PROIECT Cine nu are dreptul să participe la concursurile pentru angajările pe școală. Metodologia pentru posturile care se vacantează în timpul anului școlar, pusă în consultare publică de Ministerul Educației

10.482 de vizualizări
Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com
Cele 4 situații în care profesorii nu au dreptul să participe la concursurile pentru angajările pe școală, potrivit unui proiect pus în consultare publică de Ministerul Educației. Este vorba despre metodologia de organizare şi desfăşurare a concursurilor/testărilor de ocupare a posturilor didactice/catedrelor care se vacantează pe parcursul anului şcolar în unităţile de învăţământ preuniversitar de stat.

Concret, nu pot participa cei care nu prezintă un document medical emis de un medic specializat de medicina muncii, persoanele care au fost condamnate penal definitiv, persoanele care au fost sancționate, pe parcursul anului şcolar curent sau în ultimii 6 (şase) ani şcolari încheiaţi, cu desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă.

De asemenea, nu au dreptul să participe nici cei care au fost eliminași pentru fraudă sau tentativă de fraudă în cadrul concursului național/județean.

Art.7 – „La concurs/testarea organizat(ă) pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate în unităţile de învăţământ preuniversitar de stat în care s-au vacantat posturi didactice/catedre pe parcursul anului şcolar, pot participa persoane care au capacitatea de exercitare deplină a drepturilor şi o conduită morală conformă deontologiei profesionale și nu au dreptul să participe persoanele care se află într-una dintre următoarele situaţii:

a) nu prezintă un document medical emis de un medic specializat de medicina muncii sau de un cabinet de medicina muncii, care atestă că este apt pentru prestarea activităţii didactice;

b) au fost condamnate penal definitiv pentru săvârşirea cu intenţie a unei infracţiuni contra vieţii, integrităţii corporale sau sănătăţii, contra libertăţii persoanei, rele tratamente aplicate minorului, hărţuire, trafic de minori, proxenetism, infracţiuni contra libertăţii şi integrităţii sexuale, luare şi dare de mită, trafic de influenţă, fals şi uz de fals, furt calificat, pentru care nu a intervenit reabilitarea;

c) au fost sancționate, pe parcursul anului şcolar curent sau în ultimii 6 (şase) ani şcolari încheiaţi, cu desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă;

d) au fost eliminate pentru fraudă sau tentativă de fraudă în cadrul concursului național/județean de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar pentru anul şcolar curent.”

Ce se întâmplă când se vacantează posturile didactice în timpul anului școlar

Art. 2 – „(1) Pe posturile didactice/catedrele complete sau incomplete care se vacantează în unităţile de învăţământ preuniversitar de stat pe parcursul anului şcolar se repartizează personalul didactic calificat care îndeplineşte condiţiile de ocupare a acestor posturi didactice/catedre, conform Metodologiei-cadru privind mobilitatea personalului didactic din învăţământul preuniversitar în vigoare pentru anul şcolar respectiv, denumită în continuare Metodologie-cadru.

(2) În lipsa personalului didactic prevăzut la alin. (1), posturile didactice/catedrele complete sau incomplete care se vacantează în unităţile de învăţământ preuniversitar de stat pe termen scurt, de cel mult 60 de zile, se atribuie, în regim de plata cu ora, la nivelul unităţilor de învăţământ care au posturi didactice neocupate, personalului didactic calificat, prin decizie a directorilor, în baza hotărârii consiliilor de administraţie ale unităţilor de învăţământ. În mod excepţional, posturile didactice/catedrele vacante/rezervate rămase neocupate, în lipsa personalului didactic calificat, se atribuie, în regim de plata cu ora, la nivelul unităţilor de învăţământ care au posturi didactice neocupate, prin decizie a directorilor, pe termen scurt, de cel mult 30 de zile, personalului didactic fără studii corespunzătoare postului, urmând ca în această perioadă să se organizeze concursuri/testări pentru ocuparea acestor posturi.

