PROIECT Elevii de clasele IX-XII trebuie să știe să creeze conținut digital, să folosească inteligența artificială responsabil și să ia atitudine în caz de hărțuire online. Cadrul de competențe digitale 2024, în consultare

1.576 de vizualizări
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com
Un elev de liceu ar trebui să știe să creeze conținut digital divers, să folosească inteligența artificială în mod etic și cu responsabilitate și să ia atitudine în caz că el sau altcineva este hărțuit online. Cadrul de competențe digitale care ar urma să intre în vigoare din septembrie 2024 a fost lansat în consultare publică.

„Implementarea acestui cadru permite definirea unor tematici și activități de învățare relevante, atât din perspectivă curriculară, cât și pentru viitoare programe de formare profesională”, a transmis Ministerul Educației într-un comunicat despre proiectul de ordin de ministru.

  • „Profilul competențelor digitale acoperă șase arii principale, de la utilizarea dispozitivelor digitale și alfabetizarea informațională, la siguranța cibernetică și utilizarea responsabilă a tehnologiei. Aceste arii asigură dezvoltarea unei game largi de abilități, esențiale pentru viața personală și profesională a elevilor”, mai transmite instituția.

Elevii de liceu vor trebui să evalueze critic modul în care digitalizarea transformă lumea și modul de viață al oamenilor, să se documenteze cu privire la transformarea digitală și să caute să se perfecționeze în domeniul tehnologiei informației, pe lângă să dezvolte strategii personale de adaptare la diferite contexte și de lucru cu diferite tipuri de informații, se mai arată la competențele specifice 0.1, 0.2, 0.3 și 1.1 din cadrul de competențe digitale pentru elevi. Documentul poate fi descărcat mai jos din articol.

„Crearea de conținut digital în formate specifice pentru anumite scopuri/domenii (de exemplu, pentru birotică, texte/știri, eseuri, audio, video, imagini, pagini web, programe în limbaj de programare), utilizând tehnici și instrumente dedicate” și „utilizarea etică și responsabilă a inteligenței artificiale pentru a crea automat conținut digital (de exemplu, știri, eseuri, muzică, imagini, video, pagini web)” sunt parte din competența specifică 3.2.

Cadrul de competențe digitale este structurat pe învățământ primar, învățământ gimnazial și învățământ liceal. Potrivit listei de competențe și descriptori – foto document mai jos în articol, pentru elevii de liceu sunt potrivite competențele de nivel intermediar (3, cu precădere 4) avansat (5 și 6) și înalt specializat (7 și 7/8).

Mai exact, aceștia vor trebui să fie capabili să îndeplinească de la sarcini și probleme diferite și „sarcinile cele mai adecvate” până la rezolvarea de probleme complexe atât cu soluții limitate, cât și în context cu mai mulți factori de interacțiune.

Cât despre autonomie, elevii de clasele IX-XII vor putea să-i îndrume pe colegii lor, să se adapteze altora, să se integreze în grupuri și contexte pentru a contribui la practica profesională, dar și să propună idei și procese noi în domeniul tehnologiei informației.

Vezi și:

Iată competențele specifice pentru elevii de liceu:

DOCUMENT DESCARCĂ Proiectul de cadru al competențelor digitale 2024-2025:

Lansarea în consultarea publică a cadrului a fost anunțată marți, 13 august, de ministerul Educației, care transmite că propunerile pentru proiectul de cadru pot fi trimise în următoarele 10 zile calendaristice la adresa consultare.pnrr@edu.gov.ro.

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


3 comments
  1. Analfabetismul funcțional a atins cote alarmante printre jurnaliști:

    „să folosească inteligența artificială [în mod] responsabil” nu „responsabili”, e adverb de mod, nu adjectiv.

    1. Bună seara, nu este adverb. Elevii să fie responsabili și etici când folosesc inteligența artificială. Mulțumesc oricum de observație!

    2. Cand nu stii gramatica, stai in banca ta!
      Ii jignesti pe altii aiurea, dar nu vezi paiul din ochiul tau.
      Tu esti analfabet!
      Este adjectiv, nu adverb.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

OFICIAL Universitățile trebuie să publice pe site metodologia de evaluare a studenților, cu definirea procesului, a instrumentelor utilizate și a criteriilor de notare

Ordinul 7.479 din 2024, care aprobă standardele minime privind organizarea activităților de evaluare continuă și evaluare sumativă a studenților, a fost publicat în Monitorul Oficial. Fiecare instituție de învățământ superior…
Vezi articolul

VIDEO „Credeți-mă, nu voi insista să terminăm repede. Repede este ultimul criteriu“, spunea Klaus Iohannis, în 2018, despre aprobarea legilor România educată, despre care Ligia Deca a anunțat joi că vor fi trecute prin Parlament în procedură de urgență, ca să fie aplicate „în cel mai scurt timp posibil“

Proiectele legilor Educației vor trece prin Parlament într-o procedură de urgență, dezbătute într-o comisie comună, conform declarației ministrei Educației Ligia Deca, fost consilier prezidențial la Cotroceni. „În cel mai scurt…
Vezi articolul

Manifestație pro-democrație a liderilor studenților din centrele universitare ale României, joi seara, la Cluj-Napoca, în contextul alegerilor prezidențiale / „Invităm orice cetățean să ni se alăture”

Liderii studenților din marile centre universitare ale țării sunt chemați să participe, joi seară, la o manifestație pro-democrație organizată la Cluj-Napoca de către Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România…
Vezi articolul