PROIECT Media elevilor sub 7 la Evaluarea Națională și la BAC, criteriu pentru desfășurarea cu prioritate a programului de învățare remedială în școli și licee. Cum se face plata profesorilor implicați și care sunt responsabilitățile școlilor

17.011 vizualizări
Foto: Yuri Arcurs | Dreamstime.com
Programul de învățare remedială se va desfășura cu prioritate în școlile cu media elevilor la Evaluarea Națională de clasa a VIII-a și/sau examenul național de bacalaureat mai mică de 7, potrivit unui document pus în consultare publică de Ministerul Educației. Este vorba despre proiectul de ordin privind aprobarea Metodologiei de organizare a Programului „Învățare remedială”. Vezi mai jos, în articol, care sunt celelalte condiții pentru a se desfășura programul cu prioritate în școli și licee, cum se face face înscrierea și ce responsabilități au unitățile de învățământ.

Conform proiectului de metodologie, „scopul principal al programului este organizarea de activități de învățare remedială, în vederea acordării de sprijin elevilor din învățământul primar, gimnazial sau liceal, cu dificultăți de învățare sau care înregistrează decalaje în dobândirea competențelor-cheie prevăzute în planul-cadru, dovedite prin rezultatele școlare obținute la finalul anului școlar anterior, la evaluarea inițială de la începutul anului școlar sau la evaluări naționale.”

Programul de Învățare remedială este complementar programului școlar obligatoriu.

Art.2 -„(1) Programul ÎR (învățare remedială – n.red) este desfășurat de unități de învățământ preuniversitar cu sprijinul autorităților administrației publice locale. Autoritățile publice locale pot susține activitățile din cadrul Programului ÎR prin asigurarea serviciilor de transport, masă caldă/pachet alimentar și alte forme de sprijin financiar/social care să permită participarea elevilor la activitățile programului ÎR.” 

În document se arată că programul se adresează, cu prioritate, următoarelor categorii de elevi:

a) elevii în risc de abandon școlar/ părăsire timpurie a școlii și/sau în risc ori în situație de eșec școlar;

b) elevele gravide și elevii părinți;

c) copiii români veniți din afara granițelor țării;

d) elevii amânați medical pentru o perioadă limitată de timp;

e) elevii care au primit preaviz de exmatriculare, cu drept de reînscriere, în anul școlar următor, în aceeași unitate de învățământ sau cu drept de reînscriere, în anul școlar următor, în altă unitate de învățământ.;

f) elevii aflați în an școlar premergător susținerii evaluării/examenelor corespunzătoare unui nivel de învățământ, care înregistrează decalaje în dobândirea competențelor cheie.

Organizarea programului

Art.4. – „Organizarea Programului ÎR la nivelul unității de învățământ se face pe baza unui regulament intern, elaborat de comisia pentru curriculum și aprobat în Consiliul de Administrație.

Art.5. Programului ÎR este coordonat la nivelul unității de învățământ de comisia pentru curriculum. În situația în care programul ÎR se desfășoară în parteneriat cu autoritățile publice locale, asociații ale părinților, organizații neguvernamentale, comisia pentru curriculum consultă reprezentantul fiecărui partener în deciziile de organizare a programului.

Care sunt școlile în care se desfășoară cu prioritate programul de Învățare remedială

Art.6. – „(1) Comisia pentru curriculum realizează anual o analiză a nevoilor de implementare a programului „Învățare remedială“. Programul ÎR se desfășoară cu prioritate în unitățile de învățământ care se află în cel puțin una dintre următoarele situații:

a) media obținută de elevii unității de învățământ la cea mai recentă evaluare națională a absolvenților clasei a VIII-a și/sau examenul național de bacalaureat este mai mică de 7;

b) cel puțin 40% dintre elevi nu ating standardul minim de competență, conform evaluărilor naționale de clasa a II-a, a IV-a și a VI-a, precum și a altor evaluări naționale prevăzute de lege;

c) cel puțin 40% dintre elevi sunt cu 1 – 2 ani în urma colegilor din punct de vedere al achizițiilor specifice vârstei și/sau nu ating standardul minim de competență la limba și literatura română/maternă, matematică, minimum o limbă străină și TIC;

d) pentru cel puțin 40% dintre elevi sunt elaborate planuri individualizate de învățare.”

