PROIECT Portofoliul educațional al elevului poate fi un biblioraft sau în format digital – model. Va conține foi matricole, diplome de absolvire, rezultate de la evaluări, recomandări de orientare și cel mult 10 diplome de la concursuri și certificate

Foto: © JaCrispy | Dreamstime.com

Portofoliul educațional, care urmează să intre în vigoare în septembrie pentru copiii care încep anul școlar 2024-2025 în grupa mijlocie și elevii de clasa pregătitoare, va putea fi în format biblioraft sau în format digital, stocat pe o platformă de tip catalog școlar, se arată în proiectul de metodologie pusă în consultare publică de Ministerul Educației joi.

Printre documentele pe care le conține portofoliul educațional este o serie de documente de educație formală (diplome de absolvire, foi matricole, rezultate la evaluări naționale, recomandări de orientare) și documente de educație non-formală (diplome de la competiții școlare și de la voluntariat), acestea din urmă cu o limită de cel mult 10. Un model de copertă și structură pentru portofoliu poate fi consultat mai jos în articol.

(1) Portofoliul individual se realizează în format fizic sau în format digital, iar decizia privind organizarea acestuia este luată de preșcolar/elev împreună cu cadrul didactic. O selecție de documente din cadrul portofoliului individual, realizată conform prevederilor art.9 alin.(1), poate fi atașată portofoliului educațional.

(2) Portofoliul educațional poate fi realizat în format fizic sau în format digital.

(3) Portofoliul educațional în format digital poate fi înregistrat pe platforma școlii/ pe platforme de stocare bazate pe cloud până la momentul operaționalizării platformei digital integrate ca parte a Sistemului integrat de management al școlarității, administrat de Ministerul Educației, prin intermediul UESMATD , conform prevederile art. 133 alin.(1), (3) și (4) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare”, scrie la articolul 6 din proiectul de metodologie.

Portofoliul educațional nu poate fi utilizat în scopul ierarhizării și al comparării elevilor în sens discriminatoriu, mai arată același proiect. Cu alte cuvinte, nu va fi folosit ca metodă de selecție sau, de exemplu, să conteze pentru admiterea la liceu ori în universități. Prevederea referitoare la obligativitatea portofoliului educațional se găsește și în Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 (art. 98).

Iată pe larg ce cuprinde portofoliul educațional:

A) SECȚIUNEA I – Date de identificare (date personale ale preșcolarului/elevului, așa cum apar în catalogul grupei/clasei);

B) SECȚIUNEA II – Rezultate și produse ale activităților de învățare, cu următoarele delimitări:

II.1 – Educație formală:

a) documente școlare – diplome de absolvire, foi matricole, certificări profesionale (cu excepția portofoliului pentru nivel preșcolar);
b) planuri individualizate de învățare, planul educațional personalizat în cazul elevilor cu cerințe educaționale speciale;
c) rezultate ale evaluărilor și examenelor naționale;
d) rapoarte descriptive de evaluare de la finalul învățământului preșcolar, al clasei pregătitoare și al clasei I;
e) recomandări de orientare școlară și profesională ori de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior sau pe piața forței de muncă, cu caracter consultativ.

II.2 – Educație non-formală:

a) diplome/certificate/adeverințe de participare la concursuri, competiții, olimpiade, festivaluri, simpozioane etc.;
b) certificate de competențe lingvistice, digitale etc.;
c) produse relevante ale activității – eseuri, proiecte, lucrări de cercetare, desene, fotografii ale unor lucrări practice/creative etc.;
d) diplome/certificate/adeverințe de participare la programe de voluntariat
”.

Documenele care atestă educația non-formală sunt însă limitate la numărul de 10, fără o explicație pentru acest criteriu:

(2) În vederea realizării/completării portofoliului educațional/an școlar, documentele prevăzute la secțiunea II.2 cuprind maximum 10 diplome/certificate/adeverințe obținute la competiții, olimpiade, concursuri pe discipline, concursuri sportive, activități extra-curriculare, simpozioane, activități de voluntariat etc. organizate în contexte extrașcolare, organizate de școală sau alte instituții și organizații.

Unitatea de învățământ are obligația de a oferi elevilor contexte de activitate extrașcolară, care pot fi valorificate pentru această componentă a portofoliului educațional, în special pentru elevii care au oportunități reduse sau care se află în situație de risc educațional”, scrie la articolul 9 din proiectul de metodologie.

