Programul Masa Caldă în școli, extins în 300 de școli din toamnă – proiect de ordonanță de urgență al Guvernului / Crește și tariful zilnic al unui meniu, de la 10 lei la 15 lei

3.921 de vizualizări
Foto: © Oksun70 | Dreamstime.com
Ministerul Educației a pus în consultanță publică proiectul de guvern privind aprobarea continuării Programului-pilot de acordare a unui suport alimentar pentru preşcolarii şi elevii din 300 de unităţi de învăţământ preuniversitar de stat. În prezent sunt 150 de școli care beneficiază de acest program. Crește și tariful unui meniu zilnic, de la 10 la 15 lei.
  • Proiectul de ordonanță a fost propus în ziua în care în Camera Deputaților se dezbătea moțiunea simplă la adresa ministrului Educației, în care i se reproșa, printre altele că nu introdus nici o școală în plus în program, în tot mandatul său.
  • Un miliard de euro ar urma să fie investiți de guvern într-un program ce va fi propus de Ministerul Educației, “Masă sănătoasă în școli”, program ce ar urma să se desfășoare în perioada 2022-2027

Documentul prevede extinderea proiectului pilot de la 150 de școli câte sunt în prezent, la un număr dublu, chiar începând cu toamna 2022, dată până la care autoritățile locale trebuie să și încheie procedurile de achiziție publică.

“Urgenţa adoptării rezultă și din faptul că, pe de-o parte, programul trebuie să fie implementat începând cu data de 1 septembrie 2022, dată de referință pentru începerea noului an școlar 2022-2023, dată până la care unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale trebuie să finalizeze procedurile de achiziție publică a suportului alimentar și să încheie contractele de prestări servicii, astfel încât un număr însemnat de preşcolari şi elevi vulnerabili, aflați în situaţie de abandon şcolar, să nu fie descurajaţi de un cadru legal neadaptat nevoilor reale ale acestora.

În proiect este specificat faptul că “abandonul școlar și părăsirea timpurie a școlii sunt
determinate de probleme cronice de la nivelul sistemului național de învățământ, cumulate cu probleme economice și sociale, accentuate de pandemia Covid-19, pentru a limita efectele negative asupra procesului educativ și pentru a susține participarea şcolară, pentru a stimula motivarea pentru învăţare, precum și pentru a sprijini preșcolarii și elevii din medii defavorizate”.

Potrivit proiectului de ordonanță, “în anul şcolar 2022-2023, pe perioada desfăşurării cursurilor, preşcolarilor şi elevilor din 300 de unităţi de învăţământ preuniversitar de stat, denumite în continuare unităţi-pilot, li se acordă, cu titlu gratuit, un suport alimentar constând într-o masă caldă pe zi, sau, după caz, într-un pachet alimentar, în limita unei valori zilnice de 15 lei/beneficiar, inclusiv taxa pe valoarea adăugată.”

Limita valorică zilnică de 15 lei/beneficiar a fost majorată cu 5 lei/beneficiar, în comparație cu anul școlar 2021-2022, și cuprinde preţul produselor, cheltuielile de transport, de distribuţie şi de depozitare a acestora, după caz. Recent, ministrul Cîmpeanu spunea că majorarea a fost luată în calcul „având în vedere dinamica prețurilor”.

“Pentru finanţarea Programului-pilot în perioada desfăşurării activităţilor didactice în anul şcolar 2022 – 2023 se alocă bugetelor locale ale unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale pe raza cărora se află unitățile -pilot, sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru finanţarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor şi municipiului Bucureşti.

Până la aprobarea legii bugetului de stat pe anul 2023, începând cu luna ianuarie a anului 2023, sumele lunare integrale pentru finanţarea Programului-pilot se asigură în temeiul art. 40 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare.

Lista unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale şi a unităţilor-pilot în care se implementează Programul-pilot de acordare a unui suport alimentar, numărul de beneficiari şi sumele alocate pentru finanţarea programului în anul şcolar 2022 – 2023 se aprobă prin ordin al ministrului Educației.

