Portofoliul educațional, care urmează să intre în vigoare în septembrie pentru copiii care încep anul școlar 2024-2025 în grupa mijlocie și elevii de clasa pregătitoare, va putea fi în format biblioraft sau în format digital, stocat pe o platformă de tip catalog școlar, se arată în proiectul de metodologie pusă în consultare publică de Ministerul Educației joi.
Printre documentele pe care le conține portofoliul educațional este o serie de documente de educație formală (diplome de absolvire, foi matricole, rezultate la evaluări naționale, recomandări de orientare) și documente de educație non-formală (diplome de la competiții școlare și de la voluntariat), acestea din urmă cu o limită de cel mult 10. Un model de copertă și structură pentru portofoliu poate fi consultat mai jos în articol.
- La acestea, elevii și profesorii pot adăuga și documente secundare, alese din portofoliul individual (cum ar fi planșe, desene, rezultate la testări la discipline din aria curriculară de interes a elevului).
„(1) Portofoliul individual se realizează în format fizic sau în format digital, iar decizia privind organizarea acestuia este luată de preșcolar/elev împreună cu cadrul didactic. O selecție de documente din cadrul portofoliului individual, realizată conform prevederilor art.9 alin.(1), poate fi atașată portofoliului educațional.
(2) Portofoliul educațional poate fi realizat în format fizic sau în format digital.
(3) Portofoliul educațional în format digital poate fi înregistrat pe platforma școlii/ pe platforme de stocare bazate pe cloud până la momentul operaționalizării platformei digital integrate ca parte a Sistemului integrat de management al școlarității, administrat de Ministerul Educației, prin intermediul UESMATD , conform prevederile art. 133 alin.(1), (3) și (4) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare”, scrie la articolul 6 din proiectul de metodologie.
Portofoliul educațional nu poate fi utilizat în scopul ierarhizării și al comparării elevilor în sens discriminatoriu, mai arată același proiect. Cu alte cuvinte, nu va fi folosit ca metodă de selecție sau, de exemplu, să conteze pentru admiterea la liceu ori în universități. Prevederea referitoare la obligativitatea portofoliului educațional se găsește și în Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 (art. 98).
Iată pe larg ce cuprinde portofoliul educațional:
„A) SECȚIUNEA I – Date de identificare (date personale ale preșcolarului/elevului, așa cum apar în catalogul grupei/clasei);
B) SECȚIUNEA II – Rezultate și produse ale activităților de învățare, cu următoarele delimitări:
II.1 – Educație formală:
a) documente școlare – diplome de absolvire, foi matricole, certificări profesionale (cu excepția portofoliului pentru nivel preșcolar);
b) planuri individualizate de învățare, planul educațional personalizat în cazul elevilor cu cerințe educaționale speciale;
c) rezultate ale evaluărilor și examenelor naționale;
d) rapoarte descriptive de evaluare de la finalul învățământului preșcolar, al clasei pregătitoare și al clasei I;
e) recomandări de orientare școlară și profesională ori de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior sau pe piața forței de muncă, cu caracter consultativ.
II.2 – Educație non-formală:
a) diplome/certificate/adeverințe de participare la concursuri, competiții, olimpiade, festivaluri, simpozioane etc.;
b) certificate de competențe lingvistice, digitale etc.;
c) produse relevante ale activității – eseuri, proiecte, lucrări de cercetare, desene, fotografii ale unor lucrări practice/creative etc.;
d) diplome/certificate/adeverințe de participare la programe de voluntariat”.
Documenele care atestă educația non-formală sunt însă limitate la numărul de 10, fără o explicație pentru acest criteriu:
„(2) În vederea realizării/completării portofoliului educațional/an școlar, documentele prevăzute la secțiunea II.2 cuprind maximum 10 diplome/certificate/adeverințe obținute la competiții, olimpiade, concursuri pe discipline, concursuri sportive, activități extra-curriculare, simpozioane, activități de voluntariat etc. organizate în contexte extrașcolare, organizate de școală sau alte instituții și organizații.
Unitatea de învățământ are obligația de a oferi elevilor contexte de activitate extrașcolară, care pot fi valorificate pentru această componentă a portofoliului educațional, în special pentru elevii care au oportunități reduse sau care se află în situație de risc educațional”, scrie la articolul 9 din proiectul de metodologie.
