Proiect inedit în școlile din Ilfov: „Ora cu și pentru animale”. Disciplina opțională poate fi predată de orice profesor la clasele a V-a și a VI-a / Programa include vizite la adăposturi de animale, vizionarea de filme ca Lassie sau Colț Alb

0 vizualizări
Foto: © Debra Meikle | Dreamstime.com
Școlile din județul Ilfov au la dispoziție o disciplină opțională „Ora cu și pentru animale” pentru elevii de clasele a V-a și a VI-a și va avea dedicată o oră pe săptămână. Proiectul inițiat de Consiliul Județean Ilfov a fost unul pilot anul trecut școlar în două școli din localitățile Ciolpani și Domnești. „Proiectul a avut un impact excepțional la copii la ore așa că am gândit împreună cu specialiști o programă care să poată fi predată de orice profesor”, a spus Cristina Petre-Ghita, inspector școlar general adjunct pentru Edupedu.ro. În cadrul proiectului vor fi activități de vizionare de filme cu personaje cunoscute animale, discuții despre cruzimea animalelor.

Elevii de clasa a V-a și a VI-a din școlile din județul Ilfov pot putea avea ca materie opțională disciplina „Ora cu și pentru animale”. O oră pe săptămână la care se vor da note, în special pe proiecte în comunitate sau lucrul în echipă. Școlile din Ilfov mai au timp până vineri să anunțe Inspectoratul școlar dacă vor să adopte disciplina în cadrul curriculumului la decizia școlii.

Programa a fost gândită după ce în anul școlar 2022-2023, Consiliul Județean a avut mai multe acțiuni în care mai multe asociații au adus animale la școală pentru a-i învăța pe copii despre empatie. Elevii au vizitat adăposturi de animale și au putut discuta despre drepturile animalelor. Acțiunile desfășurate anul trecut la două școli din localitățile Domnești și Ciolpani au făcut parte din proiectul pilot “Ora de relaxare — ora cu animale. Învățăm de la animale mici cum sa fim oameni mari”. Scopul proiectului a fost încurajarea învățării în care elevii să participe activ, să își dezvolte abilitățile socio-emoționale, promovarea empatiei, a responsabilității și a respectului față de animale.

La proiect au lucrat mai mulți reprezentanți din domeniu: fundații, asociații, ONG-uri, spitale veterinare și Inspectoratul Școlar. „Am făcut un parteneriat astfel încât să dezvoltăm această programă care a fost scrisă de un grup de lucru de experți și contextul a fost pus la dispoziție de legislația în vigoare și diferite materiale care au fost elaborate de aceste asociații și bineînțeles, în baza a tot ce este de actualitate în literatura de specialitate și exemplele de bune practici din alte țări, pentru că în alte țări o astfel de disciplină deja se studiază de ani buni”, a spus pentru Edupedu.ro Cristina Petre-Ghiță, inspector școlar general adjunct care a coordonat grupul de lucru care a elaborat programa școlară pentru disciplina opțională „Ora cu și pentru animale!”.

„Elevii au fost extrem de încântați. Când pleca echipa de specialiști care venea și cu niște animăluțe: cu un cățel, animale de companie, dresate, iar specialiștii le arătau cum să se comporte cu ele, copiii erau atât de entuziaști, încât la plecare încât îi cereau directorului să aibă și ei un animăluț la școală, cereau să vină oamenii și să poarte cu ei discuții și să dezvolte activități, inclusiv cu animale”, a spus Cristina Petre-Ghiță.

În România, problema animalelor singure este o problema de interes național. Realitatea din teren ne arată că această problema pleacă de la lipsa de informare ori de la lipsa de educație în direcția bunăstării animalelor. Un copil empatic și responsabil cu animalele va fi un copil empatic si responsabil în relația cu semenii săi“, scrie în programa disciplinei.

Disciplina este opțională, iar școlile din județ o pot alege în cadrul curriculumului la decizia școlii. “Se implementează deocamdată la nivel de județ Ilfov, dar va fi pusă și pe site-ul ISJ Ilfov și cine dorește să o aibă poate să o piloteze, dar nu și-o poate atribui”, mai spune inspectorul școlar adjunct.  

“Programa propune o abordare a învățării bazată pe provocări inspirate din lumea reală, precum: sprijinul emoțional oferit oamenilor de către unele animale de companie: Proiectul “Animale în spitale”, Sprijinul acordat de unele animale oamenilor cu dizabilități (exemplu: nevăzători) sau cu probleme medicale (exemplu: câini pentru diabetici, epilepsie, persoane alergice); importanța respectării drepturilor animalelor etc.).

