PROIECT Statutul elevului 2024. Părinții și elevii pot solicita, în scris, în termen de 5 zile lucrătoare, reevaluarea lucrării scrise, dacă argumentele prezentate de profesor nu sunt considerate satisfăcătoare

11.532 de vizualizări
Foto: © Adam121 | Dreamstime.com
Dacă argumentele unui profesor în privința notelor elevilor de la lucrările scrise nu sunt considerate satisfăcătoare, elevii și părinții pot solicita, în scris, în termen de 5 zile lucrătoare, conducerii unităţii de învăţământ reevaluarea lucrării, conform proiectului privind Statutul Elevului 2024. Săptămâna trecută, documentul a fost pus în consultare publică de Ministerul Educației. 

Concret, a fost introdusă această perioadă de 5 zile lucrătoare în care părinții pot solicita, în scris, în termen de 5 zile lucrătoare, reevaluarea lucrării scrise.

Art. 9 – „În vederea exercitării dreptului de a contesta rezultatele evaluării la lucrările scrise, stipulat la art. 7 lit. l), elevul sau, după caz, părintele, tutorele ori susţinătorul legal al elevului poate acţiona astfel:

a) Elevul sau, după caz, părintele, tutorele ori susţinătorul legal solicită, verbal, cadrului didactic să justifice rezultatul evaluării, în prezenţa elevului şi a părintelui, a tutorelui sau a susţinătorului legal, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la comunicare.

b) În situaţia în care argumentele prezentate de cadrul didactic nu sunt considerate satisfăcătoare, elevul, părintele, tutorele sau susţinătorul legal poate solicita, în scris, în termen de 5 zile lucrătoare, conducerii unităţii de învăţământ reevaluarea lucrării scrise. Nu se poate solicita reevaluarea probelor orale sau practice.”

Directorul desemnează alți doi profesori care nu predau la clasa respectivă și care vor reevalua lucrarea scrisă

Art. 9 – „c) Pentru soluţionarea cererii de reevaluare, directorul desemnează alte două cadre didactice de specialitate din unitatea de învăţământ preuniversitar, care nu predau la clasa respectivă şi care reevaluează lucrarea scrisă.

d) Media notelor acordate separat de cadrele didactice prevăzute la lit. c) este nota rezultată în urma reevaluării. În cazul învăţământului primar, calificativul este stabilit prin consens de către cele două cadre didactice.

e) În cazul în care diferenţa dintre nota iniţială acordată de cadrul didactic de la clasă şi nota acordată în urma reevaluării este mai mică de un punct, contestaţia este respinsă şi nota acordată iniţial rămâne neschimbată. În cazul în care diferenţa dintre nota iniţială şi nota acordată în urma reevaluării este de cel puţin 1 punct, contestaţia este acceptată.

f) În cazul acceptării contestaţiei, directorul anulează nota obţinută în urma evaluării iniţiale. Directorul trece nota acordată în urma contestaţiei, autentifică schimbarea prin semnătură şi aplică ştampila unităţii de învăţământ.

g) Calificativul sau nota obţinută în urma contestaţiei rămâne definitiv/definitivă.

h) În situaţia în care în unitatea de învăţământ preuniversitar nu există alţi învăţători/institutori/profesori pentru învăţământul primar sau profesori de specialitate care să nu predea la clasa respectivă, pot fi desemnați, de către inspectoratul şcolar, cadre didactice din învăţământul primar sau profesori de specialitate din alte unităţi de învăţământ.”

Ce prevede actualul Statut al elevului

Amintim că Statutul elevului a fost modificat de Ministerul Educației în 2023 cu câteva reglementări în special la clasele primare. Una dintre modificările publicate în Monitorul Oficial este cea care prevede posibilitatea scăderii calificativului la purtare pentru elevii din învățământul primar. Statutul elevului, varianta 2023, a fost aprobat prin ordinul de ministru nr. 3.797 din 8 martie 2023 și a fost publicat abia 14 zile mai târziu.

Actualul Statut al elevului prevede că părintele sau elevul solicită, verbal, cadrului didactic să justifice rezultatul evaluării, în prezența elevului și a părintelui, tutorelui sau susținătorului legal, în termen de maximum 5 zile de la comunicare.