Portofoliul educațional poate fi completat și cu o selecție de documente care să arate rezultatele activităților din arii de interes ale elevului, selectate împreună cu profesorii pe parcursul anului școlar. Sunt prevăzute între 2 și 4 astfel de documente pentru grădiniță și clasele primare și între 4 și 6 – pentru gimnaziu și liceu:
„Art. 9 (1) În vederea realizării portofoliului educațional/an școlar, documentele prevăzute la art. 6 alin. (1), parte a portofoliului individual, pot asigura completarea tabloului privind dezvoltarea și evoluția preșcolarului/elevului. În acest sens, vor fi selectate:
a) pentru învățământul preșcolar, între 2 – 4 produse relevante ale activității rezultate în urma derulării unor proiecte tematice/activități pe domenii experiențiale, selectate de copil împreună cu cadrul didactic și/sau părintele, care ilustrează nivelul de dezvoltare al preșcolarului;
b) pentru învățământul primar, între 2-4 produse relevante ale activității școlare rezultate în urma parcurgerii unor unități de învățare, selectate de elev împreună cu profesorul pentru învățământul primar și/sau părintele, pentru minimum două arii curriculare;
c) pentru învățământul gimnazial, între 4-6 produse relevante ale activității școlare rezultate în urma parcurgerii unor unități de învățare, selectate de elev împreună cu profesorii și/sau părintele, pentru minimum două arii curriculare;
d) pentru învățământul liceal, între 4-6 produse relevante ale activității școlare rezultate în urma parcurgerii unor unități de învățare, selectate de elev împreună cu profesorii, pentru ariile curriculare de interes”.
Ce pot atașa elevii și profesorii la portofoliu în funcție de ciclul de învățământ
Pentru Învățământ preșcolar – educație formală:
a) Raportul descriptiv de evaluare, referitor la dezvoltarea fizică și la formarea competențelor cognitive și socio-emoționale ale copilului la sfârșitul grupei mari din învățământul preșcolar
b) Planuri individualizate de învățare / planul educațional personalizat în cazul preșcolarilor cu cerințe educaționale speciale, după caz
c) Produse relevante ale activității preșcolarilor – desene, fotografii, colaje, proiecte, lucrări practice/creative etc., selectate din portofoliului individual al preșcolarului (conform precizărilor art…..din OM….)
d) Recomandări de orientare școlară ori de încadrare în învățământul primar, cu caracter consultativ
- Pentru Învățământ preșcolar – educație non-formală:
a) diplome/certificate/adeverințe de participare la concursuri, competiții, festivaluri etc.
b) diplome/adeverințe/certificate de competențe (lingvistice, digitale etc.)
c) produse relevante ale activității – desene, fotografii ale unor lucrări practice/creative, proiecte etc.
Pentru Învățământ primar – educație formală:
a) Documente școlare – Foaie matricolă;
b) Acte de studii: certificatul de absolvire a învățământului obligatoriu de nivel primar (pentru absolvenții programului A doua Șansă);
c) Planuri individualizate de învățare / planul educațional personalizat în cazul elevilor cu cerințe educaționale speciale, după caz
d) Rezultate ale evaluărilor naționale:
- Fișele de evaluare aferente testelor administrate la Evaluarea națională de la finalul clasei a II-a
- Fișele de evaluare aferente testelor administrate la Evaluarea națională de la finalul clasei a IV-a
e) Produse relevante ale activității școlare – eseuri, proiecte, lucrări practice, desene, fotografii ale unor lucrări practice/creative etc., selectate din portofoliul individual al elevului (conform precizărilor art…..din OM….);
f) Raportul anual de evaluare a dezvoltării fizice, socio-emoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării, precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor de învăţare la finalul clasei pregătitoare
f) (sic!) Raportul anual de evaluare a dezvoltării fizice, socio-emoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării, precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor de învăţare la finalul clasei I
g) Recomandări de orientare școlară ori de încadrare în învățămânul gimnazial, cu caracter consultativ
- Pentru Învățământ primar – educație non-formală:
a) diplome/certificate/adeverințe de participare la concursuri, competiții, festivaluri etc.
b) diplome/adeverințe/certificate de competențe (lingvistice, digitale etc.)
c) produse relevante ale activității – desene, fotografii ale unor lucrări practice/creative, proiecte etc.