Ce activități se vor desfășura în cadrul programului

În metodologie este menționat că se vor desfășura activități de consolidare și recuperare, adaptate pentru elevii din clasele primare, gimnaziale și liceale. În mod obligatoriu vor fi și activități de consiliere școlară pentru creșterea motivației de învățare.

Art.7. – „(1) În cadrul Programului ÎR se desfășoară activități de învăţare, stimulare, compensare, consolidare şi recuperare, adaptate fiecărui nivel de învățământ (primar, gimnazial și liceal), precum și nevoilor specifice elevilor cuprinși în program, cu scopul depășirii dificultăților de învățare și recuperării decalajului față de colegi, respectiv atingerii standardelor minime de competență prevăzute în curriculumul național.

(2) În cadrul Programului ÎR se pot desfășura și activități de asistență psihopedagogică, terapie logopedică, terapie psihologică și alte terapii specifice pentru elevii cu cerințe educaționale speciale.

(3) Programul ÎR cuprinde în mod obligatoriu activități de consiliere școlară dedicate elevilor cuprinși în program, în scopul creșterii auto-eficacității în învățare, motivației pentru învățare, stimei de sine și rezilienței. În situația în care s-a identificat un risc de segregare școlară, Programul ÎR cuprinde cel puțin o activitate de consiliere școlară dedicată colegilor elevilor cuprinși în program, în scopul prevenirii și/sau eliminării stigmatizării și discriminării acestora.

(4) Programul ÎR cuprinde activități de informare și/sau consiliere a părinților/ reprezentanților legali ai elevilor în vederea implicării acestora în procesul educațional și susținerea progresului în învățare a elevilor.

(5) În situația în care părinții/reprezentanții legali ai elevilor se confruntă cu dificultăți economice/sociale, personalul implicat în Programul ÎR poate solicita sprijin din partea SPAS/DGASPC.

(6) Programul ÎR poate include și activități de sprijin pentru efectuarea temelor diferențiate, în acord cu nevoile identificate ale elevilor.”

Activitățile se vor desfășura înainte sau după programul școlar obligatoriu

Conform sursei citate, activitățile programului se desfășoară înainte sau după programul școlar obligatoriu, în funcție de nevoile elevilor și resursele disponibile la nivelul unității de învățământ. Se recomandă organizarea programului astfel încât să se desfășoară activități cu durata de cel puțin 90 de minute/zi, cel puțin 3 zile/săptămână.


Art.10. (1) În situația în care Programul ÎR se desfășoară înaintea/în continuarea programului școlar obligatoriu, se va asigura o oră și jumătate de pauză pentru servirea mesei, precum și pentru activități recreative în aer liber.

(2) În cazul elevilor suspendați pe o durată limitată de timp, care au primit preaviz de exmatriculare, cu drept de reînscriere, în anul școlar următor, în aceeași unitate de învățământ sau cu drept de reînscriere, în anul școlar următor, în altă unitate de învățământ, activitățile remediale se pot desfășura și în timpul programului școlar în care aceștia ar fi trebuit să participe la cursuri.

(3) Activitățile organizate înainte, în timpul sau după programul școlar obligatoriu nu pot depăși o oră și jumătate pe zi pentru învățământul primar, două ore și jumătate pentru învățământul gimnazial și trei ore pentru învățământul liceal.”

