Proiectele de planuri cadru pentru liceu, despre care Edupedu.ro a scris în ultimele două săptămâni, sunt apreciate, ca “variantă de lucru”, de Consiliul Național al Elevilor și de Federația Națională a Părinților Edupart, precum și de o a treia organizație, Coaliția pentru Educație, care declară că se implică de câțiva ani în dezvoltarea acestor documente. Cele trei organizații au emis, în acest sens, un comunicat de presă comun prin care exprimă dorința de a vedea “planuri-cadru de liceu cât mai curajoase” și în care subliniază o serie de elemente pe care le apreciază, evitând, în același timp, mențiuni critice la adresa documentului care a stârnit un val de comentarii în spațiul public.
Comunicatul susține abordarea din versiunea de lucru în cazul unor materii a căror eliminare sau limitare în cadrul planurilor-cadru a stârnit ample discuții, precum Psihologia sau Geografia.
Organizațiile spun că văd “o nevoie mai mare de modernizare a disciplinelor tradiționale, de inter și transdisiplinaritate”. Ele insistă că versiunea discutată public – și de care Ministerul Educației s-a distanțat – este o variantă de lucru și “salută începutul acestui demers și susțin ca în sălile de clasă să ajungă o nouă paradigmă curriculară cât mai curajoasă”. Elaborarea planurilor-cadru este descrisă în termeni precum “valoros”, curajos”, “ancorat în lumea actuală”:
- “Sperăm ca procesul de elaborare a planurilor-cadru să fie unul curajos, urmat de un proces valoros de scriere a programelor, având repere internaționale și conținuturi relevante, ancorate în lumea actuală, care să lase spațiu suficient formării competențelor.(…)
- Într-o eră a dezvoltării Inteligenței Artificiale (AI), în care școlile pregătesc discipline de tipul Nanoștiințe și studiază Algoritmi la Matematică pentru a înțelege cum învață mașinile (Machine Learning), este esențial ca programele școlare să urmeze realitatea și să pregătească elevii pentru viitor. (…)”
- “În același timp, subliniem faptul că, în contextul unui număr mai mare al disciplinelor opționale din Curriculum la Decizia Elevului din Oferta Școlii (CDEOȘ), este necesară acordarea unei mai mari atenții asupra modului în care se stabilește CDEOȘ. Elevii trebuie să aibă posibilitatea, în mod real, să aleagă discipline/domenii de studiu, în funcție de propriile nevoi și interese de cunoaștere și nu în funcție de ceea ce decide unitatea de învățământ să îi ofere “pe baza resurselor disponibile”.”
Ce spun cele trei organizații despre teme care au aprins dezbaterea publică în ultimele săptămâni? Între altele:
- “Remarcăm importanța acordată competențelor digitale și celor multilingvistice, abordarea modernă a disciplinelor Istorie și Geografie și introducerea ca opțiune a disciplinei Perspective globale.
- “Elevii pot fi mai bine pregătiți pentru a face față provocărilor de legate de carieră și a se integra cu succes. Acest lucru se poate asigura prin spațiul pe care planurile-cadru îl oferă materiilor specializate și pregătirii pentru carieră și, de asemenea, prin programe adaptate și revizuite periodic în funcție de contextul actual. Prin alocarea unui număr mai mare de ore pentru materiile de specialitate, elevii vor avea posibilitatea de a aprofunda cunoștințele și competențele în domeniul ales.”
- “Disciplina Geografie nu este prezentă în fiecare dintre cei patru ani, însă este posibil ca profesorii de Geografie au expertiza să predea inclusiv disciplina Perspective Globale. Aceasta apare ca o opțiune pentru elevii care nu aleg ora de Religie și pare să reprezinte un mod integrat și aplicat de predare a Geografiei prin corelarea acesteia cu ‘’tradițiile diverse de pe glob, elemente de cultură și civilizație – pornind de la situația globală actuală’(…)’.
- “În cadrul disciplinei socio-umane, elevii pot studia Sociologie, Educație financiară și antreprenorială, Filosofie / Gândire Critică / Etică. Deși Psihologia nu apare ca disciplină de sine stătătoare, aceasta poate ocupa un loc chiar mai valoros dacă este integrată în fiecare an de liceu în cele 4 ore dedicate Consilierii și abilităților socio-emoționale. Aceste ore pot oferi sprijin și consiliere aplicată și pentru dezvoltare personală, incluzând și elemente de Educație pentru sănătate.”
