PROIECT Profesorii ar putea să justifice notele elevilor de la lucrările scrise, în termen de 15 zile de la comunicare, la solicitarea copilului sau părintelui

19.295 de vizualizări
Foto: © Iakov Filimonov | Dreamstime.com
Profesorii ar putea să justifice notele elevilor de la lucrările scrise, în termen de 15 zile de la comunicare, la solicitarea verbală a copilului sau părintelui, potrivit proiectului ce vizează noul Statut al elevului. Documentul a fost depus, joi, 1 februarie, la registratura Ministerului Educației, conform unui comunicat al organizației Salvați Copiii.
  • Draftul a fost depus de un un grup de reprezentanți ai copiilor, voluntari ai Organizației Salvați Copiii România, precum și reprezentanții Asociației Elevilor din Constanța, Asociației Elevilor din București-Ilfov și Asociației Vâlcene a Elevilor.

Concret, termenul pentru care părinții și elevii pot cere profesorilor să justifice nota de la lucrările scrise a fost triplat: de la maximum 5 zile la maximum 15 zile.

Dacă argumentele profesorului nu sunt considerate satisfăcătoare, elevul sau părintele poate solicita, în scris, conducerii unității de învățământ, reevaluarea lucrării scrise. Directorul școlii va desemna alți doi profesori care nu predau la clasa respectivă și care vor reevalua lucrarea scrisă.

Art. 15 – „(3) Elevul sau, după caz, părintele, tutorele ori reprezentantului legal solicită, verbal, cadrului didactic să justifice rezultatul evaluării, în prezența elevului și a părintelui, tutorelui sau reprezentantului legal, în termen de maximum 15 zile de la comunicare.

(4) În situația în care argumentele prezentate de cadrul didactic nu sunt considerate satisfăcătoare, elevul, părintele, tutorele sau reprezentantului legal poate solicita, în scris, conducerii unității de învățământ, reevaluarea lucrării scrise.

(5) Pentru soluționarea cererii de reevaluare, directorul desemnează alte două cadre didactice de specialitate din unitatea de învățământ preuniversitar, care nu predau la clasa respectivă și care reevaluează lucrarea scrisă.

(6) Media notelor acordate separat de cadrele didactice prevăzute la alin. (2) este nota rezultată în urma reevaluării. În cazul învățământului primar, calificativul este stabilit prin consens de către cele două cadre didactice.

(7) În cazul în care nota acordată în urma reevaluării este mai mare, contestația este acceptată. În cazul în care nota este mai mică, contestația este respinsă.

(8) În cazul acceptării contestației, directorul anulează nota obținută în urma evaluării inițiale. Directorul trece nota acordată în urma contestației și autentifică schimbarea prin semnătură. Calificativul sau nota obținută în urma contestației are caracter definitiv.

(9) În situația în care în unitatea de învățământ preuniversitar nu există alți învățători/institutori/profesori pentru învățământul primar sau profesori de specialitate care să nu predea la clasa respectivă, pot fi desemnați, de către direcția de învățământ preuniversitar, cadre didactice din învățământul primar sau profesori de specialitate din alte unități de învățământ”, conform proiectului.

Ce prevede actualul Statut al elevului

Amintim că Statutul elevului a fost modificat de Ministerul Educației în 2023 cu câteva reglementări în special la clasele primare. Una dintre modificările publicate în Monitorul Oficial este cea care prevede posibilitatea scăderii calificativului la purtare pentru elevii din învățământul primar. Statutul elevului, varianta 2023, a fost aprobat prin ordinul de ministru nr. 3.797 din 8 martie 2023 și a fost publicat abia 14 zile mai târziu.

Actualul Statut al elevului prevede că părintele sau elevul solicită, verbal, solicită, verbal, cadrului didactic să justifice rezultatul evaluării, în prezența elevului și a părintelui, tutorelui sau susținătorului legal, în termen de maximum 5 zile de la comunicare.

Foto: Statutul elevului din 10 august 2016 – captură legislatie.just
Informații de context

Pe 28 decembrie 2023, Consiliul Național al Elevilor a venit cu propriile propuneri pentru modificarea statutului elevului, printre care curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, dreptul la produse de igienă în școli, consiliere pentru elevii exmatriculați.

După o analiză privind implementarea Statutului Elevului, CNE a mai făcut 14 recomandări.

Legat de violența școlară, Consiliul Național al Elevilor recomandă introducerea în noul Statut al Elevului a unor noi funcții în cadrul consiliilor școlare ale elevilor, cu statut de directori de departamente, elevi ambasadori antibullying, cu scopul de a crește încrederea pe care elevii o au în colegii lor care îi reprezintă.

