Ministerul Educației a lansat în consultare publică proiectul de hotărâre pentru organizarea și finanțarea Programul Național de Reducere a Abandonului Universitar (PNRAU). Programul își propune să ofere suport concret tinerilor pentru a absolvi facultatea, precum cursuri în sistem hibrid sau online, recunoașterea creditelor anterioare, sau parteneriate cu creșe și grădinițe locale.
Obiectivele proiectului, așa cum reies din documentul oficial, îi vizează atât pe liceeni, cât și pe studenți:
- colaborarea cu licee, pentru a facilita orientarea în carieră a elevilor
- realizarea de caravane și cursuri demonstrative în școlile din mediul rural
- materiale informative privind facilitățile publice de sprijin oferite
- organizarea de cursuri remediale și suplimentare și oferirea de suport elevilor de liceu, cu precădere la disciplinele la care se susține examenul de Bacalaureat sau concursul de admitere în învățământul superior
- susţinerea şi finanţarea Centrelor de consiliere şi orientare în carieră în vederea monitorizării şi implementării de acţiuni de combatere a abandonului universitar
- susținerea schimbului de bune practici între instituțiile de învățământ superior cu privire la măsurile de recrutare și retenție a studenților aflați în risc de abandon, inclusiv prin implicarea asociațiilor reprezentative ale studenților
- feedback timpuriu optimizat și personalizat cu privire la progresul educațional și riscurile existente și realizarea unor pachete de sprijin integrate, diferențiate pe gradul de risc
- dezvoltarea unor politici și practici de reînmatriculare și reintegrare a studenților, de tip “A doua șansă”, la nivelul fiecărei instituții de învățământ superior, inclusiv prin facilitarea recunoașterii învățării anterioare non-formale.
Cadrele didactice vor susține cursuri remediale
În ceea ce privește cadrele didactice din mediul universitar, acestea vor fi implicate în programe și activități dedicate reducerii abandonului, inclusiv prin oferirea de cursuri remediale și adaptarea strategiilor de predare, învățare și evaluare, prevede proiectul.
„Generalizarea introducerii în norma cadrelor didactice a activităților de consultații cu studenții și a activităților remediale (…) Implicarea cadrelor didactice în programe și activități pentru reducerea abandonului universitar, inclusiv prin oferirea de cursuri remediale și adaptarea strategiilor de predare, învățare și evaluare”, este menționat în document.
Cursuri în sistem hibrid sau online pentru studenții care lucrează
Pentru studenții care sunt angajați sau au responsabilități familiale, proiectul prevede opțiunea de a participa la cursuri online sau hibrid, servicii de îngrijire a copiilor în campus sau parteneriate cu creșe și grădinițe locale, precum și recunoașterea creditelor academice anterioare și a experienței de muncă relevante.
„i) Susținerea studenților non-tradiționali în vederea integrării optime în mediul universitar, respectiv a reînmatriculării în cadrul unei instituții de învățământ superior, se poate realiza prin:
i. Consultarea studenților în vederea stabilirii unor opțiuni flexibile de programare a cursurilor, respectiv de participare în sistem online sau hibrid, raportat la studenții care au responsabilități de muncă sau familiale;
ii. Consiliere academică și profesională particularizată la nevoile acestora, inclusiv prin oferirea de sprijin în vederea gestionării timpului, prioritizarea sarcinilor de lucru și îndeplinirea cerințelor academice, în vederea finalizării studiilor universitare;
iii. Servicii de îngrijire a copiilor în campusurile universitare sau parteneriate cu creșe și grădinițe locale, pentru a sprijini studenții care sunt părinți;
iv. Aplicarea politicilor de recunoaștere a creditelor anterioare și a experienței de muncă relevante pentru programul de studii ales;
v. Realizarea unor grupuri de suport pentru studenții non-tradiționali, facilitând schimbul de experiențe și sprijin reciproc”, prevede proiectul.
Proiectul de Hotărâre de Guvern pentru organizarea și finanțarea Programului Național de Reducere a Abandonului Universitar:
Aproape jumătate dintre studenții înscriși în 2015 au renunțat la facultate
EduPedu.ro a scris despre rata de abandon în mediul universitar, conform UEFISCDI: 47.96% a fost rata de abandon la licență, pentru studenții înmatriculați în 2015, 42% la master și 70% la studiile de doctorat.
Dintre aceștia, cei care abandonau după primul an (nu se mai regăseau înscriși în anul 2 de studii) reprezenta aproximativ 44%.
Acestea sunt cele mai recente date disponibile în ceea ce privește abandonul universitar, citate și în nota de fundamentare a proiectului lansat în consultare publică.
Citește și:
Aproape jumătate dintre studenții care au început facultatea în 2015 au abandonat studiile. Dintre aceștia, 44% au renunțat după primul an / Domeniul de studiu, nota de la bacalaureat, caracteristicile studenților, printre factorii care influențează abandonul universitar
Foto: © Kasto80 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
5 comments
Un proiect excelent pentru ca sunt elevi care termina liceul si ai căror părinti nu au posibilităti sa-i întrețina în facultate sau familii tinere care au deja un copil și îsi doresc sa-si continuie studiile.
Este o sanșa, li se dă posibilitatea sa se întretina si pot aplica pentru un job cu jumatate de norma.
O idee excelenta!
As fi curios cum implementati asta si la UMF Iași. :)))
Felicitări! O inițiativă extraordinară, care ne aduce în secolul XXI.
Si ce rezolva cursurile online? Un student constiincios, chiar daca participa online, in timpul cursului este “la școală”, adică job-ul este pe pauza.
Dar exista soluție si pentru ei: programe de învățământ la distanță si cu frecventa redusă.
Nu trebuie sa reinventam roata, in cadul învățământului “la zi”. Ca de-aia-i “cu frecventa” 😀
Oricum, prevederile legale din România sunt aberante: indiferent că-i la zi, cu frecventa redusă sau la distanță, se acorda tot 60 de credite pe an, adică, tehnic vorbind, efortul in timp ar trebui sa fie același, din partea unui student.
1 credit=min 25 ore, 60 credite = min. 1500 ore/an. Daca efortul de timp este cumulat cu o norma de 8 ore/zi, pentru 44 de săptămâni, rezulta un efort mediu de peste 74 ore/săptămâna.
Chiar nimeni nu gândește, la nivelurile superioare? Legislativul? ARACIS-ul?
se duce naibii scoala nu.
când muncești , numai școală nu faci . nu ai timp suficient pentru o facultate serioasa iar una de umplutura nu are rost.
sunt fac. care fac evaluare pe parcurs Și sesiune deci nu merge sa muncești , nu ai timp să ți faci temele și proiectele,. doar daca le cumperi . sau le faci cu chatgpt ul
aceasta lege va distruge și ce a mai rămas bun din școală romaneasca.
ce sens mai au studiile daca tu muncești la un call center și nu vrei decât o hârtie . nu vrei competente .
la filierele tehnice nici nu se pune pb sa participi on line , e ca și cum te ai face că te uiți la un film. pe o ureche intra pe alta iese.
nu are loc un transfer real de cunoștințe , de multe ori nu poți pune întrebări.
aportul factorului uman _ profesorul – e aproape zero.
cursul devine un tutorial.
e plin internetul de tutoriale și lumea de prosti.