Comunicatul notează că una dintre organizațiile semnatare, Coaliția pentru Educație, “s-a implicat activ și a lansat încă din 2020 o propunere de planuri-cadru pentru liceu, propunând, la momentul respectiv, o nouă perspectivă asupra acestora, susținută și de către Consiliul Național al Elevilor”. Acum, această organizație constată că în documentul de lucru “se regăsesc principiile susținute de Coaliție în 2020”.
18 comments
“Prosti, da’ multi!” la vot…
Asta se doreste, de fapt !
Multi la cotizat in biserici si multi la vot ca sa fie legitimati cei care urmeaza sa fure in urmatorul mandat !
Ceea se intampla e o consecinta a faptului ca parintii semi-analfabeti sau analfabeti nefunctionali au ajuns sa dea cu pumnul in masa profesorului si sa-i dea lectii de cum sa-si tina ora, de cum sa-si predea materia, etc, ei, care la vremea lor, au trecut pe la scoala doar ca aiba unde pleca de acasa si ca sa intalneasca cu colegii si sa poşteze un joint !
Avem peste 40% analfabeti nefunctionali, closetele din fundul curtii sunt inca o realitate a multor scoli din rural si pe ai nostri guvernanti ii tine grija de materii savante, vezi-Doamne, adaptate vremurilor moderne ! Pe bun ?!?
Si de cand e Religia o materia de mare actualitate ?!?
Eu privesc actualul sistem de invatamant nu prin prisma noilor metode, noilor materii sofisticate, etc, ci prin prisma rezultatului : analfabeti nefunctionali pe banda rulanta !
Cum isi imagineaza cineva ca un analfabet nefunctional, adica unul care citeste f greu un text si nu intelege si nici nu poate sa explice ce a citit, deci, cum poate un astfel de specimen sa inteleaga, sa foloseasca, sa-i placa noile materii sofisticat-pompos pseudo-stiintific incropite ?!?
Sunt foarte bune noile planuri cadru si masuri anuntate.
Trebuie descongestionare trebuie toate materiile alese la bacalaureat, trebuie doar materiile dorite de elevi studiate dupa clasa a10-a. Si evident evaluarea nationala si la stiinte informatica si limbi straine.
Copilul cand e mic invata de toate adica generalitati, iar cand creste incepe sa aleaga si sa se eaxeze pe ce-i place si pe ce considera ca-i foloseste.
Sunt cele mai bune si realiste planuri cadru din ultimii 30 de ani.
Încă unul iese din tufișuri…
CE știai la 14-15 ani despre viață? Cum ți-ai ales profesia? (Dacă o ai). Ce vei face dacă în 2-3 ani dispare cererea pentru profesia respectivă? Cum te recalifici când tu nu ai nicio idee despre orice altceva în afara supra-specializării tale?
FACULTĂȚILE specializează. Gimnaziul și liceul sunt pentru formarea culturii generale și a gândirii critice. Terminați cu transformarea școlii în proto-fabrică. Pentru ”meserii” pentru care se plâng patronașii că nu găsesc personal care să lucreze part-time sau pe salariul minim NU e nevoie de specializare în școală. Înveți să fii chelner chiar la locul de muncă, nu te teme. Iar pentru toate celelalte locuri de muncă prost plătite există cursurile AJOFM.
Pentru profesiile care se fac cu bani adevărați, nu în liceu te pregătești, ci în facultate.
Dar ce vă tot explic eu lucruri absolut banale pe care refuzați cu obstinație să le înțelegeți…
“Patronasii”?? auzi dar in invatamant tot pe salarii minime se lucreaza si inca pe perioade de abia 10-11 luni plus lipsa asigurare medicala in primele 6 luni.
Planurile cadru si reformele astea curiculare sunt excelente.
In primul rand copiul invata de toate pana pe la 14-15 ani, adica e normal sa dea evaluarea nationala din toate materiile c ain Italia SUA si UE si alte tari nu doar 2 materii.
