PROIECT Profesorii trebuie să obțină cel puțin 15 credite transferabile europene în 4 ani școlari, programele de formare continuă au minimum 25 de ore și nu se pot organiza în vacanțe – metodologie

37.548 de vizualizări
Foto: © Liquoricelegs | Dreamstime.com
Profesorii din învățământul preuniversitar vor fi obligați să acumuleze minimum 15 credite ECTS în fiecare ciclu de 4 ani, potrivit noului proiect de metodologie lansat în consultare publică de Ministerul Educației și Cercetării (MEC) privind tipul programelor de formare continuă. Cursurile nu vor mai putea avea loc în vacanțe sau în perioadele de sărbători, iar activitățile de formare vor fi limitate la maximum 4 ore pe zi în timpul săptămânii.
  • De precizat că MEC a pus în consultare doar metodologia, nu și ordinul de ministru cu rol de act normativ a cărui anexă este această metodologie – proiect.

Una dintre cele mai importante modificări este trecerea de la creditele profesionale transferabile (CPT) la creditele europene transferabile (ECTS). În metodologia din 2022, profesorii trebuiau să acumuleze 90 de CPT la fiecare 5 ani, iar calculul creditelor era centrat pe participarea la programe și activități de formare recunoscute la nivel național.

În noua metodologie, fiecare cadru didactic trebuie să acumuleze minimum 15 credite ECTS la fiecare 4 ani școlari. Se aplică o corespondență oficială: 6 CPT = 1 ECTS. Această schimbare aliniază procesul românesc la standardele europene și pune accentul mai clar pe recunoașterea rezultatelor învățării și pe transparența acumulării de competențe.

Metodologia din 2022 prevedea organizarea formării în sistem blended-learning sau online. Noua metodologie în stadiul de proiect prevede procente ușor diferite:

  • Blended-learning: minimum 60% din timp față-în-față, maximum 40% online.
  • Online: minimum 60% online sincron, maximum 40% online asincron.
  • Față-în-față: 100% activități directe.

De asemenea, bugetul de timp s-a standardizat:

  • Programele de specialitate trebuie să aibă între 25 și 125 de ore (multiplu de 25).
  • Programele complementare trebuie să aibă între 25 și 75 de ore.

În metodologia anterioară, intervalul era mai larg, de 60–120 de ore, iar definirea clară a activităților teoretice și practice nu era atât de detaliată.

În ambele metodologii, evaluarea formabililor presupune realizarea unui portofoliu. Însă, în noul sistem, forma de evaluare este strâns legată de tipul de organizare a programului:

  • evaluare față-în-față pentru blended-learning și față-în-față,
  • evaluare online sincron pentru programele desfășurate online.

Certificatele de formare continuă vor fi însoțite obligatoriu de o fișă a competențelor și a modulelor parcurse, fără de care certificatul nu este valabil.

În vechea metodologie, furnizorii erau în principal universitățile, casele corpului didactic și organizațiile partenere ale Ministerului Educației în proiecte europene.

Noua metodologie lărgește sfera, incluzând și organizații nonguvernamentale naționale și internaționale active în domeniul educației, cu condiția ca acestea să aibă cel puțin 3 ani de experiență.

În plus, calitatea de furnizor este limitată exclusiv la perioada de acreditare a programului propus, iar implementarea activităților trebuie notificată Ministerului înainte de începere și la finalizare, într-un sistem de raportare periodică mai strict decât anterior.

Monitorizarea impactului formării

În metodologia din 2022, monitorizarea impactului formării era realizată mai ales la nivel de școală, prin profesorii mentori sau comisii de mentorat.

Proiectul de nouă metodologie implică inspectoratele școlare și casele corpului didactic ca actori principali ai monitorizării, care vor evalua efectele programelor inclusiv prin rezultate la evaluările elevilor sau prin asistențe la ore. Se instituie astfel o supraveghere mai amplă și formalizată a efectelor formării asupra calității educației.

Termene și restricții noi pentru desfășurarea programelor

Metodologia din 2025 adaugă restricții clare privind calendarul formării:

  • Nu se pot desfășura activități de formare între 1–31 august, în perioada 20 decembrie – 15 ianuarie, în vacanța de Paște, duminica sau în zilele de sărbători legale.
  • Numărul maxim de ore de formare pe zi: 8 ore.

Aceste reguli nu erau explicit prevăzute în metodologia din 2022, unde exista mai multă libertate de organizare a activităților.