Art. 3 – În cazul în care posturile didactice/catedrele vacantate pe parcursul anului şcolar nu pot fi ocupate conform art. 2, consiliile de administraţie ale unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat în care se vacantează posturi didactice/catedre pe o durată mai mare de 60 de zile, în condiţiile art. 2 alin. (1), respectiv 30 de zile, în condiţiile art. 2 alin. (2), sunt abilitate să organizeze şi să desfăşoare individual, în consorţii şcolare sau în asocieri temporare la nivel local, concursuri cu probe scrise şi practice/orale în profilul postului sau inspecţii speciale la clasă pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor, pe perioadă determinată, cu personal didactic calificat, respectiv testări pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor cu personal fără studii corespunzătoare postului, conform prezentei metodologii.

Ce presupun testările pentru pentru ocuparea posturilor în timpul anului școlar, potrivit proiectului
Foto: Captură proiect

În cazul în care apar lucrări pentru care diferența dintre notele acordate de cei doi profesori evaluatori este mai mare de 1 punct, lucrarea respectivă este reevaluată de un al treilea profesor evaluator, asigurându-se respectarea baremului de evaluare şi notare, prevede proiectul.

Proiectul poate fi consultat mai jos:

Informații de context

Aproape 44.600 de profesori suplinitori predau în școlile și grădinițele din România, în anul școlar 2023-2024, potrivit datelor Ministerului Educației. Este cel mai mare număr din ultimii 5 ani, conform perioadei analizate. Perioada analizată de Edupedu.ro este din 2019 și până în prezent. 

În luna mai, vicepreședintele FSLI, George Purcaru, a spus că în sistemul de educație sunt în prezent aproape 7000 de profesori necalificați, adică nu au studiile corespunzătoare.

La începutul anului școlar actual, ministra Ligia Deca spunea că “sunt peste 3.400 de profesori necalificați pentru disciplina care o predau și care vor intra la ore din 11 septembrie 2023” și că “oricum, cineva va intra la clasă și în cele mai multe cazuri acel cineva are toate calificările necesare pentru a preda acea disciplină”.

Care sunt profesorii fără pregătire. Cele trei situații

Cadrele didactice fără pregătire sunt profesorii, educatorii și învățătorii care nu au studii corespunzătoare postului pe care-l ocupă.

Conform Ministerului Educației aceștia pot fi în următoarele situații:

  1. Cu studii superioare în alt domeniu decât cel al postului.
  2. Studenți, în curs de calificare.
  3. Cu studii medii.

De exemplu, cei care termină un liceu pedagogic și au diplomă de BAC se pot înscrie imediat pentru un post la concursul de titularizare doar la specializarea educator – puericultor sau educator-învățător. Apoi, ei pot preda și, în același timp, își continuă formarea cu studii superioare de specializare. Majoritatea aleg să facă acest lucru, deoarece salariul crește pe măsură ce au o specializare și vechime.

Situația suplinitorilor fără studii corespunzătoare din 2019 încoace

Iată situația din ultimii ani a cadrelor necalificate care predau elevilor:

Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației, a spus că ar trebui ca intrarea în sistemul de Învățământ să fie regândită: „Să punem accent mai mult pe partea practică, să vedem competențele pe care le are acea persoană de a lucra cu copiii, de a preda, practic, de a fi cadru didactic”. Declarațiile secretarului de stat au fost făcute la DC News.

Ce este titularizarea

Titularizarea este examenul de angajare pe o perioadă nedeterminată într-o școală. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – profesorii trebuie să obțină minimum nota 7 atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului.

Pentru a deveni suplinitor – deci pentru angajarea pe perioadă determinată – candidații trebuie să obțină minimum nota 5 atât la proba scrisă, cât și la inspecție.

Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Titularizare 2024. Rezultatele profesorilor sau viitoarelor cadre didactice la probele orale/practice au fost publicate. Notele pe fiecare județ
Aproape 7.000 de profesori necalificați, în școlile din România, susține un lider sindical. Purcaru, FSLI: Avem nevoie de tineri performanți, iar în ultimii ani au venit foarte puțini. În primii 5 ani peste 50% din nou-veniți au părăsit sistemul de educație
Cel mai mare număr de profesori suplinitori, din ultimii 5 ani, care predau în școlile din România. Sunt aproape 44.600 de cadre didactice angajate pe perioadă determinată, în anul școlar 2023-2024
Titularizarea ar trebui regândită, spune secretarul de stat Florian Lixandru: Să punem accent mai mult pe partea practică, să vedem competențele pe care le are acea persoană de a lucra cu copiii
Site-ul Titularizare 2024 a fost actualizat. Lista posturilor pentru fiecare județ
OFICIAL Cele 3 situații în care profesorii nu au dreptul să participe la Titularizare 2024
OFICIAL Profesorii sancționați cu desfacerea contractului de muncă nu mai pot preda pentru 7 ani școlari, potrivit metodologiei de mobilitate
Titularizare 2024. Profesorii suplinitori pierd postul dacă sunt eliminați din concurs pentru fraudă sau tentativa de fraudă, potrivit metodologiei de mobilitate
OFICIAL Inspectoratele școlare vor stabili viabilitatea posturilor didactice, pentru anul școlar 2024-2025, nu școala, așa cum era până acum
OFICIAL Proba scrisă de la Titularizare 2024 este programată pe 17 iulie. Calendarului complet al concursului
DOCUMENT Ordinea etapelor de mobilitate în învățământ 2024. Noutăți: Profesorii care se titularizează în 2024 vor preda obligatoriu un an în școala în care sunt repartizați, inspectoratele școlare decid viabilitatea posturilor

5 comments
  1. acum și elevii și profesorii iau 5. este f admisibil. pt că sistemul e comunist. cum era pe vremuri: la cei de 10 le dădea 1 și la prosti le dădea 10 și îi numea șefi de partid

  2. Nu mai bine cer adeverință cu sancțiunile de la angajare?? Ce face un suplinitor merge de la o școală la alta ca să adune adeverințe din ultimii 6 ani? E bătaie de joc și alta nu.

    1. este un sistem mafiot și penal.nu i da nimeni în judecată pe cei care propun in mod mafiot toate astea și tot frânează și batjocoresc școală românească. DC unul e condamnat penal e clar că nu se poate angaja. DC ar fi dați în judecată și întors sistemul la normal, da ar fi ceva. dar cred că au ei, care fac toate astea ….mai ales că dau LEGE că unul să primească LEGAL 2 catedre și salar de parlamentar în timp ce alții nu au loc de muncă, ….cred că sunt cârtițe multe in sistem.

  3. O problemă reală este lipsa codurilor pentru susținătorii examenului de titularizare. Nu înțeleg de ce nu se dau aceste coduri așa cum au primit elevii la BAC, candidații profesori pe posturile de director etc. Profesorii care susțin examenul de titularizare nu intră sub incidența aceleiași legi de protecție a datelor cu caracter personal? Ar trebui făcute mai multe sesizări/plângeri deoarece este inadmisibil ca protecția datelor să fie doar pentru unii.

    1. Nu, domnule. Ca daca se dau coduri nu mai au de cine rade ca, iata, profesori cu nota5 la titularizare. Idiootii idiotilor neintelegand ca aceia sunt doar niste candidati, doar niste absolventi de facultate care vor sa devina profesori odata cu titularizarea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Dezbatere Edupedu.ro – World Vision România

Educația digitală din perspectiva antreprenorilor digitali: Mihaela Nabăr – World Vision România, Angela Galeța – Fundația Vodafone România, Maria Metz – NTT DATA Romania, Ionuț Stanimir – BCR, Marilena Ionașcu – Microsoft Romania, Raluca Negulescu-Balaci – UiPath Foundation

Educația digitală din școala românească a fost susținută în ultimul an prin intervenții făcute punctual de tineri antreprenori, companii și ONG-uri. Care sunt măsurile urgente de implementat la nivel național,…
Vezi articolul

Ipoteze privind declinul Imperiului Roman, contestate de câteva dovezi arheologice dintr-un oraș italian care ar fi început să regreseze cu 300 de ani mai târziu decât s-a crezut inițial – studiu al Universității Cambridge

Arheologii au dezgropat rămăşiţele unui teatru acoperit, ale unei pieţe şi ale unui port fluvial în situl unui oraş roman situat în centrul Italiei, descoperiri care contestă ipotezele privind declinul…
Vezi articolul