PROIECT ROFUIP 2024 Din anul școlar 2024-2025, liceele și colegiile care nu au clase primare pot organiza testări pentru înscrierea elevilor în clasa a V-a

21.460 de vizualizări
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com
Din anul școlar 2024-2025, liceele și colegiile care nu au clase primare pot organiza testări pentru înscrierea elevilor în clasa a V-a, potrivit unui document pus în consultare publică de Ministerul Educației. Este vorba depre proiectul privind ​Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar 2024. Vezi mai jos, în articol, ce prevede proiectul de metodologie pentru aceste testări.

Potrivit proiectului ROFUIP 2024, testările organizate pentru înscrierea în clasa a V-a se află la secțiunea „examene organizate de unitățile de învățământ”.

Art. 128 – „(1) Examenele organizate de unităţile de învăţământ sunt:

a) examen de corigenţă;

b) examen de încheiere a situaţiei şcolare pentru elevii declaraţi amânaţi;

c) examen de diferenţe pentru elevii a căror înscriere în unitatea de învăţământ este condiţionată de promovarea unor astfel de examene/evaluări;

d) examinări/testări organizate în vederea înscrierii elevilor în clasa a V-a.

e) unităţile de învăţământ liceal pot organiza concurs de admitere în clasa a IX-a, pentru anumite specializări sau pentru toate specializările, pentru maximum 50% din numărul de locuri atribuite prin planul de şcolarizare, raportat la numărul de formaţiuni de studiu după susţinerea de către elevi a evaluării naţionale.

(6) Organizarea unor examinări în vederea înscrierii elevilor în clasa a V-a se realizează conform Metodologiei de înscriere a elevilor în clasa a V- a la unitățile de învățământ care nu dețin clase de nivel primar prevăzute în Anexa nr. 4, la prezentul regulament.

Iată ce prevede proiectul de metodologie de înscriere a elevilor în clasa a V-a la unitățile de învățământ care nu dețin clase de nivel primar

Art. 1. – „Prezenta metodologie reglementează modalitatea de înscriere a a elevilor în clasa a V-a la unitățile de învățământ preuniversitar care nu dețin clase de nivel primar începând cu anul școlar 2024 – 2025.

Art. 2 – Unitățile de învățământ preuniversitar care nu dețin clase de nivel primar pot înființa clasa a V-a conform prevederilor legale în vigoare.

Art. 3.- Înscrierea elevilor se realizează după încheierea anului școlar aferent clasei a IV-a, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.”

Ce se întâmplă în cazul în care numărul solicitărilor este mai mic sau egal cu cel al numărului de locuri aprobate prin planul de școlarizare

Art. 4. – „(1) În unitățile de învățământ preuniversitar în care se înființează clasa a V-a și la care numărul solicitărilor este mai mic sau egal cu cel al numărului de locuri aprobate prin planul de școlarizare, înscrierea elevilor se realizează cu respectarea prevederilor legale în vigoare privind transferul elevilor prevăzute în Regulamentul – cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar.

(2) Unitatea de învățământ preuniversitar își elaborează propria procedură de înscriere a elevilor în clasa a V-a, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, aprobată de consiliul de administrație al unității de învățământ.”

În ce situații se pot organiza testări pentru înscrierea în clasa a V-a

Liceele și colegiile pot organiza testări în situația în care numărul solicitărilor este mai mare decât cel al numărului de locuri aprobate prin planul de școlarizare

Art. 5. – „(1) În unitățile de învățământ preuniversitar în care se înființează clasa a V-a și la care numărul solicitărilor este mai mare decât cel al numărului de locuri aprobate prin planul de școlarizare, se pot organiza examinări/testări la maximum două discipline de studiu.

(2) Unitatea de învățământ preuniversitar își elaborează propria procedură de organizare și desfășurare a testărilor/examinărilor cu respectarea prevederilor legale în vigoare, aprobată de consiliul de administrație al unității de învățământ.

(3) Nota finală obținută în urma testărilor/examinărilor reprezintă nota de admitere în clasa a V-a.

(4) Elevii sunt admiși în ordinea descrescătoare a notelor finale obținute în limita locurilor aprobate prin planul de școlarizare.”

Clasele cu regim intensiv

Dacă liceele și colegiile înființează clasa a V-a cu predare a unei limbi moderne de circulație internațională în regim intensiv și la care numărul solicitărilor este mai mare decât cel al numărului de locuri aprobate prin planul de școlarizare, atunci pot organiza testul de competență lingvistică.