Reguli mai stricte pentru certificare și evidență

Furnizorii sunt acum obligați să:

  • păstreze registre stricte ale certificatelor eliberate;
  • arhiveze documentele atât fizic, cât și electronic;
  • respecte proceduri digitale exclusive de comunicare cu Ministerul Educației.

Documentele trimise în format neconform nu mai sunt luate în considerare, ceea ce implică o responsabilitate procedurală mai mare decât în vechea metodologie.

DOCUMENT DESCARCĂ Proiectul de metodologie despre programele de formare pentru profesori 2025:

Amintim că metodologia actuală de acordare a creditelor transferabile în învățarea pe tot parcursul vieții este cea aprobată prin OME 6.768 din 2023.

Ce prevede legea educației 198/2023 despre formarea continuă a personalului didactic

Articolul 188 – (1) Pentru personalul didactic, formarea continuă este un drept și o obligație.

(2) Tipul programelor pentru dezvoltare în cariera didactică, asigurarea calității programelor și sistemul de acumulare a creditelor se reglementează prin metodologie aprobată prin ordin al ministrului educației, la propunerea CNFDCD.(3) Distribuția numărului de credite ECTS obținut, începând cu numărul minim, va respecta următoarele criterii:

a) minimum 5 credite ECTS vor respecta competențele prioritare prevăzute în planul național de formare continuă în cariera didactică. Acestea sunt finanțate prin programe naționale, din bugetul CCD sau, după caz, din finanțarea specială a unităților de învățământ pentru cheltuieli privind perfecționarea pregătirii profesionale a personalului didactic și didactic auxiliar, pentru implementarea politicilor și strategiilor Ministerului Educației;

b) minimum 5 credite ECTS vor respecta prioritățile la nivel școlar sau, după caz, local, în conformitate cu cartografierea periodică a nevoilor de formare la nivelul județului, realizată de CCD, sau, după caz, în funcție de nevoile de formare continuă ale personalului didactic identificate la nivelul CFDCD. Acestea sunt finanțate din bugetul CCD sau, după caz, din finanțarea de bază a unităților de învățământ pentru cheltuieli cu pregătirea profesională, din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, prin bugetele locale;

c) maximum 5 credite ECTS vor fi la decizia cadrului didactic. Acestea pot fi finanțate din bugetul CCD sau, după caz, din finanțarea de bază a unităților de învățământ pentru cheltuieli cu formarea continuă, din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, prin bugetele locale.

(4) Evaluarea rezultatelor învățării programelor de formare continuă și procedura-cadru de finanțare se stabilesc prin metodologie, aprobată prin ordin al ministrului educației, la propunerea CNFDCD.

(5) Obținerea prin studiile corespunzătoare a unei noi specializări didactice, diferite de specializarea curentă, se consideră formare continuă.

(6) Pe lângă una sau mai multe specializări, cadrele didactice pot dobândi competențe didactice, pentru disciplinele din același domeniu fundamental cu domeniul licenței, prin programe de formare a adulților.

(7) Personalul didactic din învățământul preuniversitar este obligat să participe cel puțin o dată la 2 ani la cel puțin un program de formare continuă acreditat, conform unui plan stabilit la nivelul unității de învățământ, pe baza analizei nevoilor de formare elaborată de CNFDCD.

(8) Programele de conversie profesională postuniversitare pentru cadre didactice sunt organizate de instituțiile de învățământ superior. Acestea se desfășoară în baza unor norme metodologice specifice, adoptate prin ordin al ministrului educației.

(9) Cheltuielile pentru formarea continuă a personalului didactic de predare din învățământ preuniversitar sunt suportate de către angajator, din sume alocate de la bugetul de stat sau din alte surse de finanțare, conform legii, cel puțin pentru obținerea numărului minim de credite ECTS prevăzut la alin. (2).

(10) Unitățile de învățământ, pe baza unui regulament aprobat de consiliul de administrație, pot susține stagii de dezvoltare profesională pentru obținerea gradelor didactice II și I de către personalul didactic de predare din învățământul preuniversitar.

(11) Pentru personalul din învățământul preuniversitar, formarea continuă va include, în mod obligatoriu și periodic, un curs de prim ajutor”.

