PROIECT Titularizarea pe jumătate de normă se aplică din anul școlar 2024-2025

22.838 de vizualizări
Foto: 72928354 © Frizzantine | Dreamstime.com
Profesorii se vor putea titulariza și pe jumătate de normă din anul școlar 2024-2025, potrivit unui document pus în consultare publică de Ministerul Educației. Este vorba despre proiectul privind Normele metodologice privind întocmirea proiectului de încadrare, respectiv a planului de încadrare a personalului didactic de predare din unitățile de învățământ preuniversitar și încadrarea în regim de plata cu ora a personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar.

Concret, consiliul de administrație al inspectoratului școlar poate constitui catedre vacante viabile din cel puţin o jumătate de normă didactică de predare, conform proiectului.

Art. 6 – „(2) În vederea ocupării prin concurs naţional, consiliul de administraţie al ISJ/ISMB poate constitui catedre vacante viabile, conform art. 2 alin. (4), din cel puţin o jumătate de normă didactică de predare, potrivit dispoziţiilor art. 207 alin. (4) din Legea nr. 128/2023, cu modificările și completările ulterioare, la nivelul uneia sau mai multor unităţi de învăţământ preuniversitar”, apare în documentul pus în consultare publică de Ministerul Educației.

Iată ce prevede Legea învățământului preuniversitar 198/2023:

Art. 177 – „(7) În vederea ocupării prin concurs național unic, catedra este constituită din cel puțin o jumătate de normă didactică de predare, potrivit dispozițiilor art. 207 alin. (4), la nivelul uneia sau mai multor unități de învățământ preuniversitar. Procedura de constituire a posturilor didactice la nivelul sistemului de învățământ preuniversitar se aprobă prin ordin al ministrului educației.”

Foto: Art. 207 (4) din Legea învățământului preuniversitar 198/2023 – legislatie.just

Proiectul poate fi consultat mai jos:

Informații de context

În luna august 2022, în cadrul unei dezbateri, Sorin Cîmpeanu declara că „sunt multe motive pentru ca, încă de anul viitor, la titularizare să fie scos un număr de posturi, apreciez, de 4-5 ori mai mare decât anul acesta”.

La întrebarea dacă profesorii titulari pe fracțiuni de normă se vor putea să își întregească la un moment dat norma, secretarul de stat Sorin Ion a dat următorul răspuns: „Cu siguranță se vor putea titulariza pe întreaga normă atunci când găsesc această oportunitate, dar măcar pentru o parte din normă ai o siguranță”.

Fostul ministrul al Educației, Sorin Cîmpeanu, a spus 2022 în iulie că „este bine-cunoscută situația în care sunt candidați care obțin ani la rând peste nota 9 la examenul de titularizare, dar nu beneficiază de posturi pe care să poată fi titularizați. (…) Cu alte cuvinte, începând cu anul viitor, 2023, vor fi scoase la concurs și acele posturi care sunt cu 9, 10, 11, 17 ore, chiar dacă nu au 18 ore”.

În 2022 au fost scoase la concurs peste 5 mii de posturi titularizabile: 3.848 în mediul urban și 1.315 în mediul rural, potrivit unui comunicat al Ministerului Educației. Cîmpeanu a calificat „extrem de îngrijorător” numărul redus de posturi titularizabile la disciplinele la care se susțin probe scrise la examenele naționale.

„Extrem de îngrijorător este faptul că un număr redus de posturi vacante pentru angajare pe perioadă nedeterminată vizează disciplinele la care se susțin probe scrise în cadrul examenelor naționale (Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a și bacalaureat). Ponderea acestor posturi reprezintă sub 10% din cele 5.163 de posturi pe care consiliile de administrație ale școlilor le-au publicat pentru titularizare/angajare pe perioadă nedeterminată”, a transmis atunci fostul ministru.

Secretarul de stat Sorin Ion a menționat în iulie că motivul acestei propuneri este legat de reducerea fluctuației de personal didactic din sistem: „Încercăm să oferim posibilitatea ocupării pe perioadă nedeterminată și pentru mai puțin de o normă, astfel încât încercăm, ca pe viitor, să reducem puțin fluctuația de personal din sistem”.

Despre Titularizare 2023

Ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat într-un interviu pentru Edupedu.ro că școlile nu scot posturile titularizabile de teamă că, după ce se ocupă în ședințele publice, oamenii vor pleca la începutul anului școlar:

„Există o temere în sistem, mai ales în zonele considerate greu atractive pentru cadrele didactice, să le scoată la concurs, pentru că, după aceea, se ocupă în ședințele publice de repartizare și, la începutul anului școlar, oamenii pleacă”, a spus Ligia Deca.

În acest an, doar proba teoretică s-a susținut la Titularizare 2023, ceea ce face ca această testare să fie cea mai importantă probă de angajare.

O altă analiză Edupedu.ro a arătat că există o scădere a numărului de candidați la Titularizare 2023, față de anii trecuți – din 2021 până în prezent. În plus, sunt sub 1.000 de posturi pentru profesorii din centrele și cabinetele psihopedagogice, deși Ligia Deca anunța că a repartizat în județe mai multe posturi.

O analiză Edupedu.ro a arătat că sunt cele mai multe posturi netitularizabile din ultimii 11 ani, potrivit datelor Ministerului Educației. Sunt peste 65.800 de posturi pe perioadă determinată. Concret, din 2012 și până în prezent sunt cele mai multe posturi. Acest lucru înseamnă că România se confruntă cu un deficit de cadre didactice. O posibilă explicație a faptului că sunt atâtea posturi netitularizabile poate fi generată de plecarea profesorilor din sistem. O altă cauză ar putea fi mascarea posturilor titularizabile de către directorii de școli, ceea ce este o corupție.