O altă recomandare care a stârnit controverse este aceea de a nu mai exista intrări/ieșiri separate din unitatea de învățământ, destinate exclusiv profesorilor. Ligia Deca a spus că lasă școlilor decizia de a stabili intrări separate sau comune pentru profesori și elevi. Președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) spune că intrările separate în școli pentru profesori, respectiv pentru elevi nu reprezintă o formă de discriminare. 

Vezi aici restul recomandărilor Consiliului Național al Elevilor

Foto: © Iakov Filimonov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Propunerile mai multor asociații de elevi privind noul Statut al elevilor, depuse la Ministerul Educației, joi, 1 februarie / Proiect elaborat împreună cu Organizația Salvați Copiii

30 comments
  1. Atâta circ in comentarii, și bineînțeles că “super intelectualii” dau si replicile “deștepte”!🥺
    Fraților, aici este clar vorba despre niste încălcări de drepturi ale unor copii in cauză, care de multe ori, se trezesc cu note mici la anumite evaluari, pe care profesorii le dau ca “pedepse” pt copii..ori ca au ei o dispoziție proasta sau pur si simplu “li s a pus pata” pe anumiti elevi, si nu vor sa ii treacă la materia lor pe care o predau sau chiar clasa, în cazul claselor primare.
    Nu doar o data, s a intamplat ca in clasa copilului meu, profesorii sa intre in clasă, nervoși din diferite motive..si sa le trântească note de 2 si 3 unor copii, nejustificate.. doar așa..ca si au propus sa nu ii treacă la materia lor, ori ca sa nu mai primeasca bursa socială..(care, parca ar da din buzunarul lor..)
    În fine.. pentru astfel de situații, a fost data aceasta lege, ca sa nu se mai faca abuz de putere in unele cazuri din școlile noastre!
    Nu mai spun si faptul ca “mica atenție” după acordarea unor note mici nejustificate, pot schimba “impresia” profesorilor..care, unii o fac intenționat pt asta, iar alții..pt ca fac meditații in particular și unii copii “chiar au nevoie de câteva ore suplimentare”!

    Nu vreau sa insinuez ceva ..dar, oare cei ce se simt atât de loviți si jigniți de această lege, venita in ajutorul copiilor, fac parte din categoriile de cadre didactice menționate de mine mai sus?!..Intreb doar..

  2. O prostie mai mare nu exista. Sa vedeti asalt de contestatii din partea parintilor cu “basini” in cap si a elevilor lipsiti de respect. Alta treaba n-au cadrele didactice decat sa stea sa faca munca in folosul comunitatii si sa verifice lucrari de la alte clase pe gratis. Alta treaba in afara de a discredita munca profesorului nu aveti? Nu v-ati saturat sa-l injositi atat? Doamna Deca, de ce nu le dati profesorilor sa faca legile daca tot pasati altor profesori treaba de la clasa a unora? Ma gandesc ca ati putea sa le dati profesorilor sa faca legile, sa aiba cuvantul decisiv, sa aiba posibilitatea sa conteste la presedinte aberatiile dvs. de legi si tot profesorii sa aiba cuvantul decisiv asupra legii si nu dvs. asa cum si dvs. pasati indatoririle unui profesor altui profesor si doar sa stati ca o maimuta in functie eventual luata si peste picior de toti profesorii.

  3. Planifici atunci doar un număr limitat de lucrări scrise, iar celelalte evaluări le multiplicăm cu 4 și acordăm note în evaluarea continuă și evaluarea la clasă.

    Succes!

  4. La articolul asta ați sărit că haitele 19 să comentați,dar la articolele că elevii au ore multe inutile ,că ghiozdanele sunt grele,mucles .

  5. Voi incepe cu sintagma PESTELE DE LA CAP SE IMPUTE…mesajul nu are legătură cu notele elevilor, problema in unele școli este mult mai grava, dragi colegi . Într-o școală din România s-a încetățenit o cutumă prin care se fac colectări de sume frumușele pentru ziua directorului, a secretarei, a colegului X care își dă gradul și trebuie să i se cumpere o amintire cadou. Stau și mă întreb, poate retoric , nu ar fi de competența organelor abilitate să fie anunțate și să înceapă o anchetă referitoare la persoanele care au în obicei aceste practici ?Suntem înștiințați că ba vine ziua secretarei, ba ziua directorului, ba ziua onomastică a lui X și Y…..,ba că trebuie să iei cadou pentru că persoana T și-a dat gradul…..și îți dai gradul ca să primești cadou ? Sau îți dai gradul ca să progresezi ? Poate ne povestiți ce practici sunt în școlile dumneavoastră să știm și noi.