Foto: © Liquoricelegs | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Învățător: Sunt foarte multe cazuri în care cadrele didactice plătesc cursurile de formare din banii proprii / Cheltuielile pentru formarea continuă a profesorilor, cel puțin pentru obținerea numărului minim de credite transferabile, sunt suportate de angajator, potrivit cadrului legal
Regulamentul pentru acordarea creditelor transferabile, publicat în Monitorul Oficial / În învățământul superior, un credit cuprinde 14-15 ore de pregătire individuală și tot atâtea ore didactice
Minimum 15 credite transferabile obținute prin cursuri de formare continuă o dată la 5 ani, condiție pentru profesori în proiectul legii Deca. Impactul formărilor va fi monitorizat la clasă, anunță ministra
SURSE Tăiere masivă a numărului de credite obligatorii pentru formarea continuă a profesorilor. Proiectul legii Deca prevede cel puțin 15 credite profesionale transferabile, față de 90 în prezent

16 comments
  1. Aceași Mărie cu altă pălărie dar botezată pompos Reforma.
    Găunos, fără fond, fără nimic adaptat vremurilor in care trăit.
    Asta ca sa vorbesc strict de partea birocratică.
    Acum când există baze de date in care a fost vărsat totul despre educație noi încă vrem sa ținem evidența cu dosare cu șină si tabele la comisii cronofage.

  2. Formarea continua este necesara. Nu toate cursurile au credite, asa ca , probabil, se va alerga după cursurile cu credite , care s-ar putea sa se facă doar de dragul acestora. Nu inteleg de ce nu se pot face in vacante, când unii profesori își aleg sa rămână în activitate. Dacă ești obligat sa le faci în timpul scolii înseamnă că va trebui sa lipsești de la ore. Și atunci, care-i câștigul? Oricum, nu toată lumea își dorește sa își ocupe timpul liber cu astfel de cursuri, dar mai sunt și excepții. Of!!!

  3. Nu am învățat niciodată ceva bun la aceste cursuri. Sunt pline de inepții și de teorii imposibil de aplicat la clasă. Am parcurs chiar si cursuri la care s-au predat elemente pseudoștiințifice. M-am zbit de o lungă serie de teoretizări psihologice abracadabrante, care pendulau între tot felul de gargariseli sterile. Absolut nimic nu putea fi aplicat în sala de clasă cu rezultate cât de cât pozitive. Am peste 4000 de cărți bune în biblioteca personală care depășesc net valoarea acestor cursuri.

  4. Asta e reforma domnului profesor universitar doctor psiholog trainer wannabe? Continua bataia de joc. Yeeeee!! Mafia formarii revine!

    Ca idee un training de calitate incepe cu un profil ocupational de calitate. La noi a fost facut in bataie de joc prin birouri. Si daca nu ma insel proful de mate si cel de sport au acelasi profil ocupational. E un singur profil pentru toata lumea lol.

    Trainingul ar trebui sa fie flexibil, foarte flexibil si divers, foarte divers. Un crash course de weekend poate avea 6 sau 12 ore.
    Nu oricine ar trebui sa ofere training pentru profi. Caterinca aia CCD ar trebui sa dispara. Formarea continua ar trebui oferita de univeritati si de alti furnizori acreditati.

    E buna chestia cu 25 de ore. E foarte logic lol. De obicei trainingul pentru adulti are un numar de ore cu sot: 6, 8, 12, 16, 24 etc. Un curs de 25 de ore cred ca este o premiera mondiala. Nu cred ca am auzit pana acum de curs de 25 de ore, 3 zile si o ora?!. Probabil scopul e altul, nu are nicio legatura cu formarea continua. Posibil sa fie legat de vreo inginerie financiara, furt legal, cine stie, lol.

    >> cartografierea periodică a nevoilor de formare la nivelul județului
    Deci nevoile se cartografiaza, so cool ahahahahahah. Deci se fac niste hărți? Si asta e o premiera absoluta a prostiei. O sa avem un Waze al nevoilor lol.

    Anyway, pare ca profii nu mai trebuie sa cumpere credite din banii lor. In rest continua povestea cu comisia care tine evidenta creditelor, dosariada cu sina, diplome si alte hartii.

    Bravo David, asa se face reforma adevarata! Sa revina mafiaaaaaa formariiiiiii!

  5. 1) Deci 1 credit nou se obține în 25 de ore.
    15 credite în 4 ani înseamnă aprox. 4 credite pe an, adică 100 de ore de formare/an, adică 2 sapt jumătate de muncă.
    2) Și obligată să le obțin pe banii mei, să le fac în timpul meu liber și să mă duc doar la acele cursuri pe care le acrediteaza ei.
    Adica ceva ce nu mă ajută și e de proastă calitate?
    După 20 de ani în care au avut ocazia să minitorizeze și chiar să evalueze impactul cursurilor, dar și a ce se oferă cu și fără credite, tot la mărie da cu altă pălărie au rămas. Suntem blestemați să ne învârtim că șoarecii în roata.