Portofoliul educațional poate fi completat și cu o selecție de documente care să arate rezultatele activităților din arii de interes ale elevului, selectate împreună cu profesorii pe parcursul anului școlar. Sunt prevăzute între 2 și 4 astfel de documente pentru grădiniță și clasele primare și între 4 și 6 – pentru gimnaziu și liceu:

Art. 9 (1) În vederea realizării portofoliului educațional/an școlar, documentele prevăzute la art. 6 alin. (1), parte a portofoliului individual, pot asigura completarea tabloului privind dezvoltarea și evoluția preșcolarului/elevului. În acest sens, vor fi selectate:

a) pentru învățământul preșcolar, între 2 – 4 produse relevante ale activității rezultate în urma derulării unor proiecte tematice/activități pe domenii experiențiale, selectate de copil împreună cu cadrul didactic și/sau părintele, care ilustrează nivelul de dezvoltare al preșcolarului;

b) pentru învățământul primar, între 2-4 produse relevante ale activității școlare rezultate în urma parcurgerii unor unități de învățare, selectate de elev împreună cu profesorul pentru învățământul primar și/sau părintele, pentru minimum două arii curriculare;

c) pentru învățământul gimnazial, între 4-6 produse relevante ale activității școlare rezultate în urma parcurgerii unor unități de învățare, selectate de elev împreună cu profesorii și/sau părintele, pentru minimum două arii curriculare;

d) pentru învățământul liceal, între 4-6 produse relevante ale activității școlare rezultate în urma parcurgerii unor unități de învățare, selectate de elev împreună cu profesorii, pentru ariile curriculare de interes”.

Ce pot atașa elevii și profesorii la portofoliu în funcție de ciclul de învățământ

Pentru Învățământ preșcolar – educație formală:

a) Raportul descriptiv de evaluare, referitor la dezvoltarea fizică și la formarea competențelor cognitive și socio-emoționale ale copilului la sfârșitul grupei mari din învățământul preșcolar
b) Planuri individualizate de învățare / planul educațional personalizat în cazul preșcolarilor cu cerințe educaționale speciale, după caz
c) Produse relevante ale activității preșcolarilor – desene, fotografii, colaje, proiecte, lucrări practice/creative etc., selectate din portofoliului individual al preșcolarului (conform precizărilor art…..din OM….)
d) Recomandări de orientare școlară ori de încadrare în învățământul primar, cu caracter consultativ

a) diplome/certificate/adeverințe de participare la concursuri, competiții, festivaluri etc.
b) diplome/adeverințe/certificate de competențe (lingvistice, digitale etc.)
c) produse relevante ale activității – desene, fotografii ale unor lucrări practice/creative, proiecte etc.

Pentru Învățământ primar – educație formală:

a) Documente școlare – Foaie matricolă;
b) Acte de studii: certificatul de absolvire a învățământului obligatoriu de nivel primar (pentru absolvenții programului A doua Șansă);
c) Planuri individualizate de învățare / planul educațional personalizat în cazul elevilor cu cerințe educaționale speciale, după caz
d) Rezultate ale evaluărilor naționale:

e) Produse relevante ale activității școlare – eseuri, proiecte, lucrări practice, desene, fotografii ale unor lucrări practice/creative etc., selectate din portofoliul individual al elevului (conform precizărilor art…..din OM….);
f) Raportul anual de evaluare a dezvoltării fizice, socio-emoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării, precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor de învăţare la finalul clasei pregătitoare
f) (sic!) Raportul anual de evaluare a dezvoltării fizice, socio-emoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării, precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor de învăţare la finalul clasei I
g) Recomandări de orientare școlară ori de încadrare în învățămânul gimnazial, cu caracter consultativ

a) diplome/certificate/adeverințe de participare la concursuri, competiții, festivaluri etc.
b) diplome/adeverințe/certificate de competențe (lingvistice, digitale etc.)
c) produse relevante ale activității – desene, fotografii ale unor lucrări practice/creative, proiecte etc.