Foto: Statutul elevului din 10 august 2016 – captură legislatie.just

Foto: © Adam121 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
PROIECT Profesorii ar putea să justifice notele elevilor de la lucrările scrise, în termen de 15 zile de la comunicare, la solicitarea copilului sau părintelui
BREAKING Câte o notă la purtare în fiecare modul, pentru fiecare elev – modificare introdusă de Ministerul Educației, la cererea directorilor de școli, în regulamentul de funcționare a unităților de învățământ ROFUIP 2024 – proiect
Nota la purtare va scădea cu un punct pentru fiecare 40 de absențe nemotivate pe an, în loc de 20 de absențe, cum e în prezent – proiect Statutul Elevului 2024

15 comments
  1. Din păcate, pentru doritorii de senzații, evaluarea se face și oral, nu numai scris, iar aceea( ca la orice probă/ examen) nu se poate contesta… ” Vorba volant, scripta manent!”

  2. Incotro ne indreptam? Cei care sunt nemultumiti de note sunt in general cei care nu invata si sunt incurajati de parinti sa obtina rezultate fara munca. Toate facilitatile legislative in favoarea elevilor ii determina pe acestia sa considere ca au numai drepturi. Si…tot aceste legi au ca rezultat scaderea increderii elevilor si a parintilor in cadrele didactice, aceasta incredere va fi dusa catre zero. Colegii mei, pe care ii respect, inteleg sa se protejeze, sa ofere elevilor si parintilor ceea ce vor ci nu ceea ce trebuie. In scoli, in prezent, in cancelarie, vad o continua lupta pentru supravietuire a cadrelor didactice. Nu se mai comunica atmosfera fiind tot mai tensionata…ne este teama sa ne spunem opinia, sa iesim din rand si sa spunem ca vrem sa fim lasati sa ne facem orele…cine nu ne lasa? Ministerul educatiei, ISJ-urile, directorii, parintii…la.scoala se face orice in afara de carte…dar vrem note mari, vrem sa fim sefi de promotie, vrem coronite…majoritatea fara sa invatam…George Orwell, vizionar, nu a preconizat totusi ca ,,big brather,, va fi acceptat atat de usor si nu impus? Mergem cu valul, nu iesim din rand, avem goluri pe care trebuie sa le umplem de zeci de ani. Nu este o problema apelam.la meditatii ca sa luam note tot mai mari. Parintii sunt prost sfatuiti de catre oameni mediocri. Daca copilul este perfect inca de la gradinita, oare ce mai are el de imbunatatit pe parcurs. Daca nu accepta limitele unui copil, care va fi motivatia acestuia sa se autodepaseasca? Niciuna…Asteptam noile initiative legislative in tara in care bursele de merit au devenit sociale…Toti avem merite deosebite sau…de fapt nu avem niciun merit…doar il pretindem.

  3. hai sa nu mai mergem la școală!!! nota scăzută la purtare la un nr dublu de absențe, camera de detenție, profesorul sa se justifice de ce a dat un calificativ. Daca sistemul de învățământ american e atât de bun, de ce absolvenții scolii românești sunt apreciai acolo? Nu sunt profesor, doar părinte! Este ireal ce decizii pot fi luate care să scadă nivelul de pregătire al copiilor!

  4. Eu zic sa intrebam elevul ce nita vrea la lucrare si aceea nota sa ramana! ME continua cu prostia de a intreba in toate elevul si parintele!

  5. Un lucru bun ca profesorii să prezinte lucrarea elevului și părintelui său. Așa cum la orice loc de muncă se cere justificare pentru activitatea realizată într-o anumită perioadă, așa și profesorii trebuie să justifice ceea ce fac la clasă și la corectarea lucrărilor, că prea se cred buricul pământului.

    1. Cu astfel de cereri vor veni doar ciurucuri,nu va veni unul bun și asta în bătaie de joc,ca să îți facă un rău (exista astfel de creaturi!)!Ai la o clasa de 30,10 han….ți și sa te ții distracție să explici cu subiect si predicat fiecăruia în parte de ce si cum.La cata hartogaraie e de făcut un stres în plus trebuia.
      Poate fi și un revers:sa aibă nota mai mare și la recorectare sa ii pui exact cât merită.De obicei toată lumea da în plus.Nu se va mai da .

  6. Sunt mulți profesori care nu prezintă lucrările în clasă, elevilor. De multe ori le sunt trecute notele în catalog fără ca elevii să fie informați. Unele note sunt dublate. Pur și simplu. Într-adevăr, baremul este „justificarea”, numai că elevilor nu le sunt prezentate lucrările corectate. Despre asta este vorba în realitate. Restul e poveste. Nu o să vină niciun părinte să ceară „justificarea” notei primite dacă vede lucrarea acasă. În fapt, unii profesori folosesc nota ca mijloc de coerciție și favorizare a unor elevi. Ev mediu.