Toate acestea sunt abordate integrat, întregul demers didactic concentrându-se pe găsirea unor soluții, într-o manieră colaborativă, lucrând efectiv în cadrul unor aplicații practice (learning by doing), proiecte, studii de caz, investigații, în care profesorul este coparticipant, nu doar îndrumător“, se precizează în programă.

“Disciplina e gândită astfel încât să poată fi predată de orice cadru didactic, în special, care are și o empatie sau rezonează cu subiectul, adică să iubească animalele. Poate fi predată și de profesorul de sport și de matematică și de biologie, cu atât mai mult pentru că aprofundează anumite competențe specifice biologiei, dar poate fi predată și de profesorul de geografie, sau ca sursă de inspirație la tematica de la orele de consiliere, de dirigenție. Este extrem de ofertantă. Noi deja colectăm date privind încadrarea profesorilor în școli și sperăm să ajungem la cel puțin 10 școli în proiect, dar tocmai de aceea noi vrem să pilotăm ca să avem un feedback cât mai bun și să putem ajusta astfel încât să o înaintăm la Minister. E pe modelul Ora de știut. La fel am pilotat vreo 2 ani Ora de știut, iar acum este în oferta națională”, spune Cristina Petre-Ghiță, inspector școlar general adjunct.

“Părinții sunt și ei implicați indirect prin copii pentru că ne dorim proiecte la nivel de comunitate. Scopul proiectului este ca elevii să lucreze în echipă, să facă se implice în comunitatea locală, pentru că fiecare localitate are specificul ei și indirect educând și părinții. Coordonatori sunt profesorii. E o oră altfel, în sensul că profesorul construiește împreună cu copilul și stârnește inițiativa copilului. Asta vrem noi să dezvoltăm și nu doar să se livreze niște informații în plus în cadrul unei alte discipline. Să fie oră la care copilul vine cu maxim entuziasm: Ora cu animale”, mai spune inspector școlar general adjunct care s-a ocupat de elaborarea programei.

Exemple de activități
  • Organizarea de discuții/dezbateri cu privire la dinamica complexă a relației om-animal: omul ca animal social, beneficiile domesticirii animalelor, avantajele deținerii de animale de companie, rolul animalelor în societatea modernă versus antichitate etc.;
  • Realizarea unei clasificări a animalelor, cu accent pe rolul animalelor domestice în viață oamenilor;
  • Exemplificarea celor mai cunoscute animale de companie §i a unor animale care nu pot acompania oameni (exemplu: De ce animalele sălbatice nu sunt animale de companie?);
  • Compunerea unor catrene/ghicitori despre diverse animale, cu accent pe cunoașterea și respectarea nevoilor acestora;
  • Exemplificarea unor sugestii de activități distractive pe care omul le poate face alături de animalul sau de companie,
  • Identificarea unor modalități de comunicare a animalelor (exemplu: câinii își ling puii pentru a-i îngriji și a comunica cu ei),
  • Organizarea unei expoziții de postere despre diferite categorii de animale și importanța lor în viața oamenilor;
  • Promovarea concursului realizat în parteneriat cu Consiliul Județean Ilfov „Prietenul meu necuvântător” — concurs de desene, picturi, colaje și materiale multimedia (prezentări, povești, întâmplări) despre companionul de acasă;
  • Abordarea unor discuții și studii de caz despre câinii-polițiști;
  • Invitarea unor specialiști în școli (exemplu: Clubului Câinilor Utilitari) însoțiți de câini de terapie, de căutare și salvare.
  • Animale celebre — povești reale cu animale: Haciko, Balto, Laika, Rin Tin Tin, Secretariat, Seabiscuit, Pegasus, Pauline Wayne, Cher Ami, papagalul Alex, ursul Wojteck, Esther the Wonder Pig, pisica Bob etc.
  • Animale celebre — personaje celebre din film și literatura: Colț Alb, Lassie, Bambi, Flipper, Simba, Baloo, Winnie the Pooh, Charlotte, Shere Khan, Garfield, Donald Duck, Tom si Jerry, Mickey Mouse, Black Beauty, Babe, Napoleon etc.
  • Organizarea unor vizite (exemplu: Steaua Speranței — adăpost de cai)
  • Organizarea unor activități cu ocazia Zilei Mondiale a Animalelor: expoziții, prezentări
  • Analiza unor imagini ale unor animale care fac munci grele: cal, măgar, cămilă, bivol etc.; menționarea drepturilor care le sunt încălcate acestora și soluții pentru un trai mai bun,
  • Lansarea unor dezbateri cu argumente pro/contra supunerii animalelor la munci grele.
  • Tribunalul animalelor: elevii analizează cazuri și situații imaginare și reale, dezbat legislația emit recomandări.
Conținuturi propuse:
Sursă: programa disciplinei
Ce înseamnă curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, conform Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023

În noua Lege a Educației apare că implementarea curriculumului la decizia elevului din oferta școlii este obligatorie și se poate desfășura cu elevi din clase diferite și poate fi implementată în sistem modular.