Pentru Învățământ gimnazial – educație formală:
a) Documente școlare – Foaie matricolă la finalul clasei a VIII-a;
b) Acte de studii: diploma de absolvire a învățământului gimnazial;
c) Planuri individualizate de învățare / planul educațional personalizat în cazul elevilor cu cerințe educaționale speciale, după caz
d) Rezultate ale evaluărilor naționale:
- Fișele de evaluare aferente testelor administrate la Evaluarea națională de la finalul clasei a VI-a
- Rezultatele obținute la Evaluarea națională a absolvenților clasei a VIII-a
e) Produse relevante ale activității școlare: eseuri, proiecte, lucrări de cercetare, desene, fotografii ale unor lucrări practice/creative etc. (conform precizărilor art…..din OM….)
f) Recomandări de orientare școlară și profesională ori de încadrare înînvățământul liceal, cu caracter consultativ
- Pentru Învățământ gimnazial – educație non-formală:
a) diplome/certificate/adeverințe de participare la concursuri, competiții, festivaluri etc.
b) diplome/adeverințe/certificate de competențe (lingvistice, digitale etc.) etc.
c) adeverințe ale activității de voluntariat
d) produse relevante ale activității – desene, fotografii ale unor lucrări practice/creative, proiecte etc.
Pentru Învățământ liceal/profesional – educație formală:
a) Documente școlare – Foaie matricolă la finalul clasei a XII-a – XIII-a; suplimentul descriptiv în format Europass;
b) Acte de studii: diplome, certificate (de calificare profesională de nivel 3, 4, de competențe lingvistice, de competențe digitale, atestate, diploma de absolvire după 3 ani de liceu tehnologic, după caz), Planuri individualizate de învățare / planul educațional personalizat în cazul elevilor cu cerințe educaționale speciale, după caz
c) Rezultate ale examenelor naționale: Rezultatele obținute la Examenul național de Bacalaureat
d) Produse relevante ale activității școlare: eseuri, proiecte, lucrări de cercetare, desene, fotografii ale unor lucrări practice/creative etc. (conform precizărilor art…..din OM….)
e) Recomandări de orientare școlară și profesională ori de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior sau pe piața forței de muncă, cu caracter consultativ.
- Pentru Învățământ liceal/profesional- educație non-formală:
a) diplome/certificate/adeverințe de participare la concursuri, competiții, festivaluri etc.
b) diplome/adeverințe/certificate de competențe (lingvistice, digitale etc.) etc.
c) adeverințe ale activității de voluntariat
d) produse relevante ale activității – desene, fotografii ale unor lucrări practice/creative, proiecte etc.
FOTO DOCUMENT MODEL Copertă și cuprins portofoliul educațional 2024:
DOCUMENT DESCARCĂ Proiectul Ministerului Educației – portofoliu educațional 2024:
- Context. Edupedu.ro a scris că ministrul Educației ar putea încălca Legea învățământului preuniversitar. Regulamentul pentru portofoliul educațional ar urma să fie gata până pe 31 august anul viitor, deși legea prevede că portofoliul este obligatoriu din anul școlar 2024-2025.
- Portofoliul educațional a fost introdus în legea Educației din 2011 și nu a fost folosit niciodată, de altfel legea educației Miclea-Funeriu fiind masiv modificată și cu prevederi prorogate [editare ulterioară] de fiecare guvern care a succedat până la ieșirea ei din vigoare. Primii elevi care ar fi trebuit să aibă portofoliu educațional și pentru care să și conteze la admiterea la liceu, sunt cei care intră în septembrie 2024 clasa a XII-a – cei fără curriculum nou și planuri-cadru noi la liceu, pentru care reforma curriculară a fost amânată de politicieni din 2020 încoace.
- Un proiect de ordin care să modifice regulamentul actelor de studii a fost lansat de Ministerul Educației în primăvara anului 2022 astfel încât să fie introdus portofoliul educațional. Urma să cuprindă toate diplomele, certificatele sau alte înscrisuri obținute de către elevi în contexte de învățare formale, non-formale şi informale. Ordinul pentru modificarea ordinului 3.844/2016 nu a mai fost aprobat sau nu a mai modificat articolele referitoare la portofoliul educațional.