Elevii, care în clasele primare au susţinut examene de competenţă lingvistică într-o limbă de circulaţie internaţională şi au obţinut o diplomă nivel A1 sau nivel superior, sunt admişi fără a mai susţine proba de verificare a cunoştinţelor la limba modernă respectivă, numai dacă numărul total al elevilor care optează pentru acest tip de clase este mai mic sau egal cu numărul de locuri aprobat. Dacă numărul elevilor este mai mare decât numărul de locuri aprobat, toţi candidații susţin testul de competență lingvistică.

Art. 8 – „(1) Unitățile de învăţământ preuniversitar, care înființează clasa a V-a cu predare a unei limbi moderne de circulație internațională în regim intensiv și la care numărul solicitărilor este mai mare decât cel al numărului de locuri aprobate prin planul de școlarizare, pot organiza testul de competență lingvistică conform prevederilor Regulamentului – cadru de organizare și funcționare a claselor cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv, respectiv bilingv în unitățile de învățământ preuniversitar în vigoare.

(2) Elevii care, anterior înscrierii în clasa a V-a la clasele cu predare în regim intensiv a unei limbi de circulaţie internaţională, au susţinut examene de competenţă lingvistică într-o limbă de circulaţie internaţională şi au obţinut o diplomă nivel A1 sau nivel superior, sunt admişi fără a mai susţine proba de verificare a cunoştinţelor la limba modernă respectivă, numai dacă numărul total al elevilor care optează pentru acest tip de clase este mai mic sau egal cu numărul de locuri aprobat pentru clasele cu predare în regim intensiv a unei limbi de circulaţie internaţională. În cazul în care numărul total al elevilor care optează pentru clasele cu predare în regim intensiv a unei limbi de circulaţie internaţională este mai mare decât numărul de locuri aprobat pentru acest tip de clase, toţi elevii susţin testul de competență lingvistică.

(3) În situaţii excepţionale, în care se înregistrează întârzieri în eliberarea, de către instituţia/organizaţia care administrează examenul respectiv, a diplomei menţionate la alin. (2), părintele/reprezentantul legal al candidatului poate depune o adeverinţă care să ateste promovarea examenului, eliberată de respectiva instituţie/organizaţie.

(4) În cazul unităților de învățământ preuniversitar care înființează clasa a V-a cu predare a unei limbi moderne de circulație internațională în regim intensiv, limbă modernă care nu a fost studiată în ciclul primar, unitățile de învățământ vor aplica prevederile art. 5 din prezenta metodologie.

(5) În situația în care există elevi pentru care se solicită susținerea testului de competență lingvistică la mai multe limbi moderne, inspectoratul școlar județean poate dispune organizarea acestuia pentru fiecare limbă modernă în zile distincte.”

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Concursul de admitere la liceu, inclus în regulamentul de funcționare a unităților de învățământ ROFUIP 2024 – proiect
PROIECT ROFUIP 2024 Profesorii care predau în mai multe școli vor face serviciul pe școală într-o singură unitate de învățământ, la alegere
PROIECT ROFUIP 2024 Profesorii sunt obligați să prezinte un certificat medical, cazierul juridic și certificatul de integritate comportamentală, pentru încadrarea şi menţinerea în funcţie
Amenzi între 1.000 și 5.000 de lei pentru părinții și directorii de școli care refuză să semneze Contractul educațional – proiect ROFUIP 2024/ Acordul părinților pentru supraveghere audio-video, introdus în contract / Acordul GDPR, prezentat ca „obligație” / Părinții – obligați să asigure ținuta decentă a copilului la școală
PROIECT ROFUIP 2024 La grădiniță, programul copiilor nu poate să depășească 10 ore pe zi. Expunerea limitată a copiilor la tehnologie apare în document
Părinții, obligați și ei să respecte regulamentul de funcționare al școlii – prevedere în proiectul ROFIUP 2024
Școlile vor primi consultanță juridică obligatorie, dacă directorul solicită, de la consilierii juridici ai inspectoratelor școlare – propunere în proiectul de ROFUIP 2024 / Conform organigramelor, există un singur consilier juridic pentru un județ
Secretariatul școlii va fi obligat să aibă program pentru părinți, două zile pe săptămână cel puțin, dimineața și seara: „în intervalul orar 8-9, respectiv 16-18” – proiect ROFUIP 2024
BREAKING Câte o notă la purtare în fiecare modul, pentru fiecare elev – modificare introdusă de Ministerul Educației, la cererea directorilor de școli, în regulamentul de funcționare a unităților de învățământ ROFUIP 2024 – proiect
ianuarie 2023 – SURSE Admiterea la clasa a V-a nu mai este interzisă în noul proiect de lege, varianta Deca. Abia din 2028, înscrierile se vor face în baza portofoliului educațional
septembrie 2022 – Klaus Iohannis: “Trebuie regândit modul în care organizăm toate evaluările. În final, contează mai puțin nota și mai mult dezvoltarea copilului” / Doar notele contează în evaluarea pentru tranziția la liceu, inclusiv în proiectul legii România educată
august 2022 – Ministerul Educației menține în proiectul de lege interdicția pentru colegii de a organiza examen de admitere în clasa a V-a: Un eșec la 10 ani marchează un copil pe viață – secretar de stat / Cîmpeanu, despre subiectele de admitere: Nu știu dacă aș fi luat examenul 
iulie 2022 – VIDEO Admiterea la clasa a V-a în colegiile fără ciclu primar, desființată potrivit proiectului noii Legi a învățământului. Interviu cu Ioana Lazăr, secretar general al Ministerului Educației: Experții în educație nu recomandă un proces de selecție până la 12 ani