Articolul 86 – „(3) Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, denumit în continuare CDEOȘ, se constituie din disciplinele/domeniile de studiu, este propus pentru toți elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal, filiera teoretică și filiera vocațională, și este elaborat la nivel național, regional, local sau la nivelul unității de învățământ. Elevul are posibilitatea de a alege disciplinele/domeniile de studiu, din oferta școlii, în funcție de propriile nevoi și interese de cunoaștere.

(4) Implementarea CDEOȘ, conform alin. (3) este obligatorie, se poate desfășura cu elevi din clase diferite și poate fi implementată în sistem modular.

(5) Pentru învățământul primar, gimnazial și liceal, filiera teoretică și filiera vocațională, consiliul de administrație al unității de învățământ stabilește curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, în urma consultării elevilor, părinților/ reprezentantului legal și pe baza resurselor disponibile.

(6) Pentru învățământul liceal tehnologic, CDEOȘ este elaborat de unitatea de învățământ, în parteneriat cu operatorii economici/autoritățile administrației publice locale, pentru adaptarea formării profesionale a elevilor la nevoile locale ale pieței muncii și se implementează pe durata stagiilor de pregătire practică, în funcție de numărul de ore alocat prin planurile-cadru.

(7) Proiectarea și aprobarea CDEOȘ pentru filiera tehnologică se stabilesc prin metodologii specifice aprobate prin ordin al ministrului educației.”

La secțiunea dispoziții tranzitorii și finale din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 este precizat că „aplicarea prevederilor art. 86 privind CDEOȘ se realizează începând cu anul școlar 2025-2026” – art. 248 (12).

La începutul lunii martie 2023, ministrul Educației, Ligia Deca, spunea că materiile alese de elevi din oferta școlii s-ar putea face și în format hibrid:

„Ceea ce am spus noi este că va exista mai multă libertate din partea elevului să aleagă ce materii îl interesează sau i se potrivesc pentru ceea ce urmează (…). Ceea ce cred că este important este că, având în vedere lecțiile pandemiei, vom permite ca aceste materii la decizia elevului din oferta școlii să se poată face și hibrid, dacă tipul de materie permite acest lucru. Acest lucru ne va permite ca interacțiunile față în față să se poată face în grupe mai mici, iar partea care se poate organiza în online, dacă există autonomie de învățare mare, cum este la liceu, să ne ajute să avem și o paletă mai largă de materii”, declara Ligia Deca.

Fostul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, anunța, în mai 2022, că materia pentru trunchiul comun va fi simplificată, iar curriculumul la decizia școlii va crește până spre 30%.

Informații de context

Din anul școlar 2024-2025, elevii de clasele a II-a, a III-a și a IV-a pot studia și disciplina opțională „Comunicare relațională”, iar cei de gimnaziu pot alege disciplinele „Realitatea din spatele ficțiunii”, „Ora de știut”, „Design thinking – eu fac schimbarea!”. Programele acestor discipline au fost aprobate prin ordinul ministrului Educației nr. 4.165 din 5 aprilie 2024, document publicat în Monitorul Oficial.

Conform notei de prezentare, disciplina opțională „Comunicare relațională” este pentru trei ani de studiu din ciclul primar (clasa a II-a, clasa a III-a, clasa a IV-a). Disciplina necesită un buget de timp de 1 oră/săptămână, pe durata fiecărui an școlar. Această disciplină este construită într-o perspectivă integrată, astfel poate fi abordată ca disciplină de tip opțional integrat în cadrul ariei curriculare Limbă și comunicare, Om și societate sau Consiliere și orientare. 

Programa școlară pentru disciplina opțională “Ora cu și pentru animale”

Foto: © Debra Meikle | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
OFICIAL Regula 1+1 = 3 doar în comunicarea relațională poate fi aplicată la clasele primare, din anul școlar 2024-2025 / „Design thinking”, „Ora de știut”, „Realitatea din spatele ficțiunii” și „Scriere creativă”, printre disciplinele pe care elevii le pot alege din oferta școlii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorii care coordonează proiecte europene nu își pot reduce norma didactică în anul școlar 2024-2025 / Prevederea propusă de Ministerul Educației în proiectul privind metodologia de mobilitate a fost eliminată de instituție în forma finală

Profesorii care coordonează proiecte europene, dar nu sunt plătiți pentru această activitate, pot beneficia de o reducere a normei didactice de la 18 la 16 ore/săptămână, conform Legii învățământului preuniversitar.…
Vezi articolul