PROIECT Admitere la liceu 2024 fără Evaluare Națională pentru elevii olimpici. Premiile la olimpiadele naționale sau medaliile de la competițiile internaționale pot fi echivalate cu specializările de la liceu / Ce conține dosarul de înscriere

14.095 de vizualizări
Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com
Elevii de clasa a VIII-a care se vor înscrie la liceu în vara anului 2024 și care au obținut premiul I la o olimpiadă națională ori medalii la competițiile școlare internaționale pot fi admiși în clasa a IX-a fără Evaluarea Națională (EN VIII). Prevederea apare într-un proiect de ordin de ministru pus în dezbatere de Ministerul Educației luni, 12 februarie. Procedura este similară celor din ultimii 2 ani de când este posibilă o astfel de admitere pentru olimpici.

Conform draftului de ordin care aprobă metodologia, sunt vizați elevii care au obținut, pe parcursul gimnaziului, premiul I la etapa națională a olimpiadelor școlare organizate și finanțate de Ministerul Educației sau au obținut premiile I, II sau III, respectiv medalia de aur, argint sau bronz la competițiile internaționale recunoscute de Ministerul Educației.

Sunt 51 de olimpiade școlare naționale și 22 de olimpiade internaționale care permit, respectând condiția premiului impusă de metodologie, înscrierea în clasa a IX-a fără evaluarea din clasa a VIII-a. Lista lor, mai jos în articol.

Absolvenții de gimnaziu care pot beneficia de acest drept ar urma să participe „la procesul de înscriere în clasa a IX-a reglementat prin prezenta metodologie într-un singur județ, fără susținerea evaluării naționale și fără susținerea probelor de aptitudini, respectiv a probelor de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă și respectiv, fără a li se calcula media de admitere” prevăzută de ordinul pentru admiterea la liceu în anul școlar 2024-2025.

„(4) Înscrierea în clasa a IX-a a absolvenților menționați la alin. (2) se realizează peste numărul maxim de elevi în formațiunile/clasele de elevi prevăzut în Metodologia privind fundamentarea cifrei de școlarizare (…) pentru anul școlar 2024 – 2025, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 6801/2023 (…)”, prevede ordinul în stadiu de proiect.

Termenul până la care ar urma să se realizeze înscrierea și repartizarea la liceu a elevilor cu premii la olimpiade este 31 august 2024.

Dosarele ar urma să conțină următoarele acte, potrivit sursei citate:

  • „cerere pentru înscrierea în învățământul liceal/învățământul profesional și învățământul dual, pentru anul școlar 2024-2025, pe baza performanțelor deosebite obținute la olimpiadele naționale sau la competițiile internaționale obținute pe parcursul gimnaziului, cu exprimarea unei opțiuni privind filiera/profilul/specializarea/domeniul de pregătire profesională și unitatea de învățământ liceal, respectiv unitatea de învățământ care are ofertă educațională pentru învățământ profesional sau învățământ dual;
  • documentele doveditoare ale premiilor obținute, precizate la art. 1, alin. (1), în original și în copie;
  • cartea de identitate (dacă este cazul) și certificatul de naștere, în copie certificată „Conform cu originalul” de către persoana din comisie învestită cu astfel de competențe;
  • foaia matricolă pentru clasele a V-a – a VIII-a (cu calculul mediei generale) și fișa medicală, în original și în copie”.

III. Etapele înscrierii și repartizării în clasa a IX-a, în anul școlar 2024 – 2025

Art. 5 – (1) Etapele înscrierii și repartizării în clasa a IX-a, în anul școlar 2024 – 2025, a absolvenților clasei a VIII-a care au obținut, pe parcursul gimnaziului, premiile menționate la art. 1, alin. (1) sunt următoarele:

a) Depunerea dosarelor la inspectoratul școlar;

b) Analizarea dosarelor de către Comisia de admitere județeană/a municipiului București;

c) Comunicarea rezultatului repartizării absolvenților;

d) Preluarea dosarelor absolvenților de la inspectoratul școlar și depunerea acestora la unitățile de învățământ la care au fost repartizați;

e) Transmiterea de către unitățile de învățământ liceal, respectiv de către unitățile de învățământ care au ofertă educațională pentru învățământ profesional sau învățământ dual, a situației privind finalizarea înscrierii absolvenților;

f) Completarea în SIIIR a datelor aferente absolvenților clasei a VIII-a înscriși în clasa a IX-a pe baza performanțelor.

(2) Înscrierea și repartizarea absolvenților conform prezentei metodologii se realizează până la data de 31 august 2024”, prevede proiectul de ordin.

Amintim că posibilitatea ca premiile de la olimpiadele școlare să fie echivalate cu admiterea la specializările de liceu, în funcție de profilul competițiilor, a fost introdusă prima dată la admiterea la liceu 2022, prin ordonanța de urgență 69/2022 care totodată a mărit cuantumurile alocațiilor pentru cazare și masă la etapele naționale, după ce Edupedu.ro a arătat într-o serie de articole condițiile improprii din cămine reclamate de elevii olimpici.

FOTO DOCUMENT DESCARCĂ Proiectul de ordin privind admiterea la liceu a elevilor olimpici fără EN VIII 2024:

Înscrierile pentru admiterea la liceu, în 2024, vor începe pe 11 iulie, iar repartizarea candidaților are loc pe 24 iulie, potrivit calendarului oficial stabilit prin ordin de ministru. Același ordin stabilește – fără ca schimbarea să fie anunțată de Ministerul Educației – că media gimnazială va fi primul criteriu de departajare pentru elevii cu medii egale de admitere.