Programul se poate desfășura și în timpul vacanțelor școlare sau a zilelor libere
Foto: Metodologia de organizare a Programului „Învățare remedială” – proiect
Înscrierea și participarea la program

Înscrierea se poate face pe tot parcursul anului școlar, pe baza unei cereri scrise adresată unității de învățământ la care elevul este înscris, de către părinți, reprezentanții legali sau, după caz, de către persoana care a fost desemnată de părinte pentru întreținerea unui copil, în perioada absenței părinților.

Foto: Metodologia de organizare a Programului „Învățare remedială” – proiect

Participarea elevului/elevei în programul de învățare remedială se face în baza unui contract educațional între unitatea de învățământ și părintele/reprezentantul legal/elevul major. Contractul prevede drepturile și obligațiile părinților/elevului major și ale unității de învățământ.

Potrivit proiectului, prezența elevilor la Programul ÎR este monitorizată zilnic de către cadrele didactice implicate. Învățătorul/ dirigintele informează părinții/ reprezentanții legali cu privire la absențele acumulate de elevi.

Retragerea din program

Art. 17 – „(2) Retragerea din Programul ÎR se face la cererea părintelui/reprezentantului legal/elevului major, prin înștiințare scrisă a unității de învățământ la care s-a depus cererea de înscriere în program.

(3) În situația neprezentării elevilor la activitățile din cadrul Programului ÎR, precum și în cazul acumulării a 5/10 absențe, fără o justificare medicală sau fără a anunța conducerea unității cu privire la motivul absenței, părintele primește o informare cu privire la posibilitatea retragerii elevului din program. Dacă în termen de 5 zile părintele nu transmite, în scris, un răspuns la informarea primită, elevul este considerat retras și locul acestuia este declarat vacant.

(4) În situația în care părintele unui elev renunță, în scris, la participarea elevului la Programul ÎR sau un loc este declarat vacant, unitatea de învățământ ocupă locul cu alt elev eligibil, care are nevoie de activități.

(5) Cererile de înscriere/retragere în/din Programul ÎR se pot transmite și online, la o adresă electronică/prin intermediul unei platforme indicate/gestionate de către unitatea de învățământ.”

Elevii care provin școli care nu organizează programul pot participa în cadrul altor unități de învățământ decât cele în care sunt înmatriculați, conform planificării realizate de către ISJ/ISMB

Art. 18 – „(2) Unitățile de învățământ care nu organizează activități de învățare remedială și care înregistrează cereri ale părinților elevilor transmit aceste solicitări către ISJ/ISMB, care va repartiza elevii în unități de învățământ organizatoare ale programului.”

Cum se face plata profesorilor implicați în program

Activitatea profesorilor este trecută în condica de prezență și se plătește în următoarele condiții:

Foto: Metodologia de organizare a Programului „Învățare remedială” – proiect
Cum se face finanțarea

Art.25. – „(1) Statul finanțează programul „Învățare remedială“ pentru elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal, din sumele alocate cu această destinație, de la bugetul de stat sau prin fonduri externe nerambursabile, rambursabile ori din bugetele autorităților administrației publice locale, în conformitate cu dispozițiile legale aplicabile. În acest sens, Ministerul Educației organizează programe de granturi nerambursabile, a căror eficiență este evaluată de ARACIIP.

(2) Ministerul Educației, inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București, unitățile/subdiviziunile administrativ – teritoriale, unitățile de învățământ pot accesa fonduri externe nerambursabile, donații, sponsorizări în vederea desfășurării programului ÎR.

Art.26. Sumele alocate de la bugetul de stat pot fi suplimentate din veniturile proprii ale bugetelor locale ale unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale sau din alte surse de finanțare, legal prevăzute, în următoarele situații:

  • a) suplimentarea numărului de elevi beneficiari din unitățile de învățământ;
  • b) asigurarea spațiului, materialelor didactice, dotărilor tehnologice și altor resurse necesare desfășurării programului ÎR;
  • c) suplimentarea personalului implicat în desfășurarea programului ÎR.”
Ce responsabilități au școlile

