PROIECT Elevii de clasele IX-XII trebuie să știe să creeze conținut digital, să folosească inteligența artificială responsabili și să ia atitudine în caz de hărțuire online. Cadrul de competențe digitale 2024, în consultare

310 vizualizări
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com
Un elev de liceu ar trebui să știe să creeze conținut digital divers, să folosească inteligența artificială în mod etic și cu responsabilitate și să ia atitudine în caz că el sau altcineva este hărțuit online. Cadrul de competențe digitale care ar urma să intre în vigoare din septembrie 2024 a fost lansat în consultare publică.

„Implementarea acestui cadru permite definirea unor tematici și activități de învățare relevante, atât din perspectivă curriculară, cât și pentru viitoare programe de formare profesională”, a transmis Ministerul Educației într-un comunicat despre proiectul de ordin de ministru.

  • „Profilul competențelor digitale acoperă șase arii principale, de la utilizarea dispozitivelor digitale și alfabetizarea informațională, la siguranța cibernetică și utilizarea responsabilă a tehnologiei. Aceste arii asigură dezvoltarea unei game largi de abilități, esențiale pentru viața personală și profesională a elevilor”, mai transmite instituția.

Elevii de liceu vor trebui să evalueze critic modul în care digitalizarea transformă lumea și modul de viață al oamenilor, să se documenteze cu privire la transformarea digitală și să caute să se perfecționeze în domeniul tehnologiei informației, pe lângă să dezvolte strategii personale de adaptare la diferite contexte și de lucru cu diferite tipuri de informații, se mai arată la competențele specifice 0.1, 0.2, 0.3 și 1.1 din cadrul de competențe digitale pentru elevi. Documentul poate fi descărcat mai jos din articol.

„Crearea de conținut digital în formate specifice pentru anumite scopuri/domenii (de exemplu, pentru birotică, texte/știri, eseuri, audio, video, imagini, pagini web, programe în limbaj de programare), utilizând tehnici și instrumente dedicate” și „utilizarea etică și responsabilă a inteligenței artificiale pentru a crea automat conținut digital (de exemplu, știri, eseuri, muzică, imagini, video, pagini web)” sunt parte din competența specifică 3.2.

Cadrul de competențe digitale este structurat pe învățământ primar, învățământ gimnazial și învățământ liceal. Potrivit listei de competențe și descriptori – foto document mai jos în articol, pentru elevii de liceu sunt potrivite competențele de nivel intermediar (3, cu precădere 4) avansat (5 și 6) și înalt specializat (7 și 7/8).

Mai exact, aceștia vor trebui să fie capabili să îndeplinească de la sarcini și probleme diferite și „sarcinile cele mai adecvate” până la rezolvarea de probleme complexe atât cu soluții limitate, cât și în context cu mai mulți factori de interacțiune.

Cât despre autonomie, elevii de clasele IX-XII vor putea să-i îndrume pe colegii lor, să se adapteze altora, să se integreze în grupuri și contexte pentru a contribui la practica profesională, dar și să propună idei și procese noi în domeniul tehnologiei informației.

Vezi și:

Iată competențele specifice pentru elevii de liceu:

DOCUMENT DESCARCĂ Proiectul de cadru al competențelor digitale 2024-2025:

Lansarea în consultarea publică a cadrului a fost anunțată marți, 13 august, de ministerul Educației, care transmite că propunerile pentru proiectul de cadru pot fi trimise în următoarele 10 zile calendaristice la adresa consultare.pnrr@edu.gov.ro.

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Student militar la Apărare Cibernetică, decorat pentru invențiile sale printre care se numără o celulă flexibilă de sortare a cartuşelor, o aplicaţie software pentru îmbunătăţirea dispozitivelor de tragere, o staţie meteo autonomă

Tudor-Cătălin Codreanu, student al Academiei Forţelor Terestre (AFT) „Nicolae Bălcescu“ din Sibiu, a fost decorat cu Emblema de Onoare pentru mai multe invenţii ale sale, printre care şi un sistem…
Vezi articolul

Serie de evenimente susținută de APRIL

VIDEO Este necesară apariția unui post în toate unitățile de învățământ, responsabil de toate programele sociale, spune inspectorul școlar general adjunct al ISJ Timiș, Cosmin Hogea

Înființarea unui post în fiecare școală care să aibă în responsabilitate toate programele sociale, aceasta este propunerea făcută de Cosmin Hogea, inspectorul școlar general adjunct al Inspectoratului Școlar al Județului…
Vezi articolul

Schimbări la CNATDCU, anunțate de ministrul Educației: Studenții vor putea asista ca observatori la ședințele Consiliului care se ocupă de verificarea tezelor de doctorat

De acum încolo, reprezentanții studenților vor putea asista în calitate de observatori la ședințele Consiliului Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare (CNATDCU), a anunțat astăzi ministrul Educației,…
Vezi articolul

Rezultatele finale de la Titularizare 2023 vor fi publicate miercuri, 26 iulie. Lucrările contestate sunt reevaluate de alte persoane decât cele care au notat inițial lucrările scrise, prevede metodologia

Rezultatele finale de la concursul național de Titularizare 2023 vor fi publicate miercuri, 26 iulie, de către Ministerul Educației, potrivit calendarului oficial. Rezultatele inițiale de la proba scrisă au fost…
Vezi articolul