PROIECT Elevii de clasele IX-XII trebuie să știe să creeze conținut digital, să folosească inteligența artificială responsabil și să ia atitudine în caz de hărțuire online. Cadrul de competențe digitale 2024, în consultare

1.584 de vizualizări
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com
Un elev de liceu ar trebui să știe să creeze conținut digital divers, să folosească inteligența artificială în mod etic și cu responsabilitate și să ia atitudine în caz că el sau altcineva este hărțuit online. Cadrul de competențe digitale care ar urma să intre în vigoare din septembrie 2024 a fost lansat în consultare publică.

„Implementarea acestui cadru permite definirea unor tematici și activități de învățare relevante, atât din perspectivă curriculară, cât și pentru viitoare programe de formare profesională”, a transmis Ministerul Educației într-un comunicat despre proiectul de ordin de ministru.

  • „Profilul competențelor digitale acoperă șase arii principale, de la utilizarea dispozitivelor digitale și alfabetizarea informațională, la siguranța cibernetică și utilizarea responsabilă a tehnologiei. Aceste arii asigură dezvoltarea unei game largi de abilități, esențiale pentru viața personală și profesională a elevilor”, mai transmite instituția.

Elevii de liceu vor trebui să evalueze critic modul în care digitalizarea transformă lumea și modul de viață al oamenilor, să se documenteze cu privire la transformarea digitală și să caute să se perfecționeze în domeniul tehnologiei informației, pe lângă să dezvolte strategii personale de adaptare la diferite contexte și de lucru cu diferite tipuri de informații, se mai arată la competențele specifice 0.1, 0.2, 0.3 și 1.1 din cadrul de competențe digitale pentru elevi. Documentul poate fi descărcat mai jos din articol.

„Crearea de conținut digital în formate specifice pentru anumite scopuri/domenii (de exemplu, pentru birotică, texte/știri, eseuri, audio, video, imagini, pagini web, programe în limbaj de programare), utilizând tehnici și instrumente dedicate” și „utilizarea etică și responsabilă a inteligenței artificiale pentru a crea automat conținut digital (de exemplu, știri, eseuri, muzică, imagini, video, pagini web)” sunt parte din competența specifică 3.2.

Cadrul de competențe digitale este structurat pe învățământ primar, învățământ gimnazial și învățământ liceal. Potrivit listei de competențe și descriptori – foto document mai jos în articol, pentru elevii de liceu sunt potrivite competențele de nivel intermediar (3, cu precădere 4) avansat (5 și 6) și înalt specializat (7 și 7/8).

Mai exact, aceștia vor trebui să fie capabili să îndeplinească de la sarcini și probleme diferite și „sarcinile cele mai adecvate” până la rezolvarea de probleme complexe atât cu soluții limitate, cât și în context cu mai mulți factori de interacțiune.

Cât despre autonomie, elevii de clasele IX-XII vor putea să-i îndrume pe colegii lor, să se adapteze altora, să se integreze în grupuri și contexte pentru a contribui la practica profesională, dar și să propună idei și procese noi în domeniul tehnologiei informației.

Vezi și:

Iată competențele specifice pentru elevii de liceu:

DOCUMENT DESCARCĂ Proiectul de cadru al competențelor digitale 2024-2025:

Lansarea în consultarea publică a cadrului a fost anunțată marți, 13 august, de ministerul Educației, care transmite că propunerile pentru proiectul de cadru pot fi trimise în următoarele 10 zile calendaristice la adresa consultare.pnrr@edu.gov.ro.

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


3 comments
  1. Analfabetismul funcțional a atins cote alarmante printre jurnaliști:

    „să folosească inteligența artificială [în mod] responsabil” nu „responsabili”, e adverb de mod, nu adjectiv.

    1. Bună seara, nu este adverb. Elevii să fie responsabili și etici când folosesc inteligența artificială. Mulțumesc oricum de observație!

    2. Cand nu stii gramatica, stai in banca ta!
      Ii jignesti pe altii aiurea, dar nu vezi paiul din ochiul tau.
      Tu esti analfabet!
      Este adjectiv, nu adverb.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Reducerea birocrației din școli

Surse: Proiectele legilor Educației – Legea Învățământului Preuniversitar și Legea Învățământului Superior – vor fi publicate miercuri, 13 iulie / Institutul pentru Științele Educației va fi reînființat

Proiectele de legi pentru învățământul preuniversitar și cel superior vor fi făcute publice pe data de 13 iulie 2022, potrivit surselor Edupedu.ro. Vor fi două legi separate, nu una singură…
Vezi articolul

Problemele probei de interviu pentru concursul de directori de școli, în opinia lui Andrei Ion, doctor în psihologie organizațională și managerul regional al unei companii internaționale de recrutare

Cele mai mari probleme ale concursului național pentru angajarea directorilor de școli „cred că sunt legate de etapa de interviu”, spune Andrei Ion într-o analiză făcută pe metodologia și organizarea…
Vezi articolul

Filozofie sau filosofie? Psiholoagă sau psihologă? Ambele variante sunt acceptate de DOOM 3 și Îndreptarul Ortografic 2024, spun lingvistele Rodica Zafiu și Adina Dragomirescu / FOTO Lansarea noului îndrumar pentru elevi și profesori

Filozofie sau filosofie? Psiholoagă sau psihologă? Ambele variante sunt corecte și acceptate de normele Dicționarului Ortografic, Ortoepic și Morfologic (DOOM) 3 și de noul Îndreptar ortografic, ortoepic, morfologic și de…
Vezi articolul