Apoi dupa 16-17 ani incepe sa se axeze pe ce considera ca ii trebuie, deci trebuie rarefiate si puse la alegere stiintele ca sunt un balastru daca le pui pe toate in studiu.
Apoi faptul ca vor face matematica si la uman si vor da bacul si din mate este iarasi excelent, ptr ca asa cum la real dau aia si materii umaniste la bac si studiaza asa si umanul sa faca mate mai ales ca matematica iti asigura competentele in viitoarea angajare. Prea multi poeti care nici macar nu citesc literatura sunt. Aia care nu pot invata ceva matematica sa se duca la scolile de meserii ptr ca sunt de fapt incapabili sau cu iq prea mic.
Mi se par idei foarte bune…din punctul meu de vedere as lasa si mai putine materii dar care sa aiba aplicabilitate in viata de zi cu zi pentru elev…nu materii vechi depasite, trebuie sa trecem peste tocitul asta si sa invatam sa fim cat mai practici.Profesorii se plang oricum degeaba, deja primesc mai mult decat merita De ani de zile formeaza mai multi analfabeti decat viitori adulti inteligenti, dovada vie ca sistemul romanesc e depasit si multi nu au ce cauta acolo.Trebuie restructurare grava in invatamant mie ca salariat nu mi convine ca din taxele mele sa se duca in salariile unor profesori de geografie, desen sau de socio umane , mananca banii statului degeaba.
Nene, ești dus cu pluta. Taxele tale… Vezi să nu. Bine că n-ai nicio problemă să mănânce taxele tale și banii statului cei cu pensiile speciale. Te-ai găsit de ce să te plângi.
Dar nu-i nimic, în 10-20 de ani vom vedea rezultatele dorințelor tale vii.
La profesori le-ati cerut parerea?….
Sau “profesorilor le-ati cerut parerea” ?
“La..” scrii atunci cand “mergi LA gara”….Asta, asa, o explicatie simplificata, mai pe intelesul tau…
Nu de alta, dar daca tot te-ai semnat “profesor”, nu da ocazia haterilor sa zica : uite, astia profesorii care habar n-au sa se exprime corect, dar vor salariile marite !
Există un argument „austriac” in pledoaria anti-disciplinaritate. Argumentul că disciplinele trebuie reformate, precum Spațiul Schengen, dar cu excepții. Croația este Religia, România este Psihologia. Mă tem că viitorul va lua forme urâte pentru ONG-urile care lucrează cu duble măsuri.
„profesorii de Geografie au expertiza să predea”
Expertiza este un document juridic întocmit de un expert. Deci, profesorii nu au expertiza să predea, ci experiența.
Oameni cu carențe grave de exprimare, cu un vocabular precar, practic analfabeți funcțional, se exprimă autoritar în privința educației.
Cat curaj si cata valoare! Adevarata vitejie!
Daca tot vreti sa faceti ceva revolutionar, de ce nu incepeti cu limba romana? Copiii studiaza aceleasi opere ca acum 20-30 de ani si tot dupa metoda tocirii de comentarii. Ma intreba un elev daca poate folosi ideile de la interpretarea Mitului lui Sisif(A.Camus), in comentarea operei Iona a lui Marin Sorescu. Tot el si-a raspuns: nu, mai sigur e sa scriu comentariul de la meditatie, nu stiu pe cine nimeresc la corectare.
Cu toate acestea, limba romana n-ar putea fi predata de absolventi de stiinte militare. Nici matematica. Nici logica. Nici filosofia. Pentru asta trebuie sa stii carte.
Deci trebuie create domenii noi pe care sa le poata preda viitorii doctori in stiinte `transdisciplinare`, in lipsa unor repere stiintifice certe. Si unde sa le puneti pentru inceput decat in locul disciplinelor transdisciplinare existente deja? Nu e de mirare ca ,,Coalitia pt educatie” e la baza acestei aberatii. Ar fi evident si pentru pisica rupta-n doua.
Care federație a părinților? Există așa ceva la nivel național? Cine e și Cristache? Va avea el copii la școală peste 4-5 ani care vor da bacalaureatul peste 8 ani? Sunteți ridicoli cu articolul asta de 2 lei. Școală fără a studia științele naturale, religia în trunchiul comun și geografia opțiune. Cine poate aprecia asemenea inepții? Noi, părinții care avem copii la școală , probabil ii vom pregăti să-și facă un viitor mai bun în alta țară.