Despre Masa Calda în școli

Programul pilot a debutat în 2016 cu 50 de școli, până în 2020, când numărul a fost extins la 150 de școli. Prezent la dezbaterea moțiunii în Camera Deputaților, ministrul Cîmpeanu a subliniat că în 2016 programul Masă Caldă avea o finanțare de 35 de milioane de lei, iar acum are o finanțare de 345 de milioane de lei.

Ministrul vorbește însă și de programul de reducere a abandonului școlar PNRAS, în care au fost aprobate deja 1415 școli care ar trebui să primească finanțare ( dar până acum nu s-au semnat contractele, potrivit reprezentanților școlilor) și care pot avea cuprinsă o masă pentru elevi în proiectele depuse și aprobate. În aceste școli nu există deja masă caldă, fiind diferite de cele 150 de școli în care se derulează programul pilot „Masa caldă”, lansat în 2016. În fapt, tot ministrul Cîmpeanu spunea recent că doar 134 de școli, din cele 150 prevăzute în actul normativ, au putut implementa programul „Masă caldă în școli” în acest an școlar.

Foto: © Oksun70 | Dreamstime.com /  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil


1 comment
  1. La grădinița de stat, se plătește 20 de lei pe zi pentru masa.Stiti asta? Plus toate opționalele sunt achitate de părinți obligatoriu! Foarte foarte rar să găsești o grădiniță de stat cu program scurt in care nu ești obligat să achiți masa…
    Așadar, copiilor de la vârsta antepreșcolară le este îngrădit dreptul la educatie! Da, ați citit bine! Încurajați natalitatea și dispuneți îngrădirea dreptului la educație! Totul trebuie achitat în avans cu 2 luni.Daca sunt 3 copiii în familie, este greu și ești determinat să nu i mai duci!
    La capitolul de masă caldă mai bine stau cei din pușcării că ei o au gratuita!
    Iar școala este gratuita in ideea că nu plătim profesorii dar restul materialelor noi părinții le suportam!
    Așadar informați va cum este afara in acest sens!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Material susținut de FDSC (Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile)

Cum vorbim cu elevii despre consumul de droguri? Aura Stănculescu, director CMBRAE: Nu cu prezentări în care le spunem “nu consumați!”. Greșelile pe care le fac și părinții, și cadrele didactice sunt că încearcă să pară deștepți / Mugur Ciumăgeanu, profesor la UVT: La 12-13 ani riscăm să-i pierdem din mână pentru că încercăm să le punem interdicții

Discuția cu elevii nu trebuie să se rezume la prezentări în care le spunem că “nu au voie să…”, a declarat directoarea Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională…
Vezi articolul

Teste standardizate inițiale de evaluare a pierderilor de învățare, centre de vaccinare în școli, remediale pentru toți doritorii și clarificarea din timp a condițiilor de desfășurare a școlii – cerințele Consiliului elevilor pentru începutul noului an școlar

Consiliul Național al Elevilor (CNE) și-a prezentat, vineri, cerințele pentru începerea noului an școlar, inclusiv desfășurarea de testări standardizate inițiale pentru a evalua pierderile de învățare, dotarea școlilor cu aparatura…
Vezi articolul

VIDEO Ministra Ligia Deca, confruntată de jurnaliști. Reporterii i-au demonstrat că memorandumul sau declarația pentru salariile profesorilor nu sunt acte normative, așa cum a pretins ea / Deca, salvată de intervenția purtătorului de cuvânt Dan Cărbunaru

Ministra Ligia Deca a fost confruntată și contrazisă joi de jurnaliști în timpul unei conferințe de presă organizate la guvern pe tema măsurilor luate de executiv pentru a opri greva…
Vezi articolul

13 universități românești, incluse în clasamentul Times Higher al universităților din țări cu economii emergente. Doar trei figurează în jumătatea superioară a rankingului. Majoritatea – la coadă

Academia de Studii Economice din București, Universitatea Babeș-Bolyai și UMF Iuliu Hațieganu din Cluj-Napoca conduc clasamentul universităților românești incluse în ranking-ul Times Higher Education pentru țări cu economii emergente 2021,…
Vezi articolul