Pentru Învățământ gimnazial – educație formală:

a) Documente școlare – Foaie matricolă la finalul clasei a VIII-a;
b) Acte de studii: diploma de absolvire a învățământului gimnazial;
c) Planuri individualizate de învățare / planul educațional personalizat în cazul elevilor cu cerințe educaționale speciale, după caz
d) Rezultate ale evaluărilor naționale:

e) Produse relevante ale activității școlare: eseuri, proiecte, lucrări de cercetare, desene, fotografii ale unor lucrări practice/creative etc. (conform precizărilor art…..din OM….)
f) Recomandări de orientare școlară și profesională ori de încadrare înînvățământul liceal, cu caracter consultativ

a) diplome/certificate/adeverințe de participare la concursuri, competiții, festivaluri etc.
b) diplome/adeverințe/certificate de competențe (lingvistice, digitale etc.) etc.
c) adeverințe ale activității de voluntariat
d) produse relevante ale activității – desene, fotografii ale unor lucrări practice/creative, proiecte etc.

Pentru Învățământ liceal/profesional – educație formală:

a) Documente școlare – Foaie matricolă la finalul clasei a XII-a – XIII-a; suplimentul descriptiv în format Europass;
b) Acte de studii: diplome, certificate (de calificare profesională de nivel 3, 4, de competențe lingvistice, de competențe digitale, atestate, diploma de absolvire după 3 ani de liceu tehnologic, după caz), Planuri individualizate de învățare / planul educațional personalizat în cazul elevilor cu cerințe educaționale speciale, după caz
c) Rezultate ale examenelor naționale: Rezultatele obținute la Examenul național de Bacalaureat
d) Produse relevante ale activității școlare: eseuri, proiecte, lucrări de cercetare, desene, fotografii ale unor lucrări practice/creative etc. (conform precizărilor art…..din OM….)
e) Recomandări de orientare școlară și profesională ori de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior sau pe piața forței de muncă, cu caracter consultativ.

a) diplome/certificate/adeverințe de participare la concursuri, competiții, festivaluri etc.
b) diplome/adeverințe/certificate de competențe (lingvistice, digitale etc.) etc.
c) adeverințe ale activității de voluntariat
d) produse relevante ale activității – desene, fotografii ale unor lucrări practice/creative, proiecte etc.

FOTO DOCUMENT MODEL Copertă și cuprins portofoliul educațional 2024:

DOCUMENT DESCARCĂ Proiectul Ministerului Educației – portofoliu educațional 2024:

Foto: © JaCrispy | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Portofoliul educațional nu poate fi utilizat în scopul ierarhizării și al comparării elevilor în sens discriminatoriu, potrivit unui proiect al Ministerului Educației / Ce este portofoliul educațional și ce roluri are
Portofoliul educațional, obligatoriu din septembrie 2024 pentru copiii care intră în grupa mijlocie și elevii de clasa pregătitoare, prevede legea educației. Ce va conține acesta
Ministrul Educației ar putea încălca Legea învățământului preuniversitar. Regulamentul pentru portofoliul educațional ar urma să fie gata până pe 31 august 2025, deși legea prevede că portofoliul este obligatoriu pentru copiii care intră în grupa mijlocie și în clasa pregătitoare, în anul școlar 2024-2025
BREAKING Conținutul portofoliului educațional al elevului, transpus în Regulamentul actelor de studii, din Legea Educației – proiect de ordin / Cuprinde toate diplomele, certificatele sau alte înscrisuri obținute de către elevi în contexte de învățare formale, non-formale şi informale
Portofoliul educațional va fi un insectar de note sau creează legea învățământului un ecosistem coerent și integrat – Daniela Vasile
Mircea Miclea, avertisment cu privire la securizarea datelor sensibile ale tuturor elevilor din România: Este neclar cine gestionează portofoliul personal educațional al elevului, menținut în proiectul legii educației, dar care va avea și formă electronică. Dacă nu sunt securizate aceste date, cariera oricui poate fi distrusă uitându-te la portofoliu
Sorin Cîmpeanu reacționează la avertismentul lansat de Mircea Miclea, pe tema securității datelor din portofoliul educațional al elevilor: Ministerul Educației coordonează și în prezent funcționarea optimă a Sistemului Integrat de Management al Școlarității / SIMS este de fapt programul catalogul electronic, de 42 de milioane de euro, semnat în 2019 și blocat până acum, a cărui resuscitare ar trebui făcută de STS și ADR
Generația uitată: Elevii care întră clasa a VII-a ar trebui să susțină anul viitor examen de admitere la liceu, la care să conteze portofoliul educațional
Exit mobile version