    1. Dovezi? Ai făcut tu un studiu ca să vezi că așa se face peste tot, oricând, oriunde, de către toți profesorii?

      Nu mai generaliza aiurea.

      1. Sunteți agresivă. Am precizat „unii” și „mulți”. Nu „toți” și nu „foarte mulți”. Trebuie să citiți cu atenție. Nu este necesar niciun studiu. Pur și simplu am fost atent la ce se întâmplă în clasă. Repet, de cele mai multe ori elevilor nu le sunt prezentate lucrările corectate. Unii profesori folosesc notele ca mijloc de coerciție (contrar ordinului de ministru) și ca instrument de favorizare. Dacă vreți un studiu, faceți-l dumneavoastră. Se pare că tot timpul aveți surprize: ba cu numărul de analfabeți funcționali, ba cu numărul de elevi care nu se mai prezintă la BAC etc. etc. Educația e singurul sistem nereformat din România ținut captiv de sindicate.

        1. Iar tu ești malițios. Mulți adică spre majoritate,nu?Ma lași cu jocurile de cuvinte înămolite?Știi care sunt singurele surprize nesurprinzatoare:bagajul genetic cu care vine de acasă. Avem surprize?Hm!Nu mai avem.Voi sunteți cei mereu surprinși pentru ca de fiecare dată, pe fiecare generație se reinventraza roata.E chiar amuzant.

        2. Agresivă?… Chiar așa?

          Probabil ai fi primul care ar cere să i se explice de 10 ori baremul de corectare dacă nu ia fix 10 la fiecare lucrare.

          P. S. Cel care vine cu ideea că toți profesorii sunt o apă și-un pământ trebuie să aducă argumente, nu cel care întreabă care-s argumentele pentru ca antevorbitorul să spună așa ceva.

  7. … și mai ce?!… Datele “biometrice”, dreptul la viață al cadrului didactic, numărul de la pantofi, “conturi” publice, supraveghere la domiciliu, etc., nu?!… Altceva?! Ce vă mai puiază mintea?! Scuze, dar nu prea aveți imaginație, cretini comuniști cu iz de neonazism!

  8. ”Justificarea” este baremul de corectare. Restul – sictir.

    PS Și eu cum justific că am trecut nota 3 sau 4 în catalog unui elev care în lucrare nu mi-a scris decât numele și conform baremului, merita nota 1 din oficiu? Pe aia nu vine să o conteste?

  9. Și pe ce baza se fac aceste considerații ?
    mai stiti revolta părinților care nu știau de ordinea operațiilor SI l au dat afara din grup pe singurul intelectual , inginer, care a atras atenția asupra parantezelor și a rolului acestora ?
    cand au auzit de operații , parintii au sărit ca arsi : ” ziceai ca esti inginer și acu te dai mare doctor ..” fir ai a dracu cu operațiile tale”!!
    aștia sunt părinții care vor analiza și evalua argumentele profesorului ??
    ce expertiza au acesti părinți in comparatie cu profesorul ?
    1. sau dau fuguța la meditator cu jalba n băț SI contra cost , asteapta verdictul minune prin care sa rezulte ca GOE , manca- l-ar mamițica pe el de scump, e destept foc și a facut de zece lucrarea …
    2.apropos dragi colegi din preuniversitar , cand dati un test grila la informatica de ex , stiti ca elevii fac poza , trimit la ” pregă” testul , in 15 min le vine pe tel soluția , bifeaza corespunzător , și isi iau zecele cu seninătate?!? …
    in caz ca a copiat greșit raspunsul se sare la punctul 1.
    3.in caz ca la punctul 1. nu se rezolva , se sare la .. gatul profesorului.
    vin vremuri grele..

  10. Ăștia nu au habar despre ce vorbesc! „Argumentele profesorului nu sunt convingătoare”???

    Evaluarea este o știință, se face după reguli stricte, cu bareme de corectare – nu pe argumente!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Modificări la regulile pentru școli-pilot, propuse de Ministerul Educației pentru a putea derula proiectul de finanțare de 12 milioane de euro prin PNRR: Statutul se poate obține pentru cel puțin un an, față de patru cât e în prezent și nu se mai precizează cum vor fi plătiți profesorii care sunt implicați în activități specifice – ordin de ministru în dezbatere

Ministerul Educației a pus în dezbatere publică, vineri, 26 aprilie, proiectul de metodologie prin care școlile pot aplica pentru statutul de școli-pilot. Documentul nu mai prevede modul prin care ar…
Vezi articolul