Foto: © JaCrispy | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
11 comments
Si nimic din dezvoltarea personala extrascolara a elevului !?!
Nu conteaza aspiratiile elevului !!?!
Demisia!
Idioți.
Să presupunem prin absurd că se vor face.
Am 37 de elevi în clasă.
Unde *** își imaginează că vor fi depozitate toate bibliorafturile?
Cum le asiguri securitatea?
Mai mult in sală sunt două clase.
60 de bibliorafturi așadar.
Inepții.
După ce au cheltuit 40 de milioane de euro pe ceva inexistent (EduLib) aberează cu portofoliu digital.
Salvat unde?
Cine răspunde de backup, de securitate, de hosting?
Cum să salvezi documente oficiale (care există deja oricum) in platforme private sau terțe, in contul personal sau nu, fără să ai niciun contract cu ele?
Rupți de realitate, incapabili, incompetenți, halucinanți toți cei care au ,, gândit ” și susțin aceste bazaconii.
PS
Tot nu e clar la ce va fi util vreodată din moment ce conține documente deja obligatorii sau existente in SIIR.
idioțenii de la idioți din ME. de unde nu e, ce sa mai ceri? când sa mai faci și să completezi atâtea aberații? la fiecare nouă știre din partea acestui minister îți vine să îți iei câmpii
pe scurt ne-ar putea spune cineva: care e de fapt ”rolul” portofoliului, cui îi folosește și la ce? (că eu ințeleg că e absolut INUTIL din moment ce e orientativ, consultativ, fără ierarhizări …dar poate nu ințeleg eu profunzimile problemei)
Ăștia au idee cine completează foile matricole și în ce scop?!! O să umble dirigintele cu toate foile matricole prin dosare, că i le face secretarul noaptea la lumina lunii, după ce face toate celelalte atribuții din fișa postului…
Mai aveți multe tâmpenii de impus, idioților?
Băi, ne-am săturat să vă tot plângeți pentru orice. Nu țin cu niciun partid politic, dar când ați făcut grevă, vi s-au dat salarii destul de mari pentru făcut mai nimic. În loc să faceți grevă pentru îmbunătățirea condițiilor de învățare a copiilor, v-ați gândit doar la voi și la buzunarele voastre, egoiștilor. M-ai puneți osul la muncă, numai cerșiți atât, pentru că ar trebui să vă pese de copii. Până și Ion Creangă, i-a învățat pe copii să scrie și să citească, pe gratis. Sper să aveți și mai multe hârtii de făcut și să fiți plătiți în funcție de modul de predare și de feedback-ul elevilor și al părinților. Ați primit feedback negativ, tăierea salariului să fie de 50%. Ați primit feedback pozitiv, să vi se dea un bonus, așa ar fi cel mai bine.
@Darknight nu ai înțeles absolut nimic.
Exact despre asta este vorba.
Despre timpul necesar de lucru efectiv cu copiii.
Care nu mai există pt ca profesorul face hârtii INUTILE.
PS
Cum ar fi ca documentele cu notele copilului/nepotului să ajungă publice pt că școala si profesorul NU le poate asigura securitatea?
PS
Rāul din tine spune că dacă cineva e plătit trebuie si batjocorit cu muncă inutilă?
“m-ai” urmat de “numai” etc.Pentru tine limba romana este o necunoscuta.Pe tine nici Creanga reloaded nu ar fi putut sa te învețe,trolule!Scuipatori de semințe incapabili sa dați o moștenite genetica decentă progeniturilor trimise la școală!Înapoi în peșteri ca nu e de voi în lumea libera și civilizată!
De ce sa contina foi matricole si alte documente avand in vedere ca ele exista in format electronic?
Inainte sau dupa functionarea cloudului guvernamental, toate aceste informatii pot fi stocate in sisteme informatice si accesate oricand si de oriunde.
Mai ales ca avem acum si cadrul de competente digitale.
E ok. Trei luni tot completăm și personalizăm portofolii, măcar nu mai trebuie să predăm. Apoi facem o comisie care să decidă stocarea lor, apoi le ocolim prin clase. Până la prima bulgăreală serioasă. Apoi le refacem.