  6. Voi fi extrem de punctual și voi afirma că PEȘTELE DE LA CAP SE IMPUTE…nu ați auzit expresia aceasta…???!!!
    1. Femeia de serviciu e turnătorul numărul unu la director plus SECRETARA…
    2. suplinitorii vin pe locul doi rapid din urmă, să nu care cumva să rămână vreunul care nu a raportat.
    3.apoi vin titularii băgăcioși, care dau din coate și țin isonul direcțiunii
    4. titularii de BUN SIMT care stau în banca lor, își văd de elevi și se uită cum cei de 21-22 de ani se frământă pe lângă director care mai de care pentru funcții și puncte.
    Care este problema de fapt …? Întreb și eu , cum se poate că acești tineri high life sa intre în CA , sa dea ordine, sa te pună la respect ca titular care ai o vârsta în instituția respectivă ca să nu mai vorbim de strângerea de bani pentru secretara, director și altul care vrea să-și facă ziua …! Aici deja miroase a abuz…. să cerșești bani pentru ziua directorului, pentru onomastica lui x, pentru secretară, pentru colegul care și-a dat gradul ca să i se facă cadou !!!??? Nu cumva ar trebui anunțate organele abilitate să rezolve aceste probleme ? La dumneavoastră, dragi colegi cum se procedează că la noi dam milioane pentru cadouri.

  7. Propun să se conteste chiar prezența profesorului în școală, a portarului, a personalului de serviciu, a tuturor angajaților școlii!!! Lăsați, stimată doamnă Deca, școala pe mâna elevilor, dar scoateți-i dracului la pensie pe toți, dar fără să le ciuntiți oamenilor din salariu!!! În locul lor, apelați la serviciile AI!

  8. Alta bataie de joc la adresa profesorilor. O sa ajunga sa predea femeia de serviciu, ca in ritmul asta n-o sa se mai indrepte nimeni catre invatamabt.Cati medicici au justificat mita pe care o primesc, sau diacnosticele gresite, sau lipsa totala de empatie cu pacientul? Cati judecatori au justificat sentintele gresite si, culmea, cand procesele sunt castigate la CEDO, despagubirile sunt platite de stat si nu de cel care a gresit? Dar acesti salariati se sustin intre ei, au ministri care ii apara, nu ca profesorii care au ajuns bataia de joc a tuturor, incepand cu sindicalistii si cu ministra, sau seful statului. Pacat …

  9. Obligatoriu!
    Iar la final de an scolar obligatoriu și un raport cu câte motivări scrise au fost înregistrate.
    Cu copii ale acestora.
    In dosar cu șină și scanate si trimise pe email….cu confirmare de primire…

    Acesta e un pamflet!
    Parodia continuă.
    Așteptăm scenariul de la Ministerul Educației care ne surprinde cu inepțiile sale zilnice.

  10. Cred că ar trebui ca elevii să își pună singuri notele. Astfel profesorii să fie scutiții de justificări. Și ar fi recomandabil ca lucrările scrise sa fie făcute de profesori, ca elevii să nu mai fie stresați să își scrie singuri lucrările. Și actele de absolvire a unei școli să fie trimise la domiciliul elevului pe cheltuiala scolii, caci nu este normal sa privezi elevul de bani pentru micile placeri, adică o țigară, o cafea, o verigă, un energizant, etc.

  11. Aberații peste aberații!Și vă mai mirați de ce tinerii nu se îndreaptă spre învățământ!Ei oricum nu au răbdarea să se justifice in fața nimănui!

  12. Alte aberații! Alte hârtii! Voi face doar evaluare orală! Facem și noi un proiect prin care să solicităm justificarea unui act medical necorespunzător sau a unui act de justiție considerat nedrept etc.

    1. Ca a fost descoperit copiind, situatie sustinuta cu martori.

      Sau ca a scris raspunsurile perfect, dar cu cerneala simpatica. 🙂

    2. Și eu am fost oprit pe hol de către un părinte, împreună cu dirigintele ptr a justifica un 2. Răspunsul a constat într-o întrebare:” Pe e copil l-ați întrebat de ce a luat 2?” – Pai a spus ” Nu știu”!
      Ei bine, și în cazul meu, când i-am pus două întrebări din lecție mi-a dat același răspuns ca și dvs.”Nu știu”!
      Daca așa cum scrie in catalog notarea se face de la 1 la 10, ptr “Nu știu” ce nota credeți că aș fi putut să-i dau?

      1. De ce nu a fost notat cu nota 1(unu)?

        Pentru ce anume i-a fost acordat acel punct, daca ” așa cum scrie in catalog notarea se face de la 1 la 10″?