2 comments
  1. Normal ar fi sa nu mai existe clase de gimnaziu la licee. Există școli gimnaziale puse pe butuci de mirajul claselor gimnaziale la liceu.
    Nu e ok ca un elev de 12-13 ani sa ia contact cu cei de 18-19 ani, fie și pe holuri. Chiar și la liceele bune cei mari au un comportament și limbaj ce lasă de dorit.
    + colegii de la liceu adaptează mai greu predarea la clasele de gimnaziu. Când ieși de la a XIa și intri la a 6a, clar nu predai la nivelul programei de a 6a. Știu de mulți elevi mici care se plângeau că nu înțeleg.

  2. Buna ziua! Nu se face nicăieri în proiect o referire la situația copiilor cu handicap, dacă aceștia sunt sau nu obligați să susțină testarea de clasa a 5a pentru admiterea la colegiu. As dori un răspuns va rog! Mulțumesc!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministrul Educației: Procesul de aderare a României la OCDE va aprofunda cooperarea, nu doar din perspectiva accesului la date de înaltă calitate, ci și a expertizei organizației care acoperă întreg procesul de elaborare a politicilor publice – de la diagnosticare până la implementare

Moment important pentru dezvoltarea învățământului românesc, transmite ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, într-un comunicat cu ocazia lansării negocierilor de aderare a României la OCDE, anunțate pe 25 ianuarie. Reamintim că OECD…
Vezi articolul

Programele în vigoare pentru examenul de Bacalaureat 2024, publicate de ministerul Educației. Cei 17 autori de studiat la Limba română / Descarcă listele de conținuturi pentru probele scrise, competențe digitale și de limbi străine

Programele în vigoare pentru sesiunile de Bacalaureat 2024 au fost publicate de Ministerul Educației pe subiecte.edu.ro, portalul național pentru subiecte și bareme de la examene și concursuri naționale. Programele sunt…
Vezi articolul

FOTO O profesoară de limba română din Oradea a fost nominalizată în Top 50 “Global Teacher Prize”, ai celor mai buni profesori din lume. Mirela Tanc: Am creat mai multe soluții la problemele cu care se confruntă învățământul în acest moment, i-am învățat pe elevi nu numai să memoreze, dar să și gândească critic

O profesoară orădeană de limba și literatura română a fost nominalizată în Top 50 Global Teacher Prize – “Oscarul din Educație” pentru profesori merituoși din întreaga lume, în valoare de…
Vezi articolul

Pentru abaterile disciplinare ale profesorilor și directorilor de școli se aplică Legea Educației 1/2011 – adresă a Ministerului Educației / Comisia Națională de Inspecție Școlară încă nu este constituită

Procedura pentru abaterile disciplinare ale profesorilor și directorilor de școli este cea reglementată Legea educației naționale nr. 1/2011, deoarece încă nu a fost înființată Comisia Națională pentru inspecție Școlară din…
Vezi articolul

Peste 80 de școli și patru inspectorate școlare, pe lista Ministerului Educației cu un nou ultimatum pentru plata restanțelor salariale ale profesorilor. Termenul limită este vineri, 3 martie – document

Ministerul Educației a dat un nou ultimatum inspectoratelor școlare, pentru a trimite listele ce vizează achitarea diferențelor salariale rezultate prin aplicarea Ordonanței de Urgență nr. 48 din 14 aprilie 2022.…
Vezi articolul