În proiect se arată că unitățile de învățământ care participă la Programul „Învățare remedială” au următoarele responsabilități:

a. informează elevii și părinții acestora cu privire la prevederile legale specifice Programului ÎR, inclusiv prin afișarea acestora la loc vizibil și postarea pe site-ul unității de învățământ;

b. elaborează analiza pentru stabilirea nevoilor de activități de învățare remedială și necesitatea derulării Programului ÎR;

c. elaborează oferta cadru de desfășurare a Programului ÎR;

d. gestionează solicitările de înscriere și retragere din cadrul programului ÎR, precum și documentele justificative asociate participării/ retragerii din program a elevilor, dacă este cazul;

e. elaborează și aplică planurile individualizate de învățare pentru elevii care beneficiază de Programul ÎR;

f. monitorizează prezența elevilor la activitățile din cadrul programului și progresul în învățare înregistrat de aceștia;

g. monitorizează riscul de stigmatizare și scădere a motivației pentru învățare;

h. întocmește documentele tehnice, necesare pentru justificarea finanțării primite;

i. elaborează rapoartele cu privire la derularea Programului național “Învățare remedială”, 
pe care îl transmite la ISJ/ISMB.

Responsabilitățile inspectoratului școlar

Inspectoratul școlar are următoarele responsabilități:

a. stabilește lista unităților de învățământ în care se organizează Programul ÎR;

b. actualizează permanent baza de date care cuprinde informații referitoare la unitățile de învățământ unde se organizează Programul ÎR;

c. monitorizează participarea și progresul în învățare înregistrat de elevii cuprinși în Programul ÎR;

d. centralizează datele rezultate din raportul final elaborat de fiecare unitate de învățământ care a derulat Programul ÎR și le transmite Ministerului Educației;

e. repartizează unităților de învățământ implicate deschiderile de credite bugetare primite, în urma aprobării de către Ministerul Educației;

f. monitorizează asigurarea condițiilor optime pentru desfășurarea activităților remediale, conform prezentelor norme metodologice

Metodologia de organizare a Programului „Învățare remedială” – proiect

Foto: Yuri Arcurs | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Noul 5 e nota 7 în strategia Ministerului Educației de a controla școlile după simularea Evaluării Naționale
Din 2024, elevii din 300-400 de școli vor face parte din programul „Învățare remedială”, potrivit unui memorandum aflat pe ordinea de zi a ședinței de Guvern / Școlile vor fi selectate de inspectoratele școlare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cîmpeanu, despre cum se va desfășura școala din 8 noiembrie, fizic sau online: În mod clar mergem către o decizie descentralizată / Incidența din localități și rata de vaccinare a profesorilor, posibile criterii / Anunțul oficial, vineri, 5 noiembrie – VIDEO

Decizia modului în care se va relua școala de pe 8 noiembrie încolo ar putea fi luată descentralizat de către fiecare unitate de învățământ în parte, în funcție de incidența…
Vezi articolul

VIDEO Educația nu este o povară pentru țări, este cea mai profitabilă investiție pe care o pot face, spune Jean Michel-Blanquer, ministrul Educației din Franța: Într-o lume tot mai tehnologizată care riscă să se dezumanizeze, avem nevoie de factorul uman mai mult ca niciodată – una din prioritățile Hexagonului la președinția Consiliului UE

Într-o lume tot mai tehnologizată care riscă să se dezumanizeze, avem nevoie de factorul uman mai mult ca niciodată, așa a explicat ministrul Educației Jean Michel-Blanquer de ce țara sa,…
Vezi articolul

Planurile Comisiei Europene de “resetare a educației”: competențe digitale pentru toți profesorii, investiții în conectivitate și echipamente, incluziune / Un nou Spațiu euopean al educației și un plan de acțiune pentru educație digitală

Competențele digitale ar trebui să fie esențiale pentru toate cadrele didactice, iar alfabetizarea digitală este esențială pentru traiul în lumea digitalizată: acestea sunt două dintre principiile care stau la baza…
Vezi articolul