Am uitat sa spun ca pentru rezultate top-notch un proces creativ trebuie sa fie condus de un facilitator top-notch si la proces trebuie sa participe crema specialistilor, best of the best.
Niste mediocritati nu au cum sa obtina ceva curajos si inovator, oricat s-ar stradui.
Daca ar fi participat specialisti competenti, recunoscuti, comisiile astea ar fi fost cunoscute de toata lumea pana acum.
Ar fi interesant de aflat cine conduce acum aceste comisii si ce metode creative folosesc. Despre participanti ar trebui sa stim cu ce lucruri curajoase, creative si inovative se pot lauda pana in acest moment?
Au toate sansele sa ajunga tot atat de curajoase si valoroase ca Romania Educata a dulapului lenes cu avion de lux si a doamnei doctor de la santierul naval. Secretomanie, incompetenta, hotie, interese de partid.
Haha, psihologia sa fie integrata in nebuloasa “Consiliere” de catre specialistul diriginte. Cat de cool va fi sa ai un diriginte psiholog …
Abilităților socio-emoționale – probabil se refera la invatarea sociala, emotionala si etica. Cine sa predea? Profii de psihologie? Ar trebui intai trimisi la o specializare.
Cine mai debiteaza alte prostii? Cine e la rand?
Părinții, elevii și niște ONG-uri obscure… Niciun profesor, niciun oficial din minister, niciun personaj cu răspundere.
Iar noi ar trebui să stăm sluj și să acceptăm toate aberațiile astea? În ce lume normală la cap decide strada ce și cum și unde și de ce se studiază unele discipline în școală? În ce lume normală la cap decid întâi câte ore dedic unei discipline oarecare, și DUPĂ ce ar trebui studiat??
Cică ne adaptăm lumii moderne… Care lume modernă? Lumea TikTok și Instagram?
Măi fraților, chiar am înnebunit cu toții?!
“Geniile” care propun sa avem medici fara sa stie Biologie ( de fapt Anatomie si Genetica), Chimie si Fizica (Termodinamica, Electricitate sau macar Optica pentru oftalmologi), ingineri fara sa stie Fizica, ghizi turistici fara Geografie sunt probabil cei care au insailat Romania educata. Atunci propun sa se dea examenul de Bacalaureat la: Istoria Holocaustului, Istoria Comunismului si la Perspective globale. Iar din 2024 sa ne schimbam domiciliul pe Marea Britanie, Germania, Italia, Spania, etc. si sa-si plateasca siguri salariile din ce produc!
si la religie, nu uitati va rog! Dam bac-ul la religie, in locul logicii. Sa vezi meditatii la Sf Ioan Gura de Aur! Superb!
Ia gândiți-vă cum ar suna, de exemplu, o temă de eseu la Religie, Bac: Argumentați citatul din epistola lui Pavel către corinteni conform căruia, ”Ca în toate Bisericile sfinţilor, femeile voastre să tacă în biserică, căci lor nu le este îngăduit să vorbească, ci să se supună, precum zice şi Legea. Iar dacă voiesc să înveţe ceva, să întrebe acasă pe bărbaţii lor, căci este ruşinos ca femeile să vorbească în biserică. ”
I-auzi egalitate în fața societății. I-auzi cum ar trebui o fată care dă bac la Religie să explice de ce ea n-are cuvânt în biserică și mai trebuie să și asculte de bărbatu-său (dacă îl are).
Sau, și mai bine, să explice faza aia cu fetele lui Lot și noaptea de după povestea cu stâlpii de sare. Sau istoria cu sacrificarea lui Isac ca să-i placă nu știu cui. Sau aia cu Ismael, fiul roabei, trimis cu maică-sa să moară în deșert, că avea taică-său în sfârșit copil de la nevasta legitimă. (Și mai sunt o sumă).
Numai ”învățăminte”.
Sigur, se vor preface că doar Noul Testament contează, dar asta până ajunge un ayatollah de ăsta creștin să decidă ce subiecte se dau.
Minunat! Să tot fie așa ceva! /s