DOCUMENT PROIECT DESCARCĂ Iată lista olimpiadelor naționale/internaționale și corespondența cu profilurile de liceu la care se pot înscrie elevii în clasa a IX-a fără să mai susțină Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a:

Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
OFICIAL Calendarul complet pentru admiterea la liceu – 2024. Primul criteriu de departajare va fi, anul viitor, media de gimnaziu
OFICIAL Procedura de admitere la liceu 2023, pentru elevii olimpici, fără susținerea Evaluării Naționale. Lista olimpiadelor recunoscute pentru fiecare profil și specializare
Elevii olimpici care dau sau nu Evaluarea Națională, la alegerea lor, se pot înscrie la liceu până la data de 1 septembrie, anunță Sorin Cîmpeanu / Avantajul este că ei sunt înmatriculați peste numărul maxim de elevi în clasă, deci nu iau locul nimănui, spune ministrul
DOCUMENT Procedura de admitere la liceu 2022, fără susținerea Evaluării Naționale, pentru elevii olimpici / Ce documente trebuie să depună

6 comments
  1. O mare discriminare! Adica un sportiv care a obtinut locul I pe judet la concursurile sportive organizate de ME, poate sa intre la liceu fără exmen. Un campion național al aceluiasi sport NU are acest drept, el tot elev fiind, deoarece sunt guvernați de federații sau Agenția Națională a Sportului!!!! Încălcați grav două principii fundamentale a legi adică discriminarea si egalitatea de șanse (tratamentul egal).

  2. La poziția 42 ”MUZICĂ – Interpretare instrumentală –(cls. V-VIII) Vocațională Artistic – Muzică Muzică-Secția instrumentală, corespunzător instrumentului la care a fost obținut premiul/Muzică-Secția teoretică”, intră și vocea?
    Fiul meu a primit premiu la un concurs de canto. Vocea este considerată instrument?
    Mulțumesc!

  3. Citiți cu atenție ordinul ( proiect) și vedeți echivalările .
    Un peremiu la olimpiada națională necesită ani de pregătire .
    Ar trebui admiși primii 10 la fiecare materie. Ar încuraja mai mulți copii să studieze intens și să participe la olimpiade.
    E singura admitere diferențiată pe materii studiate din plăcere și mult mai transparentă decât o eventuală admitere direct la licee, cum ar urma se se aplice în viitor.
    Acești copii fac față pe profilul ales la orice liceu , dar trebuie să-i chinuim cu EN ca să-i mulțumim pe cei mulți .
    Îi acceptăm pe romii și cei cu ces , discriminați pozitiv, optând cu media 7 pentru licee cu ultima medie de admitere 9,80, care apoi se plâng ca profesorii sunt vinovați ca nu adaptează materia la nivelul lor.

  4. O măsură bună (cu toate că nu o susțin pe proasta din fruntea ministerului învățământului). Olimpicii trec destul prin stresul olimpiadelor și nu trebuie să mai treacă și prin stresul examenelor naționale. Le doresc tuturor olimpicilor, ca după terminarea liceului, să plece din țara asta de căcat și să nu se mai uite înapoi și nici să se mai întoarcă.

  5. Bascalia continua! Ca doar tre’ cumva sa tina ocupata prostimea. Pai sa le dea si diploma de bac, ca licenta, masterul si doctoratul pot sa-l ia oricum fara examen, fiind cacalau ,,universitati” darnice care in schimbul sumei potrivite le trimit ,,diplomele” cu ,,glovo” la pachet cu o ,,saorma cu-de-toate”. Acum pe bune, ce-i atat de greu de priceput ca una-i una si alta-i alta, vorba analfabetilor functional care vor ,,sa se dea cititi”. Fiind ,,olimpici” sigur, sigur ar trebui sa nu fie o problema sa fie ,,de zece” si-ntr-un examen la gramada cu ,,toate loazele”. Oricum, de cand cu gdpr-ul, ,,manarelile” se fac intr-o veselie, astfel ca usor ,,olimpicii” pot sa fie trecuti si prin ,,furcile caudine ale examenului de evaluare” si plasati la liceul dorit. Deci n-ar mai fi nevoie de ,,favoritisme ieftine”.

  6. Dna. ministru ghiocel continua cu aberatiile. Nu poți să repartizezi fără EN un copil care a luat premiul la dans, religie sau pompieri (olimpiada tinerilor pompieri🤯).
    Ar trebui sa se intre fără EN la specializarea premiată, nu oriunde. daca iei premiul la limba poloneza te poți înscrie la mate info? sau iei premiul la mate și te duci la filo?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Programele „Masa caldă în școli” și „Cornul și laptele” să fie gândite complementar și nu unul împotriva altuia. Se poate rezolva problema licitației realizând licitații multianuale – Szabó Ödön, vicepreședintele comisiei pentru învățământ din Camera Deputaților

Programele „Masa caldă în școli” și „Cornul și laptele” ar trebui „să fie gândite complementar și nu unul împotriva altuia (…) Aceste două programe pot să funcționeze împreună, deși Masa…
Vezi articolul

DOCUMENT Fără activități politice în școli, avertizează în an electoral ministrul Educației: „Sunt interzise de lege” / Același Minister menține politizarea inspectoratelor, unde toate funcțiile de conducere sunt ocupate politic / Peste 1.700 de directori de școli sunt numiți tot politic

Ministerul Educației a transmis o notă Inspectoratelor școlare județene în care le reamintește directorilor de școală și cadrelor didactice că este interzisă orice activitate cu caracter politic în școli, atât…
Vezi articolul