  13. Cine lansează astfel de proiecte? De ce sa mai justific nota, daca eu pe test pun concret punctajul?
    Cine lansează astfel de proiecte, cred că ar trebui sa lanseze încă două:
    1. Justificarea notelor mici de către elevi, în lucrările scrise și nu numai, justificare făcută IN SCRIS !!!
    2. Justificarea rezultatelor mediocre sau slabe ale elevilor de către părinți – tot în scris!

    1. La stiintele exacte treaba e relativ simpla.

      Dar mai sunt profesori care formuleaza subiectele in genul “Da exemple de situatii din text care te-au impresionat”. Si, cand elevul raspunde ca nu l-a impresionat nimic, refuza sa-i dea punctaj maxim pentru raspunsul respectiv.

      Apoi, cand vine vorba de autorii canonici, toti elevii trebuie sa lesine de placere, dupa parerea unor profesori. Mai sunt cate unii care reusesc sa se tina pe piciore si ar vrea sa stie de ce l-i s-a aplicat o-soto-gari. 🙂

      De ce va inchipuiti ca, brusc, toti elevii/parintii vor cere justificari? Va fi mai degraba exceptia decat regula. Iar in cazul dumneavoastra, justificarea ar dura circa 1 minut, prin confruntarea raspunsurilor cu punctajul deja anuntat (daca ati formulat corect cerintele).

    2. 1) In calitate de ce ar putea sesiza parintele notarea incorecta? A studiat cu mine in facultate? 2) In conditiile in care notele sunt de la1-10 si pe test este pus punctaj conform baremului si testarea reflecta indeaproape materia predata la clasa, care mai e rostul unei justificari a unei note de 2 spre exemplu? Am primit apostrofari de la parinti care mi-au spus: “Da’ doamna X le-a dat 4 puncte din oficiu ..a pornit notarea de la 4. Dumneavostra de ce de la 1?

      1. Hai, ca macar atat ati retinut din facultate: nu este nimic ce nu poate fi, din principiu, contestat si nu este nimic ce poate fi considerat adevarat daca nu este sustinut de argumente.

        Cu exceptia cazului in care predati Religie…

        Iar treaba cu “ce, a facut facultatea cu mine?” este direct din manual: se numeste sofismul autoritatii. :o))

        1. Bah, desteptule, tu poti aprecia calitatea unui doctor? O mama cu 8 clase poate aprecia daca eu am aplicat corect evaluarea? Ce ma iei cu sofisme si alte porcarii? Ca sa poti aprecia calitatea actului educativ a unui profesor trebuie sa ai cel putin studiile lui.

          1. Nici nu stiu de unde sa incep sa-ti corectez lucrarea!

            Incepi cu o analogie slaba, continui cu o falsa dilema, ca la sfarsit sa te infigi, cu un triplu tulup, direct intr-un om de paie.

            Asta-i maxim de argumente cu care poti sa-ti sustii opinia? Profesor fiind?!

          2. Pentru felcerul filosof de mai sus/jos. Daca tot te dai parintele argumentarii, atunci ar fi trebuit sa-ti concepi mesajul asa: este o falsa dilema pentru ca……, este o analogie slaba si uite motivele…..Altfel e doar parada de niscaiva vocabular si multa pricepere pur romaneasca la toate.
            Si da, omul are dreptate, felcere, iti poate aprecia munca doar cineva care, pentru ca are aceleasi studii, stie cu ce se mananca. Altfel, din astia ca tine, ciocanitori in padurea verde, e plin crangul.

          3. @B: Pentru meditatii la argumentare, sunati la 22-22-2-2. :))

            Faci confuzie, la fel ca @Loverboy, intre aprecierea muncii/actului educativ (adusa de voi in discutie cu de-a sila) si justificarea notei (care era in cauza)?

            Daca insa o faci intentionat, desprinde-te si tu din paie si mergi unde sta si @Loverboy, in ultima banca, te rog.

            Jos!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

LISTA Peste 2.500 de proiecte au fost admise pentru o posibilă finanțare de Ministerul Educației în apelul pentru dotarea claselor cu mobilier, a laboratoarelor de informatică, de științe și a cabinetelor școlare / Începe etapa a II-a – evaluarea calitativă

Ministerul Educației a anunțat lista proiectelor admise în apelul „Dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unităților de învățământ preuniversitar și a unităților conexe” (palatele și cluburile copiilor,…
Vezi articolul

Elevii români și performanțele lor la olimpiadele de Informatică din ultimii 35 de ani, pe o nouă platformă a Societății de Excelență și Performanță în Informatică / Cine sunt elevii care au compus loturile și profesorii lor – statistici și imagini

Datele despre elevii români, profesorii care i-au pregătit și performanțele lor la olimpiadele de informatică din anii 1990 și până în prezent se regăsesc pe o nouă platformă a Societății…
Vezi articolul