Creșele preluate în toamnă de Ministerul Educației de la primării, adică 148 de creșe dintr-un total de 395 câte funcționează în România, vor opera conform structurii anului școlar de la grădiniță, cu vacanțe în aceeași perioadă, adică vor fi închise pe perioada vacanțelor școlare, potrivit unui proiect de hotărâre de guvern pus în dezbatere publică de Ministerul Educației.
Mai exact, potrivit textului din proiect, articolul 12 prevede: „Structura anului școlar pentru unitățile de educație timpurie antepreșcolară prevăzute la art. 1, alin.(3) și art.6, alin.(1) este aceeași cu cea stabilită pentru învățământul preșcolar.” Însă, „unitățile de educație timpurie antepreșcolară cu program prelungit funcționează pe tot parcursul anului, inclusiv în timpul vacanțelor școlare, perioadă în care se organizează activități educaționale recreative.
- Județele în care creșele au trecut toate în subordinea Ministerului Educației sunt următoarele: Arad, Bacău, Botoșani, Buzău, Giurgiu, Hunedoara, Ialomița și Teleorman.
- Datele arată că în Capitală – unde sunt cele mai multe creșe din toată țara – din 31 de creșe de stat, doar 13 au dorit să treacă la Ministerul Educației. Locul al II-lea pe țară la numărul de creșe este ocupat de județul Cluj, unde din 28 doar 7 au decis să fie în subordinea ministerului, iar restul de 21 au rămas în administrarea primăriilor. Din 24 de creșe din județul Timiș, 4 au solicitat să fie preluate în acest an școlar.
- Amintim că un proiect pus în dezbatere de Ministerul Educației la finalul anului trecut, prevede ca „personalul nedidactic al unității de educație anteprescolară trebuie să parcurgă un modul specific de formare profesională privind educația timpurie, cu o durată de cel puțin 30 de ore, o dată la 5 ani”. Ulterior, proiectul a fost retras, însă o prevedere similară se regăsește la finalul proiectului de HG pus în dezbatere acum.
Ce mai prevede proiectul de HG:
„Înscrierea copiilor în unitățile de educație timpurie anteprescolară prevăzute la art. 1, alin.(3) și la art.6, alin.(1) se face conform precizărilor și calendarului specific transmise anual de Ministerul Educației, a criteriilor specifice stabilite de consiliul de administrație sau, după caz, de autoritatea publică locală. În situații deosebite, copiii antepreșcolari pot fi înscriși în unitățile de educație timpurie antepreșcolară în timpul anului școlar, cu respectarea prevederilor în vigoare.
Creșele deja înființate pentru care nu se solicită arondarea la o unitate de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică, cu grupe de nivel preșcolar, devin unități de învățământ cu personalitate juridică.
Pentru creșele prevăzute la alin. (1), autoritățile publice locale au calitatea de ordonator principal de credite și asigură posturile necesare funcționării acestora.
Ministerul Educației, prin inspectoratele școlare, asigură finanțarea cheltuielilor de personal, pentru creșele prevăzute la alin.(1), în limita costului standard per antepreșcolar, proporțional cu numărul de antepreșcolari.
Autoritățile administrației publice locale pot contribui, din bugetele proprii, la finanțarea creșelor prevăzute la alin.(1).
ART.8
(1) Activitatea de educație antepreșcolară se organizează pe grupe de vârstă și tipuri de program, în conformitate cu prevederile legale generale referitoare la organizarea sistemului de învățământ preuniversitar.
(2) Programul de funcționare al unităților de educație timpurie antepreșcolară urmărește acoperirea nevoilor copiilor și a părinților acestora și poate fi flexibil.
(3) Tipurile de program din unitățile de educație timpurie antepreșcolară sunt:
a) program normal, 5 ore pe zi;
b) program prelungit, 10 ore pe zi.
(4) La nivelul aceleiași unități de educație timpurie anteprescolară pot funcționa și grupe cu
program normal și grupe cu program prelungit.
(5) În unitățile de educație timpurie antepreșcolară se recomandă următoarea modalitate de
organizare a efectivelor de copii:
a) grupa mică – copii de la 0 la 12 luni;
b) grupa mijlocie– copii de la 13 la 24 luni;
c) grupa mare – copii de la 25 la 36 luni.
(6) În cazul în care numărul total al copiilor este sub minimul prevăzut la art.10, pentru fiecare grupă de vârstă sau în cazul fraților de vârste diferite se pot constitui și grupe eterogene.
ART. 10
Conform grupelor de vârstă, numărul copiilor la grupa de antepreșcolari din unitățile prevăzute la art.1, alin.(3) și la art.6, alin.(1) este:
a) în medie 7 copii, dar nu mai puțin de 5 și nu mai mult de 9, la grupa mică;
b) în medie 12 copii, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 15, la grupa mijlocie;
c) în medie 12 copii, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 20, la grupa mare.
ART. 14
(1) Unitățile de educație timpurie antepreșcolară cu program prelungit funcționează pe tot parcursul anului, inclusiv în timpul vacanțelor școlare, perioadă în care se organizează activități educaționale recreative.
(2) Unitățile de educație timpurie antepreșcolară, indiferent de tipul de program al acestora își pot suspenda temporar activitatea, cu acordul inspectoratului școlar și cu informarea părinților, cel mult 30 de zile pe an, pentru curățenie, reparații sau dezinsecție.
(3) În perioada vacanțelor școlare se poate restrânge activitatea unității de educație timpurie antepreșcolară, în funcție de situația cererilor primite din partea părinților, cu respectarea planificării concediilor de odihnă ale cadrelor didactice.
ART. 15 (2) Condițiile și criteriile generale pentru înscrierea copiilor în unitățile de educație timpurie antepreșcolară sunt stabilite, anual, de către Ministerul Educației.
(3) La înscrierea copiilor în unitățile publice de educație timpurie antepreșcolară nu se percep taxe de înscriere.
ART. 17 După înscriere, părintele/reprezentantul legal, în urma discuției cu personalul didactic, poate beneficia de un program special de acompaniere a copilului în timpul programului unității, pe o perioadă de maximum 10 zile lucrătoare.
Legat de personalul didactic din creșe
ART. 36
(1) Personalul nedidactic și didactic auxiliar al unității de educație anteprescolară trebuie să parcurgă un modul specific de formare profesională privind educația timpurie, cu o durată de cel puțin 30 de ore, o dată la 5 ani.
(2) Modulul trebuie să cuprindă cel puțin următoarele teme:
a) principiile educației timpurii;
b) abordarea globală a copilului și munca în echipă;
c) educarea și susținerea familiilor pentru dezvoltarea competențelor parentale.
(3) Formarea profesională prevăzută la alin.(1) se realizează de liceele pedagogice, prin casele corpului didactic.
ART. 59 (1) În vederea asigurării personalului didactic de predare necesar în creșele din cadrul sistemului de educație, pentru ocuparea pe perioadă determinată a funcției didactice de educator-puericultor se acceptă și absolvenți ai liceului pedagogic sau ai unei școli echivalente, cu specializarea educatoare, care au urmat sau vor urma, până la 1 septembrie 2025, cursuri de educație timpurie în cadrul proiectelor derulate de Ministerul Educației cu terți, absolvenți cu diplomă de licență, specializarea pedagogia învățământului preșcolar și primar care au urmat sau vor urma, până la 1 septembrie 2025, cursuri de educație timpurie în cadrul proiectelor derulate de Ministerul Educației cu terți, precum și absolvenți ai programelor de masterat didactic cu specializarea educație timpurie.”