  6. Și pe banii cui se fac cursurile? Profesorii scot bani din buzunar să susțină orele, simpozioanele, workshopurile si cursurile personale de formare. Le dați de lucru hârtii, documente, cursuri si vă mirați că nu merg lucrurile!

  7. Deci acum sunt obligatorii, pe banii noștri, 90 de credite în 4 ani. Inainte era la fel, doar cā avem 5 ani la dispoziție.

  8. Este valabil și pentru profesorii morți?!… Poate că nu vor mai avea voie în cimitir fără credite europene…

    1. Sau pensionarii. Presimt ca pensionabilii nu vor putea face procedurile balneare fara ECTS. Sau cei din scoli desfiintabile, care fara credite nu vor putea vinde la Mega. Sau oricare dintre oamenii normali, care, fara cursurile lor tampite, nu-si vor putea face cartofii prajiti copiilor, nu vor putea bate covoare inainte de Craciun si nu-si vor putea *** sotii sau nevestele seara. Mult succes! Sa vedem cine mai ramane in invatamant asa. Ieri mi-am pus CV la un Altex. Cu tot cu bonuri de masa ies mai bine decat ca profesor de biologie si nu am atata bataie de cap. Tineti-mi pumnii, maine am interviul!

  9. așa …și dacă nu,ce?! nu de alta dar sunt profesori care de când au terminat facultatea,nu au mai făcut niciun curs dar gradația merge din 5 in 5 ani că unsa …sunt fraierii care fac formări dar n au puncte că deh…că vorba aia,mare reforma și la gradație …

    1. Sunt total de acord cu dvs. Sunt multe cadre didactice care iau de zeci de ani gradatii de merit și habar n-au sa deschidă calculatorul, dar la metode inovative au doldora de adeverințe fabricate și mai mult decât atât și avizate de directori.

  10. Deci alt dosar. Pentru 15 credite europene ai echivalenta 6 credite naționale=1 credit european. adică pentru 15 ECTS ai nevoie de 90 CPT. Moamă, ce reformă. Bătaie de joc a plimbărtorilor de hârtii din minister. ce visează noaptea ne pun pe noi să facem dosare ziua.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Birocratizarea învățământului

Educația dosarului cu șină sau de ce unele inspectoratele școlare expun profesorii la COVID-19 cu trei săptămâni înainte de examenul de titularizare. Birocratizarea învățământului revine în forță

Înscrierile pentru Titularizarea în învățământ, considerat concursul de angajare în sistemul de educație de la noi, sunt programate în perioada 9-16 iulie și, potrivit medotologiei aprobate, acestea pot să se…
Vezi articolul

Organizarea examenului de titularizare la nivelul școlii, prin concurs pe post, măsură blocată la implementare, acuză un raport USR-PLUS / Renunțarea la norma didactică și implementarea normei de muncă de 40 ore, cu sarcini date de director, propunere pentru pachetul “România Educată”

Organizarea examenului de titularizare la nivelul școlii, prin concurs pe post, a fost o măsură acceptată în programul de guvernare, dar este blocată la implementare, potrivit unui raport numit „8…
Vezi articolul
începerea școlii, predare bilingvă

Ministerul Educației, în ziua în care titularizarea a fost suspendată: Imediat după încetarea stării de alertă, Ministerul va dispune reluarea acestor activități, care se vor realiza conform unui calendar aprobat prin ordin

Concursul de titularizare 2020 a fost suspendat, anunță Ministerul Educației printr-un comunicat oficial, abia la o zi după ce ministrul a semnat un ordin pentru suspendarea concursului și chiar în…
Vezi articolul

Banii de cărți și cursuri, pentru profesori, reintroduși prin amendamente la legea Educației. Titularizarea în mediul rural, premiată cu 3 salarii minime brute – propuneri PSD / Cadrele didactice fără locuință proprie ar putea primi chirie de 400 de euro pe lună

Profesorii ar putea să beneficieze anual de două salarii minime brute pentru dezvoltarea profesională și pentru achiziționarea de materiale didactice, potrivit unor amendamente depuse de Partidul Social Democrat (PSD). Alte…
Vezi articolul