Un proiect de lege care prevede că Evaluarea Națională și Bacalaureatul pot fi înlocuite cu mediile din gimnaziu și liceu sau cu mediile obținute în timpul anului la materiile de examen – a fost depus la Parlament, pe 13 mai, de un deputat PMP. Parlamentarul Petru Movilă este inițiatorul proiectului de modificare a legii educației care permite, practic, anularea examenelor naționale, după declanșarea stării de urgență și a stării de alertă.
Proiectul de act normativ a primit, până acum, și un aviz favorabil, de la Consiliul Legislativ, care avertizează însă că echivalarea examenelor înseamnă că toți absolvenții care au picat Bacalaureatul anii trecuți “ar urma să fie promovați”.
Deputatul PMP Petru Movilă a depus în Parlament, pe 13 mai, o propunere de modificare a Legii educației care introduce posibilitatea ca Evaluarea Națională și Bacalaureatul să fie echivalate, după starea de urgență.
Concret, proiectul de lege depus la Parlament are 2 prevederi:
“1. La articolul 74, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (5 1), cu următorul cuprins:
- (5 1) Prin excepție, în cazuri justificate reprezentate de declanșarea stării de urgență, stării de alertă, precum și de consecințele/efectele generate de acestea asupra sistemului de învățământ, pe termen scurt, mediu și lung, Ministerul Educației și Cercetării poate înlocui probele expres stipulate la alineatul (5) prin echivalarea cu mediile obținute și rezultate din promovarea claselor V-VIII pentru fiecare candidat sau cu orice formă care să aibă la bază calculul mediilor rezultate din promovarea claselor V-VIII, pentru fiecare candidat, ori care să aibă la bază calculul mediilor obținute la disciplinele specifice pentru care sunt stabilite probe conform alineatului (5), prin aplicarea unei metodologii elaborate la nivelul Ministerului Educației și Cercetării.
2. La articolul 77, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (4 1), cu următorul cuprins:
- (4 1) Prin excepție, în cazuri justificate reprezentate de declanșarea stării de urgență, stării de alertă, precum și de consecințele/efectele generate de acestea asupra sistemului de învățământ, pe termen scurt, mediu și lung, Ministerul Educației și Cercetării poate înlocui probele expres stipulate la alineatul (4) prin echivalarea cu mediile obținute și rezultate din promovarea claselor IX-XII pentru fiecare candidat sau cu orice formă care să aibă la bază calculul mediilor rezultate din promovarea claselor IX-XII, pentru fiecare candidat, ori care să aibă la bază calculul mediilor obținute la disciplinele specifice pentru care sunt stabilite probe conform alineatului (4), prin aplicarea unei metodologii elaborate la nivelul Ministerului Educației și Cercetării.”
DOCUMENT Proiectul de lege de anulare și echivalare a Evaluării Naționale și Bacalaureatului
Ce spune Consiliul Legislativ în avizul acordat
Consiliul Legislativ a acordat aviz favorabil proiectului de lege, pe 25 mai, deși a precizat în cadrul avizului că “eliminarea unei metode prin care se asigură evaluarea obiectivă a elevilor, prin stabilirea unor subiecte unice la nivel național și a unui barem unic de notare, ar putea ridica probleme și din perspectiva art. 16 alin.(1) din Legea fundamentală, referitor la egalitatea în drepturi a cetățenilor”.
“Totodată, soluțiile legislative propuse nu au în vedere situația absolvenților de liceu din anii anteriori, care nu au promovat examenul de bacalaureat. Astfel, prin luarea în considerare a mediilor obținute la promovarea claselor IX-XII, ar fi înfrântă chiar rațiunea organizării acestui examen, întrucât toți acești absolvenți ar urma să fie promovați”, avertizează Consiliul Legislativ.
- Descarcă de aici avizul Consiliului Legislativ
- Vezi aici traseul legislativ al proiectului de act normativ
Proiectul de modificare a legii educației a fost înregistrat pe 13 mai 2020, iar pe 20 mai a fost înregistrat la Camera Deputaților pentru dezbatere.