Proiectele legilor Educației au fost puse de către Secretariatul General al Guvernului pe ordinea de zi a ședinței de miercuri, 29 martie, potrivit agendei publicate. Cele două proiecte au trecut recent prin procesul de avizare interministerială și au adunat peste 400 de pagini de amendamente și sugestii și modificări de la instituțiile avizatoare, conform surselor Edupedu.ro. Ședința de Guvern este programată pentru ora 14:00.
De precizat că adoptarea în Guvern nu presupune aplicarea acestor proiecte de legi. Dacă vor fi aprobate în ședința de Guvern, proiectele vor fi trimise Parlamentului pentru dezbatere. Dacă vor fi aprobate de Camera Deputaților și apoi de Senat, aceste proiecte vor fi trimise la promulgare, la președintele Iohannis. După promulgare și publicarea lor în Monitorul Oficial acestea vor intra în vigoare la data prevăzută în actele normative.
În documentul publicat apare concursul național de admitere în clasa a IX-a pentru liceele care vor să organizeze pe maximum 60% acest concurs. De asemenea, apare condiționarea participării la concursul de admitere, a absolvenților de clasa a VIII-a, de obținerea a unei medii minime de 5 (cinci) la Evaluarea Națională, prevăzută și în varianta lansată public de Ligia Deca pe 9 martie, conform proiectului.
„Pot participa la concursul de admitere elevii care au obținut cel puțin nota 5 (cinci) la fiecare probă a evaluării naționale”, scrie la articolul 98, alineatul 9.
Conform proiectului, Evaluarea națională de la finalul clasei a VIII-a constă în probe la disciplinele Limba și literatura română, Matematică, respectiv Limba maternă, pentru elevii care au urmat studiile gimnaziale într-o limbă a minorităților naționale, fiind organizată conform unei metodologii aprobate anual prin ordin al ministrului educației.
Unitățile de învățământ liceal pot organiza concurs de admitere în clasa a IX-a, pentru anumite specializări sau pentru toate specializările, pentru maximum 60% din numărul de locuri atribuite prin planul de școlarizare, raportat la numărul de formațiuni de studiu după susținerea de către elevi a evaluării naționale.
Minimum 10% dintre locuri sunt ocupate fără concurs, pe baza rezultatelor obținute la evaluarea națională și conform opțiunilor exprimate, prin repartiție computerizată, de către elevi cu dizabilități și/sau CES, și de către elevi de etnie romă.
Locurile rămase neocupate după organizarea concursului și repartizarea în urma acestuia se atribuie pe baza rezultatelor obținute la evaluarea națională, conform opțiunilor exprimate, prin repartiție computerizată.
Data desfășurării concursului de admitere este stabilită de Ministerul Educației și se face publică la începutul fiecărui an școlar.
Probele pentru concursul de admitere sunt standardizate și unice la nivel național, fiind elaborate sub coordonarea Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare, pe baza programei școlare, în conformitate cu prevederile metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației.
Pot participa la concursul de admitere elevii care au obținut cel puțin nota 5 (cinci) la fiecare probă a evaluării naționale. Candidații sunt admiși în ordinea descrescătoare a mediei de admitere, în limita locurilor disponibile, cu condiția promovării fiecărei probe cu minimum nota 5 (cinci). Elevii care nu au fost admiși la concursul de admitere participă la repartiția computerizată”.
Nota de fundamentare conține finanțarea pentru fiecare articol din lege care are impact bugetar:
Pentru rectori, chestiunea numărului de mandate a fost completată în proiectul publicat de Guvern. Astfel, sunt luate în calcul și mandatele în curs, conform articolului 137, alin 5 și 6. Asta înseamnă că actualii rectori ar mai avea dreptul la încă un mandat, dacă proiectul legii intră în vigoare până la organizarea alegerilor din universități, programată să aibă loc la majoritatea instituțiilor de învățământ superior în această vară.
„Durata mandatului de rector este de 5 ani. O persoană nu poate ocupa funcția de rector la
aceeași instituție de învățământ superior pentru mai mult de două mandate.
În calculul numărului maxim de mandate prevăzut la alin.(5) se iau în considerare și mandatele de 5 ani incomplete, întrerupte în urma demisiei, demiterii sau suspendării, precum și mandatele în curs la momentul intrării în vigoare a prezentei legi”.
DOCUMENT Proiectul de lege a învățământului superior: