PROIECT Elevii de gimnaziu trebuie să știe să caute informații pe Internet în funcție de nevoi și să poată programa un sistem simplu ca să rezolve o problemă – cadrul de competențe digitale din anul școlar 2024-2025

Foto: ROCSC 2024

Elevii de gimnaziu vor trebui să știe să caute informații pe Internet în funcție de nevoi, să aleagă surse credibile și să poată dezvolta algoritmi simpli pentru a rezolva o problemă. Asta prevede un nou cadru pentru școli, de competențe digitale, care ar urma să se aplice din anul școlar 2024-2025.

Lansarea în consultarea publică a cadrului a fost anunțată marți, 13 august, de ministerul Educației, care transmite că propunerile pentru proiectul de cadru pot fi trimise în următoarele 10 zile calendaristice la adresa consultare.pnrr@edu.gov.ro.

Proiectul a fost realizat de un grup de „specialiști din cadrul Ministerului Educației, inspectoratelor școlare județene, caselor corpului didactic, universităților, precum și reprezentanți ai industriei IT din România. Acest grup de lucru a beneficiat și de suportul reprezentanților Băncii Mondiale”, scrie instituția în comunicatul de presă.

Cadrul de competențe digitale este structurat pe învățământ primar, învățământ gimnazial și învățământ liceal. Potrivit listei de competențe și descriptori – tabel mai jos în articol, pentru elevii de gimnaziu sunt potrivite competențele de nivel elementar 2 și intermediar 3 și 4.

Mai exact, aceștia vor trebui să fie capabili să îndeplinească de la sarcini simple la sarcini bine definite și probleme simple sau ieșite din rutină. Cât despre autonomie, elevii de clasele V-VIII vor putea primi îndrumare când e necesar (nivel elementar – 2), dar și să fie pe cont propriu, lucrând și potrivit cu nevoile lor. Spre comparație, elevii de liceu (nivel avansat – 5), vor trebui să fie capabili să își îndrume colegii.

Iată competențele specifice pentru elevii de gimnaziu:
Competența specificăNivel așteptatDescriptor
CS 0.1. Utilizarea dispozitivelor și a tehnologiilor digitaleIntermediar 3 Explorarea rolului diferitelor aplicații digitale și gestionarea cu sprijin a acestora (de exemplu, programe de calculator/instrucțiuni digitale/aplicații). Identificarea unor funcții de bază ale rețelelor digitale comune și utilizarea acestora în contexte din universul apropiat.
CS 0.2. Explorarea digitalizării și a transformării digitaleIntermediar 3Identificarea avantajelor, a riscurilor și a implicațiilor proceselor de digitalizare și a transformării digitale, pornind de la exemple din viața cotidiană. Explorarea impactului noilor tehnologii asupra modului în care învățăm, inclusiv din perspectiva recentă a tehnologiilor bazate pe inteligența artificială.
CS 0.3. Implicarea în lumea digitală în mod constant, etic și incluzivIntermediar 3,4Identificarea ariilor în care propriile competențe digitale trebuie îmbunătățite. Identificarea celor mai potrivite parcursuri/modalități de dezvoltare a competențelor digitale personale.
CS 1.1. Navigarea, căutarea și filtrarea datelor, informațiilor și conținutului digitalIntermediar 3,4Identificarea și prezentarea nevoilor personale de informare, pentru a rezolva probleme simple. Căutarea și accesarea de date, informații și conținut în medii digitale și navigarea între acestea, în mod autonom și cu îndrumare unde este necesar. Utilizarea unor strategii de căutare bine definite și de rutină.
CS 1.2. Evaluarea datelor, a informațiilor și a conținutului digitalIntermediar 3Utilizarea autonomă sau cu îndrumare a unor criterii adecvate în alegerea surselor credibile de date, informații și conținut digital. Analiza, compararea și evaluarea credibilității și siguranței unor surse specificate de date, informații și conținut digital.
CS 1.3. Gestionarea datelor, a informațiilor și a conținutului digitalElementar 2,
Intermediar 3
Identificarea și aplicarea unor modalități simple de organizare, stocare și recuperare a datelor, informațiilor și conținutului în mediile digitale, în mod autonom și cu îndrumare unde este necesar.
CS 2.1. Interacțiunea prin și cu tehnologiile digitaleIntermediar 3Respectarea normelor comportamentale de bază în mediul digital și adaptarea strategiilor de comunicare la contexte diferite în mediul digital. Utilizarea unor tehnologii digitale și mijloace de comunicare simple pentru comunicarea cu ceilalți, în mod autonom și cu îndrumare unde este necesar.
CS 2.2. Partajarea și colaborarea prin intermediul tehnologiilor digitaleElementar 1,2Partajarea de date, informații și conținut digital cu alte persoane, prin intermediul tehnologiilor digitale obișnuite (de exemplu, Dropbox, Google Drive, OneDrive etc.). Utilizarea de practici simple de referențiere și atribuire, în mod autonom și cu îndrumare unde este necesar.
CS 2.3. Cetățenie activă prin intermediul mijloacelor de comunicare și al tehnologiilor digitaleElementar 1,2Utilizarea a diferite tipuri de servicii digitale publice, comunitare și private (de exemplu, completarea online a unor formulare, accesarea de biblioteci online, utilizarea unor hărți online, depozite online de cunoștințe și resurse educaționale). Exersarea utilizării tehnologiilor digitale pentru participarea la analiza și rezolvarea unor probleme ale comunității școlare (de exemplu, bloguri, platforme online ale școlii ori ale societății civile etc.), în mod autonom și cu îndrumare unde este necesar.
CS 2.4. Gestionarea identităților digitaleIntermediar 3,4Crearea și gestionarea unei identități digitale (de exemplu, schimbarea parolei pentru contul de acces la platforma de învățare a școlii, setarea unor măsuri de siguranță), în mod autonom și cu îndrumare unde este necesar, cu respectarea normelor în vigoare.
CS 3.1. Dezvoltarea de conținut digitalIntermediar 3,4Crearea de conținut digital în formate simple, prin utilizarea a diferitelor instrumente și tehnici (de exemplu, elaborarea unei structuri adecvate a documentelor, cu fonturi accesibile, culori, linkuri, crearea și modificarea unui text wiki, audio, imagini, video, rutine pentru manipularea roboților și/sau asistenților virtuali, modele digitale simple pentru imprimante 3D, programe în limbaj de programare), în mod autonom și cu îndrumare unde este necesar.
CS 3.2. Integrarea și reutilizarea conținutului digitalElementar 2,
Intermediar 3
Modificarea/îmbunătățirea unor resurse digitale existente (de exemplu, prezentări, filme, modele 3D, realitate virtuală/realitate augmentată), în mod autonom și cu îndrumare unde este necesar.
CS 3.3. Crearea, înțelegerea și respectarea drepturilor de autor și a licențelorElementar 2,
Intermediar 3
Înțelegerea modului în care drepturile de autor și licențele sunt aplicate informațiilor și conținutului digital și respectarea acestora, în mod autonom și cu îndrumare unde este necesar.
CS 3.4. ProgramareaIntermediar 3Planificarea unei secvențe de instrucțiuni inteligibile pentru un sistem informatic, în vederea rezolvării unei probleme date. Utilizarea în programe a instrucțiunilor de decizie și repetitive, a variabilelor și a diverselor tipuri de date de intrare și de ieșire.
CS 4.1. Protejarea dispozitivelorIntermediar 3Aplicarea constantă a unor modalități uzuale de protejare a dispozitivelor și a conținutului digital, precum și a unor măsuri de siguranță și securitate (de exemplu, parolă puternică sau chei de acces/passkeys, controlarea conectărilor recente, verificarea antivirus înainte de descărcarea unor documente), pentru a evita riscuri și amenințări în mediile digitale.
CS 4.2. Protecția datelor cu caracter personal și a confidențialității datelorElementar 2,
Intermediar 3
Identificarea riscurilor din mediile digitale (de exemplu, mesaje suspecte) și aplicarea măsurilor de siguranță. Selectarea conținutului digital adecvat pentru a-l distribui în mediile digitale, astfel încât să respecte confidențialitatea personală și a celorlalți. Aplicarea constantă a unor măsuri adecvate pentru protejarea datelor cu caracter personal pe care le distribuie în mediile digitale, în mod autonom și cu îndrumare unde este necesar.
CS 4.3. Protejarea sănătății și a bunăstăriiIntermediar 3Aplicarea de măsuri diverse pentru protejarea sănătății și bunăstării fizice și psihice în utilizarea tehnologiilor digitale (de exemplu, durata utilizării, poziția corpului, soft de monitorizare/filtrare, condiții și reguli specifice), în mod autonom. Înțelegerea formelor și a consecințelor hărțuirii cibernetice și a modalităților prin care poate fi prevenită și semnalată către adulți. Evitarea comportamentelor care pot conduce la vulnerabilizare, prin expunerea inadecvată în mediul online.
CS 4.4. Protecția mediuluiIntermediar 3Conștientizarea impactului tehnologiilor digitale asupra mediului fizic (de exemplu, amprenta de carbon, consumul de resurse, generarea de deșeuri). Aplicarea unor măsuri de utilizare sustenabilă a tehnologiilor digitale pentru atenuarea impactului negativ asupra mediului (de exemplu, închiderea dispozitivelor și oprirea conexiunii Wi-Fi, renunțarea la tipărirea documentelor, repararea și înlocuirea unor componente digitale).
CS 5.1. Rezolvarea problemelor tehnice (și de natură algoritmică*)Elementar 2,
Intermediar 3
Identificarea problemelor tehnice de bază care pot să apară în utilizarea dispozitivelor și a mediilor digitale (de exemplu, legate de conectivitate, utilizarea camerei, a microfonului și a bateriei, disponibilitatea rețelelor), prin abordări pas cu pas, pentru a găsi cauza primară a acestora.
Explorarea unor soluții la problemele tehnice identificate, inclusiv prin căutarea pe internet. Rezolvarea de probleme cu soluții de natură algoritmică prin descompunerea lor în subprobleme/părți sau procese componente, în mod autonom și cu sprijin, unde este cazul. Utilizarea raționamentului logic pentru a explica funcționarea unor algoritmi simpli și pentru a detecta și corecta erorile în algoritmi și programe.
CS 5.2. Identificarea nevoilor și a răspunsurilor în materie de tehnologieElementar 2,
Intermediar 3
Evaluarea nevoilor personale privind utilizarea tehnologiilor digitale în contexte școlare și extrașcolare. Selectarea și utilizarea unor instrumente și servicii digitale (de exemplu, servicii de traducere automată, de orientare geografică, instrumente pentru identificare text/voce, geolocație, funcții și metode predefinite pentru prelucrarea unor date), în mod autonom și cu îndrumare unde este necesar.
Alegerea unor modalități de bază de a ajusta și a personaliza mediile digitale la nevoile personale (de exemplu, setări simple, crearea de programe simple, utilizarea inteligenței artificiale, utilizarea asistenților virtuali). Conștientizarea consecințelor și efectelor pe care utilizarea mediilor și a instrumentelor digitale le-ar putea genera în diverse planuri.
CS 5.3. Utilizarea creativă și inovatoare a tehnologiilor digitaleIntermediar 3Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a realiza/a experimenta noi situații și activități de învățare și de dezvoltare personală și socială. Elaborarea de aplicații informatice simple, de soluții tehnologice creative și durabile, pentru a rezolva probleme specifice sau a răspunde provocărilor propuse.
CS 5.4. Identificarea oportunităților oferite de tehnologiile digitale și crearea de valoare adăugată/beneficii prin intermediul acestoraIntermediar 3Utilizarea tehnologiilor digitale pentru crearea de soluții valoroase în diverse domenii de activitate școlară și extrașcolară. Îmbunătățirea procesului de dezvoltare a unui produs, utilizând aplicații digitale existente/adaptate/create (de exemplu, prin prototipuri/modele noi).
CS 5.5. Adoptarea unor opțiuni pentru un viitor digital sustenabilIntermediar 3Explorarea de opțiuni pentru un viitor sustenabil, cu ajutorul instrumentelor și al tehnologiilor digitale, utilizând, de exemplu, gândirea sistemică.
Ministerul Educației: Este crucial ca elevii să dezvolte competențe digitale solide

În comunicatul de la lansarea proiectului de ordin de ministru, Ministerul Educației a transmis că „în era digitală, este crucial ca elevii să dezvolte competențe digitale solide pentru a naviga cu succes în societatea modernă” și a precizat că acest cadru de competențe digitale pentru elevi „are ca model de referință DigCompRo, bazat pe DigComp 2.2, și detaliază principalele arii de competență, nivelurile de performanță așteptate și descriptorii specifici pentru fiecare competență”.

În prezent, competența digitală trebuie privită în ansamblul competențelor-cheie, integrată în capacitatea absolvenților de a face față provocărilor lumii contemporane.

Implementarea acestui cadru permite definirea unor tematici și activități de învățare relevante, atât din perspectivă curriculară, cât și pentru viitoare programe de formare profesională.

Profilul competențelor digitale acoperă șase arii principale, de la utilizarea dispozitivelor digitale și alfabetizarea informațională, la siguranța cibernetică și utilizarea responsabilă a tehnologiei. Aceste arii asigură dezvoltarea unei game largi de abilități, esențiale pentru viața personală și profesională a elevilor.

La dezvoltarea cadrului de competențe digitale pentru elevi au participat specialiști din cadrul Ministerului Educației, inspectoratelor școlare județene, caselor corpului didactic, universităților, precum și reprezentanți ai industriei IT din România. Acest grup de lucru a beneficiat și de suportul reprezentanților Băncii Mondiale. 

De asemenea, ne propunem să reducem reticența față de noile tehnologii, să stimulăm atitudini critice constructive și să pregătim viitori absolvenți pentru provocările viitoare. Astfel, ne dorim să adaptăm școala la exigențele viitorului prin dezvoltarea unui ecosistem dinamic și inovator de educație digitală de înaltă performanță, prin corelarea fluxurilor privind infrastructura hard (echipamente) și cea soft (competențe)”, mai scrie în comunicatul ministerului Educației.

DOCUMENT DESCARCĂ Proiectul de cadru al competențelor digitale 2024-2025:

Exit mobile version