derularea procedurilor de achiziție publică pentru platforma”, iar CNPEE „va gestiona platforma si va coordona elaborarea itemilor, validarea itemilor și a testelor, dezvoltarea băncilor de itemi standardizați și a resurselor educaționale deschise”, potrivit documentului.

Începând cu anul școlar 2027-2028, conform prevederilor Legii învățământului preuniversitar, toate „evaluările și examenele naționale vor fi în integralitate standardizate și administrate în format digital”

Astfel, „Ministerul Educației, cu sprijinul Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare (CNCE) și Unității Executive pentru Suport, Mentenanță și Asistență Tehnică pentru Digitalizare (UESMATD) va asigura administrarea evaluărilor și examenelor naționale, integral în format digital, incepând cu anul școlar 2027 – 2028”, conform documentului obținut de Edupedu.ro.

Ce presupune dezvoltarea platformei de evaluare și realizarea de conținut digital

– „o platformă de evaluare securizată a competențelor elevilor,

200.000 itemi și teste pentru evaluările și examenele naționale,

platforma manualelor digitale extinsă (manuale.edu.ro), prin adăugarea celor 67.000 RED, pentru învățământul preuniversitar, pentru nivelurile cuprinse între clasa pregătitoare și clasa a VIII-a, inclusiv, pentru toate disciplinele.

noi resurse educaționale deschise incluzive dezvoltate, pentru toate clasele de gimnaziu, inclusiv resurse pentru sprijinul elevilor cu dizabilități, sportivi, cerințe educaționale speciale, a celor spitalizați etc. – conținut educațional digital creat pentru trei niveluri diferite de aprofundare diferențiată a cunoașterii (remedială, accesibilă, performanță).” 

Platforma electronică pentru evaluarea în condiții de siguranță a competențelor elevilor va fi operațională și utilizată pentru evaluarea națională a tuturor elevilor, până la 30 septembrie 2025 și până la 31 martie 2025, se vor dezvolta 67.000 resurse educaționale deschise (materiale didactice digitale), conform Ghidului Solicitantului.

Pilotarea platformei se va face in minimum 42 de școli 

„Vor fi identificate din cele 8 regiuni de dezvoltare 42 de instituții de învățământ preuniversitar reprezentative care acoperă toate ciclurile de învățământ (primar, gimnazial, liceal).

Acestea vor fi selectate în baza unei metodologii elaborate la nivelul proiectului care va avea la bază aspecte relevente printre care: reprezentativitate, ciclul de învățământ, nr. de elevi înmatriculați etc. 

În vederea utilizării platformei se va asigura instruirea unui număr de 100 de profesori din fiecare județ și din fiecare sector al municipiului București, ceea ce presupune un total de 4700 cadre didactice la nivel național.”

Cerințe tehnice pentru platforma de evaluare a elevilor și realizarea de conținut digital

„Platforma de evaluare online va avea cel puțin următoarele caracteristici:

  • flexibilitate (posibilitatea de a accesa aplicația folosind un browser de Internet);
  • scalare la nivel hardware și software;
  • execuție centralizată a aplicațiilor pe servere de aplicații (în acest mod, posibilitatea de control și securitate sunt sporite pentru accesul utilizatorilor la aplicații);
  • un modul pentru instrumente pentru managementul itemilor și a testelor, inclusiv banca de itemi;
  • un modul pentru elaborarea testelor, care va fi utilizat pentru administrare, programare și evaluări;
  • funcționalitatea de acordare punctaje automat și cu comandă umană;
  • o componentă de rezultate pentru care datele pot fi revizuite și exportate, analize psihometrice și crearea de rapoarte;
  • integritatea tuturor componentelor și actualizarea tuturor versiunilor de e-testing ale platformei vor fi asigurate pe toată durata prestării serviciului;
  • capacitatea de a funcționa cu până la 200.000 utilizatori simultan pe modulele de examen (cu procese proctoring activate);
  • cloud ready/cloud native;
  • cerințe GDPR;
  • secretizare;
  • jurnalizare complexă asupra interacțiunilor, inclusiv cu generarea de alerte în cazul unor situații predefinite;
  • din considerente de securitate, toate modulele platformei de examen/testare vor beneficia de suport tehnic de la producător.

Cei 200.000 de itemi de evaluare existenți în platformă la momentul finalizării Proiectului reprezintă un standard minim de performanță necesar și suficient pentru confirmarea faptului că platforma este funcțională și vor avea cel puțin următoarele caracteristici:

  • vor fi accesibili oricărui profesor, pentru fiecare standard curricular, pentru fiecare unitate de învățământ, pentru fiecare disciplină, pentru fiecare clasă;
  • vor putea fi adaptați de către profesori nevoilor punctuale de verificare a formării/dezvoltării competențelor specifice ale propriilor elevi;
  • vor putea fi grupați în teste echivalente (nu neapărat identice).

Pentru cele 67.000 de resurse educaționale deschise (materiale didactice de diferite tipuri, inclusiv auxiliare curriculare) ce vor fi dezvoltate prin intermediul prezentului apel de către prestatori de servicii cu experiență se va folosi modelul de referință consacrat internațional pentru obiecte de conținut care pot fi partajate și modificate ulterior (sharable content object reference model).”

Platforma va armoniza trei componente software complexe:

  • „dezvoltarea și implementarea de mediu de găzduire pentru aplicații, într-o arhitectură de tip dezvoltare/testare/pilotare/raportare/suport bancă de itemi, plus un mediu final de producție;
  • o interfață/modul de creare itemi de evaluare cu proces-suport de verificare, pilotare, validare (nivel de grup de experți și pilotare pe eșantioane, cu funcționalități dedicate);
  • o componentă de livrare de examene (tip Learning Management System – LMS) personalizabile/personalizate manual sau automat în baza unor criterii predefinite, din banca de itemi, respectiv din itemi generați punctual. Această componentă va avea, de asemenea, un modul complex de raportare (dashboard de prezentare a rezultatelor individuale/statistici/feedback). Va suporta o încărcare estimată de maximum 200.000 de utilizatori conectați simultan pentru a parcurge examene (estimare aproximată după numărul maxim de elevi înscriși la evaluările naționale).

Ministerul Educației va asigura menținerea, întreținerea și funcționarea investițiilor pentru cel puțin 10 ani după data de finalizare a Proiectului și încetarea finanțării nerambursabile”, se mai precizează în document.

Foto: © AndreaobzerovaDreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Ministerul Educației a prelungit termenul pentru depunerea proiectelor în trei apeluri PNRR: dezvoltarea platformei de evaluare a elevilor și realizarea de conținut digital, reducerea abandonului școlar în școlile mici și dotarea liceelor agricole
Ministerul Educației nu a depus în termen un proiect de aproape 80 de milioane de euro în apelul PNRR pentru dezvoltarea platformei de evaluare și realizarea de conținut digital
Platforma de evaluare online a elevilor la examenele naționale, proiect în valoare de 78 milioane de euro, va fi pilotată în școli începând cu 2024 și ar urma să fie complet funcțională în anul școlar 2025-2026, conform apelului lansat de Ministerul Educației
Toate testele de la clasă, evaluările și examenele naționale, inclusiv cel suplimentar de admitere la liceu, ar urma să fie standardizate și susținute în format digital, din toamna anului 2027 – legea învățământului preuniversitar
EXCLUSIV Coincidență sau licitație cu dedicație? Specificațiile cadru pentru viitoarea platformă de evaluare standardizată a Ministerului Educației, similare cu cele ale unei platforme private
Ministerul Educației vrea să plătească 735 de lei pentru un item de evaluare în cadrul platformei online de evaluare a elevilor și 2.084 de lei pentru o resursă educațională / Profesorii care au trimis până acum subiecte pentru examenele naționale nu au fost niciodată plătiți

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Reprezentanții ANOSR, după discuțiile de azi pe legile Educației: Ministerul alocă un timp minimal pentru dezbaterile cu studenții, care sunt “de formă, continuă să ne ignore solicitările și tratează propunerile noastre cu superficialitate”

ANOSR reclamă într-un comunicat de presă că dezbaterea de azi de la ministerul Educației privind proiectul de lege a învățământului superior a fost “de formă”: delegații ANOSR au susținut o…
Vezi articolul

Președinta ARACIP a folosit o diplomă care „nu poate fi echivalată cu diplomă românească de licență în drept” pentru a se angaja consilier juridic la o primărie, la Casa de Pensii București și pentru înscrierea la master. Tatiana Tutunaru: Nu este problema mea că un angajator încalcă legislația

Președinta Agenției Române pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar, Tatiana Tutunaru, s-a înscris la masteratul de Drept pe baza unei diplome, obținută în Republica Moldova, neechivalată de Statul român. Potrivit…
Vezi articolul

Ștefan Pălărie, USR: PSD și PNL se pregătesc să mai creeze sute sau chiar mii de posturi prin noile Legi ale Educației / Vom avea mulți șefi noi, într-o perioadă în care cu greu găsim profesori sau specialiști de orice fel

„Se pare că tovarășii de la PSD și PNL se pregătesc să mai „îngrașe” puțin organigrama prin noile Legi ale Educației. Să mai creeze sute sau chiar mii de posturi.…
Vezi articolul