Proiectele de planuri cadru pentru liceu, despre care Edupedu.ro a scris în ultimele două săptămâni, sunt apreciate, ca “variantă de lucru”, de Consiliul Național al Elevilor și de Federația Națională a Părinților Edupart, precum și de o a treia organizație, Coaliția pentru Educație, care declară că se implică de câțiva ani în dezvoltarea acestor documente. Cele trei organizații au emis, în acest sens, un comunicat de presă comun prin care exprimă dorința de a vedea “planuri-cadru de liceu cât mai curajoase” și în care subliniază o serie de elemente pe care le apreciază, evitând, în același timp, mențiuni critice la adresa documentului care a stârnit un val de comentarii în spațiul public.
Comunicatul susține abordarea din versiunea de lucru în cazul unor materii a căror eliminare sau limitare în cadrul planurilor-cadru a stârnit ample discuții, precum Psihologia sau Geografia.
Organizațiile spun că văd “o nevoie mai mare de modernizare a disciplinelor tradiționale, de inter și transdisiplinaritate”. Ele insistă că versiunea discutată public – și de care Ministerul Educației s-a distanțat – este o variantă de lucru și “salută începutul acestui demers și susțin ca în sălile de clasă să ajungă o nouă paradigmă curriculară cât mai curajoasă”. Elaborarea planurilor-cadru este descrisă în termeni precum “valoros”, curajos”, “ancorat în lumea actuală”:
- “Sperăm ca procesul de elaborare a planurilor-cadru să fie unul curajos, urmat de un proces valoros de scriere a programelor, având repere internaționale și conținuturi relevante, ancorate în lumea actuală, care să lase spațiu suficient formării competențelor.(…)
- Într-o eră a dezvoltării Inteligenței Artificiale (AI), în care școlile pregătesc discipline de tipul Nanoștiințe și studiază Algoritmi la Matematică pentru a înțelege cum învață mașinile (Machine Learning), este esențial ca programele școlare să urmeze realitatea și să pregătească elevii pentru viitor. (…)”
- “În același timp, subliniem faptul că, în contextul unui număr mai mare al disciplinelor opționale din Curriculum la Decizia Elevului din Oferta Școlii (CDEOȘ), este necesară acordarea unei mai mari atenții asupra modului în care se stabilește CDEOȘ. Elevii trebuie să aibă posibilitatea, în mod real, să aleagă discipline/domenii de studiu, în funcție de propriile nevoi și interese de cunoaștere și nu în funcție de ceea ce decide unitatea de învățământ să îi ofere “pe baza resurselor disponibile”.”
Ce spun cele trei organizații despre teme care au aprins dezbaterea publică în ultimele săptămâni? Între altele:
- “Remarcăm importanța acordată competențelor digitale și celor multilingvistice, abordarea modernă a disciplinelor Istorie și Geografie și introducerea ca opțiune a disciplinei Perspective globale.
- “Elevii pot fi mai bine pregătiți pentru a face față provocărilor de legate de carieră și a se integra cu succes. Acest lucru se poate asigura prin spațiul pe care planurile-cadru îl oferă materiilor specializate și pregătirii pentru carieră și, de asemenea, prin programe adaptate și revizuite periodic în funcție de contextul actual. Prin alocarea unui număr mai mare de ore pentru materiile de specialitate, elevii vor avea posibilitatea de a aprofunda cunoștințele și competențele în domeniul ales.”
- “Disciplina Geografie nu este prezentă în fiecare dintre cei patru ani, însă este posibil ca profesorii de Geografie au expertiza să predea inclusiv disciplina Perspective Globale. Aceasta apare ca o opțiune pentru elevii care nu aleg ora de Religie și pare să reprezinte un mod integrat și aplicat de predare a Geografiei prin corelarea acesteia cu ‘’tradițiile diverse de pe glob, elemente de cultură și civilizație – pornind de la situația globală actuală’(…)’.
- “În cadrul disciplinei socio-umane, elevii pot studia Sociologie, Educație financiară și antreprenorială, Filosofie / Gândire Critică / Etică. Deși Psihologia nu apare ca disciplină de sine stătătoare, aceasta poate ocupa un loc chiar mai valoros dacă este integrată în fiecare an de liceu în cele 4 ore dedicate Consilierii și abilităților socio-emoționale. Aceste ore pot oferi sprijin și consiliere aplicată și pentru dezvoltare personală, incluzând și elemente de Educație pentru sănătate.”
Comunicatul notează că una dintre organizațiile semnatare, Coaliția pentru Educație, “s-a implicat activ și a lansat încă din 2020 o propunere de planuri-cadru pentru liceu, propunând, la momentul respectiv, o nouă perspectivă asupra acestora, susținută și de către Consiliul Național al Elevilor”. Acum, această organizație constată că în documentul de lucru “se regăsesc principiile susținute de Coaliție în 2020”.