În iulie 2022, Sorin Cîmpeanu, ministru al Educației la acea vreme, spunea că 90% din cei cu note sub 5 la Titularizare 2022 vin pe o anumită filieră: „Nu știu dacă e bine să spun că, la examenul de titularizare de anul acesta, 90% din cei care au obținut note sub cinci vin pe o anumită filieră, cu niște competențe dobândite în anumite instituții (…).”

Foto: 72928354 © Frizzantine | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
BREAKING Proba scrisă de la Titularizare 2024 are loc pe 17 iulie – proiect / Calendarul complet al concursului

10 comments
  1. Există și situații în care profesori cu note mari vor să predarea într-o școală din rural deoarece locuiesc în apropiere. Școala fiind mică, postul este incomplet iar profesorul trebuie să repete concursul an de an pentru a obține din nou acele 10, 12 sau 14 ore si pentru completare. Cum este în avantajul elevilor ca acele ore să fie scoase la transfer pentru ca un titular care vizează apoi doar detașarea să le ia si să nu predea o oră în acea școală? Vorbesc din experientă proprie. Am obosit să iau note mari și să nu am siguranța că mă pot întoarce la elevii cu care îmi este drag să lucrez. De ce să nu mă pot titulariza pe acele ore din moment ce am avut notă peste 9 și îmi doresc să lucrez în acea școală, fără a o vedea doar ca o “trambulină” spre oraș?

  2. În prezent există titularizarea pe școală și nu pe normă. Altfel nu ar fi de mai mult de zece ani atâta circ la examenul de titularizare pe care îl dau în neștire nu doar cei fără normă completă oficial vorbind ( căci destui au și peste normă, doar că în mai mult de o școală) ci și cei care au note de 9 și de 10 fără să fie titulari. Sunteți în afara problemelor reale din sistem.

  3. Doresc titularizarea pe jum.de norma…deschide un drum!
    An de an examene ,inspectii note mari si nu apar posturi…de ce nu…poate fi o sansa!
    As propune cine are deja jum.norma sa fie titularizat direct!
    Multumim mult!

  4. După 15 ani de suplinire m-am titularizat, în aceeași școală… Concurs național dat pt. titularizare în iulie, din 2/3 ani. Consider că acum sunt mai multe oportunități, doar să ne dorim titularizare chiar și pe 1/2 norma, intr-o școală, și completare/ titularizare în altă școală /localitate. Trebuie să ieșim din zona de,, confort”, dacă ne dorim o carieră în sistemul de educație. Avem tineri absolvenți cu potențial, și cu siguranță în practică, competențele dobândite în facultate, se vor regăsi în sala de clasă a copiilor noștri.

  5. Adica, daca anul acesta cineva ocupa un post cu 15 ore pe perioada determinata, se poate titulariza pe ele incepand cu anul viitor?

  6. Groaznic! Cred că cineva vrea să termine sistemul de învățământ. Mai sunt oare oameni care mai gândesc în forurile decizionale????!!! De unde asemenea idei halucinante?
    Oare ceva bun nu mai apare la orizont? Doar rău și haos?

  7. Ce înseamnă titularizare pe jumătate de normă? Că vor fi angajați și plătiți doar pentru o jumătate de normă, aceea pe care sunt titulari? Sau că trebuie să dea examenul de titularizare pentru cealaltă jumătate de normă care lipsește? Și atunci ce se rezolvă? Sau că jumătate de normă vor fi plătiți normal iar cealaltă jumătate în regim de plata? Sau cumva, că nu mai au voie să solicite alte ore în afară de cele 9-10 pe care e titular cineva? Această titularizare pe jumătate de normă va încurca pe toată lumea, mai ales pe bietele secretare deja depășite de munții de hârtii adăugați fix după “marea debirocratizare”. Și vor fi alte anomalii care apar. Nu departe de ridicolul și absurdul burselor de merit pentru unii elevi cu note sub 5.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
directoare Liceul Lazar

Aproape 250 de elevi de la clasa a XII-a merg doar 3 zile pe săptămână fizic, la școală, pe un orar flexibil “de tip american“, în care mai fac doar materiile pentru Bac. Proiectul pilot de la Colegiul “Gheorghe Lazăr”, caracterizat de directoare după un semestru și jumătate de aplicare: Elevii vin cu plăcere la ore, nu mai sunt stresați

În septembrie 2021 Colegiul Național ”Gheorghe Lazăr” a devenit “școală pilot“ prin ordin al ministrului Educației, proiect prin care, în semestrul al II-lea, elevii de clasele a XII-a vor face…
Vezi articolul

Scriitoarea Adina Popescu: Întâlniri între scriitori contemporani și copii, la școală, ar fi bine să existe în programe care să plece de la Ministerul Educației, cu onorarii pentru scriitori. În mediul rural ar putea schimba destine

Impactul întâlnirii tinerilor la școală și cu alți oameni în afară de profesorii de la cursuri este unul care le poate deschide un orizont către lectură și către a fi…
Vezi articolul

LISTA celor 121 de școli admise în etapa de evaluare a eligibilității proiectelor pentru școli-pilot finanțate prin PNRR cu 12 milioane de euro: Colegiul Național „Gheorghe Lazăr”, Liceul Teoretic Internațional de Informatică din București, dar și școli speciale au avut proiecte admise. Urmează evaluarea calitativă / Ministerul a încălcat cu 20 de zile propriul calendar

Ministerul Educației a publicat rezultatele etapei de evaluare a eligibilității proiectelor din cadrul apelului „Granturi pentru unitățile de învățământ pilot”, care include școlile care pot pilota intervenții educaționale inovative, noi…
Vezi articolul